Kirjoitettu Tammikuu 28, 2007 Ehkä aikaisemminkin olen kertonut, mutta ollessani itse Lohtajan leirillä -73 (tai -74) todellakin tapahtui sellainen incidentti, jossa 23 mm Sergein sarjalla katkaisivat vaijerin parin-kolmen metrin päässä Nikitan pyrstöstä. Itse olin paikalla 35mm tykinjohtajana enkä siis mitenkään syyllinen asiaan... Nolompi juttu. Nikita otti hatkat siltä päivältä ja pojat saivat hieman pyyhkeitä, mutta sen kummempaa ei kuitenkaan sattunut. Syykin selvisi. Sergein mekaaninen sektorinrajoitin petti ja antoi kääntää putkia liikaa oikealle, vasemmalta oikealle lentävän hinauskoneen perään. Mikäli nyt muistan oikein. Kovilla ammuttaessa on aina omat riskinsä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 28, 2007 Noita Utindioja ja negoja plärätessä tuli vastaan vielä kuva Niken muuhun toimintaan kuuluvistat vekottimista.. [ attachment removed ] "Saastapöntöt" Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2007 Tuossa välillä oli muutamilla kirjoittajilla juttua NH:n hinattavista vetimistä, pusseista ja tikoista. Odottelin jo innolla tulisiko kuvia esiin aivan niistä ensimmäisistä "maalileijoista". Ne olivat ainakin aluksi Neuvostoliittolaisia, en tiedä olisiko niitä sitten alettu kopioimaan meillä. Siis NH veti perässään maalia, jonka koosta ja muodosta saa oikean käsityksen kun katsoo Drakenia ja ottaa siitä siipien varsinaisen deltaosion edestä kaikki pois. Siis deltasiipinen ja kolmion muotoinen kiinteä sivuvakaaja. Laitteessa oli ainakin kaksi pyörää, mahdollisesti myös nokkapyörä. Maassa se rullasi NH:n perässä ja jos tykkijullit eivät saaneet sitä säpäleiksi tultiin se perässä laskuunkin, toki kelattuna aivan pyrstön taakse. Jos se oli saanut kohtalokkaista osumia, pudotettiin leija yleensä mereen. Ihan kun olisin joltakin kuullut, että semmoinen olisi ainakin kerran tuotu Uttiin ja irroitettu kiitotien sivuun. Kyselin yhdeltä NH-mieheltä tästä maalista. Hän ei ihan tarkalleen muistanut, mitä siellä perässä milloinkin roikkui kun itsellään oli täysi työ toisessa päässä pitää kone viivalla, mutta muisti kyllä nämä leijat. Minun muistaakseni puhuttiin myös tällaisella leijalla viedyn yhdestä ladosta katto. Vaijeria oli ulkona kai kilometrin verran ohjaajan tehdessä kunnon kaarron liian pienellä säteellä suhteellisen alhaisella korkeudella. Perässä roikkuva maali ei osannut tulla samoja jälkiä vaan oikaisi fysiikan lakien mukaisesti, jolloin veto löystyi, maalin nopeus laski ensin ja pian tietysti hävisi korkeuskin. Muistan vielä -70-luvulla Utissa varikolla, siinä männikön reunassa, olleen yhden tämmöisen maalin kai odottamassa romutusta. Jos se oli vaneria, on sekin todennäköisesti poltettu jonkun Juhannuslentonäytöksen kokossa. Toiminnassa, enkä edes kuvaa tästä maalista NH:n perässä en ole nähnyt. Siinähän olisi jollekin diplomityö, etsiä ja pistää kuva tänne esiin. Tuohon "Nikitan" toimintaan Suomessa liittyy niin paljon legendaa ja erikoinenhan se on itse konekin, että kas kun kukaan ei ole tehnyt siitä 300 sivuista kirjaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2007 Itse asiassa...kun muistelen tämän foorumin keskusteluja...Olikos joku tekemässä FS:ään Nikitaa tuossa pari vuotta sitten? Muistelenko harhoja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2007 Tuossa ketjun alussa mainitsin, että Feeniks-lehdissä on ollut juttua Nikitasta. Juttuja on ollut seuraavissa lehdissä: 3/2004-1/2005 Juha Alanko kertoo Niktalle lentämisestä ja operoinnista (maalinhinaus, merivalvonta jne) 2/2005-4/05 Pertti Hälikkä kertoo mm. Nikita koulutuksesta Neuvostoliitossa 1/2006 Iljushin IL28:n yleinen tyyppihistoria Jos jollakin ei vielä ole näitä lehtiä, niin niitä voi kysellä pakettihintaan 25 euroa Ilmailumuseoyhdistykseltä osoitteesta info(ät)imy.fi Juha (joka pahoittelee mainosspämmiä) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 27, 2007 Tuossa välillä oli muutamilla kirjoittajilla juttua NH:n hinattavista vetimistä, pusseista ja tikoista. Odottelin jo innolla tulisiko kuvia esiin aivan niistä ensimmäisistä "maalileijoista". Ne olivat ainakin aluksi Neuvostoliittolaisia, en tiedä olisiko niitä sitten alettu kopioimaan meillä. Siis NH veti perässään maalia, jonka koosta ja muodosta saa oikean käsityksen kun katsoo Drakenia ja ottaa siitä siipien varsinaisen deltaosion edestä kaikki pois. Siis deltasiipinen ja kolmion muotoinen kiinteä sivuvakaaja. Laitteessa oli ainakin kaksi pyörää, mahdollisesti myös nokkapyörä. Maassa se rullasi NH:n perässä ja jos tykkijullit eivät saaneet sitä säpäleiksi tultiin se perässä laskuunkin, toki kelattuna aivan pyrstön taakse. Jos se oli saanut kohtalokkaista osumia, pudotettiin leija yleensä mereen. Ihan kun olisin joltakin kuullut, että semmoinen olisi ainakin kerran tuotu Uttiin ja irroitettu kiitotien sivuun. Kyselin yhdeltä NH-mieheltä tästä maalista. Hän ei ihan tarkalleen muistanut, mitä siellä perässä milloinkin roikkui kun itsellään oli täysi työ toisessa päässä pitää kone viivalla, mutta muisti kyllä nämä leijat. Minun muistaakseni puhuttiin myös tällaisella leijalla viedyn yhdestä ladosta katto. Vaijeria oli ulkona kai kilometrin verran ohjaajan tehdessä kunnon kaarron liian pienellä säteellä suhteellisen alhaisella korkeudella. Perässä roikkuva maali ei osannut tulla samoja jälkiä vaan oikaisi fysiikan lakien mukaisesti, jolloin veto löystyi, maalin nopeus laski ensin ja pian tietysti hävisi korkeuskin. Sattumalta löydettyjä kuvia Nikitasta ja tikasta. Muistan vielä -70-luvulla Utissa varikolla, siinä männikön reunassa, olleen yhden tämmöisen maalin kai odottamassa romutusta. Jos se oli vaneria, on sekin todennäköisesti poltettu jonkun Juhannuslentonäytöksen kokossa. Toiminnassa, enkä edes kuvaa tästä maalista NH:n perässä en ole nähnyt. Siinähän olisi jollekin diplomityö, etsiä ja pistää kuva tänne esiin. Tuohon "Nikitan" toimintaan Suomessa liittyy niin paljon legendaa ja erikoinenhan se on itse konekin, että kas kun kukaan ei ole tehnyt siitä 300 sivuista kirjaa. Piti ottaa tämä vanha aihe esille kun satuin löytämään mm. nämä kuvat. Kuvattu Oulunsalossa v.1967. kaksi alimmaista on minun kuvaamia. Lentokuva on saatu joltain kaverilta. Tästä kuvasta selviää tuon tikan lentotyyli, eli se seuraa hinauskonetta huomattavasti alempana. [ attachment removed / expired ] Tässä lienee maalipussiin liittyvää elektroniikkaa. Osumalaskin? Kuvassa apumekaanikko kurssikaverini Alikersantti J Klemola [ attachment removed / expired ] Armeijakaverini apumekaanikko Lasse Malin istuu mittakaluna leijan pyrstöllä. [ attachment removed / expired ] Rantasen Esa antoi skannerin käyttööni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 27, 2007 Kiitos Heikki! Siinä ne kaivatut kuvat. Onkohan kuvan leija kotimaista tekoa, kun ei ole lekan jäljistä tietoakaan? Jotenkin tuntuu, että ne ensimmäiset eivät suotta olleet noin siistiä työtä. Ammuttavaksihan ne oli tarkoitettukin. Kun näkyillään juomme kahvit pienenä kiitollisuuden osoituksena. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2007 Muistaakseni ei ollut kotimainen valmiste. En kuitenkaan nyt löydä tälle asialle mitään kirjaimilla kerrottavaa perustelua. 40 v on pitkä aika että voisin kertoa että miksi olen sitä mieltä. Kertooko tuo sivuvakaimessa oleva numero jotain? Kahvit jos juodaan niin tottakai sopii, jollain lentokentällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla