Aleksi Saarinen

ACARS-datan vastaanottaminen Maycomilla?

10 viestiä aiheessa

Terve!

Tästä aiheesta onkin ollut juttua monen aiheen verran, mutta aiheet olivat sen verran vanhoja joten aloitin uuden enkä löytänyt suoraa vastausta ongelmaani.

Ongelmana on tällähetkellä se, että miten Maycom AR-108 skannerilla saisi ACARS-dataa vastaanotettua?

Olen ymmärtänyt että jollain johdolla saadaan skanneri kiinni koneeseen ja jollain softalla puretaan datat. Millaisen

tämän kaapelin tulisi olla, jos täällä on muilla kokemuksia Maycomin skannerista?

Ja mitä softaa suosittelisitte ACARS-datan purkamiseen?

Aleksi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Tästä aiheesta onkin ollut juttua monen aiheen verran, mutta aiheet olivat sen verran vanhoja joten aloitin uuden enkä löytänyt suoraa vastausta ongelmaani.

Ongelmana on tällähetkellä se, että miten Maycom AR-108 skannerilla saisi ACARS-dataa vastaanotettua?

Olen ymmärtänyt että jollain johdolla saadaan skanneri kiinni koneeseen ja jollain softalla puretaan datat. Millaisen

tämän kaapelin tulisi olla, jos täällä on muilla kokemuksia Maycomin skannerista?

Ja mitä softaa suosittelisitte ACARS-datan purkamiseen?

Aleksi

Tarvittava kaapeli on tavallinen audiojohto. Sopivat monoplugit päähän, joskin tietokoneen päässä voi olla myös stereo, siten että toinen tai molemmat kuumat karvat kytketty.

Skanneri vain jaksolle, kaapeli kiinni ja äänenvoimakkuus sopivaksi, ettei tule säröä.

En ole itse koskaan käyttänyt Maycomia, mutta uskoisin senkin soveltuvat. Joskus oli joku Radioshackin malli, jossa oli niin kapea audiopuolen kaista, että ACARS ei onnistunut; signaali oli liian säröinen tiukan filtteröinnin vuoksi. On joitain muitakin poikkeuksia, mutta onneksi ovat harvassa.

Softia on monia, joista yksi varteenotettavimmista on www.acarsd.org'sta löytyvä Acarsd. On freeware ja osaa hakea kuvan koneesta netin kautta ja osaa mäpätä POS-sanomat kartalle, jne.

Itse aloitin 90-luvulla Wacars'lla, joka toimii edelleen sekin. Ainakin jos on joku todella mopo kone käytössä, saattaa Wacars pyöriä paremmin.

Airnavilta saa maksua vastaan Airnav acars dekooderin (Anad), mutta acarsd:n myötä uskon Anadin myynnin hyytyneen melkoisesti.

Zcars oli sekin 90-luvulla käytössä ja toimi OK.

Posfix auttaa koordinaattien plottauksessa. Esim. Wacars ei tunnistanut kaikkien yhtiöiden koordinaattiformaatteja ja siksi Posfix tehtiin asiaa korjaamaan. Freeware ja toimii OK.

Googleen kun laitat yo. dekoodereita hakusanoiksi, niin löydät kaiken tarvittavan tiedon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm. Jostain kummansyystä en saa hommaa toimimaan. Johto ostettu, Maycomissa kiinni sekä koneen mikkiröörissä. Olen koittanut katsoa Acarsd:n sivuilta manuaalia mutta en löytänyt mitään asetuksiin tai käyttöön viittaavaa opasta. Mitkähän asetukset tulee olla, tai miten pääsisi alkuun?

Mun mielestä se ei kuulu mikkireikään vaan siihen mihinkä laitetaan kaitsarit. Ainakin mulla toimi noin kun kokeilin joskus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm. Jostain kummansyystä en saa hommaa toimimaan. Johto ostettu, Maycomissa kiinni sekä koneen mikkiröörissä. Olen koittanut katsoa Acarsd:n sivuilta manuaalia mutta en löytänyt mitään asetuksiin tai käyttöön viittaavaa opasta. Mitkähän asetukset tulee olla, tai miten pääsisi alkuun?

Täällä olisi yksi edellisistä Acars keskuteluista. Hakuja kannattaa käyttää näillä sivulla. Asiat on monasti puitu jo moneen kertaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä se ei kuulu mikkireikään vaan siihen mihinkä laitetaan kaitsarit. Ainakin mulla toimi noin kun kokeilin joskus.

Mitenkäs tietokoneelle saadaan sisään ääntä kaitsarien rööristä? Jos kyseessä ei ole jokin yhdistetty kaitsarit ulos ja linjatasoinen signaali sisään.

Itse laittaisin Line in tuloon tuon maycomista tulevan piuhan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse laittaisin Line in tuloon tuon maycomista tulevan piuhan.

Niinhän ne Acars-ohjeetkin sanoo:

Connect your radio receiver to the soundcard line-in socket via a suitable audio lead and adjust the receiver volume.

Check your mixer application for the correct recording source and recording volume!

Note that you should leave the receiver SQUELCH control open.

Tune your receiver to the ACARS transmission frequency in use in your area (see ACARS frequencies table)

If you have the correct frequency and acarsd shows nothing (no errors and not good contacts) stop acarsd and check your soundcard input. On some soundcards it is not possible to change the sampling rate. In such cases i have installed ALSA SOUND under Linux

Under Windows all new cards with 'up to date' drivers can be used.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ei sitä johtoa todellakaan tyrkätä kaiutinliitäntään siellä tietokoneen päässä. Mikrofoniliitäntä on OK, mutta silloin kannattaa tsekata Windowsin mikserin kautta, ettei ole mitään mic boost-toimintoa aktiivisena. Sellainen heikentää dekoodaustulosta. Jos koneessa on Line in, niin se on ainakin yhtä hyvä.

Kun se Maycom on kiinni tietokoneessa, niin kuuletko radion kohinan tietokoneen kaiuttimista kun enabloit sen mikkiliitännän audion kaiuttimiin? Jos kuuluu, niin se on jo puoli voittoa, koska silloin johto on kunnossa.

ACARS-kuuntelussa radion kohinasalvan on syytä olla kokonaan auki.

Acarsd:n kanssa äänenvoimakkuuden säätö on hankalampaa, mutta esim. WACARS:ssa on selvempi signaalimittari, jolla äänenvoimakkuus on helpompi säätää. Mutta kannattaa aloittaa pienellä äänenvoimakkuudella. Kun voimakkuus on sopiva, niin dekooderin päällä ollessa niitä dekoodaustuloksia tulee suht tiuhaan ainakin täällä eteläisessa Suomessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja muistakaa että Maycomin heikoin lenkki on antenni. Oheisen kuvan mukainen viritys maksaa itse tehtynä joitakin euroja, riippuen mitä "autotallista" löytyy valmiina. Puuttuvat osat esim. Partco Oy:ltä. Antenni ulos ja mahdollisimman ylös, syöttökaapelina 50 ohminen koaksiaali. Tällä kuuluu liikennettä jo satojen kilsojen säteellä.

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, kuuluu kyllä sekä jakson mutinat. Siellä alakulmassa näkyy pienellä [ Vol: 0|0|0|0 ] Nämä arvot eivät liikahda juuri ollenkaan. Ja kun sammutan ohjelman niin ohjelma kertoo statistiikat, kaikki nekin näyttää nollaa. Missähän vikana?

"Jakson mutinat"? ACARS-jaksolta pitäisi kuulua vain kohinaa ja ACARS-purskeen tullessa sellainen nopeahko "modeemisaundi".

Jos dekooderi näyttää nollaa volumen kohdalla, niin sitten se ei kuule mitään. Itselläni muistaakseni se volume pyörii acarsd:ssä jossain siellä 20:n nurkilla silloin kun dekoodaus pelaa FB.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään