Jyri Karhumäki

Hawkien sodanajan tehtävä

46 viestiä aiheessa

Moi!

Oliko ?uusin? Ilmailu jossa kerrottiin että Hawkit ovat kriisin aikana tarkoitettu hävittäjätorjuntaan? Eikös ne aijemmin ole olleet vain "harjoituskoneita"? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän ne sodan ajan valmiudessa aina on "aseistettuina" olleet. Kyllä varmaan tiukan paikan tulleen kaikki Drakenin ja Migin raadotkin kaivettaisiin esiin.. ;)

Vai olikos tuo nyt muuttumassa siten että HW:t ovat jäämässä pois operatiivisesta käytöstä ja täysin harjoituskoneiksi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vai olikos tuo nyt muuttumassa siten että HW:t ovat jäämässä pois operatiivisesta käytöstä ja täysin harjoituskoneiksi?

Jep, eikös se näin ole käymässä. Ajankohtaa en tosin muista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa ainakin minun korvaan ihmeelliseltä tuo. Miten mahtaa Hawkin torjuntayrityksen käydä, kun toisella puolella on vaikka Su27?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten mahtaa Hawkin torjuntayrityksen käydä, kun toisella puolella on vaikka Su27?

Suomalaiset lentäjä-ässät astuvat kuvioihin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa ainakin minun korvaan ihmeelliseltä tuo. Miten mahtaa Hawkin torjuntayrityksen käydä, kun toisella puolella on vaikka Su27?

No eihän siinä varmaan hyvin kävisikään, mutta montakos luulet niitä siellä olevan lentokunnossa ja vielä varustettuna ohjaajalla joka koneella on edes rullannut kuluneen vuoden aikana?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No eihän siinä varmaan hyvin kävisikään, mutta montakos luulet niitä siellä olevan lentokunnossa ja vielä varustettuna ohjaajalla joka koneella on edes rullannut kuluneen vuoden aikana?

Aivan tarpeeksi monta.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on AINA yhtä huvittavaa lukea! Miltei jokaisessa aihetta sivuavassa threadissa saa lukea juuri tuon tyylisen toteamuksen. Kuten Hannukin totesi, niin kyllä siellä sodan uhatessa saadaan sen verran monta konetta ja lentäjää ilmaan, että määrä on kymmenkertainen verrattuna suomen ilmavoimiin. Ja vaikkei saataisikaan, niin yhdellä Flankerilla pudottaa jo useamman Hawkin.

Sitäpaitsi mistä kukaan tietää mikä on todellinen iskukyky. Siivet -lehdessähän taidettiin kirjoittaa Venäjän ilmavoimien nousujohdanteesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monikymmenkertainen määrä vaikkapa Suomen ilmavoimien vahvuuteen verrattuna. Vaikka Venäjällä muuten saattaakin olla ankeaa, niin kyllä siellä sotavoimat kuitenkin sellaisessa kuosissa pidetään, että aina yksi Suomi jää kalkkiviivoille...

Ja koko ajan siellä myös kehitetään koneita ja niiden tekniikkaa niin, että Suomi-Hornettienkin varustus on aika lapsen kengissä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja ainahan voidaan pyytää Baltian mailta ilmatukea... ;)

Joo, olis kiva nähdä F16 Suomen ilmatilassa...

Onko Hawkeissa edes sellaista tulenohjausjärjestelmää joka sais ilmasta-ilmaan ohjuksen lukittumaan kohteeseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän Hawkkeja vois käyttää myös tiedusteluun. Saatan muistaa väärin, mutta muistaakseni jossai niissä olis kamerapodi. Kaveri ainakin sano tuossa viime vuoden puolella intissä ollessaan Hawkin lentäneen tykkiaseman yli, ja harjoituksen lopussa tuotiin näytille kuvia missä porukka lepäili kallioilla ja veteli röökiä ilmahälytyksen aikana ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko Hawkeissa edes sellaista tulenohjausjärjestelmää joka sais ilmasta-ilmaan ohjuksen lukittumaan kohteeseen?

Ei taida baltian maissa missään olla F16 hävittäjiä, eikä taida tullakkaan, vaikka ovatkin NATO jäseniä.

Joku viisaampi voi korjata jos olen väärässä, mutta minun mielestä Hawkeissa ei ole tuota mahdollisuutta ainakaan valmiina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan muilla aloilla törmäsin erillaisiin tapoihin mitata otsoni pitoisuuksia. Samalla näin pönikän, joka kiinnitetään vissiin Hawkin siipiin ja sillä sitten otettaisiin näytteitä ilmatilasta ja analysoitaisiin otsonipitoisuus. Eräs mittausalan ihminen sitten totesi, ettei ilmavoimia juuri otsonikerros kiinnosta, vaan harjoittelevat taistelukaasujen tunnistamista.

Tästä tosin en ole varma ja en ole itse nähnyt yhtään hawkkia kyseisillä säiliöillä varustettuna, joten koko homma perustuu vaan muutaman ihmisen päättelyyn ja arvailuun, joten kyseessä ei ole faktatietoa.

Mutta siinähän olisi ainakin yksi järkevä tehtävä hawkille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida baltian maissa missään olla F16 hävittäjiä, eikä taida tullakkaan, vaikka ovatkin NATO jäseniä.

Ei ole millään Baltian maalla itsellään F-16:ia ole, mutta justiinhan se päätös tehtiin, että esim Belgian ilmavoimat rupeaa huolehtimaan Baltian maiden ilmatiloista F-16:illaan...

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=22414

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Infrapunaohjukset, harjoitusohjuksia näkee silloin tällöin koneissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei ole millään Baltian maalla itsellään F-16:ia ole, mutta justiinhan se päätös tehtiin, että esim Belgian ilmavoimat rupeaa huolehtimaan Baltian maiden ilmatiloista F-16:illaan...

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=22414

Just näitä Belgian F-16:ta tarkoitin, eihän Baltian maista muita sotilaskoneita voisi apuun pyytääkään kuin korkeintaan Jak-52:sia, heh heh, niitä sinne jäi mm Tallinnan kentälle iso rivi, olin siellä itse näkemässä ne heti kun Neuvostoliitto romahti ja Tallinnaan pääsi, olisko ollut jo 1991? Eikö ESMO yrittänyt tuoda yhtä Eestin rekisterissä ollutta Jak-52:ta Suomeen taitolentokoulutukseen, oliko jopa ES-PAF, mutta laitos tyrmäsi sen toiminnan kunei muka ulkomaanrekisterissä olevalla koneella saanut harjoittaa Suomessa mitään maksullista

Olin muuten yhden kerran Ruotsissa Jak-52:n kyydissä kun svenski pilotti Gabbe veti läpi koko ohjelmansa, G-mittari näytti lukemia +8/-3 G, olin senjälkeen tosi innoissani, aerobatti-mopolla kun olin itse saanut aikaan vain +4 G ja negatiivista en lainkaan

Muuten, Virossahan on useita entisiä sotilaskenttiä joissa on tosi pitkät baanat, äkkiäkö sinne NATO-tukikohdan perustaisi, vähän asfalttitöitä vaan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan noissa Hawkeissa AIM-4:set vai AIM-9:sit? Mietin nelosta lähinnä Drakenin perintönä ... tuskin ne mitään MiGien varastoon jääneitä Atollejakaan ampuu ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan noissa Hawkeissa AIM-4:set vai AIM-9:sit?

AIM-9M. Ensin normaali HW:n ripustin, siihen alle välipalkki, jonka alle HN:n LAU-7 laukaisulaite (sama ku HN:n siivenkärjessä) ja siihen alle sitten itse puikko kiinni.

Matra-rakettikasetit on ollu naftaliinissä jossaki kallionkolossa lepakkojen kaverina jo reilun kymmenen vuotta :)

Keskiripustimeen tietty normaali 30mm Aden-tykki edelleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaatko sanoo saako lentäjä tuon IP-etsimen äänitunnisteen ohjaamoon? Kuis toi toimii R-66:n kanssa?

Saa juu.

Hmm...olikos R-66 venäläisten Sidewinder-kopio? Jos oli, niin eiköhän sitten siitäkin tule ohjusääni, koska hakupää on sama ja muutenki osat esim. siivet keskenään yhteensopivia. Menee itellä puurot ja vellit sekasin kun muistelee noita venäläispuikkoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AIM-9M. Ensin normaali HW:n ripustin, siihen alle välipalkki, jonka alle HN:n LAU-7 laukaisulaite (sama ku HN:n siivenkärjessä) ja siihen alle sitten itse puikko kiinni.

Elikkäs niinkuin näin aprillipäivänä Kuopiossa :)

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän aiheen alla minusta f-16:sta ei olisi kiva nähdä Suomessa... Eiköhän se Flankeri tee valmista kauraa falconista ja hornetistakin...Tästä tai jossain vaiheessa aikaisemminkin olla puhetta?

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän aiheen alla minusta f-16:sta ei olisi kiva nähdä Suomessa... Eiköhän se Flankeri tee valmista kauraa falconista ja hornetistakin...Tästä tai jossain vaiheessa aikaisemminkin olla puhetta?

Jani

Taisi olla juu :) Kaartotappelussa tekee ainakin Hornetista. Falconista en ole niin varma. On muuten aikas hurja vehje tuo Israelin ilmavoimien tilaama "sufa". Kivat erikoisvarusteet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään