Ilkka Mäkelä

Bob Hoover täyttää 85 vuotta tänään, 24.1.

10 viestiä aiheessa

Vielakohan mahtaa Bob-sedalla olla lupakirja voimassa. Muutamia vuosia sitten han karhamoi Yhdysvaltain ilmailuviranomaisten kanssa, kun tahtoivat kehvelit

vieda hanelta lupakirjat pois, muka ikaan vedoten...

 

No Bob-seta voitti silloin kinastelun :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielakohan mahtaa Bob-sedalla olla lupakirja voimassa. Muutamia vuosia sitten han karhamoi Yhdysvaltain ilmailuviranomaisten kanssa, kun tahtoivat kehvelit

vieda hanelta lupakirjat pois, muka ikaan vedoten...

 

No Bob-seta voitti silloin kinastelun :)

 

Mutta ei saanut enää esittää lentonäytöksissä bravuurinumeroaan Shrike Commanderilla?

 

 

Näin kertoo wikipedian artikkeli

---------------

Medical Controversy

His air show aerobatics career ended over medical concerns, when his pilot's certificate was suspended by the Federal Aviation Administration (FAA). It later developed that two FAA officials made a pact to "get Hoover" due to his advanced age, making claims that his maneuvers during one demonstration were "erratic." Other pilots at the show testified that this was not true, but while the process dragged out, Hoover was granted a pilot's license by Australia's aviation authorities, enabling him to fly in any part of the world other than the United States.

 

Eventually the truth came out, and Hoover's US pilot's certificate was reinstated, but the damage had been done — he was unable to get the insurance necessary to perform, due to companies' fears. Hoover continued to fly his P-51 Mustang at shows, sometimes in tight formation with Yeager, but the Shrike Commander act was over.

 

This episode also continues to haunt the FAA, as pilots have lost much of their trust for the agency due to the actions of those two officials.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä Aero-news Networkin uutisessa, josta 85-vuotispäivän huomasin, ei suoraan kerrottu, onko Bob Hooverilla vielä jonkinlaista lupakirjaa voimassa, mutta luvattiin huomisaamuksi (pe) Bobin haastattelu (mp3-aerocast-muodossa) kuunneltavaksi.

 

Shrike Commanderhan meni v. 2000 jälkeen museoon (Udvar-Hazy Center) ja Mustangilla N51RH (=Robert Hoover) lentää näytöksissä nykyisin uusi omistaja nimeltä John Bagley, ainakin a.netin kuvien mukaan, vaikkakin kone on rekisteröity yhtiölle nimeltä N51RH LLC, Idahon osavaltiossa, joten omistajan  henkilökohtaista nimeä ei FAA:n rekisterihaulla saa vahvistettua.

 

Kuin sattumalta 2 päivää sitten Mustangista on ilmestynyt A.nettiin kuva vuodelta 1982, jossa Bob on itse ohjaimissa:

 

http://www.airliners.net/open.file/1166284/L/

 

Tämä John Bagley muuten on viime joulukuussa rypyttänyt toisen omistamansa Mustangin konevaurion takia tehdyssä pakkolaskussa, mutta sen rekisteri oli N251RM. Bagley itse selvisi naarmuilla, mutta Mustang meni päreiksi, ikävä kyllä, mutta se ei siis ollut Bob Hooverin entinen.

 

Aero-Newsin syntymäpäiväartikkelissa sanotaan vain, että Bob Hoover on vielä erittäin aktiivisesti mukana erilaisissa ilmailuprojekteissa, mutta lupakirjasta ei puhuta mitään. Eräässä haastattelussa Bob mainitsee lentävänsä jatkossa Citabrialla... mutta luulen, että showlentäjän hommat on jo jätetty taakse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustangilla N51RH (=Robert Hoover) lentää näytöksissä nykyisin uusi omistaja nimeltä John Bagley, ainakin a.netin kuvien mukaan, vaikkakin kone on rekisteröity yhtiölle nimeltä N51RH LLC, Idahon osavaltiossa, joten omistajan  henkilökohtaista nimeä ei FAA:n rekisterihaulla saa vahvistettua.

 

Täällä kerrotaan, että omistajanvaihdos olisi tapahtunut "jo" v.1997. Eli Hooverin ollessa 75v.

 

Edit: Ja täällä juttua mm. lupakirjan peruuttamisesta ja takaisin saamisesta.

 

Hän kuulemma lensi itse Shrike Commanderinsa museoon v. 2003:

"On Oct. 10, 2003, after a big send-off breakfast in Florida, Hoover flew the aircraft to Washington Dulles International Airport, in preparation of the December 2003 opening of the center. Steve Clegg, a USAir captain, served as Hoover's copilot on the flight."

 

Hooverin elämäntarinan 2 aiempaa osaa:

http://www.airportjournals.com/Display.cfm?varID=0407003

http://www.airportjournals.com/Display.cfm?varID=0408003

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero-Newsin syntymäpäiväartikkelissa sanotaan vain, että Bob Hoover on vielä erittäin aktiivisesti mukana erilaisissa ilmailuprojekteissa, mutta lupakirjasta ei puhuta mitään. Eräässä haastattelussa Bob mainitsee lentävänsä jatkossa Citabrialla... mutta luulen, että showlentäjän hommat on jo jätetty taakse.

 

Se juttu löytyy täältä http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=3d9bcc93-c7f1-47f7-9912-07e2ce8f1ad1

ja jutun lopussa linkki http://www.aero-news.net/searchaction.cfm?criteria=bob%20hoover

jonka takaa löytyy monta juttua lisää samasta herrasta ja samasta lehdestä.

 

Edit: Ja täälläkin on elokuvaa ja hänen omaa puhettaan

http://www.aviationspeakers.com/Speakers/bob-hoover.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän myöhässä tapani mukaan, mutta en malta olla laittamatta muutamaa Mr Hooverista ja hänen esityksistään ottamaani kuvaa. Paikka oli Reno, Nevada ja vuosi 1986, jolloin herra vielä nuoruuden innolla esitti National Championship Air Racesin yhteydessä taitolentoa neljällä eri koneella, sekä tietysti lensi P-51 Mustangillaan Unlimited-luokan turvakoneena. Kuvien laatu on hiukka sitä sun tätä, skannattua ja cropattua, mutta asia selvinnee.

 

Hoover ja P-51D "Ole Yeller", eli kai suunnilleen "Vanha Uskollinen"

[ attachment removed ]

 

Shrike Commander vasen potkuri lepoutettuna, todennäköisesti menossa tynnyri, tai 16-osainen vaiheittainen vaakakierre, jonka hän teki myös molemmat moottorit sammutettuna...

[ attachment removed ]

 

North American T-28B ja Mr Hoover...

[ attachment removed ]

 

...sekä North American Sabreliner 40 bisnesjetti, jossa Hooverilla oli määräysten mukaisesti myös perämies mukana. Rohkea kaveri, se perämies.

[ attachment removed ]

 

Lentäjänuorukainen itse

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero-News Networkin puhelinhaastattelussakaan (yli 25 minuutin mittainen) ei valitettavasti puhuttu Bob Hooverin mahdollisesta voimassaolevasta lupakirjasta mitään.

 

Herra näyttää toimivan nykyisin mm. sellaisessa firmassa kuin Jet Fleet International, joka on jonkinlainen bisnesjettien omistajien löyhä yhteenliittymä, joka tarjoaa erilaisia etuuksia jäsenilleen. Bobin esittely löytyy sieltäkin, mutta siellä ei näytä olevan mitään varsinaisesti uutta tietoa. Toinen tämän firman perustajista on Kuussakin käynyt entinen astronautti Eugene Cernan.

 

http://www.jetfleetinternational.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Professional Pilot-lehden tammikuun numerossa on (onnittelumainokset mukaanlukien) 13 sivua juttua ja kuvia Bob Hooverista.

 

Suoraan ei mainita lupakirjan voimassaoloa, mutta yhdessä lauseessa Hoover sanoo "in almost 70 years of flying".

 

Kun Hoover oppi lentämään 16-vuotiaana ja on nyt siis 69 vuotta vanhempi, siitä voisi olettaa, että joku lupakirja olisi vielä voimassa.

 

Kuvissa Hoover poseeraa mm. Charles Lindberghin, Neil Armstrongin, Erich Hartmannin, Claudius Dornierin ja Chuck Yeagerin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään