Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Ei kuitenkaan GT-400! Onnettomuuspaikka oli Alahärmän pitäjässä Pesolan kylässä kyläaukean itäpuolella metsässä ja onnettomuusaika 12. elokuuta 1942 klo 10.50. Lentokone oli Gloster Gauntlet GT-403 (lentoaika 402 t ,35 min, peruskorjauksen jälkeen 120 t, 35 min). Onnettomuuden syynä oli yhdeksännen sylinterin katkeaminen lennon aikana. Tästä johtui kierrosluvun aleneminen, joka aiheutti pakkolaskun. "Ohjaajan kertomus. Vänrikki V u o r i, Väinö Ilmari, synt. Sortavalassa 12.7.19, kirjoilla Sortavalassa, ei aikaisemmin rangaistu, kertoi: Saman harjoituksen kuin minä oli vänr. Tuomisto suorittanut GT- 403:lla välittömästi ennen minua. Vaihto tapahtui kentällä, eikä vänr. Tuomisto ilmoittanut moottorin käyvän mitenkään huonosti. Hyökkäävässä PY- koneessa oli vänrikki Tuomisto. Suoritin startin ja nousun kentän koillispuolelle 4000 jalan korkeuteen. Tällöin moottori kävi hyvin. Maassa tarkastin moottorinvalvontamittarien näyttämät sikäli, etteivät ne ylittäneet korkeimpia sallittuja arvoja, mutta niiden lukemia en muista. Suorituksen aloitimme Kortesjärven (järvi) eteläpuolella ja oli siitä kulunut n. 20 minuuttia kun häiriö esiintyi. Olin jo siinä harjoituksen vaiheessa, jossa vedettiin hyökkäävää konetta vastaan. Kierrosluku oli 1800 kier./min, paitsi e.m. vastaanvedon aikana, jolloin se oli täydet kierrokset, mutta ei ahtopainetta. Harjoituksen kestäessä olimme tulleet Kortesjärven luoteispuolelle silloin kun häiriö sattui. Moottori rupesi rukimään ollessani tavallisessa vaakalennossa. Katselin tällöin paikkaani ja totesin olevani niin kaukana lentokentästä, että sitä autereisen sään takia näkynyt ensinkään. Sensijaan lähinnä näyttivat olevan Härmän aseman tiennoon peltotoaukeat. Koko lapuanjokilaakso ja Kauhavan peltoaukeat olivat paikannettavisaa, mutta näkyivät heikosti. Otin suunnän Härmän aukeita kohti, koska oletin sinne pääseväni. Myöhemmin ilmeni, että korkeusmittari, joka osoitti jalkoja ja siten suuria arvoja oli johtanut minut harhaan. Samoin malleja näyttävä nopeusmittari viekoitteli pitämään tarpeettoman suurta liukunopeutta n. 100 mailia. Liu'un aikana kokeilin magneetot, jolloin totesin moottorin kumpaisellakin erikseen käyvän samalla tavalla rykien kuin molemmilla magneetoilla. Liu'un aikana muuttui rykiminen voimakkaaksi paukkeeksi. En päässyt ajattelemilleni aukeille ja siksi yritin pakkolaskua pienemmälle eteen tulleelle aukealle. Korkeuteni oli arvioltani n. 150 m, mittarista en katsonut, kun juuri laskuaikeissa ollessa vielä käänsin bensiinihanan putoussäiliölle. Aluksi moottori kävi,/ennenkin, mutta pyrähti sitten parempaan käyntiin (kaasuvipu oli kokonaan auki), jolloin vedin koneelle hiukan lisää korkeutta. Tällöin moottori uudelleen rupesi voimakkaasti paukkumaan ja väheni kierrokset n. 900 - 1000, kuten aikaisemminkin ja tässä vaiheessa laski kierrosluku vielä senkin alle. En päässyt enää aikaiselle pellolle, vaan olin metsän yläpuolella. Totesin etten pääse suurille aukeille ja siksi käänsin koneen suunnilleen etelään vastatuuleen ja laskin metsään. Vedin nopeuden mahdollisinmnan pieneksi ja suljin bensiinihanan sekä katkaisin virran. Laskuhetkellä vilkaisin kelloa, joka oli 10.45. Sen jälkeen kun taas rupesin koneessa jotakin tajuamaan, tunsin jonkun painavan päätäni ja totesin bensiinin valuvan yläsäiliöstä, oli kello 11.10. Tulin ulos koneesta ja sitten paikalle ilmestyi pari sotilaspoikaa, joista toinen jäi vartioon ja toinen ohjasi minut Ahoan taloon, josta soitin koululle. Liu'un aikana katsoin öljynlämmön, joka oli 500 ja paine oli 70 naulaa. Bensiinin ylivuodon näyttäjää en katsonut koska se vasemmalla ylhäällä ollen oli vaikeasti havaittavissa. Kun käänsin bensiinihanan putoussäiliölle, tuntui hana kohtalaisen jäykältä. Sytytysvipu oli muistaakseni takaasennossa, tosin en voi sitä aivan varmasti sanoa. Liu'un aikana oli vänr. Tuomisto tullut siivelleni. Näytin hänelle alaspäin tarkoittaen, että teen pakkolaskun, jolloin vänr. T. lähti Kauhavalle päin. Suoritus oli ensimmäinen lentoni GT- tyypillä. Vääp. Grönroos selosti tyypin ennen lentoja. Luettu ja hyväksytty." [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Onnettomuuspaikka oli Alahärmän pitäjässä Pesolan kylässä kyläaukean itäpuolella metsässä ja onnettomuusaika 12. elokuuta 1942 klo 10.50. kesällä olin alahärmässä ja pyysin päästä starttaamaan erään isännän heinäpellolta. lupa tulikin ja samassa yhteydessä hän kertoi, että samaan peltoon on laskeuduttukin joskus 70- (tai 80?)luvulla. armeijan kone kuulemma tehnyt pakkolaskun. pelto oli voltin ja alahärmän keskustan välillä. muistaako joku tapauksen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 Ei saa pelotella Sanos muuta. Hetken aikaa meni kauhistellessa, kunnes näin kuka ketjun on aloittanut ja päättelin, että vanhasta jutusta on kyse... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2007 kesällä olin alahärmässä ja pyysin päästä starttaamaan erään isännän heinäpellolta. lupa tulikin ja samassa yhteydessä hän kertoi, että samaan peltoon on laskeuduttukin joskus 70- (tai 80?)luvulla. armeijan kone kuulemma tehnyt pakkolaskun. pelto oli voltin ja alahärmän keskustan välillä. muistaako joku tapauksen? ilmavoimat muisti ainakin kolme tapausta. ompas alahärmässä sattunut... Fouga Magister, Ilmasotakoulu, Alahärmä, 17.10.1972 FM-58 syöksyi maahan yölennolla ohjaajan menetettyä asennontajunsa vaativissa sääolosuhteissa. Ohjaaja sai surmansa. Saab Safir, Ilmasotakoulu, Alahärmä, 29.6.1973 SF-11 syöksyi maahan pakkolaskuharjoituksessa. Lennonopettaja sai surmansa, ohjaajaoppilas loukkaantui. Vinka, Ilmasotakoulu, Alahärmä, 14.4.1988 VN-8:n joutui syöksykierrekoululennolla lattakierteeseen ja syöksyi maahan. Lennonopettaja ja ohjaajaoppilas pelastautuivat laskuvarjoilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 27, 2007 Muistellaanpa Kauhavan Ilmailukoulun (myöhemmin Lentosotakoulun, Ilmasotakoulun, Lentosotakoulun ...) valintaa koulutuspaikaksi 1920-luvun lopulla. Kauhava Pohjanmaalla valittiin aikanaan juuri siksi, että ympäristössä on paljon laajoja peltoaukeita ja maasto tasaista mahdollisia pakkolaskuja ajatellen, eli ns. "Pohjanmaan lakeus". Koneiden toimintavarmuus oli sen verran heikompaa luokkaa -20-30-luvuilla, että tämä seikka oli konkreettinen, ajatellen lento-oppilaita ja heidän koulutustaan. Ja paljon on myös lennetty vuosikymmenten varrella Kauhavan ympäristössä monenlaisilla vehkeillä, joten "sattunut on ja tapahtunut" paljon Kauhavalla ja lähipitäjissä kaputteja. Kuka listaisi kaikki... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2007 Lueskelin palstaa ja piti aivan säikähtää. Eihän vaan viimeiselle lentävälle koneelle ole sattunut mitään No menneitä onneksi oli muisteltu. Ohessa pari kuvaa siitä ehjästä koneesta vuosien varrelta. Kuvien heikko laatu kertonee jotain tietokonetaidoistani. Juhannus 1985 Edit: ei ollut 1982 [ attachment removed ] Juhannus 1993 [ attachment removed ] Juhannus 2006 [ attachment removed ] Pentti S Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 11, 2007 Juhannus 1982 [ attachment removed / expired ] Mikä oli näitten punatähtien tarina? Jonkun elokuvan filmaus? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Konetta käytettiin ainakin Rauni Mollbergin elokuvassa Tuntematon sotilas, se uudempi väriversio. Kone vilahtaa muistaakseni kerran filmin lopussa hyökäten suomalaisten vetäytyvää porukkaa vastaan metsätiellä, ja pudottaen pommeja. EDIT: Filmi valmistui ja kuvattiin kuitenkin vasta 1985. GT-400:n ensi esiintyminen Kauhavalla oli juuri tuo 1982. Ihmetyttää vain tuo Pentin kuvan vuosiluku ja punatähdet jo 1982? Olisiko kuitenkin kyseessä Juhannus -85? Miten on Pentti asian laita? Vai oliko kyseessä joku muu filmaus -82? Tuo linkki alla, jonka löysin, ja jossa on Laukkasen selostus koneen vaiheista, ei kerro muuta kuin Mollbergin kuvaukset punatähdin 1985. EDIT: Eli löytyyhän sitä tietoa, kun viitsii etsiä! "Erikoisesiintymisistä on ehkä maininnan arvoinen osallistuminen Rauni Mollbergin uuden Tuntemattoman sotilaan kuvauksiin Parolassa kesäkuussa 1985. Kuvaukseen käytettiin yksi päivä tukikohtana Räyskälä. GT esitti neuvostohävittäjää, joka rynnäköi vetäytyvien suomalaisjoukkojen kimppuun metsätiellä. Kohtaus kuvattiin useaan kertaan. Itse elokuvassa GT vilahtaa kuvan yläosassa parin sekunnin ajan. Kuvausta varten koneen normaalit merkinnät oli maalattu piiloon ja kyljessä ja siivissä komeilivat punaiset tähdet." "Gauntletin ensimmäinen esiintyminen tapahtui Kauhavan juhannusjuhlilla 25.6.1982 Paavo Janhusen toimiessa ohjaajana. Aluksi näytöksissä kiersivät vuorottain Jyrki Laukkanen ja Paavo Janhunen. Paavon menehdyttyä Turbo-Vinhan onnettomuudessa keväällä 1985 Jyrki on ollut koneen ainoa lentäjä. Ilmavoimien komentajalle Heikki Nikuselle järjestettiin tyyppilento GT:stä vuonna 1993 ja kertaus vuonna 1994. Muita lentäjiä ei koneella ole ollut." Gauntlet-linkki (= Jyrki Laukkasen tekemä ansiokas sivusto GT-400:n vaiheista ) HUOM! Jos tuo linkki ei vie suoraan Gauntlettiin, klikkaa ensin "museokierros" oikealta ja sitten "Hallinportin Ilmailumuseo". Sieltä se GT-400 juttu löytyy. Googlella löytyi tämä maininta: "1980-luvun alkupuolen Mollberg valmisteli suururakkaansa, uutta elokuvaversiota Väinö Linnan kansallisen monumentin asemaan kohonneesta sotaromaanista "Tuntematon sotilas". Jos Edvin Laineen ja SF:n ensimmäinen versio (1955) edusti vahvaa perinteistä elokuvaepiikkaa, Mollbergin Tuntemattomassa sotilaassa (1985) korostus on maailman ja kokemuksen rikkinäisyydessä, sotilaiden nuoruudessa ja hauraudessa; tuhoissa, joita sota saa aikaan aineellisella ja henkisellä tasolla." Maliniemen Mikon upeita Gauntlet-kuvia löytyy täältä. Ja muutaman muunkin foorumilta tutun ottamia... http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/gauntletflies/ Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 12, 2007 Konetta käytettiin ainakin Rauni Mollbergin elokuvassa Tuntematon sotilas, se uudempi väriversio. Kone vilahtaa muistaakseni kerran filmin lopussa hyökäten suomalaisten vetäytyvää porukkaa vastaan metsätiellä, ja pudottaen pommeja. EDIT: Filmi valmistui ja kuvattiin kuitenkin vasta 1985. GT-400:n ensi esiintyminen Kauhavalla oli juuri tuo 1982. Ihmetyttää vain tuo Pentin kuvan vuosiluku ja punatähdet jo 1982? Olisiko kuitenkin kyseessä Juhannus -85? Miten on Pentti asian laita? Vai oliko kyseessä joku muu filmaus -82? Tuo linkki alla, jonka löysin, ja jossa on Laukkasen selostus koneen vaiheista, ei kerro muuta kuin Mollbergin kuvaukset punatähdin 1985. Tuntemattoman uudempi versio tuli minullekin ensimmäisenä mieleen, mutta vuosiluku 1982 hieman hämää. Tuohon aikaanhan suomalaiset sotaelokuvat olivat aika harvassa. (Toinen 80-luvun sotaelokuva, Talvisota, filmattiin vasta 1989). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2007 Kyllä kuva on vuodelta 1985. Taitaa olla näppäilyvirhe kuvaa nimetessä skannauksen jälkeen. Löysin toisen kuvan samasta koneesta vuodelta 1985. Muistini mukaan silloin kentällä oli puhetta, että nuo mustat ympyrät tähdissä vaadittiin sekaannusten välttämiseksi "oikeisiin" kansallisuustunnuksiin. Pena Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 14, 2007 siellä on ainakin kolme fougaa taustalla, joka meinaa kait sitä että enää -85 uudemmaksi kuvaa ei voi tulkita, ulkomuistista vetäisen että -87 oli käytössä enää kaksi fougaa?! Edit: rimpautin kaverille, -85 on kysymyksessä, ja on ainut juhannus kun kone on ko merkeillä juhannusjuhlilla ollut... HW-344 on varmaan aikas uus silloin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla