Guest niko korpela

UV-Filtteri...?

7 viestiä aiheessa

Tein tuossa taannoin kamerakauppaa, ja sain mukana 55 mm kierteellä olevan Hoyan UV-Filtterin, kertokaapa tietävämmät onko sillä mitään merkitystä yleensä kuvanlaatuun yms.  vai toimiiko ainoastaan linssinsuojana, mikäli joku tuollaista käyttää....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika vähän sillä on vaikutusta kuvaan. Kyllä se vähentää kuvan sinerrystä voimakkaassa UV-valossa, kuten aurinkoisena talvipäivänä, mutta ei sitä käytännössä juuri huomaa. Pbjektiivithan eivät juurikaan laske UV-aallonpituuksia lävitseen. Objektiivin suojana se on ehdoton. Helpompi pyyhkiä kuin kuperapintainen, syvennyksessä oleva etulinssi ja paljon halvempi naarmutettava. Sen monikalvopäällysteen on vain oltava hyvä, sillä muuten se aiheuttaa heijastuksia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, no hyvä linssinsuoja ainaskin, kun tuolta aitojen välistä sihtailee... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyään, digitaalisen kuvankäsittelyn ansiosta, suodattimien tarve on paljon vähentynyt. Efekti- ja värisuodattimien tehtävät voidaan hoitaa jälkeenpäin tietokoneella. Muutama tyyppi kuitenkin on, mitä ei voi korvata bittinikkaroinnilla:

- Polarisaattori heijastusten hallintaan, taivaan sävyjen muunteluun yms.

- Harmaasuodin valon vähentämiseen kun halutaan sekä aukko että aika isommaksi kuin olosuhteet sallivat

- Puoliharmaasuodin liian kirkkaan kuvan osan tummentamiseen, yleensä kirkkaan taivaan tai hangen

Lisäksi mustavalkokuvauksessa (oikeassa sellaisessa) värisuotimet ovat edelleen hyödyllisiä. Niillä tummennetaan tai vaalennetaan tiettyjen värien toistumista mustavalkoisessa sävyskaalassa.

Filttereitä löytyy hyvä valikoima ainakin Telefotosta, http://www.telefoto.fi/?open=6655

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuvannut tavanomaisissa Suomen olosuhteissa 35 mm:n diafilmille sekä UV-suotimen kanssa että ilman, enkä näin amatöörinä ole havainnut kuvan laadussa tai sävyissä mitään mainittavia eroja. Sen sijaan kiusallista minusta on se, että suotimen puhtaana pitäminen tuntuu jopa vaikeammalta kuin linssin. Minulla suodin ei tahtonut koskaan olla riittävän puhdas niin, ettei siitä aiheutunut ikäviä heijastuksia kuvatessa kontrastisia kohteita, erityisesti valoja pimeällä. Itse linssissä olevat epäpuhtaudet eivät näy filmillä aivan yhtä herkästi, mutta kuten sanottu, en osaa katsoa filmiä täysin ammattilaisen silmin. Ja koska suodin on aivan objektiivin pinnassa, tulen (aina vahingossa) koskeneeksi siihen herkemmin kuin linssiin, joka on hieman syvemmällä. Sanotaan, että UV-suodin on halpa suoja objektiiville, mutta ainakaan minulla ei ole varaa ostaa uutta suodinta vähän väliä, ja kuitenkin linssi säilyy minulla puhtaana myös ilman suodinta. Joku luonnevika...  ::)

Sitten vielä pimeällä kuvattaessa UV-suotimella ei ole luonnostaan mitään hyötyä, kun valo on muutenkin vähäinen. Tähtikuvauksessa halutaan minimoida kaikki optiset rajapinnat, ja suotimista on silloin enempi haittaa, ellei kuvaa erityisen kirkkaita kohteita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla taas putket ovat taiston tuoksinassa laukussa tai taskussa useinkin nenillään ilman etutulppaa, jolloin etumainen linssi ennemmin tai myöhemmin kohtaa jotain naarmuttavaa, ja siksi UV-filtteri on mukava pitää etummaisena. Mutta tosiaan, vain kalleimpia filttereitä kannattaa pitää jatkuvasti nokalla. Halvat aiheuttavat heijastuksia. Hoyan paras laatu (Super HMC) on riittävän hyvä.

Suodattimen puhdistaminen käy helposti, hönkäistään huuruun ja pyyhkäistään mikrokuituliinan sillä puolella, jota ei ole klähmitty rasvaisin sormin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään