Tero Knuth

Finncommille toimintarajoituksia

156 viestiä aiheessa

Eihän tämä ole vaikeata,itse en osaa lentää,pysyn kuitenkin siististi kyydissä lentokoneesssa.Tiedän myöskin että lentokoneen ohjaamossa voi olla hirvittävä määrä nappuloita,tiedän myös että kaikki nappulat eivät ole yhtä tärkeitä,tiedän että eräs tuttavani lentokapteeni kertoi minulle että systeemi on hyvin helppo,heillä on kuulemma lapulle kirjoitettu mitä nappulaa pitää missäkin vaiheessa kosketella(ei painaa).

Samainen henkilö pyysi kummiski minua auttamaan puunkaadossa,okei tein lapun mille kirjoitin moottorisahan nappuloiden käyttöjärjestyksen,ei kuulemma ollut hyvä juttu,ei se silleen toiminu(autoin kyllä)

 

Kerroin tämän vaan koska oletan että vaikka olisi kuinkakin monta listaa,voit tietty erehtyä,mielestäni jos asiat on opetetttu kunnolla ja olet sisäistänyt opetuksen idean tteet oikein,ja itse ensitten saannut moottorisahaa käyntiin koska STOP nappula oli väärässä asennossa,vaihdoin tulpan jne.

Homma hoitui,mitä opin tästä,arvailkaapa 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän tämä ole vaikeata,itse en osaa lentää,pysyn kuitenkin siististi kyydissä lentokoneesssa.Tiedän myöskin että lentokoneen ohjaamossa voi olla hirvittävä määrä nappuloita,tiedän myös että kaikki nappulat eivät ole yhtä tärkeitä,tiedän että eräs tuttavani lentokapteeni kertoi minulle että systeemi on hyvin helppo,heillä on kuulemma lapulle kirjoitettu mitä nappulaa pitää missäkin vaiheessa kosketella(ei painaa).

Samainen henkilö pyysi kummiski minua auttamaan puunkaadossa,okei tein lapun mille kirjoitin moottorisahan nappuloiden käyttöjärjestyksen,ei kuulemma ollut hyvä juttu,ei se silleen toiminu(autoin kyllä)

 

Kerroin tämän vaan koska oletan että vaikka olisi kuinkakin monta listaa,voit tietty erehtyä,mielestäni jos asiat on opetetttu kunnolla ja olet sisäistänyt opetuksen idean tteet oikein,ja itse ensitten saannut moottorisahaa käyntiin koska STOP nappula oli väärässä asennossa,vaihdoin tulpan jne.

Homma hoitui,mitä opin tästä,arvailkaapa 8)

 

Muistitkos myös kertoa, että ketjuun ei saa koskea sormin.

Sekä sellaisen asian , että saha sammuu pysäytys-napista, ei laittamalla rukkasta ketjuun.

 

Malmilaisen lentopojan isukki vei poikansa Seetulaan. Haki pojan auton ja kurvasi Malmille kaffeelle. Piti soittaa pojalle; "mistä tää sammuu?".

No, "paina starttinapista kerran" oli vastaus.

 

Siis, sanomani on piloteille: "lukekaa ne manuaalit huolella"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kerroin tämän vaan koska oletan että vaikka olisi kuinkakin monta listaa,voit tietty erehtyä,mielestäni jos asiat on opetetttu kunnolla ja olet sisäistänyt opetuksen idean tteet oikein,ja itse ensitten saannut moottorisahaa käyntiin koska STOP nappula oli väärässä asennossa,vaihdoin tulpan jne.

Homma hoitui,mitä opin tästä,arvailkaapa 8)

 

Heitit moottorisahan huisin kuikkaan, ja aloit sahaamaan pokasahalla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitit moottorisahan huisin kuikkaan, ja aloit sahaamaan pokasahalla ;D

 

ai...tää oli se juttu jossa lotta ammuttiin alta  ;D

 

Kyllä nuo yllämainitut jutut ovat osaavissa käsissä. Voi tässä hieman irrotellakin jo.

Jaksaa taas arkena pakertaa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kasvuun rajusti panostavilla firmoilla on aina kasvukipuja. Juuri mikään firma millään alalla ei ole poikkeus. Kun tähän yhdistetään se, että halvalla ei saa parasta niin riskit kasvaa. Sikäli kun lukemani (olikohan kauppalehdin optio tjsp.) finncommin pilottien matalasta palkkatasosta ja vähäisestä kokemuksesta pitää paikkansa. Mutta ei niitä pilotteja puissa kasva ja jostain pitää aloittaa... Uskaltaisin itse lentää edelleen Finncommilla - etenkin kun kuulin saman radiohaastattelun kuin aiemmin oli mainittu. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää pelastaa mitä pelastettavissa on,kuikan heitto kuuluu lapinmiehen kuikkakeiton reseptiin,Lotta on tuossa puolisen kilometriä pohjoiseen olevan mökkinaapurin rouva,ei liity asiaan.

Eli opetus(ei ensimmäinen)ihminen on erehtyväinen ja kone ei itse aina painele kaikkia nappuloitaan,eli lukekaa kuten Jaakko sanoi ne manuaalit ja kunnolla,vaikka kyse olisi pesukoneesta nimim."mies joka pesi kolme lakanaa siniseksi pienen sinisen huovan kera"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Ilmajoen insidenssistä kävimme yllättävän hankalan keskustelun tuolla toisessa ketjussa tällä palstalla. Ilokseni huomaan, että porukka noin yleisesti on alkanut nyt suhtautua tähän asiaan kriittisemmin. Kehitys kehittyy, ja joskus ihan hyvään suuntaan :thmbup:

 

Tuon aiemman keskustelun valossa ei ollut muuta tietoa, kuin tuo yksittäistapaus.

Porukka ei varmaan suhtaudu sen "kriittisemmin" kun ennenkään, tai ole aiemmin ollut käyttämättä aivojaan, vaan tekevät päätelmiä niiden tietojen perusteella, mitä on olemassa kullakin hetkellä. Kyse ei liene mistään muusta.

Nyt lienee ilmeisempää, että on jossain menetelmissä, koulutuksessa, tms. korjattavaa. Mutta tätähän pohdittiin yleisesti jo silloinkin. Hankalat asiat taisivat olla jotain muuta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea taival on yhtiöllä edessä. Itse en usko, että Finncom selviää. Eräs matkustaja sanoi uutisten haastattelussa, että normaalistikin pieni kone heittelehtii ja pomppii tuulisella säällä. Tähän kun lisätään viranomaisen moitteet lentoturvallisuusseikoista, normaali matkustaja alkaa kaihtamaan yhtiötä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

*alkaa kaihtaa, tai rupeaa kaihtamaan*  ::)

 

Kuinkas eivät kaihtaneet "pomppivia" Finnairin tai Aeron Atraimia.

 

Kyllä Finncomin porukka tuosta selviää, rahaa ja aikaa vain palaa.

Koska olette lukeneet lehdistä, että Finnairin ohjaaja on tehnyt itse ilmoituksen virheestään.

Finncomin miehistö teki  :thmbup:

Tuosta on hyvä jatkaa............

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

*alkaa kaihtaa, tai rupeaa kaihtamaan*  ::)

 

Kuinkas eivät kaihtaneet "pomppivia" Finnairin tai Aeron Atraimia.

 

Kyllä Finncomin porukka tuosta selviää, rahaa ja aikaa vain palaa.

Koska olette lukeneet lehdistä, että Finnairin ohjaaja on tehnyt itse ilmoituksen virheestään.

Finncomin miehistö teki  :thmbup:

Tuosta on hyvä jatkaa............

OK, rehellistä toimintaa, minäkin arvostan sitä. TV1:n uutisten juttu oli silti mielestäni äärimmäinen pommi pienelle lentoyhtiölle, ja tarkoitan sitä markkinoinnin mielessä. Finncomin imago saattaa olla pilattu lopullisesti.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisillä on yllättävän lyhyt muisti...

 

Kyllä. Ja ei tuossa olla vielä lähelläkään "wasawingssien" tapaisia sotkuja. Se on hyvä että Ilmailulaitos vetää tiukkaa linjaa näissä asioissa. Käsitääkseni linjaa on jopa kiristetty sitten aikojen saatossa. Se palvelee tärkeintä, eli kaikkien turvallisuutta.

Fincomm tuntuu olevan avoin ja myöntävän että tehtävää on. Ja kun vielä nokan hengessä ilmeisesti on omiin virheisiin puuttumisen kykyä, niin eväät asioiden laittamiseksi kuntoon ovat vielä olemassa.

 

Käsittääkseni uudet ATR -koneet ovat matkustusmukavuudeltaan jo paljon mielyttävämmät kuin ns. vanhemman polven koneet, joita mm. Aero lentää.

Pienemmillä kentillä matkustavat ovat tottuneet pieniin koneisiin. Ei se itsessään varmasti ketään pelota.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätääs tähän nyt Suomen Kuvalehden (4/2007) listaa vaaratiltanteista:

 

--

 

16.2.2006: ATR-kone aloittaa lentoonlähdän Helsinki-Vantaalta ilman lähtöselvitystä, lennonjohto keskeyttää lähtökiidon. Perämies luuli reittiselvitystä lentoonlähtöselvitykseksi ja luki myös väärin takaisin lennonjohdolle korkeuden, johon kone oli selvitetty.

 

16.3.2006: ATR-kone on selvitetty nousemaan 4000 jalkaan matkalla Helsingistä Poriin. Ohjaajat ovat epähuomiossa valinneet korkeusmittariin väärän asetuksen. Kone nousee 500 jalkaa sallitun korkeuden yläpuolelle.

 

15.10.2006: Ohjaajat asettavat matkalla Seinäjoelta Helsinkiin lennonjohdon antamaa uutta lentokorkeutta, samalla ATR-kone pääsee huomaamatta nousemaan liian korkealle.

 

6.11.2006: Embraer-kone rullaa seisontapaikalle Vantaalla ja osuu matkatavarakärryyn. Mekaanikon mukaan vauriot estävät koneen lennolle lähdön.

 

15.11.2006: ATR-kone on selvitetty matkalla Porista Helsinkiin 5000 jalkaan, mutta kone lentää lähes 500 jalkaa matalammalla. Ohjaaja kertoo, että koneen korkeusmittarissa on ollut väärä asetus.

 

15.11.2006: Lappeenrantaan lähtevä ATR-kone aloittaa rullauksen odotuspaikalle ilman lennonjohdon lupaa. Kone päätyy rullaavan virolaiskoneen eteen.

 

11.12.2006: ATR-koneen laskeutuessa Seinäjoelle voimakkaassa sivutuulessa se ajautuu kiitotien vasempaan reunaan. Kaksi kiitotien reunavaloa kaatuu, laskutelineiden luistonestojärjestelmän sähköjohto katkeaa. Kone saa siirtoluvan Helsinkiin.

 

1.1.2007: ATR-koneen lähestyessä Seinäjokea GPWS-laite varoittaa liian matalasta lentokorkeudesta. Lähestymistä keskeytettäessä sakkausvaroitus, uusintalähestymisessä varoitus laskutelineistä. Ohjaajat ovat unohtaneet tarkistaa korkeusmittarin asetuksen.

 

8.1.2007: ATR-kone kaartaa Helsinki-Vantaalta väärään suuntaan kohti Seinäjokea. Miehistö syöttää unohtunutta vakiolähtöreittiä järjestelmään, kone kallistuu 45 asteen kulmassa vasemmalle ja nokka nousee yli 15 astetta ylös, koska miehistö unohti kytkeä autopilotin päälle. Hetken ajan konetta ei ohjaa kukaan.

 

--

 

Eli kyllä korkeusmittarin asetusten kanssa tuntuu olevan liikaa ongelmia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

8.1.2007: ATR-kone kaartaa Helsinki-Vantaalta väärään suuntaan kohti Seinäjokea. Miehistö syöttää unohtunutta vakiolähtöreittiä järjestelmään, kone kallistuu 45 asteen kulmassa vasemmalle ja nokka nousee yli 15 astetta ylös, koska miehistö unohti kytkeä autopilotin päälle. Hetken ajan konetta ei ohjaa kukaan.

Ja ilmeisesti tuossa tapauksessa perämies oli pyytänyt kapteenia kytkemään autopilotin heti lähdön jälkeen, mutta hän ei sitä jostakin syytä tehnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätääs tähän nyt Suomen Kuvalehden (4/2007) listaa vaaratiltanteista:

 

--

 

16.2.2006: ATR-kone aloittaa lentoonlähdän Helsinki-Vantaalta ilman lähtöselvitystä, lennonjohto keskeyttää lähtökiidon. Perämies luuli reittiselvitystä lentoonlähtöselvitykseksi ja luki myös väärin takaisin lennonjohdolle korkeuden, johon kone oli selvitetty.

 

16.3.2006: ATR-kone on selvitetty nousemaan 4000 jalkaan matkalla Helsingistä Poriin. Ohjaajat ovat epähuomiossa valinneet korkeusmittariin väärän asetuksen. Kone nousee 500 jalkaa sallitun korkeuden yläpuolelle.

 

15.10.2006: Ohjaajat asettavat matkalla Seinäjoelta Helsinkiin lennonjohdon antamaa uutta lentokorkeutta, samalla ATR-kone pääsee huomaamatta nousemaan liian korkealle.

 

6.11.2006: Embraer-kone rullaa seisontapaikalle Vantaalla ja osuu matkatavarakärryyn. Mekaanikon mukaan vauriot estävät koneen lennolle lähdön.

 

15.11.2006: ATR-kone on selvitetty matkalla Porista Helsinkiin 5000 jalkaan, mutta kone lentää lähes 500 jalkaa matalammalla. Ohjaaja kertoo, että koneen korkeusmittarissa on ollut väärä asetus.

 

15.11.2006: Lappeenrantaan lähtevä ATR-kone aloittaa rullauksen odotuspaikalle ilman lennonjohdon lupaa. Kone päätyy rullaavan virolaiskoneen eteen.

 

11.12.2006: ATR-koneen laskeutuessa Seinäjoelle voimakkaassa sivutuulessa se ajautuu kiitotien vasempaan reunaan. Kaksi kiitotien reunavaloa kaatuu, laskutelineiden luistonestojärjestelmän sähköjohto katkeaa. Kone saa siirtoluvan Helsinkiin.

 

1.1.2007: ATR-koneen lähestyessä Seinäjokea GPWS-laite varoittaa liian matalasta lentokorkeudesta. Lähestymistä keskeytettäessä sakkausvaroitus, uusintalähestymisessä varoitus laskutelineistä. Ohjaajat ovat unohtaneet tarkistaa korkeusmittarin asetuksen.

 

8.1.2007: ATR-kone kaartaa Helsinki-Vantaalta väärään suuntaan kohti Seinäjokea. Miehistö syöttää unohtunutta vakiolähtöreittiä järjestelmään, kone kallistuu 45 asteen kulmassa vasemmalle ja nokka nousee yli 15 astetta ylös, koska miehistö unohti kytkeä autopilotin päälle. Hetken ajan konetta ei ohjaa kukaan.

 

--

 

Eli kyllä korkeusmittarin asetusten kanssa tuntuu olevan liikaa ongelmia.

Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että tossa on yhdeksän liikaa.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi kyllä muuta sanoa kuin että tossa on yhdeksän liikaa.  :-\

 

Muistakaapa nyt "asiantuntijat", aina sattuu kun tapahtuu.

Tuossa on lueteltu yhdeksän incidenttiä vuoden ajalta, montakohan (tuhatta) legiä Finncomm ajaa vuodessa ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaapa nyt "asiantuntijat", aina sattuu kun tapahtuu.

Tuossa on lueteltu yhdeksän incidenttiä vuoden ajalta, montakohan (tuhatta) legiä Finncomm ajaa vuodessa ?

 

 

Jos meinaat että, mokien määrä on verrannollinen legien määrään :-\

Niin esim Finnairilla pitäisi olla 900 insidenttiä vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaapa nyt "asiantuntijat", aina sattuu kun tapahtuu.

Tuossa on lueteltu yhdeksän incidenttiä vuoden ajalta, montakohan (tuhatta) legiä Finncomm ajaa vuodessa ?

 

Ajakoot vaikka 100.000, tuossa on silti yksiselitteisesti 9 vakavaa virhettä liikaa, jotka ovat nimenomaan ohjaajien virheitä. Luulin aiemmin että Seinäjoen hässäkkä olisi ainutkertainen, mutta kun lukee noita muita incidenttejä jotka ovat tapahtuneet todella lyhyen ajan sisällä, alkaa karmimaan. Uskomattomia mokia ovat nämä ilman lennonjohdon lupaa tehnyt toimet kuten rullaukset ja nousukiito.

 

16.2.2006: ATR-kone aloittaa lentoonlähdän Helsinki-Vantaalta ilman lähtöselvitystä, lennonjohto keskeyttää lähtökiidon. Perämies luuli reittiselvitystä lentoonlähtöselvitykseksi ja luki myös väärin takaisin lennonjohdolle korkeuden, johon kone oli selvitetty.

Jokainen varmaan muistaa mustan päivän Kanarialla - olikos vuonna ´86. 747 sai reittiselvityksen mutta ei lähtöselvitystä, mutta kippari lähti silti liikkeelle - vastaan backtrackakkaili toinen 747 jotka törmäsivät toisiinsa. Pahin lentoonnettomuus kautta historian. Miksi? Kone lähti kiihdytykseen ilman takeoff selvitystä, ja Finncomm on tehnyt saman. Ziisus. Ihan aiheellista toimintaa Ilmalulaitokselta ja voisihan tuosta pahempiakin sankitioita antaa.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaapa nyt "asiantuntijat", aina sattuu kun tapahtuu.

Jeps, mutta noin paljon ei yksinkertaisesti SAA tapahtua noin lyhyen ajan sisällä. Kuka tahansa, oli sitten asiantuntija, "asiantuntija" tai asioista täysin pihalla oleva, ei voi kyllä muuta väittää. Syy tällaisiin tapauksiin on löydettävä, onneksi osa niistä on tutkinnan alla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ilmailuviranomainen on siis pistänyt pilotit jonoon ja pakolliseen simukoulutukseen.

 

Pohjalaisen artikkelin mukaanhan Kausalainen sanoi, että Finncommin pilotit eivät ole sinänsä kokemattomia, mutta puuttuu kokemusta käytetyllä konetyypillä. Sitä taas ei saa muuten kuin lentämällä tyypillä tai simussa.

 

Onneksi ei tarvitse ATR-simua Vantaata kauempaa etsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jokainen varmaan muistaa mustan päivän Kanarialla - olikos vuonna ´86. 747 sai reittiselvityksen mutta ei lähtöselvitystä, mutta kippari lähti silti liikkeelle - vastaan backtrackakkaili toinen 747 jotka törmäsivät toisiinsa. Pahin lentoonnettomuus kautta historian. Miksi? Kone lähti kiihdytykseen ilman takeoff selvitystä, ja Finncomm on tehnyt saman.

 

 

Jos tarkoitat sitä Pan Amin ja KLM:n kolarointia, niin se tapahtui Teneriffalla 27.3.1977. Tässähän KLM:n kippari aloitti lähtökiidon, ja keskeytti sen alkuunsa, kun perämies sanoi, että me ei olla saatu lähtölupaa. Hetken päästä kippari aloitti lähtökiidon uudelleen, vieläkin ilman lupaa, kohtalokkain seurauksin. Säätilasta johtuen lennonjohto ei nähnyt radalle, eikä näin ollen voinut puuttua tapahtuman kulkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistakaapa nyt "asiantuntijat", aina sattuu kun tapahtuu.

Tuossa on lueteltu yhdeksän incidenttiä vuoden ajalta, montakohan (tuhatta) legiä Finncomm ajaa vuodessa ?

 

Tämä nyt ei kelpaa millään selitykseksi. Ei tuollaista saisi sattua, ei vaikka ajaisivat 10 000 legiä vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajakoot vaikka 100.000, tuossa on silti yksiselitteisesti 9 vakavaa virhettä liikaa, jotka ovat nimenomaan ohjaajien virheitä. Luulin aiemmin että Seinäjoen hässäkkä olisi ainutkertainen, mutta kun lukee noita muita incidenttejä jotka ovat tapahtuneet todella lyhyen ajan sisällä, alkaa karmimaan. Uskomattomia mokia ovat nämä ilman lennonjohdon lupaa tehnyt toimet kuten rullaukset ja nousukiito.

-tuomo

 

Sanopas muuta, mutta miksi sanktio tulee työnantajalle virheen tehneen ohjaajan sijaan?

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään