Markku Kanninen

LENTONÄYTÖS UTTI V.1975

39 viestiä aiheessa

 

Stoori kertoo että joskus muinoin Helsinki-Vantaan näytöksessäkin olisi auto pudotettu 10m päähän yleisöstä. Eräs palstalainen voisi kertoa enemmän tai ehkä jopa laittaa videomateriaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli oikein muistan, ehkä jostain Valtosen kirjasta, niin tuo HooÄrrän savuutus johtuu siitä että sen tähtimoottorissa oli aluksi aikoinaan lämpöhuolia, ja siihen tehtiin sen vuoksi neuvostoliittolainen ratkaisu: männät ja/tai sylinterit hiottiin jo uutena valmiiksi väljiksi. Öljyä taisi mennä kuusi litraa tunnissa (riittikö?), mutta lämpöongelmista päästiin kun männät eivät enää pahemmin sylinterejä hinkanneet...

 

Tyypillistä toimintaa...

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - joskus taannoin Kauhavalla joku auto pudotettiin. Itse olin poikasena sitä todistamassa. Vuotta en muista.... Mutta auto kyllä koki aikamaoisen muodonmuutoksen ja madaltui siinä muutaman sentin maavara...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli oikein muistan, ehkä jostain Valtosen kirjasta, niin tuo HooÄrrän savuutus johtuu siitä että sen tähtimoottorissa oli aluksi aikoinaan lämpöhuolia, ja siihen tehtiin sen vuoksi neuvostoliittolainen ratkaisu: männät ja/tai sylinterit hiottiin jo uutena valmiiksi väljiksi. Öljyä taisi mennä kuusi litraa tunnissa (riittikö?), mutta lämpöongelmista päästiin kun männät eivät enää pahemmin sylinterejä hinkanneet...

 

Tyypillistä toimintaa...

 

Janne

Saattaapi olla mutta kyllä tähtimoottori aina savuaa startissa..

http://www.airliners.net/open.file/1087212/M/

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä - kylmäsavutus on enempi tähtimoottorin ominaisuus kuin vika. Tähtimoottoreissa voiteluöljy valuu alempien pyttyjen palotilaan kun motti seisoo. Sentähden konetta pitää pyörittää joitakin kierroksia ilman sytytystä ennen käynnistystä, jotta öljy pääsee pako- ja imuventtiileiden kautta palotiloista pois. Voi tulla muuten vaurio kun mäntä puristaa nestettä palotilassa ja tilavuus ei riitä. Kyn mylly sitten käynnistyy, niin ekat työtahdit polttavat loput öljyt pois ja se näkyy ja haisee. Mi-4:ssa oli muuten todella suuri moottori: ASh-82V oli 14 sylinterinen kaksirivinen tähtimoottori iskutilavuus 41,2 litraa, tehoa 1700 hp. Polttoaineen kulutus n. 620 l/h täydellä teholla. Sanoivat että moottori oli aika härski kopio P&W Twin Waspista, mutta saundit vähintään yhtä hyvät :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä - kylmäsavutus on enempi tähtimoottorin ominaisuus kuin vika. Tähtimoottoreissa voiteluöljy valuu alempien pyttyjen palotilaan kun motti seisoo. Sentähden konetta pitää pyörittää joitakin kierroksia ilman sytytystä ennen käynnistystä, jotta öljy pääsee pako- ja imuventtiileiden kautta palotiloista pois. Voi tulla muuten vaurio kun mäntä puristaa nestettä palotilassa ja tilavuus ei riitä. Kyn mylly sitten käynnistyy, niin ekat työtahdit polttavat loput öljyt pois ja se näkyy ja haisee. Mi-4:ssa oli muuten todella suuri moottori: ASh-82V oli 14 sylinterinen kaksirivinen tähtimoottori iskutilavuus 41,2 litraa, tehoa 1700 hp. Polttoaineen kulutus n. 620 l/h täydellä teholla. Sanoivat että moottori oli aika härski kopio P&W Twin Waspista, mutta saundit vähintään yhtä hyvät :thmbup:.

Kyllä HR:n saundit oli toista kuin näitten turpiiniviheltäjien..

Markku

p,s ois vissiin pitänyt olla tuolloin vielä makka matkassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
:( Harmittaa ettei ole itse tuollaista laitetta ilmassa nähnyt saati kuullut noita ääniä joita voi vain kuvitella. Pitääkin kaivaa arkistosta pari lehtikuvaa ja yrittää niistä vielä kohtalaiset skannaukset saada tänne. Olihan nuo laitteet papalleni työmaana useamman vuoden ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä - kylmäsavutus on enempi tähtimoottorin ominaisuus kuin vika. Tähtimoottoreissa voiteluöljy valuu alempien pyttyjen palotilaan kun motti seisoo. Sentähden konetta pitää pyörittää joitakin kierroksia ilman sytytystä ennen käynnistystä, jotta öljy pääsee pako- ja imuventtiileiden kautta palotiloista pois. Voi tulla muuten vaurio kun mäntä puristaa nestettä palotilassa ja tilavuus ei riitä. Kyn mylly sitten käynnistyy, niin ekat työtahdit polttavat loput öljyt pois ja se näkyy ja haisee. Mi-4:ssa oli muuten todella suuri moottori: ASh-82V oli 14 sylinterinen kaksirivinen tähtimoottori iskutilavuus 41,2 litraa, tehoa 1700 hp. Polttoaineen kulutus n. 620 l/h täydellä teholla. Sanoivat että moottori oli aika härski kopio P&W Twin Waspista, mutta saundit vähintään yhtä hyvät :thmbup:.

 

Jos yhtään oikein muistan yli 30 vuoden takaa niin öljysäiliö oli 55 kg, ja joka lennon jälkeen sinne isolla kannulla lisää kaadettiin... ( ja myös isoilla räteillä moottoritilasta pois pyyhittiin - perinteinen ase, kuumaa öljyä vihollisen niskaan >:() Pimeässä kun lähti, niin molemmista pakoputkista näkyi n. metrin mittaiset lieskat, niitä en unohda :thmbup:

 

nimim. Hekoapumekaanikko II/72

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä - kylmäsavutus on enempi tähtimoottorin ominaisuus kuin vika. Tähtimoottoreissa voiteluöljy valuu alempien pyttyjen palotilaan kun motti seisoo. Sentähden konetta pitää pyörittää joitakin kierroksia ilman sytytystä ennen käynnistystä, jotta öljy pääsee pako- ja imuventtiileiden kautta palotiloista pois. ...

Sanoivat että moottori oli aika härski kopio P&W Twin Waspista, mutta saundit vähintään yhtä hyvät :thmbup:.

 

Joo, tottakai, on sitä oltu veivaamassa Hotellillekin lapaa muutama kerta. Ja sama koskee myös riippuvasylinterisiä, D-B, Jumo, Argus, DH, ... Hooärrän tapauksessa se savutus ja hillitön öljyn kulutus vaan ei rajoitu muutamalle ekalle kierrokselle startin jälkeen...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö nämä vuodelta 1975? Noilta ajoilta kuitenkin.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö nämä vuodelta 1975? Noilta ajoilta kuitenkin.

Vuonna 1975 näytöskone oli Nelonen joten ei silloin mutta pitivät esim. 1977 näytöksen Utissa joten oiskohan...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo - joskus taannoin Kauhavalla joku auto pudotettiin. Itse olin poikasena sitä todistamassa. Vuotta en muista.... Mutta auto kyllä koki aikamaoisen muodonmuutoksen ja madaltui siinä muutaman sentin maavara...

 

Kyllä auton pudotus on ollut Uttilaisten ohjelmassa myöhemminkin.

Tässä putoaa huonosti parkkeerattu kotilo toukokuussa 2007 avoimien ovien päivänä.

 

VMa

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla