Harri Koskinen

Finnairille reitti Mumbaihin (oli: Lentoyhtiöuutisia)

126 viestiä aiheessa

FINNAIR OYJ    PÖRSSITIEDOTE          22.1.2007      09.00

 

FINNAIRIN INTIAN-LIIKENNE NELINKERTAISTUU – LENNOT MUMBAIHIN ALKAVAT KESÄKUUSSA

 

Finnair satsaa massiivisesti nopeasti kasvaviin Aasian markkinoihin, Intiaan ja Kiinaan. Kovan kysynnän vuoksi Intian-lentojen määrä nelinkertaistuu nykyisestä kolmesta lennosta kahteentoista lentoon viikossa. Liikennettä Kiinaan lisätään järjestelemällä Aasian-verkostoa uudelleen.

 

Finnair aloittaa kesäkuussa liikenteen myös uuteen Intian-kohteeseen Mumbaihin, jonne lennetään suoraan Helsingistä viitenä päivänä viikossa. Toukokuun puolestavälistä alkaen Finnair lentää Intian pääkaupunkiin Delhiin päivittäin tällä hetkellä liikennöitävän kolmen viikkovuoron sijasta.

 

– Lentoyhtiöiden on tulevina vuosina erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta saada Intian lentokentille lähtö- ja laskeutumisaikoja uusia lentoja varten. Lisäämällä Intian-liikennettä juuri nyt Finnair varmistaa pääsynsä näille nopeasti kasvaville markkinoille, sanoo reittiliikenteen johtaja, varatoimitusjohtaja Henrik Arle.

 

Myös Finnairin Kiinan-liikenne kasvaa toukokuussa, kun Hongkongin suora reitti lennetään aiemmin suunnitellun neljän viikkovuoron sijasta päivittäin. Suorat lennot jatkuvat myös tulevalla talvikaudella. Kiinan-verkostoa vahvistetaan myös lisäämällä Kantonin-reitille neljäs viikkovuoro.

 

– Uudistuksen jälkeen lennämme kaikkiin kaukokohteisiimme suoraan, ilman välilaskuja. Päivittäiset lennot tuovat enemmän vaihtoehtoja asiakkaillemme, Arle toteaa.

 

Intian- ja Kiinan-liikenteen lisäysten vuoksi jatkolennot Bangkokista Singaporeen loppuvat. Singaporen- ja aiemmin suunnitellut lennot Kuala Lumpurin -lennot pyritään hoitamaan yhteistyössä kumppanilentoyhtiöiden kanssa.

 

Nyt toteutettavat Aasian-liikenteen järjestelyt tehostavat merkittävästi Finnairin kaukoliikenteen laivaston käyttöä. Helsingistä lähtevien kaukolentojen määrä kasvaa aiemmin suunnitellusta 61 lennosta 66 lentoon viikossa. Kaukoliikenteen tarjottavien henkilökilometrien määrä kasvaa reittiverkoston muutoksen ansiosta 2,5 prosenttia.

 

Kaikkiaan Finnairin Aasian-liikenne kasvaa tänä vuonna yli 30 prosenttia, kun Finnair hankkii kaksi uutta Airbus A340 -konetta loppukeväästä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

22.1.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas tiedotusosasto vauhdissa  ;D

 

"Singaporen- ja aiemmin suunnitellut lennot Kuala Lumpurin -lennot pyritään hoitamaan yhteistyössä kumppanilentoyhtiöiden kanssa."

 

Siis vain pyritään, ei suoranaista lupausta hoitaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Intian- ja Kiinan-liikenteen lisäysten vuoksi jatkolennot Bangkokista Singaporeen loppuvat. Singaporen- ja aiemmin suunnitellut lennot Kuala Lumpurin -lennot pyritään hoitamaan yhteistyössä kumppanilentoyhtiöiden kanssa.

 

 

Siis tarkoittaako tämä käytännössä koukkua vaikkapa Lontoon kautta ja vaihtoa BA:n lennolle tai Cathayta Honkista eteenpäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tarkoittaako tämä käytännössä koukkua vaikkapa Lontoon kautta ja vaihtoa BA:n lennolle tai Cathayta Honkista eteenpäin?

 

Tämähän voisi onnistua vaikka siten, että reititys itäsuuntaan olisi HEL-HKG-KUL, mutta sitten takaisinpäin onkin jo hieman vaikeampaa. Myös Singaporen yhteydet riippuvat paljolti siitä, millainen on uusi HEL-BKK-HEL aikataulu.

 

Anyway, Finnairilla on hyvät perustelut liikenteensä uudelleenjärjestelylle ja näin saadaan kalusto huomattavasti tehokkaampaan käyttöön. Varjopuolena on kuitenkin, että Aasian lähtöaallot vähentyvät ja ruuhkauttavat Helsinki-Vantaata entisestään iltapäivätunteina... Ellei, sitten joku Intian lennoista (Delhi) siirretä lähdettäväksi esimerkiksi keskiyön tienoilla...?? Tai, vaikkapa kello 20.00, jolloin se olisi takaisin kello 12.00...

 

Korjatakseni itse itseäni, Finnairin varausjärjestelmässä on jo osa muutoksista. Kahtena päivänä viikossa Delhi lähtee 14.40, mutta palaa Helsinkiin aamulla 8.15.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohhoh, suuria uutisia.

 

Jotenkin nyt paistaa läpi, että Intia on nyt kovassa trimmissa kun Singapore laitetaan katkolle kokonaan ja KUL ei alakaan. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bombay on A343 -kohde. Delhi jatkaa MD-11 kalustolla.

 

Finnair

AY 29 Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Suomi

Terminaali 2  20:00 

Bombay (Chhatrapati Shivaji) (BOM), Mumbai (Bombay), Intia

Terminaali 2  6:10+1 päivä(ä) 

Non-stop

343 7h40min  Päivittäin, paitsi  Perjantai

Lauantai

 

Finnair

AY 30   Bombay (Chhatrapati Shivaji) (BOM), Mumbai (Bombay), Intia

Terminaali 2  8:15 

Helsinki-Vantaa (HEL), Helsinki, Suomi

Terminaali 2  13:50 

Non-stop

343 8h05min  Päivittäin, paitsi  Lauantai

Sunnuntai 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin nyt paistaa läpi, että Intia on nyt kovassa trimmissa kun Singapore laitetaan katkolle kokonaan ja KUL ei alakaan. :o

 

Ja myös se, että kaikille reiteille kaluston käytön tehostamiseksi halutaan koneille alle 24 tunnin kierto, josta täällä oli muutama viikko sitten juttua. Välilaskullisenahan se ei onnistu Singaporeen ja Kuala Lumpuriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas tiedotusosasto vauhdissa  ;D

 

"Singaporen- ja aiemmin suunnitellut lennot Kuala Lumpurin -lennot pyritään hoitamaan yhteistyössä kumppanilentoyhtiöiden kanssa."

 

Siis vain pyritään, ei suoranaista lupausta hoitaa....

 

OneWorld yhtiöistä ei yksikään lennä BKK-KUL-BKK väliä. Eli joko on turvautuminen Malaysianin code-shareen tai Hong Kongista Cathayn avulla Kuala Lumpuriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FINNAIR OYJ     PÖRSSITIEDOTE           22.1.2007       09.00

 

FINNAIRIN INTIAN-LIIKENNE NELINKERTAISTUU – LENNOT MUMBAIHIN ALKAVAT KESÄKUUSSA

 

Finnair satsaa massiivisesti nopeasti kasvaviin Aasian markkinoihin, Intiaan ja Kiinaan. Kovan kysynnän vuoksi Intian-lentojen määrä nelinkertaistuu nykyisestä kolmesta lennosta kahteentoista lentoon viikossa. Liikennettä Kiinaan lisätään järjestelemällä Aasian-verkostoa uudelleen.

 

Finnair aloittaa kesäkuussa liikenteen myös uuteen Intian-kohteeseen Mumbaihin, jonne lennetään suoraan Helsingistä viitenä päivänä viikossa. Toukokuun puolestavälistä alkaen Finnair lentää Intian pääkaupunkiin Delhiin päivittäin tällä hetkellä liikennöitävän kolmen viikkovuoron sijasta.

 

– Lentoyhtiöiden on tulevina vuosina erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta saada Intian lentokentille lähtö- ja laskeutumisaikoja uusia lentoja varten. Lisäämällä Intian-liikennettä juuri nyt Finnair varmistaa pääsynsä näille nopeasti kasvaville markkinoille, sanoo reittiliikenteen johtaja, varatoimitusjohtaja Henrik Arle.

 

Myös Finnairin Kiinan-liikenne kasvaa toukokuussa, kun Hongkongin suora reitti lennetään aiemmin suunnitellun neljän viikkovuoron sijasta päivittäin. Suorat lennot jatkuvat myös tulevalla talvikaudella. Kiinan-verkostoa vahvistetaan myös lisäämällä Kantonin-reitille neljäs viikkovuoro.

 

– Uudistuksen jälkeen lennämme kaikkiin kaukokohteisiimme suoraan, ilman välilaskuja. Päivittäiset lennot tuovat enemmän vaihtoehtoja asiakkaillemme, Arle toteaa.

 

Intian- ja Kiinan-liikenteen lisäysten vuoksi jatkolennot Bangkokista Singaporeen loppuvat. Singaporen- ja aiemmin suunnitellut lennot Kuala Lumpurin -lennot pyritään hoitamaan yhteistyössä kumppanilentoyhtiöiden kanssa.

 

Nyt toteutettavat Aasian-liikenteen järjestelyt tehostavat merkittävästi Finnairin kaukoliikenteen laivaston käyttöä. Helsingistä lähtevien kaukolentojen määrä kasvaa aiemmin suunnitellusta 61 lennosta 66 lentoon viikossa. Kaukoliikenteen tarjottavien henkilökilometrien määrä kasvaa reittiverkoston muutoksen ansiosta 2,5 prosenttia.

 

Kaikkiaan Finnairin Aasian-liikenne kasvaa tänä vuonna yli 30 prosenttia, kun Finnair hankkii kaksi uutta Airbus A340 -konetta loppukeväästä.

 

Finnair Oyj

Viestintä

22.1.2007

 

Hmm?

 

Finnair hankkii kaksi uutta 340 konetta?? eikös finski hankkinut ne jo, nyt ne vaan toimitetaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bangkokin tuplavuoro kesälle jäi sitten haaveeksi. On vain 17.5.2007 alkaen AY095 HEL-BKK 20:00-10:05    AY 096 BKK-HEL 11:50-18:15.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikainen aikataulukatsaus kesäkuulle 2007:

 

Beijingiläisellä myöskin uusi lähtöaika.

 

Su 17.6.2007 (Mumbain aloituspäivä)

 

AY 005 HELSINKI NEW YORK NY (JFK) 14:20 15:55 M11

AY 021 HELSINKI DELHI 14:40 23:45 M11

AY 029 HELSINKI MUMBAI 20:00 06:10+1 343

AY 051 HELSINKI BEIJING (PEK) 20:10 08:55+1 M11

AY 057 HELSINKI SHANGHAI (PVG) 17:10 07:10+1 343

AY 067 HELSINKI HONG KONG 16:50 07:25+1 M11

AY 073 HELSINKI TOKYO (NRT) 17:20 09:00+1 343

AY 077 HELSINKI OSAKA (KIX) 17:20 08:45+1 M11

AY 095 HELSINKI BANGKOK 20:00 10:05+1 M11

 

Ma 18.6.07 paluut:

 

AY 006 NEW YORK NY (JFK) HELSINKI 17:55 08:50+1 M11

AY 022 DELHI HELSINKI 03:15 08:15 M11

AY 030 MUMBAI HELSINKI 08:15 13:50 343

AY 052 BEIJING (PEK) HELSINKI 10:55 14:20 M11

AY 058 SHANGHAI (PVG) HELSINKI 10:00 14:50 343

AY 068 HONG KONG HELSINKI 09:45 15:05 M11

AY 074 TOKYO (NRT) HELSINKI 11:00 15:20 343

AY 078 OSAKA (KIX) HELSINKI 11:00 15:15 M11

AY 096 BANGKOK HELSINKI 11:50 18:15 M11

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair hankkii kaksi uutta 340 konetta?? eikös finski hankkinut ne jo, nyt ne vaan toimitetaan...

Joo, näin on. 2 tulee tosiaan nyt tälle kesälle ja 2 lisää 2008.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, onkohan Singapore varaa "menettää" kokonaan. Mutta tämä strategian valossa "suoraan kaikkiin kohteisiin" se tarkoittaisi non-stoppia HEL-SIN-HEL.

 

Ja talvella Bangkokia on pakko lisätä. Yksi vuoro per päivä ei tee kuin vihaiseksi.

 

Ja sitten seuraava mielenkiintoinen vaihe on se, että mitä tapahtuu Euroopasta saapuvien aallolle n. klo 22-23 kun ei ole kaukolähtöjä myöhäisillassa ollenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeat pointit. Jää nähtäväksi Singaporen lentojen osalta, samoin BKK:n lentoja voisi lisätä. Yllätys kuitenkin on tämä uusi kohde Mumbai sekä kesällä BKK:n lähdön siirtäminen aikaisemmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisihan niitä Bangkokin lentoja lisätä jos olisi koneita. 8) Nyt tulevalle kesälle kahdelle päivälle olisi MD-11 käytettävissä, muuten koko laajarunkokapasiteetti käytössä.

 

OFFTOPIC: mistä MR. Vainionpää tietää että Naritaan lentää 340-300E?

Upcoming A340-300E experiences:

  AY73 HEL-NRT AY74 NRT-HEL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkaudella päästään myös parempaan miehistönkäyttöön, kun ollaan lähentymässä Finnairin tavoitetta lentää jokaiseen kohteeseen päivittäin. Kaikkein harvimmin lennetään siten Tokioon ja Nagoyaan, jonne on "vain" neljä viikkovuoroa kumpaankin.

 

Ehkä sitten talvikaudella tippuu esimerkiksi Osakan, Hong Kongin ja Guangzhoun vuorotiheys siten, että Bangkokin reitille saadaan jälleen toinen päivittäinen vuoro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mumbain ja Delhin lentokentät ovat seuraavan artikkelin mukaan räjähtämässä käsiin, mutta Intian hallitus on luvannut satsata Intian kenttien uudistamiseen jopa 10 miljardia dollaria vuoten 2010 mennessä.

 

Tosin intialaiset sanovat itse, että uskovat siihen vasta kun näkevät... Itse en ole Mumbaissa käynyt v. 1980 jälkeen, jolloin asiat olivat vielä kohtalaisessa järjestyksessä.

 

http://mensnewsdaily.com/2007/01/21/indias-airports-fail-to-keep-pace-with-growing-traffic/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jotenkin nyt paistaa läpi, että Intia on nyt kovassa trimmissa kun Singapore laitetaan katkolle kokonaan ja KUL ei alakaan. :o

Ja matkamessuilla juuri en muista oliko Finnairin oma osasto vai mikä, kun tarjosi visailussa pääpalkinnoksi kilpailijoille Finnairin Kuala Lumpurin lentoja kahdelle hengelle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Kuala Lumpurin takaisinveto on tullut aika yllättäen. Onhan KL:ssä toimistokin Finnairilla ja organisaatiota luotu paikanpäälle. Finnairin Top Club aloitti viime viikolla Kuala Lumpurin matkojen myynnin, tänä aamuna ne olikin jo poistettu tarjonnasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun keskiyön jälkeen lähtevä BKK-HEL-lento poistuu tarjonnasta ja ainoaksi vaihtoehdoksi jää tuo aamulla lähtevä lento Helsinkiin, niin siihen sopivat liityntäyhteydet vähenevät myös huomattavasti. Esimerkiksi, codeshare-yhteistyö Qantasin kanssa muuttunee, ja tosiaankin, Singaporesta ei pääse enää pois oikein mitään kautta, että voisi käyttää Finnairin pitkää legiä Aasiasta Eurooppaan... Paitsi, jos ostaa lipun SQ:lla tai TG:llä ensi Bangkokiin. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Kuala Lumpurin takaisinveto on tullut aika yllättäen. Onhan KL:ssä toimistokin Finnairilla ja organisaatiota luotu paikanpäälle. Finnairin Top Club aloitti viime viikolla Kuala Lumpurin matkojen myynnin, tänä aamuna ne olikin jo poistettu tarjonnasta.

 

Onkohan tällä 'nopealla' julkistuksella mitään tekemistä sen kanssa, että presidentti Halonen on parhaillaan valtiovierailulla Intiassa?

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halosen vierailu mitä ilmeisimmin laittoi lahkeet paukkumaan siellä pääkonttorilla.

Uutisten mukaan Finnair lähinnä varautuu tulevaisuuteen tuolla Intian-vyörytyksellä. Kuulemma Intian tärkeimmät kentät menevät lähitulevaisuudessa niin ruuhkaisiksi, että vuoroja ei kohta saa edes rahalla.

 

Sääli ettei pääse enää Singaporeen Finnairilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääli ettei pääse enää Singaporeen Finnairilla.

 

Minä olin jo ehtinyt toivoa, että Aurinkomatkat alkaisi myydä paketteja Malesiaan :(

 

Onhan vähäisen kaluston optimointi toki ymmärrettävää.  Riittääköhän 9xA359 enää vuonna 201? tällä kasvuvauhdilla?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riittääköhän 9xA359 enää vuonna 201? tällä kasvuvauhdilla?  :)

 

2013. ;) Ei riitä, ja samaa mietin jo silloin, kun koko kaupasta aikoinaan uutisoitiin. Mitenkäs ne optiot menikään? :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän allianssikumppani British Airways mahtaa pitää siitä, että Finnair alkaa entistä selkeämmin pyrkiä osingoille Intian markkinoista ? Intia lienee BA:n pääkohde Aasiassa. Vai onko markkina niin vinhassa kasvussa, että Finnairillekin riittää oma siivu?

 

Jo nykyään Finnairin lipulla matkustavien palvelut Heathrowlla tuntuvat 'hieman' tökkivän: esimerkiksi check-in onnistuu vain jonottamalla muiden maailmanmatkaajien kanssa check-in -tiskille, vaikka olisi matkassa eTicketillä pelkän käsimatkatavaran kanssa. Ei toimi netti-Check-in, eikä BA:n Check-in -automaatit.  :thmbdn: Tulee ihan 1900-luku mieleen, muut lentoyhtiöt ovat jo siirtyneet tälle vuosituhannelle... ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään