Nils Rostedt

Länsinaapurista (26-29.1.2007)

19 viestiä aiheessa

Sukkulointi Tukholmaan alkoi taas. Tässä muutama ei-aivan-peruskauraa konetta.

 

Tämä on kuvana onneton, mutta tarkoitus on muistuttaa että koneena jo aika harvinainen B747 SP on edelleen nähtävissä niinkin lähellä kuin Arlandassa.  Syrian Air, YK-AHA.

[ attachment removed ]

 

Tästä saa jo jotakin selvääkin  ;) . Pikku-Avro eli RJ70, jolla SAS lentää Lontoo City Airport-kentälle. EI-COQ on ollut aiemminkin palstalla esillä, mutta moottorien väri on muuttunut. Ennen olivat punaiset.

[ attachment removed ]

 

Sinivalkoisin siivin. OH-LEO muistaakseni.

[ attachment removed ]

 

Erikoisvärinen Fokker 50 SE-LFS. Yhtiöksi mainitaan Sundsvallsflyg, joka ilmeisesti kuitenkin on tiukasti yhteydessä isoon Fokker-operaattoriin Skyways.

[ attachment removed ]

 

Skyways-Fokkerin "selkämuskeleita". SE-LEA.

[ attachment removed ]

 

Vakiokalustoa. Thai Airwaysin 747 tuntuu olevan "aina" päivän parkissa tuolla samalla standilla.

[ attachment removed ]

 

Ja tässä close-uppi. HS-TGY.

[ attachment removed ]

 

Skyways on hiljattain ottanut käyttöön myös suihkukalustoa. RJ100 SE-DSO on vuokrattu Malmö Aviation-yhtiöltä.

[ attachment removed ]

 

Tästä nyt vain pitää laittaa kuva esille, vaikka onkin ollut palstalla ennenkin. Minusta Ethiopian ja 757 käyvät niin hyvin yhteen, tunnettuja pitkänmatkanjuoksijoita kumpikin  :)

[ attachment removed ]

 

Sokerina pohjalla "vanha tuttu" joka vielä viime vuonna oli Blue1:n väreissä tunnuksella OH-SAU. Historia on mielenkiintoinen: ennen Blue1 kone oli Air Botnialla, ja ennen sitä SAS:lla samalla tunnuksella kuin nytkin SE-LSB. Yllättäen a.netissä oli vain yksi kuva koneesta Skywaysin väreissä.

[ attachment removed ]

 

Toivottavasti kelpasi  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä kelpasi! Miksi muuten tuossa sassin avrossa on nuo taka-spoilerit (vai mitkä ovatkaan) auki?

 

Kelpasi kyllä, kiitos, kyllä HK tuntuu melko korpikentältä, kalustollisesti Arlandaan verrattuna, useasti muuten täälläkin nuissa Avroissa nou läpät tuolla perässä auki, kun seisovat jopa portilla, kertokoon joko tietävä syyn tuohon, kiitos...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpasi kyllä, kiitos, kyllä HK tuntuu melko korpikentältä, kalustollisesti Arlandaan verrattuna, useasti muuten täälläkin nuissa Avroissa nou läpät tuolla perässä auki, kun seisovat jopa portilla, kertokoon joko tietävä syyn tuohon, kiitos...

 

Kyllä tällaiset sarjat kelpaa ehdottomasti, mutta mielummin minä katson HK:lla itäkalustoa kuin arlandassa noita iänikuisia avroja ja saappeja  ;)

 

Edit: jäi "n" välistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tällaiset sarjat kelpaa ehdottomasti, mutta mielummin minä katson HK:lla itäkalustoa kuin arlandassa noita iäikuisia avroja ja saappeja  ;)

 

Niin, ARN perussettiä, taitaa muuten tuota itärautaa vähemmän käydä tuolla tiskivesialtaan länsireunalla...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista.  :)

Arlandan konekalustohan poikkeaa aika tavalla Hki-Vantaan vastaavasta. Paikallinen peruskaura on B737, MD-80 ja Fokker 50. Yhtiöistä SAS, Sterling, Skyways muodostaa suuren enemmistön, FlyNordic kannoilla. Itärautaa en ole siellä nähnyt lukuunottamatta kahta muistaakseni puolalaista Let-410 rahtikonetta jotka yöpyvät ja lähtevät aikaisin aamulla pois. Parasta Arlandan kalustossa (spotterille) on että pitkänmatkan reiteillä on enimmäkseen ulkomaisten yhtiöiden koneita (Ethiopian, Air China, Continental, Thai jne) kun taas Hki-Vantaalla kaukokohteiden kalusto on lähes pelkästäään Finnairia. SAS:n talouden kannalta tämä lienee taas huonompi juttu.

 

Kyllä Helsingissäkin löytyy mielenkiintoista kuvattavaa. MD-11 alkaa olla maailmalla harvinainen tyyppi ja EFHK:lla niitä voi kuvata jopa useita yksilöitä tunnin sisällä kun tulevat ja lähtevät. Embraer-kalustokin on niin uutta että ei tule ihan joka kentällä vastaan. Ja itäkoneet, tietysti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista.  :)

Arlandan konekalustohan poikkeaa aika tavalla Hki-Vantaan vastaavasta.

 

Mitenkäs tuolla Arlandassa, on tuo bizjet-osasto edustettuna...?, oletettavasti käyttänevät enemmän Brommaa tai Skavstaa...?, tokihan tähänkin vasauksen löäytäisi selaamalla A-nettiä, mutta yleisellä tasolla vastauksen taitaa saada nopeammin täältä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuolla Arlandassa, on tuo bizjet-osasto edustettuna...?, oletettavasti käyttänevät enemmän Brommaa tai Skavstaa...?, tokihan tähänkin vasauksen löäytäisi selaamalla A-nettiä, mutta yleisellä tasolla vastauksen taitaa saada nopeammin täältä... ;)

 

Huonommin kuin Hki-Vantaalla. Liikennettä on mielestäni vähemmän ja lisäksi pysäköidyt koneet ovat kuvauksen kannalta hankalassa paikassa kaukana rahtiterminaalin vieressä. Parkkipaikka näkyy Finnairin käyttämästä kakkosterminaalista mutta matkaa on monta sataa meträ. Pikkukoneista mainittakoon kuitenkin Jetstream, jota näkee aika paljon, käytetään kevytreittiliikenteessä.

Bizjetit taitavat suosia Brommaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä Helsingissäkin löytyy mielenkiintoista kuvattavaa. MD-11 alkaa olla maailmalla harvinainen tyyppi ja EFHK:lla niitä voi kuvata jopa useita yksilöitä tunnin sisällä kun tulevat ja lähtevät. Embraer-kalustokin on niin uutta että ei tule ihan joka kentällä vastaan. Ja itäkoneet, tietysti.

 

Todella mielenkiintoista, samat koneet päivästä toiseen sama kuin söis joka päivä makaronilaatikkoa hohhoijaa  :laugh: Juu ei joka kentällä mutta monella kuitenkin eivät nuo nyt _niin_ harvianaisia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoista, samat koneet päivästä toiseen sama kuin söis joka päivä makaronilaatikkoa hohhoijaa  :laugh: Juu ei joka kentällä mutta monella kuitenkin eivät nuo nyt _niin_ harvianaisia ole.

 

Sen verran kuitenkin että on nähty ulkomaisia spottereita jotka tulevat juuri näitä katsomaan. Meille paikallisille tosiaan jokapäiväisiä, mutta vieraan silmissä usein ihan riittävän eksoottisia  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran kuitenkin että on nähty ulkomaisia spottereita jotka tulevat juuri näitä katsomaan.

 

Kaikki ulkomaiset kuvaajat, jotka ovat minuun ottaneet yhteyttä ovat kysyneet nimenomaan Finnairin MD-11:ien aikatauluja ja kuvauspaikkoja. EFHK kun sattuu olemaan ainoa kenttä Euroopassa, jolle ne säännöllisesti liikennöivät ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ei sitä tajua täällä Suomessa, että pax MD-11 on jo harvinaisuus ja monet etsivät reittejä päästäkseen sen kyytiin. Ihan kuten itse yritin monena kertana Bangkokista L-1011:n kyytiin mutta koskaan se ei onnistunut.

 

Kaikki ulkomaiset kuvaajat, jotka ovat minuun ottaneet yhteyttä ovat kysyneet nimenomaan Finnairin MD-11:ien aikatauluja ja kuvauspaikkoja. EFHK kun sattuu olemaan ainoa kenttä Euroopassa, jolle ne säännöllisesti liikennöivät ;)

Siis Helsinki-Vantaa ainoa kenttä Euroopassa jonne AY:n ykstoistaset liikennöivät? Sitäkö tarkoitit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis Helsinki-Vantaa ainoa kenttä Euroopassa jonne AY:n ykstoistaset liikennöivät? Sitäkö tarkoitit?

 

Juuri sitä, ainoa kenttä Euroopassa, jonne AY:n MD-11:t säännöllisesti liikennöivät. Yksittäisiä lentoja on tietenkin muuallekin, mutta hyvin harvoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ei sitä tajua täällä Suomessa, että pax MD-11 on jo harvinaisuus

 

Näin on. Täälläpäin maailmaa 11:a pidetään antiikkisena romuna. Mä olen kyllä yrittänyt kovasti kertoa kuinka hyvä masiina se on, mutta ei se uppoa: pitää olla triplaa ja möhköbussia yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoista, samat koneet päivästä toiseen sama kuin söis joka päivä makaronilaatikkoa hohhoijaa  :laugh: Juu ei joka kentällä mutta monella kuitenkin eivät nuo nyt _niin_ harvianaisia ole.

 

Sinunkin täytyy kyllä tykätä siitä perus makaroonilaatikosta kun aina sattumalta olet kuvaamassa niitä harvinaisempiakin.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinunkin täytyy kyllä tykätä siitä perus makaroonilaatikosta kun aina sattumalta olet kuvaamassa niitä harvinaisempiakin.  :P

 

Ei kyllä maksalaatikko on parempaa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla