Joonas Häkkinen

Finnairin MD-11:ssa jotain poksahtanut

71 viestiä aiheessa

Aivan... Pekka ei pidä 707:aa vanhana, mutta MD11:sta pitää? Aika outoa kommenttia, vaikka heittäisi vain siksi, kun ne ovat Finnairin eli valtion yhtiön.

 

Moikka. :)

 

Eikö tuo nyt ollut aika selkeästi sanottu, mitä tästä kinataan. Boeing707 on vanha kone, mutta niin on MD-11:kin. Ei kait se kone tyyppinä siitä nuorru jos väännetään siivenkärkiä vähän ylös ja muutetaan numero 10:tä 11:ta, niin ja maalataan Finnairin väreihin.

 

Täällä on niin Finnair fanattista porukkaa, että pakkohan jonkun on heitellä kapuloita vähän rattaisiin. LOL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeks vaan tyhmä kysymys, mutta mitä tarkalleen on lepuuttaminen.

 

Kesällä juttelin ATR pilotin kanssa ja hän kertoi että turbopropeissa voi potkurin kierrokset laskea aika pieniksi, suihkumoottorin ollessa kuitenkin normaaleilla tehoilla. En nyt muista välttämättä oikein, mutta viisaammat korjatkoon jos olen väärässä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeks vaan tyhmä kysymys, mutta mitä tarkalleen on lepuuttaminen.

 

Potkurin lapakulmat siten, että tuottavat vähiten vastusta. Eli siis käytännössä lapakulma lähellä 90 astetta, eli suoraan ilmavirran suuntaisesti. Jos lepuutusta ei tehdä niin moottorin hajotessa tms. potkuri jää pyörimään tuulimyllynä, josta aiheutuu todella huomattava lisävastus ja etenkin lentoonlähdössä tapahtuvassa häiriössä tuo on merkittävä asia. Useimmissa turboprop-koneissa on autolepuutus (autofeather), joka päällä ollessaan lepuuttaa automaattisesti potkurin moottorihäiriötilanteessa (siis tietysti jos on kyseessä kaksimoottorinen kone.. Jollain Pilatuksella ei paljoa hyödytä enää :) ). ..ja autofeatheria pidetään päällä lentoonlähdön ja lähestymisen/laskun aikana. Matkalennossa pois päältä koska silloin tilanne ei ole enää niin kriittinen jos toinen hajoaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Kesällä juttelin ATR pilotin kanssa ja hän kertoi että turbopropeissa voi potkurin kierrokset laskea aika pieniksi, suihkumoottorin ollessa kuitenkin normaaleilla tehoilla. En nyt muista välttämättä oikein, mutta viisaammat korjatkoon jos olen väärässä. :)

 

Siinä ei ollut varmaankaan puhe lepoutuksesta vaan siitä, että potkuriturbiinikoneessa itse turbiini pyörii todella kiivaasti ja potkurilla on ALENNUSVAIHDE jonka avulla kierrosluku sovitetaan oikeaksi,

 

Lennän itse MU-2:sta jossa on Garrettin TPE-311 turbiinit (sama laite kuin esim. Dornierissa tai myös APU:na 747.ssa) , jotka pyörivät noin 44000 RPM ja potkuri vain 1690 RPM tai alle.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netissä kirjoittaa joku että Orient Thain Tristar olisi heittänyt Finnairille Singaporen keikan 22.11.03.

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/1283517/6/

 

Onkohan oikea päivä kyseessä jos tämä olikin se mysteerinen firma josta oli jo aiemmin puhetta tässä viestiketjussa...

 

Olisipa ollut tuolloin menossa Singaporeen :P

 

Päivän on muuten pakko olla väärä koska 22.11. oli lauantai ja lauantaisin Finnair jatkaa Hong Kong:iin Bangkokista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netissä kirjoittaa joku että Orient Thain Tristar olisi heittänyt Finnairille Singaporen keikan 22.11.03.

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/1283517/6/

 

Onkohan oikea päivä kyseessä jos tämä olikin se mysteerinen firma josta oli jo aiemmin puhetta tässä viestiketjussa...

 

Olisipa ollut tuolloin menossa Singaporeen :P

 

Päivän on muuten pakko olla väärä koska 22.11. oli lauantai ja lauantaisin Finnair jatkaa Hong Kong:iin Bangkokista.

 

 

 

Joo, tuossa oli väärä päivä. HS-UTE lensi Singaporen keikan 12.11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

md-11 mtow on 273 tonnia ja maksimi laskeutumispaino (meniköhän tuo oikein) on 195 tonnia.

 

Pieni korjaus: MD-11 MTOW on 286 tonnia ja MLW on 207 tonnia ja rapiat päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin oli New Yorkin kone yli tunnin myöhässä, tosin varmaan lumimyskyjen takia.

 

Täällä 15km EFHK:sta on muuten pirunmoinen tuuli. ATIS sano että wind 260* mutta rata 33 käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja seuraava.

23:50 Bangkok AY 097 32 New info at 01:15

 

Tietääkö joku miksi aina kun Bangkokin kone on myöhässä, niin aletaan vedättämään tunti tai kaksi kerrallaan aikaa eteenpäin. Aina sama juttu. :o

 

Loppujen lopuksi parhaimmassa tapauksessa sitten lähdetään vasta aamulla Bangkokista tulleella koneella kahdeksan aikaan. Sitä ennen on vedätetty matkustajia aina pari tuntia kerrallaan eteenpäin.

Itselleni kävi niin toukokuussa 2002 kun ensin lähdön piti olla 02.00 ja sitten 04.00, sitten 05.00, 06.00 ja loppujen lopuksi lähdettiin 07.15. :(

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.finnair.fi infoaa seuraavasti:

 

NEW YORKIN LENTO PERUTTU KESKIVIIKKONA

(10.12.2003 09:39)

Keskiviikon lento AY005 New Yorkiin on peruttu. Syynä on yhden MD-11-lentokoneen jättämä aukko liikenneohjelmassa koneen vaurioiduttua tiistailtana tankkauksen yhteydessä.

Vastaavasti myös keskiviikkona New Yorkista lähtevä ja torstaiaamuna Helsinkiin saapuva lento AY006 on peruttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, Finskin MD-11 "karkasi" kesken tankkauksen EFHK:lla

 

IS kertoo, että koneen renkaiden ympäriltä olivat unohtuneet kiilat ja kun koneen jarrut vapautettiin, kone alkoi pikkaisen valumaan alamäkeen.

Tankkausletkut repeytyivät ja kone tömähti kahteen takana seisovaan tankkausautoon.

Autoihin ja siiven takareunoihin tuli vaurioita.

Finskin mukaan onnettomuus johtui tietokatkoksesta ohjaamohenkilökunnan ja maahenkilökunnan välillä. Poliisi ja Finskin sisäinen tutkinta jatkavat nyt työtään asian selvittämiseksi.

 

Tuonkaltainen kopsahdus kun käy, niin lienee selvää, että kone tutkitaan aika perusteellisesti ja siinä vierähtää varmasti jokunen tovi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAMPin jampat on taas istunu Rofanissa lukemassa painotuoreita iltiksiä joita löytyy platalta ;) ja unohtaneet kiilata koneen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RAMPin jampat on taas istunu Rofanissa lukemassa painotuoreita iltiksiä joita löytyy platalta ;) ja unohtaneet kiilata koneen :P

 

Täytyy hieman puolustaa meitä ramp-työntekijöitä. Kyseinen MD-11 kone oli tulossa koekäyttöpaikalta, joten se ei ollut meidän vastuulla pukittaa kyseinen kone. Mekaanikkojen olisi itse pitänyt pukittaa kone, kuten he tekevät silloin kun kone tuodaan vetoautolla. Olemme töissä puhuneet, että kyllä se syy lopulta ramp-miesten niskalle kääntyy.

 

Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskin mukaan onnettomuus johtui tietokatkoksesta ohjaamohenkilökunnan ja maahenkilökunnan välillä.

 

Tosiaan aikamoinen tietokatkos, kun ei ollu ohjaamomiehistö vielä lähelläkään konetta... ;D ;D ;D ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään