Joonas Häkkinen

Finnairin MD-11:ssa jotain poksahtanut

71 viestiä aiheessa

Olis aika mielenkiintonen kokemus olla just veneilemässä jossain merellä, kun ensin lentäis md-11 yli ja sitten satais kerosiinia niskaan... Siinä ei kanattais kauheasti savukkeita sauhutella.. ;D

 

Mutta joo, Tianyu, mun puolesta saat haluta vaikka pudota lentokoneella, kunhan et

a) aiheuta sitä

b) ole sillon samalla lennolla mun kanssa

 

;):P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota mitenkäs, putooko kerosiinit maahan asti jos parin kilsan korkeudesta suihkutellaan pihalle, vai sumuttuuko niin hienoksi sumuksi että sekoittuu ilmaan?

 

Edit, siis ajattelin vain että tuleekohan koneen alapuolelle kerosiinisade tuommoisessa tilanteessa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota mitenkäs, putooko kerosiinit maahan asti jos parin kilsan korkeudesta suihkutellaan pihalle, vai sumuttuuko niin hienoksi sumuksi että sekoittuu ilmaan?

 

Edit, siis ajattelin vain että tuleekohan koneen alapuolelle kerosiinisade tuommoisessa tilanteessa. :)

Höh, ei semmosen ajattelu oo yhtään hauskaa.. :(

 

Mutta kyllä ne oikeasti varmaan aika tasaseksi sumuksi sekottuu... Viisaammat vastatkoon..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hööhöö noi moottoriviat on itteasias kivoi :P Itse ainakin tahtois joskus mennä koneeseen ja sit hajoo moottoriskat ja tehää ländi vaik yhel moottoril ;)

 

Olenkohan hullu?

 

Paljon mahdollista. Itse en haluaisi mihinkään ongelmatilanteeseen joutua koska matkustajana en voi kuitenkaan olla täysin varma ongelman vakavuudesta ja kyllä siinä saattaa kikki housuun tulla.

 

Ja tuskinpa sitä kerosiinia niin tiheänä massana tulee että jos olet vaikka kesämökillä grillaamassa että koko pihapiiri leimahtaisi liekkeihin sen sateen jälkeen. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei suinkaan tuo kerosiini maahan asti tule, vaan haihtuu ilmaan. Liian alhaalta sitä ei tietenkään kannata pudotella. Ja luulisinpa, että se sumutetaan ilmaan aerosolipilvenä, eikä niinkään "pötkönä".

 

Ja tosiaan, Aamulehdenkin mukaan syynä oli keskimoottorin jäänestossa havaittu vika. 170 matkustajaa oli kyydissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttoaineen "dumppauksessa" kerosiini hajotetaan hyvin pieniksi pisaroiksi korkeatehoisten pumppujen avulla. Suurin osa polttoaineesta haihtuu ylempiin ilmakerroksiin, osa muuttuu vedeksi ja hiilidioksidiksi. MD-11-koneessa on kaksi dumppausventtiiliä, yksi kummankin siiven jättöreunalla.

 

Ei siis pelkoa "kerosiinisateesta" Porvoon kohdalla Suomenlahdella. ;) Ei ole muuten varmaan mikään halvin mahdollinen pumppusysteemi. Siinäkin yksi osatekijä lentokoneiden hillittömiin hankintahintoihin, sillä pitäähän tuon järjestelmän toimia, kuten nyt nähtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan minkä yhtiön kone lensi tänään näiden aikatauluhässäköiden vuoksi Finnairille BKK-SIN-BKK reitin, sillä Finnairin oma kone se ei ole voinut olla?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noo, eiköhä kaikki mikä ilmaan "painetaan" tule aikanaan alaskin. Se missä kohtaa tulee alas onkin jo toinen juttu.

Kyllähän nämä Tsernobylin mittarivirheetkin aikanaa niskaan satoivat. ;) No, mutta tärkeintähän on, että Finnairin koneet kulkevat. Täh.

 

Tässä viime päivinä on mediassa kohuttu kun Inkoon rannikolta on löytynyt bananeita, minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Bananit kasvavat lähellä meren rantaa ja kait niin mereenkin putoilee. Tunnettu tosiasia on, että kaikki mikä mereen joutuu, ajautuu aikanaan rannalle.

Se että näihin oli liimailtu kansainvälisestikin tunnetun bananifirman tuotemerkkejä antaa kyllä ajattelemisen aihetta. Kyllähän tästä on muistettu informoida erästä saksalaista naistoimittajaa. Niin ja tietysti Hollywoodia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en haluaisi mihinkään ongelmatilanteeseen joutua koska matkustajana en voi kuitenkaan olla täysin varma ongelman vakavuudesta

 

Agree. Ja yleensä vielä koneessa ei kerrota ongelman vakavuudesta - ymmärrettävistä syistä. Tässäkin tapauksessa matkasuunnitelmat menivät pieleen sekä Bangkokkiin että Beijingiin menijöiltä - puhumattakaan vielä jos jollakin oli suunniteltu jatkolentoja yms.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan minkä yhtiön kone lensi tänään näiden aikatauluhässäköiden vuoksi Finnairille BKK-SIN-BKK reitin, sillä Finnairin oma kone se ei ole voinut olla?

Luulisin että jos tuo reitti on lennetty niin siinä on ollut Cathay Pacificin kone.... mutta tämä oli vain arvaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lennettiin:

AY 097 16.40 Depaterd BKK-SIN

AY 098 SIN-BKK Departed 22.57 Landed 23.50 (ajat paikallisia eli Singapore Suomen aikaan +6h ja Bangkok +5 h)

 

Kone ja koneen omistaja on nyt vain arvoitus ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos niillä enemmänkin häikkää noissa MD-11:ssa, kun toi New Yorkin lento lähti 2 tuntia myöhässä ja Pekingin lento saapui reilut 2 tuntia myöhässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos niillä enemmänkin häikkää noissa MD-11:ssa, kun toi New Yorkin lento lähti 2 tuntia myöhässä ja Pekingin lento saapui reilut 2 tuntia myöhässä.

 

Koneiden käyttö on varmaan niin kovaa nyt, että jos yhdestä poksahtaa jotain niin sitten tulee ketjureaktio ja kaikki muutkin myöhästyy vähän.

 

Ne on vanhoja romuja.

 

Vitikaisen linja.. :P Ja MD11 ihailijana on pakko kommentoida, että ovat kauniita ja hyvässä kunnossa ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne on vanhoja romuja.

Hmm... MD-11 on Finnairin laivaston uusin konetyyppi (A320 ensilento 1987, MD-11:n 1990) ;)

 

Onhan MD-11 komea kone, mutta eipä komeus vaikuta siihen miten kone toimii..

 

Ja juu, huomasin tänään, että BKK-SIN lähti kahdeksalta aamulla, vaikka kuuluisi lähteä yhdentoista maissa illalla.. Laivasto on kuitenkin niin pieni, että yksi myöhästyminen vaikuttaa muihin vuoroihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä taitaa olla aika pieni uutinen, kunnen huomannut eilisessä, enkä tämänpäiväisessä Turun sanomissa mitään viittauksia kyseiseen tapahtumaan.

No lopetin Turkkarin tilauksen ja tilasin hesarin. ;D ;D ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä taitaa olla aika pieni uutinen, kunnen huomannut eilisessä, enkä tämänpäiväisessä Turun sanomissa mitään viittauksia kyseiseen tapahtumaan.

No lopetin Turkkarin tilauksen ja tilasin hesarin. ;D ;D ;D

 

Niinpä taisi, kun Aamulehdessäkin tuosta oli uutinen jossain sivulla n3 ja sielläkin postimerkin kokoisessa palstassa lyhyt pätkä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt muista mistä lehdestä lainattua:

 

"kone tuli laskuun kakkosmoottori lepuutettuna"

 

Hmmm, mistä lähtien ohivirtausmoottorin on voinut lepuuttaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas ongelmia Kauko-Idän liikenteessä: nyt joku viivästyttää AY098:a Bangkokin kentällä: seuraava info 03.00 Bangkokin aikaa. Lähtö piti olla 00.50.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1066914330449

 

"Helsinki-Vantaan lento-asemalla oltiin kahdeksan aikaan illalla hälytystilassa. Finnairin väreissä Pekingiin lähdössä ollut 150 paikkainen MD-11 matkustajakone joutui palaamaan hieman lähdön jälkeen takaisin lentokentälle konevian vuoksi. Kone oli tapahtumahetkellä lähes täynnä.

 

Korjanneethan nuo on tuolla Hesarissa. Mää luin ainakin artikkelin nyt ja siinä sanotaan että lähes 300 paikkainen...!!! ei 150! Onko joku käynyt ojentamassa Hesarin toimittajia? ;D

 

Jonkin asteisia "nostalgiaintoilijoita" tosiaan noi toimittajat. Ohivirtausmoottorin voi sammuttaa kyllä mutta lepuuttaminen kuullostaa kyllä sinänsä mahtavalta 50- 60-luvun kulta-ajalta jolloin Dakotan tai Convairin moottorin saattoi lepuuttaa moottorihäiriön sattuessa mutta ei liene enää! :-[

 

 

 

--

edit / Janne: Siirsin / korjasin quote-tägejä, vanha särki sivujen taulukkotaiton

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden käyttö on varmaan niin kovaa nyt, että jos yhdestä poksahtaa jotain niin sitten tulee ketjureaktio ja kaikki muutkin myöhästyy vähän. Vitikaisen linja.. :P Ja MD11 ihailijana on pakko kommentoida, että ovat kauniita ja hyvässä kunnossa ;).

 

Aivan... Pekka ei pidä 707:aa vanhana, mutta MD11:sta pitää? Aika outoa kommenttia, vaikka heittäisi vain siksi, kun ne ovat Finnairin eli valtion yhtiön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään