Jussi Seppälä

Pimeäkuvia Pirkkalasta (Ryanair, Aero, SAS)

18 viestiä aiheessa

Pimeäkuvausharjoitukset jatkuvat. Sunnuntai-iltana piti piipahtaa nappaamaan parit puuttuvat. "Potkurit pyörii pimeässä" kuva Aeron  ATR:sta ja parkkikuva SAS:n Dash-8:sta, joka saapuu iltaisin vasta klo 23:n jälkeen. Lisäksi kennolle tallentui muutama pakollinen Ryanair. Pakkasta oli naftit -15 astetta.

 

ES-KRF

[ attachment removed ]

 

EI-DHN

[ attachment removed ]

 

LN-RDR

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin on, mutta tuo sassin kone on aika hirveän ruma.

Niin, kone itsessää on hyvin ruma  ;) Tuosta kuvasta en osaa sanoa, en mikään kuvaus-ekspertti ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuon Dässin potkurit parkissa 0 astetta eli ne ei ole posi eikä negatiivisellä kulmalla vaan tuollain suorassa ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuon Dässin potkurit parkissa 0 astetta eli ne ei ole posi eikä negatiivisellä kulmalla vaan tuollain suorassa ???

Yleensä kun on kone, missä pystyy vivuilla kontrolloimaan propelleja (en muista tarkempaa termiä niille propseille), niin parkissa kun vipu väännetään minimille, niin menevät lavat tosiaan 0 kulmaan. Esimerkkinä vaikkapa Cessna Grand Caravan: http://www.airliners.net/open.file/1163604/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se "säätö-vipu" on ainakin Caravanissa se Propeller RPM-vipu, josta siis säädetään kierroksia. Taitaapi olla automaattosäätö, tosiaan  :D

Entäs rullaus ja teholisäys kun esim Eftp:ltä Atikalla lähetään ständiltä liikkeelle pistetäänkö ensin koneisiin kierroksia ja sitten lapakulmia vai toisinpäin.Ja lähtö:Lyödäänkö täydet lapakulmat tiskiin ja kaasu pohjaan vai molempia samaan aikaan vai miten kun luin jostain että nousussa lapakulmat ei olis täysissä mutta reittikorkeudessa olisi :o ???

Pakko kysyä tyhmä kun on >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:in koneen potkurinlavoissa näyttäisi olevan myös jotkut pienet pressut?

Potkuripussit, ei pääse lavat jäätymään yön aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kone itsessää on hyvin ruma  ;) Tuosta kuvasta en osaa sanoa, en mikään kuvaus-ekspertti ole

 

Herrat tietenkin tarkoittivat että kone on yksi kauneimmista turbopropeista!  ::) Toi eka on kyllä hieno!  :thmbup: Kun olis Dashista saanut samanlaisen kuvan...

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herrat tietenkin tarkoittivat että kone on yksi kauneimmista turbopropeista!  ::) Toi eka on kyllä hieno!  :thmbup: Kun olis Dashista saanut samanlaisen kuvan...

 

-Kähmy

 

Joo, sitä jäin itsekin harmittelemaan. Kone ei vain saapuessaan juuri seiso vispilät käynnissä ilman kuvaan kuulumattomia elementtejä ympärillään. Pitäisi sellaista metsästäessä venyä kentälle liian aikaisin aamulla. Se saa odottaa vielä...  ;)

 

Mutta joo, itsekin pidin tuota Dässiä rumana ennen, mutta nyttemmin olen kyllä alkanut pehmenemään sen suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta joo, itsekin pidin tuota Dässiä rumana ennen, mutta nyttemmin olen kyllä alkanut pehmenemään sen suhteen.

 

Minustakin tuo Dash on potkurikoneeksi aika hyvän näköinen. Sutjakka, mittasuhteet kohdallaan. ATR on tuollainen tumppi-pullero...  :)

 

Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs rullaus ja teholisäys kun esim Eftp:ltä Atikalla lähetään ständiltä liikkeelle pistetäänkö ensin koneisiin kierroksia ja sitten lapakulmia vai toisinpäin.Ja lähtö:Lyödäänkö täydet lapakulmat tiskiin ja kaasu pohjaan vai molempia samaan aikaan vai miten kun luin jostain että nousussa lapakulmat ei olis täysissä mutta reittikorkeudessa olisi :o ???

Pakko kysyä tyhmä kun on >:(

 

Foorumissa on varmasti osaavampiakin turboprop-experetteja, mutta yritän  :)

Turbopropin kierroslukualue on melko kapea. esim. luokkaa 900-1500 rpm (potkurilla). Eiköhän ne rullaukset tapahdu pääosin lapakulmia säätämällä.

 

Vakiokierrospotkuri toimii suunnilleen kuin auton automaattivaihteisto mutta portaattomasti.

Lähtö alkaa pienillä lapakulmilla täysteholla jolloin kone kiihtyy parhaiten. Sitä mukaa kun kone kerää nopeutta, lapakulmaa lisätään. Nousussa on vielä paljon tehoa päällä ja ylämäkeä, jolloin lapakulmat lienevät jossain keskiasennossa.  Kun päästään matkalentokorkeudelle ja kone oikaistaan vaakalentoon, se kiihtyy matkalentonopeudelle ja lapakulmat säätyvät automaattisesti suureen kulmaan ("kuutosvaihteelle").

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sitä jäin itsekin harmittelemaan. Kone ei vain saapuessaan juuri seiso vispilät käynnissä ilman kuvaan kuulumattomia elementtejä ympärillään. Pitäisi sellaista metsästäessä venyä kentälle liian aikaisin aamulla. Se saa odottaa vielä...   ;)

 

Mutta joo, itsekin pidin tuota Dässiä rumana ennen, mutta nyttemmin olen kyllä alkanut pehmenemään sen suhteen.

 

Joo, tuo on tosi harmillista, ilma-ammattilaiset ryntää koneen ympärille kaikkien kamojen kanssa kun se tuskin on kerennyt pysähtyä ja kuvaustilaisuutta ei oikein tule. Ei dash ole pahan näköinen ja varsinkin lyhyemmät versiot kuin 400 ovat ihan mukavan näköisiä.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Aerosta pidän oikein paljon. Miellyttää silmää. :) Ei sattuisi ole isoa kuvaa taustaksi? ;)

 

Mitähän tuossa Ryanairin koneessa tapahtuu? Jäänesto käynnissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla