Jukka Siirilä

Kyssäri

10 viestiä aiheessa

Laitetaan nyt taas vaihteeksi kyssäri matkaan. OH-VKN, mikä kone? kuka omisti ja mikä oli uusi tunnus?

 

Katsotaan meneekö 2 vai 5 sekuntia ;D

 

EDIT: Kertokaa nyt vielä koneen lempinimikin, niin tulee kaikki 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-VKN Beechcraft D17S Traveller

ex 44-67779, FT515, LN-HAG

050750 Veljekset Karhumäki, Halli

081051 Cld. Sold to Air Force as BC-2

Later sold to USA

 

tai

 

OH-VKN Convair CV-440-98 Metropolitan

170258 Kar-Air Helsinki

311264 Sold to Aero Oy

230167 Regd as OH-LRH with reg no 370 to Aero Oy

220877 Cld, sold to Norway as LN-KLV, later N8021P, C-GRNB, N202RA

 

ja tiedot tietenkin Mäkisen & Ritarannan kirjasta: Finnish Civil Aircraft 1926 - 2000.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Konna" oli aika yleinen lempinimi Convairille ainakin pääkonttorissa 1970-luvulla. Eri yksilöistä en tiedä mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin lentokentälle töihin 70 luvulla ja kaikki puhuttelivat Convairia Konnaksi enkä muista etta kukaan ois siitä muuta nimeä koskaan käyttänyt. Vieläkin joskus muistellaan haikeana Konnan tilavia tuoleja varsinkin jonkun "polvet suussa" tehdyn charter reissun jälkeen..

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin lentokentälle töihin 70 luvulla ja kaikki puhuttelivat Convairia Konnaksi enkä muista etta kukaan ois siitä muuta nimeä koskaan käyttänyt. Vieläkin joskus muistellaan haikeana Konnan tilavia tuoleja varsinkin jonkun "polvet suussa" tehdyn charter reissun jälkeen..

Markku

 

Tosi on, Convaireissa oli matkustajalla paljon jalkatilaa,

 

asianhan voi todentaa käymällä Ilmailumuseossa koeistumassa se

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa ilmestynyt taas kyssärikin.

 

Convairin lempinimeä en tiedä. Oliko niitä ollenkaan, mutta Piiska oli Kalle Kustaa.

 

Tarkennus Piiskan nimeen: "Kalle Kustaa" oli entinen ilmavoimien BC-1 Beechcraft c-17L Traveler joka rekisteröitiin 25.10.-45 tunnuksella OH-PKA Lentopalvelu Oy:n nimiin. Oli ensimmäinen sodanjälkeen rekisteröity kone ja oli sodanjälkeisen taksilentotoiminnan uranuurtaja. Tuhoutui Hallin kentälle huonossa näkyvyydessä tehdyssä laskussa 3.12.-47 Poisto 1948.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennus Piiskan nimeen: "Kalle Kustaa" oli entinen ilmavoimien BC-1 Beechcraft c-17L Traveler joka rekisteröitiin 25.10.-45 tunnuksella OH-PKA Lentopalvelu Oy:n nimiin. Oli ensimmäinen sodanjälkeen rekisteröity kone ja oli sodanjälkeisen taksilentotoiminnan uranuurtaja. Tuhoutui Hallin kentälle huonossa näkyvyydessä tehdyssä laskussa 3.12.-47 Poisto 1948.

Markku

Ilmeisesti kirjatieto päihitti muistitiedon. Hyväksytään, Papa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistitieto on tarkistettu Ritarannan Ilmailulehteen 1960 luvulla kirjoittamasta Suomen siviilikoneista kertovasta artikkelisarjasta. "Kalle-Kustaa" on muuten osa Hailuodon kelirikkoliikenteen historoaa. Syksyllä 1946 Lentopalvely Oy hoiti mainitun saaren kelirikkoliikenteen. Keväällä liikenteen hoiti Ilmavoimat ja hommaa oli terkoitus jatkaa seuraavana syksynä Kalle Kustaalla mutta edellämainittu kaputti tapahtui juuri matkalla Ouluun...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään