Juho Vastapuu

Osaatko ohjelmoida?

50 viestiä aiheessa

Kyllä osaan. Ohjelmoitavaa logiikkaa, Siemenssiä ja Omronia.  ;D

Perhana, nuohan mä unohdin kokonaan.. Simatic tuli kouluaikana tutuksi :) Mistäköhän tommosen purkin sais..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, html:llä tuli aloitettua joskus 11-12 vuotiaana, ja hiljattain tuli kaivettua isäni vanha c64 autotallista, joten basic kieltä on tullut myös treenattua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, html:llä tuli aloitettua joskus 11-12 vuotiaana, ja hiljattain tuli kaivettua isäni vanha c64 autotallista, joten basic kieltä on tullut myös treenattua.

:o

Voi kun itsekkin saisin joskus sellaisen käsiini  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äitini miesystävä oli 15 vuotta sitten saanut käsiinsä esihistoriallisen kannettavan, jossa oma näppis ja vihreä tekstinäyttö (integroitu CRT, siis).  Käyttöjärjestelmänä CP/M ja komentokieli BASIC. Olikohan siinä peräti 10 MB:n kiintolevy. Ei sillä koneella silloin mitään osattu tehdä. Seisoo nyt hyllyssä keräämässä lisää arvoa.  :) Se oli ensikosketukseni tietokoneisiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äitini miesystävä oli 15 vuotta sitten saanut käsiinsä esihistoriallisen kannettavan, jossa oma näppis ja vihreä tekstinäyttö (integroitu CRT, siis).  Käyttöjärjestelmänä CP/M ja komentokieli BASIC. Olikohan siinä peräti 10 MB:n kiintolevy. Ei sillä koneella silloin mitään osattu tehdä. Seisoo nyt hyllyssä keräämässä lisää arvoa.  :) Se oli ensikosketukseni tietokoneisiin.

Onkohan tuo Osborne I? Itse muistan joskus 1985 kotikunnan tilitoimistossa työharjoittelussa moisen myllyn jolla tuli kokeiltua dBaseII ohjelmointia.

Toinen suosittu "kannettava" tuolta ajalta oli Kaypro.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo Osborne I? Itse muistan joskus 1985 kotikunnan tilitoimistossa työharjoittelussa moisen myllyn jolla tuli kokeiltua dBaseII ohjelmointia.

Toinen suosittu "kannettava" tuolta ajalta oli Kaypro.

Kaypro se oli! En ollut vain itse muistanut.  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kolmas vuosi on nyt menossa ohjelmistotuotannon opiskeluja yliopistolla, joten ohjelmoiminen on tullut tutuksi.

Javalla on tullut koodattua ylivoimaisesti eniten, mutta jonkun verran myös C:tä ja C++:aa. Aika pitkälti oliopainotteisia on ollut opinnot. Ps. Saa pyytää kesätöihin ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Syöstään ketju väkivalloin sivuraiteille.

Kaikki, jotka olette ohjelmoineet PHP:llä tai muulla web-kielellä, mikä on(/oli) suurin projektisi?

Tein kohtuu yksinkertaisen foorumin joku vuosi sitten.. Hieman keskenhän se jäi(admin ominaisuudet syvemmin), mutta sisälsi tärkeimmät toiminnot(postaus, muokkaus, poisto, adminien moukkaus & poisto, aiheet...).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensiksi: pyydän todella anteeksi että nostan vanhan triidin!

Mutta nyt on kuitenkin alkanut Basic kiinnostamaan, ja olenkin onnistunut CoolBasicilla jotain tekemään. Nyt kuitenkin mietityttää, jos haluan jakoon jonkun ohjelmani, miten sen voi avata ilman CoolBasicia koneella? Kun mulla aukeaa aina coolbasicissa... :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta nyt on kuitenkin alkanut Basic kiinnostamaan, ja olenkin onnistunut CoolBasicilla jotain tekemään. Nyt kuitenkin mietityttää, jos haluan jakoon jonkun ohjelmani, miten sen voi avata ilman CoolBasicia koneella? Kun mulla aukeaa aina coolbasicissa... :'(

CoolBasic.. Se kannattaa lempata, ei siitä mihinkään kunnolliseen ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Assembly on ihan kiva kieli, suosittelen.

En kyllä lähtisi suosittelemaan konekieltä ensimmäisenä...

Kyllä C tai Java voisi olla ensimäisinä kielinä aika paljon nopeammin omaksuttavia. Itse aloitin Pascalilla jonka unohdin ja sittemmin aloitin uudelleen C:llä, joka on erittäin looginen kieli omaksua... Yliopistolla aloitettiin ohjelmointi Javalla ja samoin tehdään TKK:llakin, joten ei sekään mikään pöllömpi vaihtoehto ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm.. tekisin mielelläni CoolBAsicilla nyt kun sitä olen alkanut oppia. Eli onko mahdollista tallettaa "suora-avaus" ( :P;D) tiedostoon?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaisiko joku neuvoa, miten tallennan QuickBasicilla semmoisia tiedostoja, joita ei tarvitse ladata QB:ssä? Mr. Vastapuun mielestä ei ole mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CoolBasic.. Se kannattaa lempata, ei siitä mihinkään kunnolliseen ole.

CoolBasicilla saa kyllä varsin näppärästi kaikenlaista aikaan ja kyllä sillä voi "kunnollistakin" tehdä.

Huoh. Manuaalin lukeminen + ohjelman tutkiminen on suositeltavaa.

Ohjelmassa on "Build Exe"-mahdollisuus, joka on todella selvästi esillä. Jos tätä ei löydä niin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Huoh. Manuaalin lukeminen + ohjelman tutkiminen on suositeltavaa.
Toivottavasti tulevaisuudessa ei tarvitse täällä katsella toiveita tyyliin "tekiskö mulle joku tälläsen koodinpätkän/luokan/ohjelman, kun en itse osaa?"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osaisiko joku neuvoa, miten tallennan QuickBasicilla semmoisia tiedostoja, joita ei tarvitse ladata QB:ssä? Mr. Vastapuun mielestä ei ole mahdollista.

Heh, onhan se mahdollista, versiossa 4.5 (ladattavissa: http://www.qbasic.com/) on Make EXE ominaisuus. Se tekee EXE -tiedoston QB:n kansioon, mutta kun sitä yrittää siirrellä toiseen kansioon niin se kysyy Input run-time module patch. Mitä tuo tarkoittaa?

Toivottavasti tulevaisuudessa ei tarvitse täällä katsella toiveita tyyliin "tekiskö mulle joku tälläsen koodinpätkän/luokan/ohjelman, kun en itse osaa?"

Mikä on luokka  ??? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..mutta kun sitä yrittää siirrellä toiseen kansioon niin se kysyy Input run-time module patch. Mitä tuo tarkoittaa?

p.o. "path", ei "patch"

Ohjelma kyselee polkua qbasicin run-time moduleen (BRUN45.EXE), koska se ei ole saatavissa:

1) samassa kansiossa ohjelman kanssa

tai

2) ennalta määritellyllä hakupolulla (set PATH=...)

Helpoin ratkaisu ongelmaan on kopioida BRUN45.EXE samaan kansioon oman ohjelmasi kanssa.

Mikä on luokka  ??? ;D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka_%28ohjelmointi%29

..ja lopuksi vastaus otsikossa esitettyyn kysymykseen: Luulen osaavani.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään