Juha Ritaranta

Tunnistatko konetyypin? (tunnistettu, Viima G-BAAY eli VI-3, kuvia lisätty)

15 viestiä aiheessa

Skannailin taas vanhoja dioja, ja vastaan tuli mm nämä kuvat vuodelta 1987. Enpä kysykään tuota yhdessä kuvassa näkyvää lentokenttää, vaan annan vihjeeksi, että se on White Waltham, Lontoosta hiukkasen länteen. Vaan kauanko mahtaa kestää, ennenkuin joku tunnistaa koneen, josta kuvat on otettu? Todennäköisesti ei montakaan minuuttia...

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Nopeimmalle on luvassa omakustanteinen matka Englantiin pummaamaan tyyppejä kaksitasoiseen avokoneeseen, onnea ja menestystä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei, mistäs niin arvelit? ;D

 

No tottakai se pitää se kaikkein ilmeisin heittää heti ilmoille ilman sen kummempaa tarkistelua :P

 

Mutta mutta, heitetäänpä Avro Tutor uudeksi vaihtoehdoksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tottakai se pitää se kaikkein ilmeisin heittää heti ilmoille ilman sen kummempaa tarkistelua :P

 

Mutta mutta, heitetäänpä Avro Tutor uudeksi vaihtoehdoksi...

 

Joo arvelinkin, että Mothia ensin veikataan. Mutta ei ole minkään sortin Moth, eikä Tutorkaan, vaikka semmoisenkin kyyti kyllä olisi kelvannut. Saa arvailla lisääkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo arvelinkin, että Mothia ensin veikataan. Mutta ei ole minkään sortin Moth, eikä Tutorkaan, vaikka semmoisenkin kyyti kyllä olisi kelvannut. Saa arvailla lisääkin.

 

Nythän mä vasta hogasin, että Viima on tai ainakin oli Englannissa. Osuuko?

 

EDIT: BUUUUU, hidas  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs kauan kestänyt, kuten arvelinkin, Viimahan se. Tuolloin se oli Englannissa rekisteröitynä tunnuksella G-BAAY, nyttemmin Belgiassa ja kai myytävänä, eli ostakaa nyt ihmeessä se takaisin Suomeen!

Alla muutama kuva koneesta, joka siis on entinen VI-3 ja sittemmin OH-VIG. Tyylikäs herrasmies yhdessä kuvassa en ole minä, vaan koneen silloinen omistaja Paul McConnell, jonka kanssa kävimme ilmailemassa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs kauan kestänyt, kuten arvelinkin, Viimahan se.

 

Liian kauan. Jukka ehti ensin ;D

 

Pyörittelin pitkään Stigun kuvia ja katselin, että siipituet on samannäköiset, mutta yksi siivekkeiden välistä puuttuu. Sitten yhtäkkiä keksin, että Viimahan on samannäköinen peli ja kuvia katsottuani hoksasin, että siinähän oli se puuttuvakin tuki. Ei kun vastausta kirjoittamaan ja painamaan lähetä-nappia, niin tulee punainen teksti, että uusi vastaus on tullut sillävälin  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin v 1958 Porissa varusmiehenä / apumekaanikkona ja siellä oli silloin kaksitasoisia Viimoja ja Stieglitzejä, jotka muistini mukaan olivat jollain lailla sukulaisia. ( SZ kait ulkomainen - ja Viima kotimainen valmiste )

 

Olen muistavinani, että Viimassa oli kuomu ja STZ 'ssa ei. Muistelenkos ihan pöhköjä?

 

Kysymys tuli mieleeni kun noita Viima - kuvia Englannista katselin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen muistavinani, että Viimassa oli kuomu ja STZ 'ssa ei. Muistelenkos ihan pöhköjä?

 

Et muistele pöhköjä. Viimoja on ollut sekä kuomuasennuksella, että ilman. Se kuomu on varmaan tuommoiseenkin koneeseen ollut yksinkertainen asennettava...

 

EDIT: esim täällä kuva sekä kuomulla, että ilman:

 

http://www.sci.fi/~ambush/faf/viima.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimojen kuomut laitettiin Ilmavoimien toimesta vasta 1950-luvulla, vaikka konehan tuli käyttöön jo pari vuosikymmentä aiemmin. Kone oli yleinen hinauskone sitten ilmailukerhoissa -60-luvun alusta lähtien, kun Ilmavoimat luopui niistä ja Stikuista Safirin tultua käyttöön alkeiskoulukoneeksi. Tietääkseni Ilmavoimat möi koneet aikalailla sopuhintaan kerhoille. Nykyään kone on harvinaisuus, kuten tiedämme.

 

Miehiä ja koneita Vaasan kentällä vuonna 1962. Menossa ensimmäinen lekohinauskurssi Vaasassa. Vasemmalta ainakin ”Calle” Bruun kypärä päässä sekä Raimo ”Rami” Uusihauta. sitten neljäs on Esa Huhtala ja viides Jussi Ojanperä. Aivan oikeassa reunassa on Henry”Nakke” Laaksonen, sekä kolmas oikealta Urho Kivioja ja hänen vasemmalla puolellaan todennäköisesti Kaarlo ”Kilu” Kivioja, herra nimeltä Knip on toisena oikealta ja Veikko "Vexi" Välimäki viides oikealta. Hinauskoneena Esa Passilalta Kauhavalta vuokrattu punainen VL Viima II OH-VIF, joka oli kerhon käytössä 1962. Siinä on umpinainen kuomu. Slingsbyssä uusi maalaus ja uusi umpinainen kabiini.

 

(kuva: Carl-Erik Bruun/Göran Bruun via Jukka Nisula)

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin v 1958 Porissa varusmiehenä / apumekaanikkona ja siellä oli silloin kaksitasoisia Viimoja ja Stieglitzejä, jotka muistini mukaan olivat jollain lailla sukulaisia. ( SZ kait ulkomainen - ja Viima kotimainen valmiste )

 

Olen muistavinani, että Viimassa oli kuomu ja STZ 'ssa ei. Muistelenkos ihan pöhköjä?

 

Kysymys tuli mieleeni kun noita Viima - kuvia Englannista katselin. 

 

Muistit ihan oikein. :thmbup:

Lensimme niihin aikoihin niillä ja muisti- sekä valokuvani todistavat samaa.

 

Lensin tuolla VI-3:lla mm. seuraavasti;

16.02.59  -45 min

18.02.59  -30 min

28.02.59  -30 min

 

Seuraavilla Viimoilla tuli myös puolustettua maatamme;

VI-13

VI-12

VI-15

VI-22

VI-21

VI-23

 

sekä siiviili Viimalla OH-VIA:lla esim. 15.04.60 tunnin keikka.

 

Pistän tähän aika hullun kuukauden tyypit syyskuussa 59

SF-10,  VT-2,  SZ-26 ja SZ-19

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuomu-Viimoja:

 

"Kontakt! Kupee!" Tässä tämä sama E. ja M.Passilan omistama ja Vaasan Lentokerholla vuokralla ollut Viima II OH-VIF (Ilmavoimien ex VI-17) Vaasassa samalla lekohinauskurssilla syksyllä 1962. Harvinainen värikuva tuolta ajalta.

Koneen ohjaamossa "Calle" Bruun ja potkurista heittää "Nakke" Laaksonen. Kone poistettiin rekisteristä "as crapped" 1969. Vuonna 1995 kone on merkitty "under restoration" (Mäkinen-Ritaranta "Finnish Civil Aircraft 1926-2000"). Mikä mahtanee olla tämän koneen tilanne nykyään, (vuonna 2000 löytyy tietoa, että rakennuslupa on, rakentaja Esa Passila). Rakennuslupa Suomessa näyttää olevan myös koneilla OH-VID (ex VI-6, OH-ILN) ja OH-VIJ (ex VI-16).

 

kuva: Henry Laaksonen via Jukka Nisula

[ attachment removed ]

 

Tässä kuva (=huono kopio) Vaasan kentältä vuonna 1965. Taas vuokrakone hinauskoneena, eli  Markku Passilan OH-VIJ ( ex VI-16).

kuva: Oiva Vanhala via Jukka Nisula

 

[ attachment removed ]

 

 

Tässä kuvassa taasen OH-VII eli ex-VI-21, joka on Suomen Ilmailumuseossa nykyään.

 

kuva: Ilmailu-Jenkki purukumi 1974 (huono laatu, skannattu pienestä kuvasta)

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka mainitsee OH-VID:n olleen VI-6 ja OH-ILN. Asiasta hyvin perillä olevan lähteen mukaan ei ollut, vaan OH-ILN:stä tuli VI-23, joka tuhoutui Ilmavoimien palveluksessa. Ritaranta-Mäkisen rekisterissä annetaan historia kuten Jukalla, mutta uudemmissa lähteissä (SIH-sarjan koulukoneet, Ilmavoimat 1928-40) tämä on oikein. Asia on selvitetty koneen lentopäiväkirjasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla