Ilkka M

Kun DC-10 tuli Suomeen

34 viestiä aiheessa

Kun ensimmäinen DC-10 tuli Finnairille, taisi olla 04:lle laskuun, kiitotien sivussa oli iso lauma firman työntekijöitä, minä muiden mukana. Olin silloin töissä markkinointiosastolla Mannerheimintie 102:ssa.Yksi kollegoistani huusi:J-lauta kun se on ISO! Itse olin kyllä nähnyt sen jo edellisenä jouluna Long Beachin tehtaan ulkopuolella. Tunnus oli kai OH-LHA.

 

Firma järjesti työntekijöille tutustumisen koneeseen ja olin yksi niistä onnellisista jotka pääsivät mukaan. Rullattiin lekohallilta busineksen nurkalle ja takaisin. Firma oli vähän pihi, olis nyt voinut järjestää edes pienen lennon kaupungin ylle ja takaisin mutta jouduttiin tyytymään rullaukseen.

 

Istuinpaikka-arvonnassa voitin kartongin tupakkaa. Askeissa oli iso Finnairin logo ja teksti DC-10 plus vuosiluku.

Kysymys: Mitä röökiä ja mikä oli vuosi?

 

Tuli poltettua ne kaikki, ei jäänyt yhtään säästöön. Taitaisivat olla keräilytavaraa nykyisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villi veikkaus, olisiko vuosi 1975 ja päivä 4. helmikuuta? :P

Vuosi on oikein, siis 1975. Päivää en muista itsekään mutta veikkaisin että vähän myöhemmin keväällä.

 

Röökiaskeissa oli siis iso Finnair logo ja teksti DC-10 1975.

 

Vielä on vastaamatta: Minkä merkin tupakka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi on oikein, siis 1975. Päivää en muista itsekään mutta veikkaisin että vähän myöhemmin keväällä.

 

Röökiaskeissa oli siis iso Finnair logo ja teksti DC-10 1975.

 

Vielä on vastaamatta: Minkä merkin tupakka?

 

Tuon päivämäärän löysin Finnairin sivuilta. Veikataan röökimerkiksi vaikka Lucky Strike.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon päivämäärän löysin Finnairin sivuilta. Veikataan röökimerkiksi vaikka Lucky Strike.

 

Lucky strike ei ole oikein. Kyseessä on Suomessa erittäin paljon myyty savukemerkki. Auttaisko tämä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lucky strike ei ole oikein. Kyseessä on Suomessa erittäin paljon myyty savukemerkki. Auttaisko tämä?

 

No sitten se on perus punainen Mallu! ;D ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten se on perus punainen Mallu! ;D ???

 

Läheltä liippaa, punainen kyllä muttei Marlboro. Nyt taitaa olla jo aika helppo vastata.

 

Niitä myytiin vähän aikaa myös tax-free shopissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla Finnairin Norttia? (punaista)

 

Congratulations. Punainen North Statehan se. Finnair halusi juhlistaa laajarunkokoneen tuloa Suomeen ja tilasi aika ison erikoispainoksen

punaista Norttia normaalinpunaisella pohjalla mutta omin logoin ja tekstein. Amerin tekemä Mallu olis tuntunut luontevalta valinnalta mutta jostain syystä päädyttiin Norttiin.

 

Tais olla silloin Suomen myrkyllisin tupakkamerkki. Lieneekö vieläkin.

 

Silloin 1975 oli ihan sallittua polttaa kabiinissa. Oli makoisat sauhut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri muutama päivä sitten luin lentokerholla ILMAILU-lehteä vuodelta 1975. siinä oli monen sivun juttu joten toi vuosiluku olisi tiedetty ::), Savuke merkiksi arvelisin Colt, tosin sekin taisi tulla jo

 

Jani

 

 

Vastaukset näytti jo tulevankin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt saisi jatkaa kysymyksiä aiheesta DC-10,

niin niillehän oli jo edellisenä vuonna 1974 tapahtunut 2 tosi pahaa kaputtia, joissa molemmissa taisi kuolla 200+ henkeä.

 

Kuka tietää missä, minkä yhtiöiden koneet ja miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt saisi jatkaa kysymyksiä aiheesta DC-10,

niin niillehän oli jo edellisenä vuonna 1974 tapahtunut 2 tosi pahaa kaputtia, joissa molemmissa taisi kuolla 200+ henkeä.

 

Kuka tietää missä, minkä yhtiöiden koneet ja miksi?

 

Turkish Airlinesin koneessa kuoli kaikki kyydissä olleet 346 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Onnettomuus tapahtui Bois d' Ermenonvillessä, Ranskassa 3.3.1974. Rahtiluukku aukesi ilmassa pian lentoonlähdön jälkeen Paris Orlyn kentältä.

 

Toista onnettomuutta en löytänyt/tiedä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla muuten on mökillä wanha Suomen Kuvalehti jossa on monen sivun juttu ja paljon kuvia tuosta kun ensimmäinen DC-10 tuli suomeen :D

 

Kopioinkin sen jutun tänne joskus ajat sitten (Suomen Kuvalehden luvalla). Saattaa löytyä vielä Searchilla ;) sillon tosin artikkeli ei ketään kiinnostanut :P

 

Siinä artikkelissa oli tedalla hyvä kertomus mm. emojen koulutuksesta uuten Ensimmäiseen Luokkaan.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymppien rahtiluukkujen kanssa taisi olla alkuaikoina ongelmia, koska tilansäästösyistä (ja rahan?) ne eivät olleet "tulppamallisia" jotka aukeavat sisäänpäin ja ovat vain tiiviimmin kiinni, mitä korkeammalla lennetään, vaan ne aukesivat suoraan ulos. Joten sulkemisen kanssa täytyi olla erittäin huolellinen.

Tuon Orlystä lähteneen kympin rahtioven sulki vielä muistaakseni henkilö, jolla ei ollut koulutusta, tms. kyseiseen ovityyppiin. Hänen päälle syytä sitten kuitenkin vyörytettiin, jos oikein muistan.

 

Toisesta onnettomuudesta ei ole itsellänikään nyt muistikuvia, mutta noiden ovien kanssa oli ongelmia myös muilla kympeillä.

Yhdessä dokumentissa, jossa kästeltiin tätä ongelmaa, haastateltiin herraa, joka oli ollut kapteenina lennolla, jossa rahtiovi irtosi.

Hän ja hänen miehistönsä saivat kuitenkin koneen takaisin alas ehjänä.

 

 

Tämä herra muisteli äkillistä paineenpudotusta ja sitä tavaran määrää, mitä ilmassa lenteli ja totesi pilke silmäkulmassa, että vaikka kone tulee uutena tehtaalta, ja vaikka kone on kuinka puhdistettu ja puunattu, se ei ole vielä sitä. Joka rakoa ei voi yksinkertaisesti saada nuohottua puhtaaksi.

Mutta yksi nopea paineenpudotus tekee sen hyvin.

 

Edittiä:

Jani: Tuo artikkeli kiinnostaisi. Onko mahdollista saada sitä enään tänne esille. Itse en ainakaan ole sitä huomannut aiemmin, enkä löytänyt sitä, ainakaan täältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkish Airlinesin koneessa kuoli kaikki kyydissä olleet 346 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Onnettomuus tapahtui Bois d' Ermenonvillessä, Ranskassa 3.3.1974. Rahtiluukku aukesi ilmassa pian lentoonlähdön jälkeen Paris Orlyn kentältä.

 

Toista onnettomuutta en löytänyt/tiedä

 

 

Joo, kysymykseeni tuli paha virhe. Se toinen- ja myös kolmas 200+ hengenlähtöä vaatinut DC-10:n kaputti tapahtuivatkin vasta 1979. Sorry.

Toi Turk Hava Yollarin (Turkish Airlinesin) kaputti aiheutti Finskin piireissä paljon huolestuneita ilmeitä.

Rahtiluukku ei kuitenkaan auennut Orlystä lähdön jälkeen vaan matkalla sinne oliko Istanbulista. Tehdas yritti ensin syyttää turkkilaista mekatsua siitä ettei ollut sulkenut luukkua kunnolla. Kuitenkin vika oli luukun sulkijan mekanismissa. Se oli suunniteltu siten, että se oli mahdollista sulkea päällepäin katsoen oikein mutta sulkijatapit eivät kuitenkaan menneet pohjaan asti.

Kone pääsi melkein perille, mutta lopulta luukku aukesi, matkustajatilan lattia romahti alas alipaineen vaikutuksesta ja katkaisi kaikki systeemien control linjat, jotka ikävä kyllä kulkivat lattian alapuolella eikä esim. katossa. Tästä väännettiin rankasti kättä tehtaan, yhtiöiden ja FAA:n välillä. Lopulta taidettiin kaikki USA:n DC-10:it groundata jollain airworthiness directivella, kunnes kaikkiin takarahtiluukkuihin oli vaihdettu uusi "hullunvarma" sulkijamekanismi, jota ei voinut sulkea väärin. Asiasta tuli paljon negatiivista julkisuutta tehtaalle.

Itsekin pääsin jopa valokuvaamaan sitä surullisenkuuluisaa rahtiluukkua päästessäni vierailemaan Finskin työntekijänä, siis vain vierailijana, tehtaan kokoonpanohallissa, jossa oli työn alla Finskin toinen kymppi OH-LHB. Tämä oli joulunaikaan 1974.

 

No, entäs ne muut 200+ kaputit, siis 1979 eikä 1974, kuten virheelisesti muistin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, entäs ne muut 200+ kaputit, siis 1979 eikä 1974, kuten virheelisesti muistin?

American Airlinesin "kymppi" 25. toukokuuta 1979 vei mukanaan 270 matkustajaa ja miehistön jäsentä plus kaksi maassa ollutta. Koneesta irtosi moottori no. 1 kesken lentoonlähdön Chicagon O´Harelta ja repi hydrauliletkut irti. Vasemman puolen siipi sakkasi laippojen mentyä ala-asentoon oikean puolen ollessa yläasennossa.

 

Ei mitään kivaa katseltavaa:

 

(copy/paste uuteen ikkunaan)

http://www.airdisaster.com/photos/aa191/1.jpg

http://www.airdisaster.com/photos/aa191/4.jpg

 

(Toinen onnettomuus tapahtui Western Airlinesille Mexico Cityssä 31. lokakuuta 1979. Onnettomuudessa kuoli 72 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Kone törmäsi lentokenttäkalustoon laskeutuessaan suljetulle kiitoradalle. Mutta tässä ei kuollut yli 200 henkilöä...)

 

Kolmas onnettomuus tapahtui Air New Zealandin kympille 28. marraskuuta 1979 törmättyään Mt. Erebukseen Antarktiksella. Törmäyksessä kuoli kaikki 257 kyydissä ollutta. Syynä oli piloteille annettu väärä lentokorkeus lentosuunnitelmassa!

 

 

Linkit korjattu - SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American Airlinesin "kymppi" 25. toukokuuta 1979 vei mukanaan 270 matkustajaa ja miehistön jäsentä plus kaksi maassa ollutta. Koneesta irtosi moottori no. 1 kesken lentoonlähdön Chicagon O´Harelta ja repi hydrauliletkut irti. Vasemman puolen siipi sakkasi laippojen mentyä ala-asentoon oikean puolen ollessa yläasennossa.

 

Olikohan tämä se tapaus, jossa oli kokeiluluontoisesti käytössä systeemi, joka antoi matkustajille mahdollisuuden nähdä tai/ja kuulla miehistön työskentelyä ohjaamossa?

Ainakin jossain tämän kaltaisessa tapauksessa 70/80 -luvulla näin oli ollut, missä kone lähti "hanskasta" noustessaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se DC-10-10, TC-JAV "Ankara" lennolla THY981 (TK981) oli kuitenkin matkalla Orlystä Heathrowiin. Lento oli tulossa Istanbulista. Koneessa oli Istanbulista tullessa vain 168 matkustajaa, mutta tuolloin Pariisi oli täynnä brittimatkailijoita. Samaan aikaan sattunut BEA:n tekniikan lakko jolla nämä paheksuivat BEA:n liittämistä BOACiin vei usealta matkustajalta paluuyhteyden. (Fuusion seurauksena syntyi sitten BA.) Tästä syystä suurin osa turmassa kuolleista 216:sta matkustajasta oli brittejä.

 

Toinen vuoden 1979 kaputti tapahtui Etelänapamantereella, kun Air New Zealandin DC-10-30 ZK-NZP päsähti 28.11.1979 päin Mt. Erebusta. Konehan oli tekemässä saitsaria Antarktikselle, mikä oli erittäin suosittu keikka niin lentäjien, lentäjien kuin matkustajien joukuoissa. Tällä lennolla oli myös uusiseelantilainen extrememies Peter Mulgrew, joka oli tullut kuuluksi Sir Edmund Hillaryn johtaman etelänaparetkikunnan jäsenenä. Onnettomuuden syynä oli paikannusvirhe ja sitä seurannut lento nousevaan maastoon "white out"-ilmiön sokaisemana. Onnettomuudessa menehtyi 257 ihmistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kaimalla on oikeata ja nopeaa tietoa.

 

Toi American Airlinesin kaputti Chicagossa oli mielenkiintoinen tapaus. Tosiaan lentoonlähdössä motti 1 irtosi kannatinpalkkeineen siiven etureunasta repien osia siivestä mukaansa, nousi ylös ja taaksepäin siiven yli tullen alas baanalle. Kone kääntyi vasemman kautta selälleen ja tuli alas parin mailin päähän kentästä.

Irtoamisen syy oli se, että Americanin huolto oli keksinyt mielestään loistavan tavan irroittaa moottori siiven alareunan ja kannatinpalkin välistä trukkia apuna käyttäen huoltoja varten, mikä oli vastoin huoltomanuaalia mutta säästi jotain 200 miestyötuntia aikaa (so. rahaa). Manuaalin mukaan moottorit olisi pitänyt irroittaa moottori ja palkki erikseen ja

kiinnityspultit tms oli mitoitettu tietysti oikeaa menetelmää varten. Onnettomuuskoneen ykkösmoottorin kiinnitys siipeen murtui just siksi siiven alareunasta että oli käytetty tätä väärää irroitustapaa ja pultit olivat väsähtäneet, koska ne oli irroitettu/kiinnitetty liian usein. Tätä väärää irroitustapaa taisi käyttää myös Continental.

 

Arvatkaapa millaisen mainoskampanjan American aloitti vähän tämän jälkeen? Slogan oli: "American - The Safe Way To Fly".

 

Vähäsen irvokasta ottaen huomioon, että yhtiölle oli vastikään tapahtunut USA:n ilmailuhistorian siihen asti pahin kaputti.

 

Mainosmiesten keksintö, heh. Taisi kuitenkin tepsiä, koska yhtiö

pärjäsi hyvin jatkossakin. Ilmeisesti ihmiset unohtavat aika nopeasti.

 

Jos ette ole ennen käyneet tällaisella saitilla kun

 

www.super70s.com

 

niin suosittelen, siellä on otsikon Sci/Tech alla aikalailla tietoa iloisen 70-luvun konetyypeistä, historiasta ja kaputeista.Mm. hurja tarina ukoista, jotka hyppäsivät laskuvarjolla B727:koista,

paras tarina on ukosta D.B.Cooper joka häipyi kaappaamastaan 727:stä hyppäämällä takapään porras/oviyhdistelmän avattuaan 10,000 jalasta laskuvarjolla 200,000 taalan lunnasrahat mukanaan ja jota ei sen koommin ole nähty.

 

Anteeksi muuten mun muistin pätkintä ja muut mokat... En oo netin käyttöä opetellut kuin oikeestaan vasta tänä vuonna enkä tiedä paljoakaan hyviä linkkejä. Se turkkilaisten DC-10 tosiaan lähti Orlystä eikä ollut tulossa sinne.Sorry. Ja ukko joka sulki (melkein oikein) rahtiluukun oli Algeriasta lähtöään eikä turkkilainen. Americanin koneessa jonka tutkimusraporttia just luin puoli tuntia, ei laippojen asentoa voitu varmuudella todeta muuten kuin että cockpit voice recorderin ja flight data recorderin mukaan ukot olivat asettaneet laipat lähtöä varten kymmeneen asteeseen molemmissa siivissä, tietysti. Sensijaan vasemman siiven etureunan slateistä puolet oli mennyt takaisin sisään kun taas oikeanpuolen siiven slatit oli kaikki ulkona, mikä aiheutti asymmetriaa ja auttoi aikaansaamaan vaakakierrettä

vasemmalle niinettä kone meni - lähes - selälleen tonttiin vaikka pilotit yritti antaa vastasiivekettä

 

Ja oli myös niin, ettei pelkkä airworthiness directive riittänyt vaan peruuttivat piru vie koko DC-10 koneen tyyppisertifikaatin ja erikseen vielä kielsivät kaikkien mahdollisten maiden kymppien lentämisen USAn ilmatilassa, tätä kesti pari kuukautta kunnes kaikki moottoreiden kiinnitykset siipiin oli tutkittu ja korjattu, ja sertifikaatti annettiin kympeille takaisin

 

nimimerkillä Ilkan muisti palailee pätkittäin kun tarpeeksi surffailee ja pyytää ammattiapuva

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Americanilla oli myös 70-luvulla kaputti, jossa Detroitista Nykkiin matkalla olleessa kympissä repesi takarahtiovi auki climbissa. Kone onnistui kuitenkin palaamaan Detroitiin laskuun, eikä kukaan tainnut kuolla, vaikka matkustamon lattia repesi osittain ja kone sai muutenkin pahoja vaurioita.

 

Kympissä oli tosiaan ongelmia siellä sun täällä, joista yksi taisi olla tuo rahtiovi, joka oli myös syynä THY:n turmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kun turkkilaisten koneen takarahtiluukku aukesi, niin kone oli tarkkaan netistä katsoen jossain 11,000 jalassa, siis ei kauhean korkealla mutta kun matkustajia oli paljon ja alapuolisesta rahtitilasta katosi paineet pihalle ja yläpuolella oli

täysi paineistus ja paljon massaa, matkustamon lattia tosiaan romahti tunnetuin seurauksin. Taisipa tulla isompikin reikä koska ulos putosi heti myös 2 penkkiriviä, mukanaan 6 niissä istunutta matkustajaa. Ei varmaan mikään miellyttävä kokemus.

 

Jos luukku olis auennut alempana, niin ehkei mitään tällaista olis tapahtunut koska paine-erot olisivat olleet pienempiä, kuten pari edelläkirjoitettua esimerkkiä todistavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Americanilla oli myös 70-luvulla kaputti, jossa Detroitista Nykkiin matkalla olleessa kympissä repesi takarahtiovi auki climbissa. Kone onnistui kuitenkin palaamaan Detroitiin laskuun, eikä kukaan tainnut kuolla, vaikka matkustamon lattia repesi osittain ja kone sai muutenkin pahoja vaurioita.

 

Jep. Tämä oli N103AA, DC-10-10 12.6.1972, lento 96 LAX - La Guardia, kipparina Bryce McCormick. Ovi repesi samanlaisessa tilanteessa, Detroitiin tehdyn välilaskun jälkeen. Ei yhtään kuollutta.

 

Täytyypä korjata itseänikin. Pariisin kaputissa kuoli 346 ihmistä. Koneesen tuli Orlyssä 216 ihmistä, joista suurin osa brittejä. Ranskalaisten poliisien hämmennystä lisäsi tieto, että koneessa oli ollut vain 186 ihmistä. Kone oli törmännyt 800 km nopeudella metsään ja jälki oli sen mukaista. Lisäksi15 km maahansyöksypaikan eteläpuolella soittii eräs turnipsinviljelijä erittäin kiihtyneessä mielentilassa selittäen, että hänen ollessaan työssä pellolla oli sinne pudonnut kaksi kolmen istuimen riviä, joissa istui 6 ihmistä kiinni vyötettyinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi Finnairin kolmas DC-10 oli jenkkirekisterissä N345HC?

 

Airliners.netin viimeisin havainto koneesta on tämän vuoden elokuulta. Ihan vetreältähän HC:n meno edelleen näyttää: http://www.airliners.net/photo/Omni-Air-International/McDonnell-Douglas-DC-10-30(ER)/1381150/M/

 

Siina oli lisapolttoainesailiot HEL-NRT-nonstop-lentoa varten, joka jouduttiin operoimaan kiertamalla Neuvostoliiton ilmatila. USA halusi pitaa koneen omassa rekisterissaan mahdollista kriisitilannetta varten, jolloin voidaan kayttaa hyvakseen sen maksimaalinen range. HEL-NRT Pohjoisnavan kautta kesti jotakin +-13 tuntia.

 

Muistan aikoinaan ollessani palveluksessa Kaamasen ilmavalvonta-asemalla, kun Tokion kymppi pyyhalsi yli pari kertaa viikossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään