Mikko Maliniemi

Mielenkiintoinen ilmiö eiliseltä

25 viestiä aiheessa

Eilen ajoin jo lähes perinteiseen tapaan emäntää töistä hakemaan kentän kautta ja kun sopivasti sattui HN olemaan tulossa laskuun, jäin sen sitten kyttäämään. Kone tuli hetken kuluttua vetäen perässään normaalien pienten viirujen sijaan ihan kunnon vanaa, joka sulautui yhdeksi paksuksi sumupilveksi kauempana perässä...

[ attachment removed ]

 

Keli oli muuten ihan kirkas.

[ attachment removed ]

 

Jostain syystä kone veti reilusti normaalia pidemmälle laskuun...

[ attachment removed ]

 

No, minä siinä sitten chimppailemaan kuvat läpi ja kun n. minuutin kuluttua nostin pään irti kameran näytöstä, meni hetki tajutessa, että missäs nyt ollaan...

[ attachment removed ]

 

Sen Hornetin jättöpyörteet tiivisti sen hetkeä aiemmin vallinneen kirkkaan pakkasilman paksuksi sumuksi kenttäalueelle...

[ attachment removed ]

 

Näkyvyys putosi pienimmillään varmaan about. 50 metriin...

[ attachment removed ]

 

Siitä se sitten hitaasti painui ilmavirtausten mukana järvelle se sumu ja muutaman minuutin päästä ilma oli taas yhtä kirkas, kuin tuota HN:n tuloa ennenkin... Mielenkiintoinen ilmiö, jollaiseen en ole aiemmin törmännyt.

 

No tuosta innostuneena piti sitten pistää Virpi odottamaan ja jäädä kyttäämään hetken päästä saapuva Finnairin vuorokonekin. Josko se vaikka isompana koneena saisi aikaan jotain vieläkin hienompaa. Mutta eihän se Empun rimpula mitään saanut aikaan. Ei edes pienintä tiivistymää. Kannatti taas sen takia pistää perhesopu koetukselle  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Hienoja kuvia. Olisikohan tuossa kyseessä pienessä mittakaavassa samanlainen ilmiö, jossa lentokoneiden päästöjen epäillään pahentavan kasvihuoneilmiötä. Pakokaasun pienet hiukkaset toimivat tiivistymiskeskuksina, joista sitten kasvaa isompia "pisaroita".

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan kastepisteellä/lämpötilalla olla vaikutusta tuollaiseen ilmiöön?Esim. jos kastepiste ja lämpötila lähellä toisiaan, koneen jättöpyörre voi sekoittaa "systeemin" ja ilmassa oleva kosteus alkaa tiivistyä sumuksi?!Mutua.... ;D

 

En tiedä sitten vaikuttaako vaikuttaako matalalla oleva inversio mitenkään ???

 

Ville :)

 

Edit: kerrankin muita nopeampi :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Mielenkiintoinen ilmiö, jollaiseen en ole aiemmin törmännyt.

 

Et sitten nähnyt pelikaania? Onnettomuustutkintakeskuksen raportista C 2/2003 L:

 

Kuusamon lentoasemalla vallitsi maanpintainversio. Maan pinnalla lämpötila oli noin –29 °C ja jo noin 50 metrin korkeudessa oli muutaman asteen lämpimämpää. Laskevan ilma-aluksen aiheuttamat jättöpyörteet sekoittivat ylempänä olevan hieman lämpimämmän ja kosteamman ilmamassan alhaalla olevan kylmään ilmamassan, joka tiivistyi sumuksi. Sumu säilyi noin 5-10 minuutin ajan ilma-aluksen laskeutumisesta ja alkoi hälvetä, kun inversio palasi ennalleen.

 

EDIT: Ville tuossa osuikin jo aiheeseen, kun mä editoin omaa vastaustani...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 80-luvulla olimme toukokuussa oulunsalon lentokentällä karjalan lennoston ampumaleirillä.

Oli kylmä aamu ja poikain kanssa ihmettelimme kirkasta keliä. Vanhempi sotilasmestari saapui kesken meidän

tarinoinnin ja sanoi että naattikaapa poijat nyt siitä kirkkaasta uamusta ennenku finnairin vuorokone tulloo.

Suattaapi keli männä tukkoon vähäks aekoo.

Me ihmeteltiin ja vähän naureskeltiinkin äijän puheille.

Finnairin Dc-9 pyyhälsi hetken päästä laskuun ja ilma alkoi kentän päässä sakeentua, mennen lopulta ihan tukkoon hetken ajaksi.

Oltiin kyllä "hieman" ihmeissämme.

 

Toisella kertaa samassa paikassa mustat pilvet ympäröi taivasta pitkin päivää ja lopulta ukkosen kumu jo kuuluikin korviimme.

Samainen mestari oli jälleen remmissä kun yhtäkkiä raju tuulen puuska pöllytti plattaa. Pistetäähä tavarat sattee suojaa ettei kastu

ku vartin piästä ruppee satamaa. Mehän muistettiin edelliset mestarin ennustukset ja iskettiin silmää ja kellot käyntiin.

Kiireellä saatiin kasattua tavarat ja kun aloimme elpyä äkillisestä rehkimisestä alkoi kuulua kova kohina kun raju saderintama

pyyhkäisi kenttäalueelle. Katsoimme kelloä......16 minuuttia. Se ol vyörytuul se, totesi mestarimme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Toisella kertaa samassa paikassa mustat pilvet ympäröi taivasta pitkin päivää ja lopulta ukkosen kumu jo kuuluikin korviimme.

Samainen mestari oli jälleen remmissä kun yhtäkkiä raju tuulen puuska pöllytti plattaa. Pistetäähä tavarat sattee suojaa ettei kastu

ku vartin piästä ruppee satamaa. Mehän muistettiin edelliset mestarin ennustukset ja iskettiin silmää ja kellot käyntiin.

Kiireellä saatiin kasattua tavarat ja kun aloimme elpyä äkillisestä rehkimisestä alkoi kuulua kova kohina kun raju saderintama

pyyhkäisi kenttäalueelle. Katsoimme kelloä......16 minuuttia. Se ol vyörytuul se, totesi mestarimme.

 

Onnistuin viime kesänä kuvaamaan vyörypilvi-ilmiön :

http://kuvablogi.com/blog/12/15/

 

hurjan näköinen ja oloinenkin luonnonilmiö!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo eiköhän se jotain tuollaista varmasti ollut. Se vaan ihmetytti, kun se veti sitä normaalia isompaa vanaa jo niin kaukaa ja korkealta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskos muuten tuo vana mitä se kauempana veti, ihan normaalin vaaleaa vai hieman tummempaa ja häipyikö se nopeasti vai jäi "lillumaan"...?

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskos muuten tuo vana mitä se kauempana veti, ihan normaalin vaaleaa vai hieman tummempaa ja häipyikö se nopeasti vai jäi "lillumaan"...?

 

-Kähmy

 

Kuten kuvasta näkyy, kauempaa se näytti tummemmalta johtuen vallitsevista valaistusolosuhteista, mutta kohdalla se oli ihan "normalin värinen". Ja jäi se tosiaan vähäksi aikaa (normaalia pidempään) lillumaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koitin etsiä itseltäni yhtä kuvaa, kun kuvasin sen lilluvan vanan varmaan 5min laskeutumisen jälkeen joskus Oulussa (kysyinkin täällä että mikä se oikein oli, kun se jäi lillumaan sinne kauemmas ja täällä arvailtiin vaikka mitä syitä). Se lähti hitaasti ajautumaan kohti Oulua, mutta ei vaan hajonnut...oli näkyvissä varmaan 10min laskeutumisen jälkeen. Tummemmalta se musta varmaan näytti, koska katsoin sitä "edestä".

 

Eli sama ilmiö lienee ollut kyseessä.

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas mielenkiintosia kuvia! Kaikkea sitä voikin tosiaan tapahtua.  ??? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rissalassahan on oma TYMÄSIMULAATTORI eli Kasurilan rinteet, ettei vaan lumitykit taas päällä ja sopiva tuuli niin homma valmis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rissalassahan on oma TYMÄSIMULAATTORI eli Kasurilan rinteet, ettei vaan lumitykit taas päällä ja sopiva tuuli niin homma valmis.

 

Juu ei...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli nyt ihan omituisena ajatuksena mieleen että ei tuossa olisi mitään mahdollisuutta että HN dumppaisi jotain. Toki tuo jälkisumu ei oikein täsmää siihen. Ensimmäisen kerran kun olen vastaaviin HN:n vanoihin 06:n päässä kuvaillessa törmännyt niin keli pysyi kyllä jälkeenpäin ihan selkeänä, mutta pikku hiljaa alkoi jotain nestettä laskeutumaan niskaan hitaalla vauhdilla.

 

Siitä olen varma ettei muistikuva ole väärä, mutta en tietenkään väitä että se mitään bensaa olisi. Se nyt vain oli silloin ensimmäinen ajatus että kun siivenkärjistä paksua vanaa tuli (sieltähän HN:ssä ylimäärinen bensa kaiketi ilmassa päästetään) ja sitten jotain sataa niskaan, niin bensaa se varmaan oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli nyt ihan omituisena ajatuksena mieleen että ei tuossa olisi mitään mahdollisuutta että HN dumppaisi jotain.

 

Tuskinpa. Silleen jäi kuitenkin leijailemaan se vana sinne korkeammalle...

 

 

ensimmäisen kerran kun olen vastaaviin HN:n vanoihin 06:n päässä kuvaillessa törmännyt niin keli pysyi kyllä jälkeenpäin ihan selkeänä, mutta pikku hiljaa alkoi jotain nestettä laskeutumaan niskaan hitaalla vauhdilla.

 

Kait sen olisit haistanut, jos se kerosiinia olisi ollut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps, kyllähän se vana jää leijailemaan korkealle. En itsekään usko että mitään kerosiinia olisi. Eiköhän sen tosiaan olisi haistanut, mutta tuli vain silloin mieleen kun hieman tuon ilmiön näkemisen jälkeen ja koneen ohitettua oma paikka alkoi tosiaan satamaan jotain aivan lyhyeksi ajaksi ja sitä mukaa kun vanakin katosi taivaalta katosi tuo sade.

 

Enköhän jätä arvailun sikseen. Sitä en sitten tiedä tehdäänkö mitään kentän päällisiä dumppauksia koskaan, hieman epäilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä en sitten tiedä tehdäänkö mitään kentän päällisiä dumppauksia koskaan, hieman epäilen.

 

Eikös dumppaamiselle ole minimikorkeus 2000ft? Ja mikäli mahdollista niin tehdään vesistön päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös dumppaamiselle ole minimikorkeus 2000ft? Ja mikäli mahdollista niin tehdään vesistön päällä.

 

Älä mene huutelemaan ääneen tuommoisia. Kohta on joku viherpiiperö (tai toisesta ketjusta lainattu hippi) estämässä kaikki lennot :P

 

Ei muuten, mutta loppuu Rissalasta kuvattava ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmiöistä puheenollen, tällainen tuli viime viikolla vastaan:

 

374745039_9cf5c82f10.jpg

 

Ilmiön nimi on "parhelia" tai "sun dogs" - lisätietoa wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_dog - ilmassa matalalla olevien jääkiteiden aiheuttama halo auringon kummallakin puolella. Suomeksi tämä lienee "sivuauringot"?

 

Oli kyllä komea hetki, piti työmatkalla pistää parkkiin ja yrittää ikuistaa kuvaksi, vaikka tuollaisten "kaappaaminen" kuvan on aina hirveän vaikeaa, kuvasta ei koskaan tule yhtä elävää.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli nyt ihan omituisena ajatuksena mieleen että ei tuossa olisi mitään mahdollisuutta että HN dumppaisi jotain. Toki tuo jälkisumu ei oikein täsmää siihen. Ensimmäisen kerran kun olen vastaaviin HN:n vanoihin 06:n päässä kuvaillessa törmännyt niin keli pysyi kyllä jälkeenpäin ihan selkeänä, mutta pikku hiljaa alkoi jotain nestettä laskeutumaan niskaan hitaalla vauhdilla.

 

Siitä olen varma ettei muistikuva ole väärä, mutta en tietenkään väitä että se mitään bensaa olisi. Se nyt vain oli silloin ensimmäinen ajatus että kun siivenkärjistä paksua vanaa tuli (sieltähän HN:ssä ylimäärinen bensa kaiketi ilmassa päästetään) ja sitten jotain sataa niskaan, niin bensaa se varmaan oli.

 

HN dumppaa sivuvakaajien päistä...ja tuskinpa ne suoraan kentän päällä sitä tekevät.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tapahtumahetkellä pintatuuli oli tyyni, uskoisin havainnon liittyvän eri lämpöisten ilmamassojan sekoittumiseen toisiinsa (kastepisteilmiö) HN jättöpyörteen avittamana. Lisäksi pakokaasujen partikkelit toimivat tiivistymiskeskuksina. Aiheutin aikoinaan käänteisen tapahtuman niinkin pienellä lentolaitteella kuin Beaver RX-550 ultralla: uhmasin lentosääntöjä ja ajoin pienen Cu-repaleen läpi 1600 metrissä (repaleen halkaisija n. 150m), läpäistyäni pilven katsoin taakseni ja näin omin silmin kun pilvi katosi aiheuttamaani pyörteeseen muutamassa sekunnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hiukan off topic: Jyrki Laukkanen kirjoitteli monta vuotta sitten ILMAILU-lehteen kiinnostavan artikkelin näistä erilaisista lentämiseen liittyvistä näkyvistä ilmiöistä, kuten "äänivallin rikkomisiin" liittyvistä paikallisista sumupilvistä Hornetin rungon ympärillä (oikea termi taisi olla lähisoonisella alueella lentäminen).

 

Jutussa mm. kerrottiin, että HN vetää noita siivenkärkiviiruja vain silloin, kun Sidewinder-ohjukset eivät ole mukana kärkiripustimissa. Todisteena taisi olla kuva koneesta, jonka toisessa siivessä oli ohjus ja eipä tosiaan tehnyt tiivistysjuovaa. Toinen kärki taas teki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jutussa mm. kerrottiin, että HN vetää noita siivenkärkiviiruja vain silloin, kun Sidewinder-ohjukset eivät ole mukana kärkiripustimissa. Todisteena taisi olla kuva koneesta, jonka toisessa siivessä oli ohjus ja eipä tosiaan tehnyt tiivistysjuovaa. Toinen kärki taas teki.

 

Ei ole hirveän kauan (ei ainakaan montaa kuukautta), kun tuosta oli täälläkin puhetta. Ikosen Erkki taisi silloin pistää myös vastaavan kuvan. Mutta miksihän mulla on jäänyt päähän, että se olisi ollut niin, että jos siinä ohjuksessa on ne siivet (kuten kovassa tietty on), silloin se ei jätä vanaa, mutta monesti kotoisten Hornettien siivissä nähtävät puikulat ilman siipiä taas aiheuttavat vanat... Mutta en mene vannomaan :)

 

EDIT: No väärässähän minä olin. Piti etsiä se threadi :)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,58806.msg638166.html#msg638166

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla