Guest niko korpela

EFHK:n työjuhtia 01.02.2007

13 viestiä aiheessa

Sattui tänään myös linssin eteen, näitä "työjuhtia" tuolta itäpuolelta...

 

Elikkäs, muistaakseni, täällä palstalla en ole kuvia vielä nähnyt tästä AviaVilsan An -26B:stä, joka paikkailee tuota West Air Sweden:in Bae Atp:tä...? ja ennen on kantanut rekkaria UR-BXF, oli tänään hyvin tuolta busineksen aidan takaa kuvattavissa.

 

[ attachment removed ]

 

Ja Kosmos:kin rullaili tuolta AP 4:ltä, suoraan lähtöön pysähtymättä De-Icingissä, vai tehdäänkö se jo tuolla rahtiplatalla...? kone taisi olla vanha tuttu An-12Tb RA-11025, joka ennen ollut samalla numerolla, mutta CCCP- etuliitteellä.

 

[ attachment removed ]

 

Kuvien laatu ei ole kovin kehuttava, mutta kommenttiahan aina saa antaa, niin hyvässä, kuin pahassa kiitos... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asematasolla 4 (AP 4) ei saa pestä koneita, puhutaan siis de-icing-pesusta.Tämä on ilmeisestikin ympäristönsuojeluun liittyvä asia, ettei jäänpoistolitkuja pääse maaperään joka puolella kenttäaluetta.

 

On se per...soonallisen näkönen kone tuo idän ihme. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä vaan on karun näköinen tuo viimeinen kone. :o:P Melkolailla Neuvostoliitto henkinen.

 

Eikös tuossa Antonovissa ole vieläkin tuo taka-ampumo tallella, eli jonkinlainen sotilaskoneen siviilimuunnos....?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa Antonovissa ole vieläkin tuo taka-ampumo tallella, eli jonkinlainen sotilaskoneen siviilimuunnos....?

 

Joku sanoi jossain joskus (eli FAKTAA  ::) ) että koneiden suunnittelu ehtona oli helppo muunneltavuus mil-koneeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku sanoi jossain joskus (eli FAKTAA  ::) ) että koneiden suunnittelu ehtona oli helppo muunneltavuus mil-koneeksi?

 

Niin no liekö tarkoituksella myös noissa vanhemmissa matkustajakoneissa (esim. Tu-134) nuo lasinokat? Mahdollista asentaa kuvauskalustoa yms.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei ne niitä lasinokkia vahingossakaan niihin laittanut.... ;D

Entisessä Sosialististen Neuvosto Tasavaltojen Liitossa suunniteltiin kyllä lähes kaikki silmällä pitäen myös kaluston käyttöä sotilastarkoituksessa. Tosin lasinokka nyt ei ole suora osoitus siitä. "Siviilikoneilla" oli varmasti roolinsa sotilaskäytössä, mutta lähinnä joukkojen/rahdinkuskauksessa. Tuskin mitään sen kiihkeämpää. Epäilisin että veli-venäläisellä oli/on ihan eri koneet kuvausta varten. Ei tuommonen Tu-134 ole oikein mihinkään maailmanaikaan soveltunut kuvaukseen, jossa tarvitaan vauhtia ja huomaamattomuutta...

Kuljetuskoneiden sotilaskäyttö onkin hiukan eri juttu, ne onkin kaiketi suunniteltu ensisijaisesti tuleva sotilaallinen tehtävä mielessä. Tähän liittyy kyky operoida lyhyiltä ja huonokuntoisilta kiitoteiltä, mahdollisimman pieni kaluston tarve purkamiseen ja lastaamiseen ja kyky tiputtaa kuormaa lennosta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no liekö tarkoituksella myös noissa vanhemmissa matkustajakoneissa (esim. Tu-134) nuo lasinokat? Mahdollista asentaa kuvauskalustoa yms.?

 

Navigaattorin eli suunnistajan työhuone, kerrotaan.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen teoria väittäisi noissa kopeissa asuneen toveri poliittisia upseereita ala KGB vahtimassa ettei vain loikata länteen  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neukkuaikana Aeroflotilla tyypillinen ohjaamomiehistön lukumäärä ulkomaankeikoilla (esim. Helsinki) oli 5 henkeä: kippari, perämies, lentoteknikko, suunnistaja ja poliittinen upseeri jolla oli päällikön rooli kaikkeen muuhun kuin lentämiseen liittyvissä asioissa. Voi olla että esim. TU-134 oli tuo poliittinen rooli yhdistetty suunnistajalle. Korjatkaa jos joku muistaa paremmin. Taka- ampujaa tarvitaan hätistelemään liian innokkaita jäänpoistajia.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään taas Cargoja oli aamusta tyrkyllä...

 

Tuttuakin tutumpaa Genex:iä...

 

[ attachment removed ]

 

Ja "Nitro" OO-TZA rullaili myös vakkaripaikalleen...

 

[ attachment removed ]

 

Jäi taas tänäänkin tuo West Air ATR näkemättä..., siinä vähän siistimpää työkonetta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla