Tero Knuth

Finncommille toimintarajoituksia

156 viestiä aiheessa

No auttaako nämä sääminimirajoitukset jos "luullaan ap:n olevan päällä" ja tehdään jotain muuta?

 

/mn

 

Mietippä tilanne missä vastaava tapahtuisi laskuun tullessa. Sanotaan vaikka 300' OVC ja 3000m vis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietippä tilanne missä vastaava tapahtuisi laskuun tullessa. Sanotaan vaikka 300' OVC ja 3000m vis.

 

Mikko, toihan on IFR-pilotin Cavokki  ;D

 

Sanotaan että olisi  //001  ja näkyisi <600m

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti Jaska ;D Huomaa että toistaiseksi on vasta IF-teoriat allekirjoittaneella taskussa ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, toihan on IFR-pilotin Cavokki  ;D

 

Sanotaan että olisi  //001  ja näkyisi <600m

 

Atikka menee tuolloin varakentälle  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaahas.. Kyllä ,itsekin mittaria lentäneenä ,väitän aivan muuta. Kyllä sitä tulee heti katsottua mittareista, miksi toinen poski on alempana.

Aika uskomaton väite, että istutaan tyynesti ja luullaan että autopilotti ohjaa.

Tai sitten ei ymmärretä koneen hienoista laitteista mitään

Jutun mukaanhan perämies pyysi kipparia kytkemään autopilotin, joka ei sitä jostakin syystä tehnyt. Tämän jälkeen kippari rupesi syöttämään vakiolähtöreittiä lentotietokoneelle, ja tätä perämies sitten seurasi vieressä. Kumpikaan ei keskittynyt mittareihin tai lentoon (luulivat ap:n olevan päällä, mikä ei tietenkään ole selitys tapahtuneelle) ja huomasivat asennonmuutoksen vasta kun se oli muodostunut huomattavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edit. Siis Salpauslento näyttää olevan FC:n koulutusorganisaatio. Miksei sille panna rajoituksia jos tyypit atraimiin on sieltä peräisin??

 

Sen verran pitää korjata, että FC:n ab-initio-ohjelmasta on kuulemani mukaan Salpauslennon kautta valmistunut vasta muutama pilotti, muut vielä koulunpenkillä Malmilla. Ja lisäksi FC:llä on tämä oma koulutusorganisaationsa (Finncomm Training Academy nimeltään muistaakseni?), eli SL ei kuulu FC:n organisaatioon vaikka tässä koulutusasiassa yhteistyötä tekevätkin. Kuvalehden jutussa tuo(kin) kirjoitettiin vähän päin honkia.

 

Lentokoulujen valvontavastuu on myös viranomaisella, mutta lentoyhtiötkin voivat audioida kouluja ja tarkastaa koulutuksen laatua jne. (ja näin käsittääkseni tapahtuukin. Olisiko jopa joku määräys olemassa, että kuinka usein audit pitää tehdä?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnetteko yhtään pilottia jolla on suomalainen voimassa oleva lupakirja ja kenen kyytiin ette uskaltaisi mennä?

 

Minä en. Jokainen tapaamani suomalaisen lupakirjan omaava pilotti on ollut pirun vastuuntuntoinen ja tarkka. Uskoisin että FC:n pilotit eivät ole poikkeuksia. Olisko silti kysymyksessä FC:n normaalia tiukempi käytäntö incidenttien raportoimisessa. En millään usko että pitkällä tarkastelulla saman kokemuksen omaava pilotti tekee FC:llä enemmän virheitä kuin muilla yhtiöillä.

 

/mn

 

Minä tunnen. Erään jonka kyytiin en menisi edes kilon paloina. Olen ko henkilöstä tehnyt vasta neljä raporttia.. Lentää edelleen omalla rallillaan, nykyisin sentään katsastetulla ja ainakin papereiden mukaan lentokelpoisella koneellaan. Uuden silmälasitkin osti taannoin. Silti aina kun ko herra lähtee lentäään tekee mieli syöksyä bunkeriin esitäytetty GEN M1-4 mukana..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samilta leikattu ;  Olisiko jopa joku määräys olemassa, että kuinka usein audit pitää tehdä?).

 

Tuo on määrätty kyseisen yhtiön hyväksytyssä Laatukäsikirjassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jutun mukaanhan perämies pyysi kipparia kytkemään autopilotin, joka ei sitä jostakin syystä tehnyt. Tämän jälkeen kippari rupesi syöttämään vakiolähtöreittiä lentotietokoneelle, ja tätä perämies sitten seurasi vieressä. Kumpikaan ei keskittynyt mittareihin tai lentoon (luulivat ap:n olevan päällä, mikä ei tietenkään ole selitys tapahtuneelle) ja huomasivat asennonmuutoksen vasta kun se oli muodostunut huomattavaksi.

 

herää kysymys; kumpi oli PIP.  PIP:in pitäis lentää konetta. :o

 

Tuo sama kysymys tuli esiin surullisessa Rissalan kolmoskaputissa. Kelosen Kari komennettiin silloin tekemään hätätilannelistat uusiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncommin menetelmistä sen enempää tietämättä voisi kuvitella, että perämies oli PIP (tai PF, miten sitten heidän toiminnassaan sitä kutsutaankaan). Hommahan menee tavallisesti niin, että PF pyytää PNF:ää kytkemään autopilotin, jonka jälkeen PF kytkee (tarvittaessa, jolleivat ole jo päällä) halutut autopilotin moodit ja jatkaa lennon seurantaa käskyttäen autopilottia, kun taas PNF hoitelee radioliikenteen ja monitoroi PF:n toimia.

 

Yksi käytetty tyyli on seuraavanlainen:

 

PF: "Autopilot, on."

PNF: "Autopilot is on."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finncommin menetelmistä sen enempää tietämättä voisi kuvitella, että perämies oli PIP (tai PF, miten sitten heidän toiminnassaan sitä kutsutaankaan). Hommahan menee tavallisesti niin, että PF pyytää PNF:ää kytkemään autopilotin, jonka jälkeen PF kytkee (tarvittaessa, jolleivat ole jo päällä) halutut autopilotin moodit ja jatkaa lennon seurantaa käskyttäen autopilottia, kun taas PNF hoitelee radioliikenteen ja monitoroi PF:n toimia.

 

Yksi käytetty tyyli on seuraavanlainen:

 

PF: "Autopilot, on."

PNF: "Autopilot is on."

 

Eikös PNF:n monitoroidessaan PF:n toimia pitäisi huomauttaa muutaman kerran toimintavirheestä ja ottaa PF:n hommat itselleen.

Eli huomauttaa virheestä kaksi kertaa ja sitten ohjata itse konetta. Täysin riippumatta kumpi on PIC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös PNF:n monitoroidessaan PF:n toimia pitäisi huomauttaa muutaman kerran toimintavirheestä ja ottaa PF:n hommat itselleen.

Eli huomauttaa virheestä kaksi kertaa ja sitten ohjata itse konetta. Täysin riippumatta kumpi on PIC.

Tarpeen vaatiessa jopa suoraan tokaisemalla: "My controls." Ja sen voi tehdä aivan yhtä hyvin kapteeni perämiehelle kuin perämies kapteenillekin (kuten sanoit). Vaikkei arvailla saisi ennen virallisia tuloksia OTK:lta, niin kyllä on mielessä käväissyt, että tuossa FC:n tapauksessa petti ohjaamoyhteistyö pahemman kerran (eipä taida olla enää edes arvaus, eiköhän se ole aika selvää, että se petti -> syitä voi vielä vain arvailla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jaahas.. Kyllä ,itsekin mittaria lentäneenä ,väitän aivan muuta. Kyllä sitä tulee heti katsottua mittareista, miksi toinen poski on alempana.

Aika uskomaton väite, että istutaan tyynesti ja luullaan että autopilotti ohjaa.

Tai sitten ei ymmärretä koneen hienoista laitteista mitään

 

 

Taas kerran on oltava samaa mieltä Jaakon kanssa,itse joskus autoa kuljettaneena,viimeks eilen,olen havainnut tarpeelliseksi katsella ikkunasta ulos ja myös olemassa olevia mittareita,huolestuttavaa olisi jos luulisin vaimon ajavan ja olisin kuitenkin ratin takana luullen olevani oikealla kaistalla.

Lisäksi voisin luulla että ajan 50 km/h vaikka tutkaa pitävä poliisi sanoisi nopeuteni olleen 130 km/h,äiti sanoi aina,luulo ei ole tiedon väärtti.

Ajatelkaapa karkeasti karrikoiden,luulin että minun piti lentää tämä kone Rovaniemelle,oletteko varmasti kaikki menossa Köpikseen. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja FC:n sivuilta www.finncomm.fi luettavissa seuraava tiedote:

 

Lentotoiminnan rajoituksetTulosta

 

Finncomm Airlinesin lentotoiminnan rajoitukset

 

Finncomm Airlinesin ATR-lentotoiminnassa on todettu puutteita, joihin Ilmailuhallinto viranomaisena on puuttunut. Yhteistyössä viranomaisen kanssa Finncomm Airlines on laatinut toimenpideohjelman, jolla toimintaa kehitetään.

 

Yhtiö on lisännyt ATR–lentotoiminnassaan turvamarginaaleja, lentäjien kokemusvaatimustasoa sekä minimisäävaatimuksia varmistaakseen lentotoiminnan turvallisuuden. Tämän lisäksi yhtiö lisäkouluttaa kaikki ATR-lentäjät kahdella simulaattorivuorolla ja ylimääräisellä tarkastuslennolla. Näiden toimenpiteiden lisäksi yhtiö tekee muutoksia toimintamenetelmiin. Minimisäävaatimukset saattavat aivan äärimmäisissä sääolosuhteissa vaikuttaa yhtiön ATR-lentotoiminnan säännöllisyyteen. Normaaleissa talviolosuhteissa toiminnan säännöllisyys ei kuitenkaan em. syistä häiriinny. Sääolosuhteiden lisävaatimukset poistuvat sitä mukaa, kun lisäkoulutus ja niiden tarkastukset saadaan lentäjille suoritettua.

 

Kaikki yhtiön pilotit ovat läpikäyneet ilmailuviranomaisen hyväksymän ja valvoman koulutuksen. Nyt koulutustoimintaa kehitetään edelleen ja menetelmät hyväksytetään viranomaisella. MCC (Multi Crew Cooperation) -koulutus kuuluu lentäjän peruskoulutukseen. Finncomm Airlinesissa on jo aiemmin päätetty, että MCC-koulutus käydään vastaisuudessa myös yhtiön oman ATR-tyyppikurssin yhteydessä.

 

Finncomm Airlinesin raportointimenetelmät on suunniteltu parantamaan lentoturvallisuutta, siksi kaikki poikkeamat raportoidaan. Näin voidaan parantaa toiminnan laatua ja edesauttaa toiminnan kehittämistä.

 

Lisätyt rajoitukset ovat astuneet voimaan 9.1.2007, siitä lähtien rajoitusten takia on jouduttu laskeutumaan varakentälle yhden kerran.

 

Voimassa olevat rajoitukset koskevat yhtiön ATR-laivastoa.

 

 

Juhani Pakari

toimitusjohtaja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnetteko yhtään pilottia jolla on suomalainen voimassa oleva lupakirja ja kenen kyytiin ette uskaltaisi mennä?

 

/mn

 

Tunnen.

Tunnen myös sellaisia joiden kyytiin en lastani laittaisi. Ikinä.

 

Tunsin.

Mutta se tappoi itsensä ja 2 muuta.  Lento-onnettomuudessa joka oli hyvin suunniteltu. Lento sen sijaan ei ollut.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain tietoa, että ovatko nämä Fincommin ongelmat olleet esillä televisiouutisissa ?

Itse katson aina Suomessa ollessani ainakin yhdet uutiset päivän mittaan, mutta en muista kuulleeni pihaustakaan tästä asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja FC:n sivuilta www.finncomm.fi luettavissa seuraava tiedote:

 

Kuulostaa vähintääkin kohtuulliselta. Enkä meinaa tämän jupakan takia mitenkään boikotoida FinnComm:ia, koska olen melko tyytyväinen palveluun. Onhan tietenkin niitäkin ihmisiä jotka ei esimerkiksi uskalla tällaisten uutisten takia lentää tietyillä lentoyhtiöillä. Aika suppeaksi vaan käy matkustelu ja kohteet, jos kaikkea/lentoyhtiöitä jolle sattuu jotain, alkaa pelkäämään. Ja oikeastaan tämähän oli askel turvallisempaan lentämiseen suomessa. T.Matkalainen 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tästä Fincommin huolimattomuudesta tulossa vielä jotain raporttia tahi konkluusiota heidän puoleltaan? Tyyliin, "6 päällimmäisintä syytä miksi sen tein"?

Vai onko homma nyt lisäkoulutusta ja asennekasvatusta vailla valmis ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tästä Fincommin huolimattomuudesta tulossa vielä jotain raporttia tahi konkluusiota heidän puoleltaan? Tyyliin, "6 päällimmäisintä syytä miksi sen tein"?

Vai onko homma nyt lisäkoulutusta ja asennekasvatusta vailla valmis ?

 

Älä menetä yöuniasi, varmasti saat luettavaksesi jonkunlaisen tutkintaraportin tapahtuneista ja eiköhän jokin iltapäivälehdistämme kirjoita asiasta vielä. Niistä saa sitten hienoa materiaalia, jota voi täällä kommentoida. Mutta kukaan ilmailualan ammattilainen ei ole niin tyhmä, että tekisi mainitsemasi tyylisen raportin tapahtuneista.

 

Muuten; ko. lentoyhtiön nimi kirjoitetaan Finncomm.  :-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään