Jorma Laiho

Sää yllätti pienkoneen Pohjois-Savossa

18 viestiä aiheessa

STT:n mukaan Kauhajoelta Kuopioon matkalla ollut ultrakevyt lentokone laskeutui huonon sään vuoksi lauantaina Tervon varalaskupaikalle. Poliisi pysäytti liikenteen ja kone laskeutui turvallisesti. Jutun mukaan Kuopiolaiset olivat uuden koneen hakureissulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa järkevältä, eli jos huomaa ettei koneen tai omat resurssit riitä, eikun parkkiin asiaa varten suunnitellulle paikalle.

Toivoisi joskus että maantieliikennepilotit huomaisivat tuon saman. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se on näiden ultrakevyiden kanssa, millaiset minimit niillä on ja kuinka niitä valvotaan vai valvotaanko ollenkaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän ne Ilkka ole valtiosalaisuuksia, jos tiedät voit varmaan kertoa täälläkin.

Onhan porukkaa jotka voivat kiinnostua asiasta nähtyään täällä sääminimit ja yhtäkkiä liittyä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten se on näiden ultrakevyiden kanssa, millaiset minimit niillä on ja kuinka niitä valvotaan vai valvotaanko ollenkaan?

 

Ultrallahan saa lentää VFR-minimien mukaisesti edellyttäen että lupakirja antaa myöten. Siihen ei pelkkä UPL riitä, pitää olla PPL tai isompi paperi.

Ja kyllä valvotaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ultran ohjaajalla on PPL lupakirjaa  ylempi lupakirja tai PPL lupakirja ja lentokokemus yli 100h ja voimassaoleva yökelpuutus saa lentää lentosääntöjen VMC minimien mukaisesti.

Jos näin ei ole pitää näkyvyyden reitillä olla vähintään 5km ja pilvikorkeuden vähintään 1000ft (maasta).

Lentopaikan läheisyydessä (näköyhteys kiitotiehen säilytettävä) näkyvyyden maassa oltava minimi 3km ja pilvikorkeuden sellainen että lento voidaan suorittaa selvästi erossa pilvestä minimilentokorkeuksia noudattaen.

 

Jos taas ultraoppilas yksin koneessa minimit ovat näkyvyys vähintään 8km ja pilvikorkeus vähintään 1500ft.

 

linkit määräyksiin 

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/ops/m/opm1_16.pdf

http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/trg/m/trm1_09.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin sitä tulee menetellä. Jos keli todella yllättää, hallittu pakkolasku esimerkiksi maantielle. Pisteet siitä. Turha itseään on taivaalliseen lentokerhoon lähettää ujostelun takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ultran ohjaajalla on PPL lupakirjaa  ylempi lupakirja tai PPL lupakirja ja lentokokemus yli 100h ja voimassaoleva yökelpuutus saa lentää lentosääntöjen VMC minimien mukaisesti.

 

Tuohon Peten istaan täytyy lisätä, että yökelpparin sijaan voi olla vaihtoehtoisesti kertauskoululennolla tai tarkastuslennolla todettu perusmittarilentotaito.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös muuten kukaan millaiset säät Kuopiossa tänään oli?

 

Cavokia ja erittäin kylmää näyttää METAR-historian mukaan olleen (lähde http://euro.wx.propilots.net/):

 

EFKU 051920Z 06004KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051850Z 07006KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051820Z 07005KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051750Z 07005KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051720Z 08005KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051650Z 08004KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051620Z 07006KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051550Z 07007KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051520Z 06007KT CAVOK M21/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051450Z 06007KT CAVOK M20/M23 Q1007 33710267=

EFKU 051420Z 06007KT CAVOK M20/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051350Z 06007KT CAVOK M19/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051320Z 07005KT CAVOK M19/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051250Z 08004KT CAVOK M19/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051220Z 10004KT CAVOK M19/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051150Z 10003KT CAVOK M19/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051120Z 09004KT 050V140 CAVOK M19/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051050Z 09005KT CAVOK M20/M22 Q1007 33710270=

EFKU 051020Z 07008KT CAVOK M20/M23 Q1007 33710270=

EFKU 050950Z 07007KT CAVOK M20/M22 Q1007 33710270=

EFKU 050920Z 07007KT 9999 FEW010 BKN200 M20/M22 Q1007 33710270=

EFKU 050850Z 07007KT CAVOK M19/M22 Q1007 33790255=

EFKU 050820Z 08008KT 050V120 CAVOK M19/M22 Q1007 33790255=

EFKU 050750Z 08008KT CAVOK M19/M21 Q1007 33790255=

EFKU 050720Z 08009KT CAVOK M19/M21 Q1007 33790255=

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös muuten kukaan millaiset säät Kuopiossa tänään oli?

Nostaakos "viranomainen Laukkanen" päätään? Vitsivitsi.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkös muuten kukaan millaiset säät Kuopiossa tänään oli?

 

Kelihän oli mitä mainion molemmissa päissä :) Kuis?

 

Tervossa...

[ attachment removed ]

 

60min myöhemmin Rissalassa...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Peten istaan täytyy lisätä, että yökelpparin sijaan voi olla vaihtoehtoisesti kertauskoululennolla tai tarkastuslennolla todettu perusmittarilentotaito.

 

Mitenkäs tämä perusmittaritaito muuten auttaa harrasteilmailuvälineessä missä ei ole hyrrämittareita? Ilman hyrriä kyllä ei paljon mittarilentotaito auttane asiaa?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tämä perusmittaritaito muuten auttaa harrasteilmailuvälineessä missä ei ole hyrrämittareita? Ilman hyrriä kyllä ei paljon mittarilentotaito auttane asiaa?

 

//T

 

Voi auttaa sen verran, että ymmärtää olla menemättä sellaiseen keliin missä tarvitsisi hyrrämittareita...

Kun ei tuo perusmittaritaito auta lentämään mittarioloissa, ainoastaan pääsemään sieltä pois jos sattuu sellaiseen joutumaan.

 

A

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään