Jukka Joutsijärvi

Laajakuvanäytön sopivuus simujen kanssa

6 viestiä aiheessa

Eli kuten otsikkokin kertoo olen aikeissa hankkia laajakuvanäytön ja olen päätynyt 22 tuumaiseen(MB testit helmikuu 2007)View Soniciin...vasteaika siinä oli heikoin arvosana eli 8 mutta muuten laatuvehje ainakin testin perusteella. Jos jollakulla on kokemusta miten simuissa nuo littunäyttöjen kuvat häntii niin kertokaa ihmeessä, häiritseekö simumiestä se??

Mutta sitten itse kysymys eli tukeeko FSX laajakuvanäyttöä?  Entä aiemmat FS9 ja FS8? Ja mikä on paras resoasetus simuharrastukseen?  Ainakin ennen muistaakseni monet paneelit olivat optimoitu resoluutio 1024x768, mites tällaiset paneelit toimivat ja asettuvat laajakuvanättöön?  Ja yleisesti, te jotka jo lentelette laajakuvanäytöllä, kertokaa miksi kannattaa/miksi ei kannattaisi ostaa sitä??  Onko siitä hyötyä/silmäniloa simukäytössä ja kuinka paljon ruudunpäivitys kärsii laajemmasta näyttökuvasta??

Marssin vasta kauppaan kun olen alan harrastajilta saanut omakohtaista kokemusperäistä tietoa asian tiimoilta, joten kitos jo "minä edeltä käsin,sinä jaloilla perässä"

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun 4 vuotta vanha Viewsonic omaa 16ms vasteajan ja en kyllä koskaan mitään häntiä ole nähnyt missään yhteydessä.. Pirun hyvä hankinta muutenkin tämä ollut pönttönäyttöön nähden.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on 21" laajakuvanäyttö ja FSX:ssä toimii hyvin. Resoluutio on 1680x1050. Ainut homma joka kärsii on

2D-paneelit jotka venyy laajakuvanäytössä. Enpä noita tosin ole käyttänyt enää kun 8800GTX jaksaa

VC:stä pyöritellä koneita kivasti ja käytän muutenkin TrackIR:ää, jolloin varsinkin VRF-lentely on mukavaa.

FSX.cfg:stä löytyy WideViewAspect asetus, joka on defaultina False. Tuon kun vääntää Truelle, niin peli

säätää VC:ssä zoomia oletuksena taaemmas, jolloin näet vielä enemmän konetta. Eli periaatteessa ajaa

samanasian kuin itse zoomaisit kuvaa ulospäin, mutta tekee sen valmiiksi. Tämän siis olen todennut käytännössä,

en tiedä tekeekö jotain muutakin.

Eli yleisesti ottaen 2D-paneelit joko venyy tai sitten muuten kusahtaa riippuen pelistä. Itse 3D-enginet venyy

widescreen-resoluutioihin helposti eikä ole tullut toistaiseksi vastaan peliä jossa ei olisi widescreen-resoluutiota.

Laajempi näkyvyys tuo lisäfiilistä VFR-lentelyssä ja TrackIR:n kanssa. Näkee pienellä pään käännöllä hieman enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on 21" laajakuvanäyttö ja FSX:ssä toimii hyvin. Resoluutio on 1680x1050. Ainut homma joka kärsii on

2D-paneelit jotka venyy laajakuvanäytössä. Enpä noita tosin ole käyttänyt enää kun 8800GTX jaksaa

VC:stä pyöritellä koneita kivasti ja käytän muutenkin TrackIR:ää, jolloin varsinkin VRF-lentely on mukavaa.

FSX.cfg:stä löytyy WideViewAspect asetus, joka on defaultina False. Tuon kun vääntää Truelle, niin peli

säätää VC:ssä zoomia oletuksena taaemmas, jolloin näet vielä enemmän konetta. Eli periaatteessa ajaa

samanasian kuin itse zoomaisit kuvaa ulospäin, mutta tekee sen valmiiksi. Tämän siis olen todennut käytännössä,

en tiedä tekeekö jotain muutakin.

Eli yleisesti ottaen 2D-paneelit joko venyy tai sitten muuten kusahtaa riippuen pelistä. Itse 3D-enginet venyy

widescreen-resoluutioihin helposti eikä ole tullut toistaiseksi vastaan peliä jossa ei olisi widescreen-resoluutiota.

Laajempi näkyvyys tuo lisäfiilistä VFR-lentelyssä ja TrackIR:n kanssa. Näkee pienellä pään käännöllä hieman enemmän.

Oletko Sami pelannut IL-2 sarjan pelejä? Kuinkahan niihin sopii laajakuvanäyttö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakaan FS9 ei kunnolla tue laajakuvanäyttöä, näkymä ei laajene normaali resoluutiosta ollenkaan ja ylhäältä ja alhaalta napsitaan kuva-alaa pois. FSX:ssä sen sijaan tuntuisi olevan kunnollinen laajakuva tuki.

Saattaa olla, että tulevaisuudessa lentokone -lisäosissa on mukana myös laajakuvanäyttöön sopivat 2D paneelit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletko Sami pelannut IL-2 sarjan pelejä? Kuinkahan niihin sopii laajakuvanäyttö?

En ole tällä uudella näytöllä pelannut kertaakaan illua, joten en osaa sanoa. Eikös illussa saanu

jostain conffitiedostosta muuteltua kuvasuhteita? Ainakin muistaisin että peilssä pystyi valitsemaan

oikean resoluution, mutta peli näytti kuvan silti pieleen olettaen, että käytössä on 4:3 putki

vaikka LCD:t käyttävät 5:4 paneelia. Jäi siis tummat raidat ja nämä sai conffitiedostosta säädettyä.

16:10 kuvasuhteista en kyllä osaa sanoa.

Jos täällä ei kukaan muu pysty sanomaan, niin kyselen kaveriltani jolla on sama 21" kuin minulla

ja pelailee IL2:sta säännöllisesti. Ei ole ainakaan valittanut että olisi ongelmia.

Ja sen verran täytyy vielä sanoa noin yleisesti isommista paneeleista, että niissä tuppaa olemaan

osassa input lagia, eli kuva tulee joidenkin millisekuntien viiveellä. Eli kun liikutat hiirtä, saatat

huomata että kursori hieman laahaa perässä. Tuohon kyllä tottuu, mutta jos on ollu kova pelaamaan

netissä FPS-pelejä ja pienet viiveet hiiressä ja näytössä on tuttuja, niin tuohon kyllä havahtuu.

Osa kavereista sanoo ettei ole huomanneet mitään, mutta niin kuin sanoin, se on tottumus kysymys.

Ymmärsin että tämä on melko yleistä isommissa WS-paneeleissa. Eli jos mahdollista, niin testaa

näyttöä ennen ostopäätöksen tekoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään