Guest Dankke

Avron laskeutumiset.

14 viestiä aiheessa

Tästä taisi olla toinenkin triidi mutta Avrojen lähestymiset mutta teen tämän nyt kuitenkin.

Eli Avrojen peräkartiossahan on se sellainen härpäke joka aukenee kun ollaan laskeutumassa.Niin mistä se aukaistaan kun Avrojen ohjaamokuvissa ei näy mitään ylimääräistä vipua?

 

 

Tää oli taas tyhmä kysymys mutta koittakaa kestää.Oli toinen viesti täällä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No se härpäkehän on ilmajarru eli aukenee sen mukaan missä asennossa spoiler vipu on. Ei minun mielestäni ollenkaan väärällä alueella. Avrosta kun on kyse niin ilmailuunhan tämä liittyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli se "avataan" siis spoilerivivusta.Se aukaistaan ihan siinä kiitotien jatkeella ja joskus jopa ennen.Kiitos nopeasta vastauksesta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.airliners.net/open.file/0545735/L/

 

Tässä näkyy paremmin mitä sen vivun asennoissa lukee: Airbrake - Out - Lift Spoiler. Voisi päätellä loogisesti, että asento "Out" avaa pyrstön ilmajarrun, ja vasta taaimmainen asento nostaa spoilerit.

 

Mutta mitähän niistä punaisista hantaakeista tapahtuu? Olin ihmetellyt tätä itsekseni joskus aiemmin jo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

 

Joo, toi airbrake-vipstaaki on ihan portaaton, eli mitä ennemmän vivusta vetää niin sitä enemmän ilmajarru myös aukeaa. Se korkeus missä ilmajarru avataan on sitten ihan tilannekohtaista, mutta yleensä noin 100ft AGL. Vivussa on sellanen stoppi ennen tota Lift Spoiler-asentoa, eli vaatii vähän enempi voimaa vetää kahva sinne. Spoilerit ei tietenkään aukea ilmassa ja maassakin se on vaan varmistuskeino automaattisten lift spoilerien varmistamiseksi.

 

Punaiset kahvat irrottavat ohjainten piirit toisistaan, eli jos toinen ohjain jumittuu niin vetämällä punaisesta kahvasta saadaan ohjaimet toimimaan erillään toisistaan. Toinen kahva on aileroneille ja toinen elevaattorille.

 

T: Jani

 

 

 

http://www.airliners.net/open.file/0545735/L/

 

Tässä näkyy paremmin mitä sen vivun asennoissa lukee: Airbrake - Out - Lift Spoiler. Voisi päätellä loogisesti, että asento "Out" avaa pyrstön ilmajarrun, ja vasta taaimmainen asento nostaa spoilerit.

 

Mutta mitähän niistä punaisista hantaakeista tapahtuu? Olin ihmetellyt tätä itsekseni joskus aiemmin jo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja offtopikkia:Tuossa pekan antamassa linkissä näkyy nuo punaiset hanikat joista jo Jan kertoikin että ne erottaa piirit toisistaan mutta mitkäs namiskuukkelit sen vieressä ovat? ??? kun siinä lukee että Break select ja Emerg yel sekä Pull to park on yellow ???

http://www.airliners.net/open.file/0545735/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Musta vipu on seisontajarru (Parking Brake). Avrossa on kaksi pääasiallista hydrauliikkajärjestelmää, yellow ja green. Seisontajarru toimii tuon keltaisen kautta (+ emerg.). Tavalliset pyöräjarrut toimivat sitten kaikkien edellämainittujen järjestelmien kautta - käytössä olevan valitaan tuon seisontajarruvivun alapuolella olevasta nappulasta (yellow/green). Tavallisesti Brake Select -> Yellow ja Emerg yel/norm -> norm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää offtopicia: ainakin tuota konetta on käytetty...  :)

 

Ja aika nostalginen Nokian lennätin tuossa speedbookletin vieressä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään