Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Niilo Heikkiejä ja muita käytiin 70-luvulla ihmettelemässä Utissa useammankin kerran. Kalustoa säilytettiin platalla kun hallitilaa oli silloin niukalti. Kentälle pääsi useammastakin paikasta kun tunsi reitit, eikä kiertovartiomies yleensä sanonut mitään. Laittakaa konkarit tulemaan lisää kuvia jatkoksi tästä rajusta itäraudasta jos löytyy. Juniorien ja muidenkin kannattaa lukea Pertti Halisen hiljattain ilmestyneet muistelmat jos ette tiedä mitä näillä vehkeillä tehtiin. [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Onpa hämmentävän upea tuo lentokuva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 23, 2007 Onpa hämmentävän upea tuo lentokuva Samaa mieltä. Vauhdin tuntua riittää... Muutenkin tästä Nikitasta on aika vähänlaisesti ollut kuvia esillä, joten tosiaan konkarit, aktivoitukaa... ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Tässä kuvassa on porukka aktivoitunut. NH-2 ja NH-3 vihoviimeisessä huollossa lokakuussa 1981. Kyllä oli komea tuo Nikitan lentokuva. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Kirjassa "Vanha rouva Dakota ja muita ilmailukertomuksia", (Minerva Kustannus Oy, ISBN 952-5478-56-4) on Raimo Nikin kertomus Nikitasta ja siitä millainen se oli lentää. Jotenkin tuo kone kiehtoo mieltä, taka-ampumoineen ja lasinokkineen. NATO-nimi (?) on Beagle ja jotenkin Ressun, tuo ohjaamo-nokka osuus tuo mieleen. Mahtaako olla ollut nimenantajallakin mielessä, enpä tiedä. Hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Ilmailumuseoyhdistyksen Feeniks-lehdessä on parin viime vuoden aikana käsitelty Nikitaa lähes joka numerossa. Lehdessä on ollut kahden lentäjän tekstit Nikitasta, sillä lentämisestä ja koulutuksesta Neuvostoliitossa. Lisäksi on julkaistu Nikitan tyyppihistoria. Juttuihin on kaivettu paljon kuvia koneista. Feeniksin jutusta on tämän ketjun otsikokin lainattu "Kylmän sodan airut" Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Näistä on saattanut täällä jo joku olla mutta pannaan kuiteski... [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Markku P.s. nuo kuvat otettu Oulussa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Riipaiseva kuva Juha Ritarilta!!! Onko romutuspaikka Utti ja onko tietoa menikö tavara sulatukseen? Tässä kuitenkin muisto Niken kulta ajoilta: Suomen itsenäisyyspäivän pääparaati 70 -luvulta Kouvolan Salpausselänkadulta. Mukana oil silloin paljon muitakin koneita mm. DK ja MG, neljän koneen puljat kumpaakin. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Kaikessa rumuudessaan todella upea kone. Ilmeisesti tuo pömpeli tuossa taka-ampumon alapuolella on jarruvarjo? Toimiko se ihan vain tuolla vaijerilla mikä siihen tulee? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Nuita muistelmia en ole lukenut, mutta mikäs näiden vekottimien pääasiallinen käyttötarkoitus Ilmavoimissa oli...?, maalinhinaus- yms. tehtävät kait ainakin, mutta valistakaa tietävät hiukan vähemmäntietävää, kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Kaikessa rumuudessaan todella upea kone. Ilmeisesti tuo pömpeli tuossa taka-ampumon alapuolella on jarruvarjo? Toimiko se ihan vain tuolla vaijerilla mikä siihen tulee? Edellisessä viestissä puhutaan maalinhinauksesta (IT- ja lentokoneille), niin taitaa olla se maalisukka. Onko muistikuvaa, millainen ääni Nikitassa oli? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Merivalvonta, kartoituskuvaukset, ja maalihinaus. Myös erilaisia hys hys hommia joista vain asianomaiset tietävät. Novaja Zemljalla tehiin iloisella 60-luvulla ydinkokeita, jolloin NH:lla otettiin ilmanäytteitä Suomen alueelta. Aikalaisekseen siinä oli hyvä tutka pintamaalien tarkkailuun. Keski-Suomen ilmailumuseossa on NH (tunnusta en muista) jonka kameravarustusta pääsee ihailemaan. Ohjaamon alla oleva kupu on tutkan antennin suojakupu, takana oleva iso putki liittyy maalinhinaus systeemiin. Toisinaan oli takana myös tykit (2kpl) asennettuna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Nikitat lenteli Kouvolan ympäristössä melko ahkeraan... äänen muistan hyvin. Ei jyrinää vaan voimaa uhkuvaa suhinaa tai ulinaa - hyvä soundi! Moottorina 2 kpl VK-1 eli sama mylly kuin Mukelossa jos joku on nyt sitä on kuullut, aika lailla sama soundi mutta voimakkaampana kun on tuplana. Kymenlaaksossa maatalojen isännät kutsui konetta Iljuskaksi, häiritsi toisinaan heinätöitä kun räimi matalalla menemään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 24, 2007 Itse aloitin ilmailuhommat kun Nikitat olivat käytössä, muutaman kerran mereltä palatessaan vetivät Wreden päältä matalissa mereltä palatessaan, iso nopea kone oli komea näky. Lensin mottikurssin -78 Juutilaisen Jllun (Jr.) oppilaana, Ilmari oli edellisvuonna päässyt ilmavoimista eläkkeelle korkeassa 39 vuoden iässä, Illu oli kuljetulentolaivueessa lentänyt Dakotaa ja Nikitaa, ja kertoili tietysti juttuja noilta ajoilta. Mieliinpainuvin muistikuva Nikitasta jäi palatessamme eräältä matkalennolta Uttiin, oltiin pitkällä finaalilla 07:lle ja NH tuli kentän pinnoissa vastaan 25:ltä päin, suunnillen päämajan päällä NH kohtasi meidän kesnan noin 50m korkeuserolla. Mahdollinen ilmailurikkomus lienee vanhentunut, NH pilotti oli Illun tuttu, ja kohtaaminen sovittiin radiolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Ainakin vv. 1973-1974 tuollainen tosiaan veti maalipussia vaijerin perässä Lohtajan IT-ampumaleireillä. Joskus siihen sukkaan osuttiin, useimmiten ei. Kovasti kyllä yritettiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Nikitat operoivat Utissa pitkään sorapintaiselta kiitoradalta, asfaltti tuli vasta 70-luvulla. Isot renkaat ja korkealla olevat moottorit mahdollistivat tämän. Kesällä pölypilvi oli mahtava koneen startatessa. Kesällä1960, kun ensimmäinen hankituista Nikitoista saapui Neuvostoliitosta Uttiin, kokoontuivat kaikki paikalla olleet seuraamaan ihmettä. Vähän ennen kynnystä kone teki kuitenkin ylösvedon ja silloin huomattiin että myös lennonjohtaja oli ulkona tornista jännittämässä laskua. Kone sai lopulta selvityksen laskuun, paikalla oli myös tulkki koska siirtopilotit olivat naapurimaasta. Lisää huimia tarinoita Utin historiasta löytyy Kymenlaakson ilmakillan kotisivuilta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Kaikessa rumuudessaan todella upea kone. Ilmeisesti tuo pömpeli tuossa taka-ampumon alapuolella on jarruvarjo? Toimiko se ihan vain tuolla vaijerilla mikä siihen tulee? Se oleepi maalipussin kelausviritelma minun tietaakseni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Ainakin vv. 1973-1974 tuollainen tosiaan veti maalipussia vaijerin perässä Lohtajan IT-ampumaleireillä. Joskus siihen sukkaan osuttiin, useimmiten ei. Kovasti kyllä yritettiin. Joo. Olin itsekin v. -73 kevattalvella ammuskelemassa (tutkamittajana) 35 mm Oerlikoneilla Nikitan kiskomaa pussia. Saatiin pussiin taysosuma, radiosta kuului: "varit levisi, tuli seis". Aika harvoin taysosumia pussiin tuli, lienee sattuma meidan kohdallamme... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Noista IL-28 raadoista NH-2 ja NH-3, kyllä ne purettiin sulatusta varten kuljetuskuntoon Utissa silloisen 2-hallin kupeessa kanervikossa. Iljushinien kauppasopimuksen mukaan niitä ei saanut koskaan luovuttaa lentokoneina kolmannelle osapuolelle. NH-1:n (pommikoneversio ilman siipipönttöjä) elinkaari oli muita lyhyempi, se joutui uuniin aiemmin. Utin 2000 metrin pituinen kiitotie oli muutenkin kriittinen NH:lle, ja erään kerran useiden osatekijöiden yhteissummana NH-1 meni kiitotien 25 päästä ulos, jossa sattui vielä olemaan kaivanto. Kone olisi ilmeisesti vaatinut valmistajatason korjaustoimenpiteen, joten sen korjaamisesta luovuttiin. NH-4:sta säilytetään Tikkakosken museossa. Iljushineissa oli kummassakin päälaskutelineissä vain yksi pyörä, joten sen on yli 20 tonnin koneessa oltava vastaavasti melko suurikokoinen kantaakseen vaatimattomammilla kentillä. Niinpä noissa siipipöntöillä varustetuissa tiedusteluversio (R-) koneissa NH-2, NH-3 ja NH-4 oli erikoinen sovellus. Päälaskutelineiden pyörissä oli hydraulimoottorit, joilla pyörät pistettiin valmiiksi vauhtiin ennen laskua. Täyttä noin 200 kilometrin istumisnopeutta vastaavaa nopeutta ne eivät saavuttaneet, mutta tulivatpahan kuitenkin selkeästi vastaan. Järjestelmä on etenkin asfaltilla säästänyt renkaita ja muitakin rakenteita niistä runkoon päin. Kuvassa oikean puoleinen NH on ilman siipisäiliöitä. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Tulipa tuossa vaan mieleen, että kun lempinimi Nikitahan tulee varmaankin Nikita Hruštšovista, juontaako NH-tunnus myös samaan lähteeseen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Nikitat operoivat Utissa pitkään sorapintaiselta kiitoradalta, asfaltti tuli vasta 70-luvulla. Isot renkaat ja korkealla olevat moottorit mahdollistivat tämän. Kesällä pölypilvi oli mahtava koneen startatessa. Kesällä1960, kun ensimmäinen hankituista Nikitoista saapui Neuvostoliitosta Uttiin, kokoontuivat kaikki paikalla olleet seuraamaan ihmettä. Vähän ennen kynnystä kone teki kuitenkin ylösvedon ja silloin huomattiin että myös lennonjohtaja oli ulkona tornista jännittämässä laskua. Kone sai lopulta selvityksen laskuun, paikalla oli myös tulkki koska siirtopilotit olivat naapurimaasta. Lisää huimia tarinoita Utin historiasta löytyy Kymenlaakson ilmakillan kotisivuilta. Minullakin on hauska muisto NH:n kenttäkelposuudesta. Olin 1972-1973 vuodenvaihteen aikaan Utissa apumekaanikkona. Yhtenä lumisateen jälkeisenä päivänä aurat olivat kasanneet pari metriä korkean lumikasan keskelle plattaa kuorma-autoon lastattavaksi. Nikita oli lahdössä lennolle ja me katselimme hallin ovella kun se rullasi toisen moottorin suoraan kohti lumikasaa. (lentäjähän istui pienessä lasikuplassa eikä nähnyt valkoista kasaa valkoisella platalla) Samalla kun lumi alkoi kadota moottorin kitaan, kuului halliradion kaiuttimesta lennonjohtajan hätääntynyt ääni: "Hei, sä rullasit päin lumikasaa!". Lentäjän rauhallinen ääni vastasi:"No mä ihmettelin, kun suihkuputken lämmöt laski aika lailla. Sopiiko, että mä odottelen tässä, että ne vähän tasaantuu". Moottori siis söi autokuormallisen lunta, eikä edes sammunut! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Tulipa tuossa vaan mieleen, että kun lempinimi Nikitahan tulee varmaankin Nikita Hruštšovista, juontaako NH-tunnus myös samaan lähteeseen? Voi olla niinkin, olen kuitenkin kuullut myös version " Neuvosto Hinaaja". Se kyllä kuulostaa aika kömpelöltä vaikkakin Suomen Armeijassa tuokin olisi aivan mahdollista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Voi olla niinkin, olen kuitenkin kuullut myös version " Neuvosto Hinaaja". Se kyllä kuulostaa aika kömpelöltä vaikkakin Suomen Armeijassa tuokin olisi aivan mahdollista. Kyllä tuo H-kirjain tarkoittaa "hinauskone". Ennen Nikitaa lyhyen aikaa käytössä olleissa Saab 17-koneissa oli myös H-kirjain (SH-), tarkoittaen ilmeisesti "Saab (tai svensk) hinauskone". Ei ole ollenkaan poissuljettu tuo NH- eli "neuvostoliittolainen hinauskone". Nimittäin tuohan on jo vanha perinne Ilmavoimissa, sotasaalis Iljushin DB-3-koneet eli VP-koneet olivat "vihollisen pommittajia" ja VH-koneet (I-15bis/I-153 Tsaikka/I-16 UTI) "venäläinen hävittäjä'". Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Kyllä tuo H-kirjain tarkoittaa "hinauskone". Ennen Nikitaa lyhyen aikaa käytössä olleissa Saab 17-koneissa oli myös H-kirjain (SH-), tarkoittaen ilmeisesti "Saab (tai svensk) hinauskone". Ei ole ollenkaan poissuljettu tuo NH- eli "neuvostoliittolainen hinauskone". Nimittäin tuohan on jo vanha perinne Ilmavoimissa, sotasaalis Iljushin DB-3-koneet eli VP-koneet olivat "vihollisen pommittajia" ja VH-koneet (I-15bis/I-153 Tsaikka/I-16 UTI) "venäläinen hävittäjä'". Joo, jotenkin tuntuisi loogiselta, että noinhan sen on täytynyt mennä. Itänaapurin valtion päämiehen nimestä keksitty tunnus vaikuttaisi vähän turhan ruskeakieliseltä teolta, olkoonkin vaikka kuinka olisi ollut tarve mielistellä siihen suuntaan. Nikita lempinimi sen sijaan voisi sitten olla siitä NH:sta juurensa juontanut ja sitä ei tarvitse varmaan miettiä, miksiköhän EDIT: mutta tämä on siis vain omaa pähkäilyäni Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Joo, jotenkin tuntuisi loogiselta, että noinhan sen on täytynyt mennä. Itänaapurin valtion päämiehen nimestä keksitty tunnus vaikuttaisi vähän turhan ruskeakieliseltä teolta, olkoonkin vaikka kuinka olisi ollut tarve mielistellä siihen suuntaan. Nikita lempinimi sen sijaan voisi sitten olla siitä NH:sta juurensa juontanut ja sitä ei tarvitse varmaan miettiä, miksiköhän EDIT: mutta tämä on siis vain omaa pähkäilyäni Kyllä se Mikko varmaan on juuri näin kuten tuumaat tuosta "Nikitasta". Kun Il-28 koneita hankittiin, Hrustsev oli tuolloin NL:n nokkamies. Ja venäläisiä isoja karvalakkeja sanotaan myös "Nikitoiksi", saaneet ilmeisesti nekin alkujaan samasta syystä... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla