Leo Nyman

Chinese Aviation Museum 2006

4 viestiä aiheessa

 

Tervehdys!

 

Laitan tähän lyhyen artikkelin jonka tein vuosi takaperin Kiinan Ilmailumuseosta (Chinese Aviation Museum). Antoisia lukuhetkiä :)

 

Chinese Aviation Museum eli vapaasti suomennettuna Kiinan Ilmailumuseo sijaitsee noin 60km Pekingistä pohjoiseen, Datangshan vuoren juuressa ja osin sen sisällä. Museoalue on entinen ilmavoimien tukikohta, ja museo onkin saanut käyttöönsä valtaisan vuoren sisään kaivetun lentohallin. Museoon matkaaminen Pekingistä ei ole aivan vaivatonta. Huhujen mukaan sinne kulkee kerran tunnissa bussi, mutta taksikuski kiisti väitteen jyrkästi. Pekingistä voi ottaa taksin päiväksi käyttöönsä hintaan Y500. Puolikas päivä riittää museokäyntiin joten hinnan voi tinkiä edullisemmaksi. Matka museoon taksilla kestää hieman alle tunnin, ruuhka-aikaan varmasti enemmän. Museon sisäänpääsy on aikuisilta Y50. Heti portista sisään tultaessa ilmailusta kiinnostunutta matkaaja tervehtii monumentaalinen asetelma, jonka huipulla valkoinen kiinalaishävittäjä tavoittelee taivasta. Taustalla soi myös kiinalainen, oletettavasti patrioottinen musiikki, joka myös seuraa matkaaja lähes koko museokierroksen ajan. Englanninkielistä opastusta on ilmeisesti vaikea saada, itse en asiaa tiedustellut. Monumentin vieressä on esimakua tarjonnasta, lauma kiinalaisia MiG klooneja kaartuvassa rivissä. Kiinalaisille on ilmeisen vaikea luopua näistä vanhoista hävittäjistään, joten ilmiö toistuu museokierroksen aikana useasti. Yhteensä vanhoja MiG klooneja löytyy museoalueelta noin 50! Seuraavaksi eteen tulee lentohallin leveä ovi, joka on siis louhittu suoraan vuoren seinämään. Halli itsessään on kokonaan vuoren uumenissa. Sisällä on aluksi pienoismalleja ja valokuvia. Hallissa on melko hämärä valaistus, joten tehokas salamavalo on suositeltava varustus.  Syvemmällä tunnelimaisessa kaartuvassa hallissa on paljon hävittäjä-kokoluokan lentokalustoa. Hallissa on mm. yksi maailman kevyimmistä yliäänihävittäjistä (kiinalainen F-12) sekä 1:1 kokoinen Apache-helikopterin malli. BT-5 joka rakennettiin suomessakin käytetyn IL-28UTI koneen koulutusversioksi. Muita maininnan arvoisia koneita ovat mm. MiG-9, kiinalainen F-8, P-51 Mustang, T28 trainer, PT-5, LA-11, FT-1 trainer, L29 ja AD200 ultrakevyt. Useimpien koneiden edessä on kyltti, josta valitettavasti löytyy vain kiinankielinen selostus. Vain koneiden tyyppimerkintä on kirjoitettu länsimaisin kirjaimin. Hallin takasisäänkäynnin vieressä on pieni ilmailupuoti, jossa hinnat ovat edulliset. Tarjonta on melko suppea jos vertaa esim. Saksan tai USA:n ilmailumuseoiden puoteihin. Kun poistuu hallista takasisäänkäynnin kautta, aukeaa näkymä heti pariin ”proplineriin” - Vickers Viscount ja IL-12 koristavat lumista kenttää. Tästä eteenpäin näyttely jatkuu ulkotiloissa. C-47:n ja TU-124:n jälkeen edessä on taas käsittämätön rivistö hopeanhohtoisia MiG klooneja, joiden keskellä yksinäinen AN-24. Rivistön takana on iso alue suuremman kokoluokan koneita, mm. 3 Curtis Commandoa, AN-12, IL-18, TU-4, IL-62, TU-2, DC-8 ja useita IL-12 versioita. Seassa myös EB-5, joka on elektronisen sodankäynnin versio IL-28 koneesta. Ulkona säilytetyt koneet ovat selvästi kärsineet luonnonvoimien uhosta, mutta ovat kuitenkin melko hyvässä näyttelykunnossa. Eli jos haluaa näitä koneita ihastella, niin suosittelen käyntiä lähivuosien aikana. Koneiden läheisyydessä lauma kiinalaismiehiä lennättää moderneja sähkömoottorisia RC-lennokkeja. Antoisan kierroksen voi viimeistellä Be-6 merilentokoneen luona. Iso kone on siististi maalattu ja asetettu vesialtaan reunalle erityisen näyttävästi. Pyörätelineet vaikuttivat olevan irrotettavaa mallia, mitään kääntömekanismia niissä ei ollut havaittavissa. Vaikutti siltä että koneella voisi esim. nousta maakentältä ja pudottaa laskutelineet ennen laskua veteen. Telineissä oli ponttoonimainen kotelo sivussa joka tukee päätelmää. Tässä oli lyhyesti museon tarjonta. Kahdessa tunnissa ehtii juuri käydä kaikki museokoneet läpi, mutta jos haluaa tarkemmin tutustua koneisiin, niin suosittelen varaamaan aikaa 3-4 tuntia.

 

 

 

[ attachment removed ]

Monumentti museon sisäänkäynnin vieressä

 

 

[ attachment removed ]

MiG klooneja sisäänkäynnin vieressä

 

 

[ attachment removed ]

Yleiskuvaa ulkoalueesta

 

 

[ attachment removed ]

C-46

 

 

[ attachment removed ]

TU-4

 

 

[ attachment removed ]

Be-6 seaplane

 

 

[ attachment removed ]

MiG-9 hallissa

 

 

[ attachment removed ]

Kiinalainen F-12 hallissa

 

 

[ attachment removed ]

Vickers Viscount ja IL-12

 

 

[ attachment removed ]

Pitkä rivi MiG klooneja

 

 

Br, Leo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat Leo!!

 

Alue näyttää siistiytyneen sitten viime käynnin ja kloonit lisääntyneen. No onhan siitä tosin jo muutama vuosi aikaa......kymmenen vuotta vaan........ :-[

 

Vain sitä piti kysymäni että tuolla hangaarihallissa oli ennen muinoin mm. puoliksi lahonnut ( kirjaimellisesti ) Mosquito ja aika karseasti pop-niiteillä "entisöity" A6M2 Zero. Ei niitä sitten enää siellä näkynyt?

 

Onko joku rahakas Warbird harrastaja saanut riittävällä RMB nipulla pöydän alta koneet vai onko ne jossain saamassa lisää pop-niittejä ja lasikuitua pintaansa?....... :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista, mielenkiintoista tosiaan nähdä vähän tuoreempia kuvia kuin itselläni on. Aika paljon on paikka muuttunut siitä "romuttamon takapihasta", mitä se oli v.1997.

Tästä paikasta on ollut useampikin ketju, mutta kuvat ovat jo ymmärrettävistä syistä häipyneet.  Toivotaan, että paikka osuu useammankin suomalaisen matkaohjelmaan tulevaisuudessa, sen verran mielenkiintoinen se on.  Pääsikö mihinkään koneeseen enää sisälle katsomaan ?

 

-kr

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sinne bussilla pääsi Pekingin keskustasta vielä ainakin 2005. Helppoa se tosin ei ollut ilman kiinan kielitaitoa, mutta täysin mahdollista.

 

Allekirjoittanut teki ystävänsä kanssa bussiretken tuonne museoon kesäkuussa 2005. Retkestä, ja etenkin siitä bussimatkasta, on tallessa video jossa "härmäläiset" ovat hieman ihmeissään pekingin liikennelaitoksn bussilinjoista. Yksi otto tuli mm. kuvattua bussivarikolla(!) kun se bussi minkä piti mennä sinne museoon menikin varikolle.. No lopulta tajusimme että Pekingissä kulkee useampia linjoja samalla numerolla joten ei muuta kun uutta yritystä kehiin ja lopulta päädyimme noin kilometrin päähän museosta kuvainollisesti "keskelle ei mitään". Ystävällinen  mopokuski sitten heitti sen viimeisen legin. Takaisin tulo olikin helppoa kun tiesi mitä pitää tehdä.

 

Taksi olisi todellakin ollut helpompi vaihtoehto, mutta kun matkoilla ollaan niin pitäähän sitä ottaa vähän tuntumaa paikalliseen kulttuuriin.

Lisäksi silloin tällöin iskee päälle ihmeellinen tunne: "pakkohan  täällä on oltava halvempikin vaihtoehto, kun tän maan BKT on XXX USD vuodess.."  :P

 

Ja se museo on hieno! Kannattaa vierailla jos vaan pystyy. Alueella pääsi ainakin Maon koneen (Il-18) ja Orbiksen DC-8 koneeseen sisään kesällä 2005.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla