Olli Talso

Mitén toimitaan jos renkaat eivät aukea?

26 viestiä aiheessa

Otsikko kertoo... niin, miten tehdään jos renkaat eivät syystä tai toisesta laskussa suostu avautumaan? Isäni kaveri oli tälläisellä lennolla. Vielä kuitenkin jäi hämäämään kuinka tuo tehdään kun hengissä sieltä käveli..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen vaihtoehto varmaankin, että laitetaan näihin tilanteisiin tarkoitettua vaahtoa kiitotielle pehmentämään laskua ja tullaan alas ilman niitä renkaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joissain koneissa ole sellainen vipu josta ne renkaiden lukitus aukeaa ja renkaat tulevat alas (ei siis maahan asti ;D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen vaihtoehto varmaankin, että laitetaan näihin tilanteisiin tarkoitettua vaahtoa kiitotielle pehmentämään laskua ja tullaan alas ilman niitä renkaita.

 

Ei se vaahto ehkä ihan laskun pehmentämistä varten ole :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen vaihtoehto varmaankin, että laitetaan näihin tilanteisiin tarkoitettua vaahtoa kiitotielle pehmentämään laskua ja tullaan alas ilman niitä renkaita.

Todennäköisesti koneen pohja voisi laskussa saada pahoja vaurioita ja vaarana olisi koneen polttoainesäiliöiden syttyminen ja tällä vaahdolla yritettäisiin estää tämä uhka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä puhutaan varmaan laskutelineistä. Renkaiden avaaminen voi tuoda mieleen jotain muutakin.  :D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös joissain koneissa ole sellainen vipu josta ne renkaiden lukitus aukeaa ja renkaat tulevat alas (ei siis maahan asti ;D)

 

Saattaa olla näin. Ongelmaksi tässä kuitenkin voi tulla lukittuminen tai oikeammin sen puute. Pystytäänkö tässä tapauksessa varmistumaan, että laskutelineet todella ovat lukkoasennossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkoneella voi ainakin tehdä hienon laskun renkaat ylhäälläkin vaikkapa esimerkkivideon mukaan  :thmbup:

 

 

// Juha

 

 

Kylläpä vaan on hatunnoston arvoinen suoritus. Ilo katsella, kun pilotti osaa työnsä.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useissa varsinkin pienemmissä koneissa, joissa telineet saa ylipäänsä sisään, on telineiden varaulosottojärjestelmä tai kaksikin. Esim. käsipumppu tai painepatruuna tai molemmat.

 

Tietysti, jos telineet ovat niin lukossa, etteivät varajärjestelmätkään auta, niin silloin on pakko tulla laskuun telineet sisällä.

 

Englanniksi näistä löytyy luettavaa googlella, jos hakuun laittaa esim. "landing gear emergency extension systems" tai jotain vastaavaa. Sillä haulla löytyy juttua jopa A380:nen telineiden hätäulosottojärjestelmästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

767:ssa on sellanen nappi kun "Alternate Gear Extension". Sitä kun painetaan niin ymmärtääkseni sähköisellä järjestelmällä (yleensä hoituu hydraulisella järjestelmällä) telineiden lukitukset sekä laskutelineluukut aukeavat ja painovoiman vaikutuksesta laskutelineet putoavat alas lukittuun asentoon. Myös laskutelineluukut jäävät roikkumaan.

 

Onko muuten Saab 340:ssa perämiehen puolella lattiassa luukku, johon sellainen varsi kiinnitetään ja sitten vaan käsin pumpataan painetta? ??? Mutta Saabissa laskutelineethän aukevat ilmavirtaa "vastaan"(varmasti suunniteltu juuri tätä tilannetta varten noin), joten ilmavirtakin tekee paljon työtä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt Malmilla Senecan laskun, jossa yksi osa telineistä (nokka tai toinen pääteline) jäi "sisään". Ammattitaitoisesti pilotti toi varsin hitaalla nopeudella koneen laskuun. Kone pysähtyi muutaman kymmenen metrin "raapimisen" jälkeen 18:lle ennen kiitoteiden risteystä. Kenellekään ei tapahtunut mitään. Senecan potkurit menivät mutkalle ja koneen "mahaan" tuli vaurioita.

 

Olipas paljon "-merkkejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

320 sarjan busseissa on Alternate gear extension -kampi jota kolme kierrosta pyöräyttämällä telineet tulee alas. alas tulo on varmistettu vielä 2 jousella per teline, jotka vetävät linkut suoraksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englanniksi näistä löytyy luettavaa googlella, jos hakuun laittaa esim. "landing gear emergency extension systems" tai jotain vastaavaa. Sillä haulla löytyy juttua jopa A380:nen telineiden hätäulosottojärjestelmästä.

 

Varmasti monet nähneetkin, mutta Discoveryllähän tulee silloin tällöin dokkareita 380:sta ja  kerran oli juttua juuri tästä telineiden "vapaapudotuksesta". Ohjelmassa harmaita hiuksia insinööreille tuotti liikasentti luukuissa. Renkaat meinas ottaa kiinni, kunnes materiaalia jotenkin liukastettiin, jotta saatiin hyväksyttävä  tulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten Saab 340:ssa perämiehen puolella lattiassa luukku, johon sellainen varsi kiinnitetään ja sitten vaan käsin pumpataan painetta? ??? Mutta Saabissa laskutelineethän aukevat ilmavirtaa "vastaan"(varmasti suunniteltu juuri tätä tilannetta varten noin), joten ilmavirtakin tekee paljon työtä.

 

Ilmavirta tosiaan auttaa Saabissa telineiden lukittumista alalukkoon. Saabissa on kuitenkin todettu, että päätelineiden luukkuihin kohdistuva ilmavirta saattaa vaikeuttaa telineiden ulostuloa vapaapudotustilanteessa. Tämä ongelma on ratkaistu katkaisemalla luukkujen käyttövivuston kiinnityspultit räjäytyspanoksilla, jotka ovat kiinnityspulttien kannassa. Kätevää, eikö totta.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäeräs tapaus muutamien vuosien takaa, sattumalta satuin olemaan aitiopaikalla kun cessna laskeutui. Jo reilu vartti ennen tapahtumaa tuli aavstus että kohta tapahtuu jotain.. Loppui tuolloinkin vaahdotettu alue kesken mutta käytännössä mitään ei tapahtunut. Eräs kanssamatkustaja oli satasenvarma että kyllä se oli potkurikone..  :P

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/2iloh28vgi.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja laskuvarjoilijat eivät yleensä käytä fillareita... :)

 

Arttu

 

EDIT// Ai juu... Eikä kaikki helikopteritkaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo vaahdotus on kyllä todella kaksipiippuinen asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, muutaman kerran olen ollut katsomassa, kun kone "laskeutuu" vaahdotetulle alueelle. Molemmilla kerroilla kone lopulta laskeutui ja pysähtyi kauas vaahdotetun alueen ulkopuolelle. Koko rataahan ei voida vaahdottaa, joten pelastusyksiköiden johtajan täytyy arvioida, mihin kone lopulta tulee, ja pysähtyy.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, muutaman kerran olen ollut katsomassa, kun kone "laskeutuu" vaahdotetulle alueelle. Molemmilla kerroilla kone lopulta laskeutui ja pysähtyi kauas vaahdotetun alueen ulkopuolelle. Koko rataahan ei voida vaahdottaa, joten pelastusyksiköiden johtajan täytyy arvioida, mihin kone lopulta tulee, ja pysähtyy.

Arttu

 

Väittäisin melkein että vaahdotuksen on määrä vähentää räjähdysvaaraa siinä kohdin jossa kone iskeytyy kiitorataan ja heti sen jälkeen. Kun koneen nopeus pienenee laskukiidon loppuvaiheessa on se mahdollista ajaa kiinni jo paloautollakin.

 

Ellei siihen vaatoläiskään osu niin sitten ei , kuljettajilla on siellä ohjaamossa muutakin tekemistä siinä kohtaa kun tähdätä valkoiseen pisteeseen. Myös senhetkinen epänormaali koneen lentoasu vaikuttaa varmasti liito-ominaisuuksiin verrattaessa normaaliin lähestymiseen.

 

Hienosti KingAir laskeutuu vatsanahkalleen. Kummastuttaa kun ei näy kipinöintiä eikä muutakaan laahautumisjälkiä epätasaisella betonilla ja vielä lisäksi kone liukuu radan keskiviivaa pitkin aivan kuin olisi ohjattavissa. ???

 

;) -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väittäisin melkein että vaahdotuksen on määrä vähentää räjähdysvaaraa siinä kohdin jossa kone iskeytyy kiitorataan ja heti sen jälkeen. Kun koneen nopeus pienenee laskukiidon loppuvaiheessa on se mahdollista ajaa kiinni jo paloautollakin.

 

 

Kyllä se vaahdotus pyritään saamaan sille koko laskukiidon matkalle. Jos tankkiin tulee repeytymä tms., niin sillä ei ole väliä, kuinka isoja kipinöitä siitä "maakontaktista" tulee, pienempikin riittää. Matka pysähtymiseen ja sammutukseen lyhenee kiidon edetessä, mutta se tulikin leviää pahimmillaan todella nopeasti, kun on kyse tuollaisesta väkivaltaisesta tilanteesta sen koneen osalta.

 

Siivooja sitten kävi ja poisti sen "sxxtana tunarit"-keskustelun. Kiitos siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, olen Matin kanssa samaa mieltä, vaikka mikään asiantuntija en olekaan. Logiikkapiirini mukaan suurin vaara matkustajille on tulipalo koneesta vuotavan polttoaineen syttyessä koneen ympärillä, joten arvelisin, että turvallisinta olisi pysähtyä vaahtopatjan kohdalle, jottei syttymistä pääse tapahtumaan esim. polttoaineen joutuessa kosketuksiin yhä kuuman moottorin kanssa tms.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään