Mauno Selin

KARAIR viirupyrstöjä - bussia ja atrainta

44 viestiä aiheessa

Karair oli silloin voimissaan...  Huhtikuun lopun kylmä iltapäivä EFHK:lla sunnuntaina, tuuli pohjoisesta käytössä rwy 33.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeaa nostalgiaa, kiitos lisää, nämä on kuvattu jostain  tuolta nykyisen businessterminaalin luota, lisää vain jos löytyy, kiitos, vaihtelua kyllä tuohon perusviljaan.... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, mikäs "karttalamppu" tuossa peräsmiehen puolella taaimmaisen ikkunan yläkulmassa on..? Ykköskuva siis.

 

Kadonnut jossain matkan varrella pois, koska tuollaisia ei enää ole..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä havainto Samilta, kertokaa jos joku tietää. Tässä vielä lisää matskua samalta päivältä vaikka poikkeaakin otsikosta(pahoittelen diojen pilkkukuumetta).

1. Finnaviationin Saab.

 

[ attachment removed ]

2. Cubanan Iljushin pöllyttää, huom. reverssit.

 

[ attachment removed ]

3. Finnairin rautaysi jakoavaimella

 

 

[ attachment removed ]

4. Air Europan 757:lla kanarialle  

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa! Todella nostalgisia kuvia! Oikein kylmät väreet pukkasi näitä kuvia katsellessa! Lisää ihmeessä! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karhumäen viirupyrstö finaalissa. Onko kenelläkään kuvia Karhumäen DC-8:sta? Sillä tehtiin paljon tilauslentoja mm. erään viikkolehden järjestämä maailmanympärysmatka ainakin kahtena vuonna.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuolloin aikoinaan porukalla ollut jotain 3000-millisiä neuvostoliittolaisia(putken hinta=putken paino x romuraudan kilohinta) putkia kameroissaan vai onko vuonna nakki ja kilpi päässyt tosissaan noin lähelle kuvaamaan, jotta ihan pilottien naamatkin on tunnistettavia? =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oouujjeeee............. :thmbup::P

Nyt tuli monta monta monta muistoa mieleen! KIITOS!  8)

 

EDIT:

 

Noin kuukausi sitten täällä kyselin kovasti, että onko Iberia lentänyt B757:lla tänne, niin vastaus on ilmeisesti EI ole... mutta se lentoyhtiö olikin AIR EUROPE, jota olen hakenut näillä kysymyksilläni!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, mikäs "karttalamppu" tuossa peräsmiehen puolella taaimmaisen ikkunan yläkulmassa on..? Ykköskuva siis.

 

Kadonnut jossain matkan varrella pois, koska tuollaisia ei enää ole..

 

Veikkaus: Jäätämisen tunnistin.

 

ATR:n alkutaipaleellahan oli pikku ongelmia jäätävissä olosuhteissa ja voisin kuvitella että tutkimuksien aikana haluttiin kerätä havaintodataa myös Suomessa lentävistä koneista. A.netin kuvissa tuollainen näkyy OH-KRC, -KRD ja -KRE koneissa vuoteen 1997 saakka, mutta on myös kuva missä ko. laitetta ei ole.

 

Olisiko mahdollista että tutkimuksissa haluttiin varmistaa koneen vakio-jäätämistunnistimen toimintaa asentamalla tuollainen lisätunnistin, jota pystyi tarkkailemaan myös visuaaalisesti ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaus: Jäätämisen tunnistin.

 

ATR:n alkutaipaleellahan oli pikku ongelmia jäätävissä olosuhteissa ja voisin kuvitella että tutkimuksien aikana haluttiin kerätä havaintodataa myös Suomessa lentävistä koneista. A.netin kuvissa tuollainen näkyy OH-KRC, -KRD ja -KRE koneissa vuoteen 1997 saakka, mutta on myös kuva missä ko. laitetta ei ole.

 

Olisiko mahdollista että tutkimuksissa haluttiin varmistaa koneen vakio-jäätämistunnistimen toimintaa asentamalla tuollainen lisätunnistin, jota pystyi tarkkailemaan myös visuaaalisesti ?

 

Oikeassa olet, jäätunnistin se on. käsittääkseni ei kuitenkaan mikään tutkimusväline, vaan korvattu uudemmalla mallilla, joka on siellä siiven alla. Eikö Sami sinun aikana enää ollut tyyppikurssilla sitä vanhaa välilaskutarkastusvideota, jossa nahkatakkivormuun pukeutunut Capt MA opettaa tarkastamaan tuonkin laitteen? Upea nostalginen video. Hävittääköhän koulutusosasto tuollaiset vahat opetusmateriaalit vai lahjoittaako esim. ilmailumuseolle, niinkuin pitäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeassa olet, jäätunnistin se on. käsittääkseni ei kuitenkaan mikään tutkimusväline, vaan korvattu uudemmalla mallilla, joka on siellä siiven alla. Eikö Sami sinun aikana enää ollut tyyppikurssilla sitä vanhaa välilaskutarkastusvideota, jossa nahkatakkivormuun pukeutunut Capt MA opettaa tarkastamaan tuonkin laitteen? Upea nostalginen video. Hävittääköhän koulutusosasto tuollaiset vahat opetusmateriaalit vai lahjoittaako esim. ilmailumuseolle, niinkuin pitäisi.

 

Kas kas, en ollut täysin hakoteillä sentään  ;)

 

Tein tässä välissä pikaisen empiirisen tutkimuksen A.netin kuvatietokannan avulla. Näyttäisi siltä että tuo "sarvi" oli käytössä noin 1988-1994. Ennen sitä ei näy mitään tällaista uloketta, ja sen jälkeen on ilmestynyt kipparin puoleisen sivuikkunan alareunaan "pampula", joka lienee nykymallinen jäätunnistin. Ja ilmeisesti siiven alla on sitten toinen.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löyty vielä yksi kuva Air Europasta samalta päivältä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

JÖS! Tätä olen hakemalla etsinyt ties miten kauan, tämä se yhtiö oli, jonka muistan nähneeni muksuna 80 luvun lopulla lähtevän Espanjan lämpöön portilta 27 suurinpiirtein ja koneenahan oli tuo B757, jota sillon jo tuli ihasteltua joka ikinen kerta!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karhumäen viirupyrstö finaalissa. Onko kenelläkään kuvia Karhumäen DC-8:sta?

Yks mustavalkonen löyty skannattuna

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se tyylikäs! Olen nähnyt sen joskus livenä Hekan holdingissa, pyrstön punaiset viirut eroittui hyvin maahan asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Noin kuukausi sitten täällä kyselin kovasti, että onko Iberia lentänyt B757:lla tänne, niin vastaus on ilmeisesti EI ole...

 

Kyllä se Iberiakin on tänne noilla lennellyt, mutta varmaan myöhemmin kun mitä tarkoitit.

Noiden Air Europa ja Hispania lisäksi lensi myös LTE vitosilla charttereita noihin aikoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Iberiakin on tänne noilla lennellyt, mutta varmaan myöhemmin kun mitä tarkoitit.

Noiden Air Europa ja Hispania lisäksi lensi myös LTE vitosilla charttereita noihin aikoihin.

 

Joo kyllä myöhäsempi ajankohta on kyseessä, muistan tuon Air Europen värit kuitenkin kuin valokuvasta katsoisi.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama arkistoista:

 

Postikortti A300

[ attachment removed / expired ]

 

 

Aivan super hyper loistavaa! Tämä meni taustakuvaksi näytölle!  :P

Noissa väreissä tuli eniten matkustettua, sillon kun A300:set hengissä EFHK:lla oli Kar Airin toimesta! Loistava kuva, KIITOS!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla