Olli Jaarinen

ATC Data link

7 viestiä aiheessa

Yötä...

 

tulipa mieleen tästä kuvasta

http://www.airliners.net/open.file/551656/M/

 

että onko tuo lennonjohdon datalinkki käytössä vielä missään, vai onko ne asennettu tuohon DLH:n 340seen ihan vaan vastaisuuden varalle? Finskin busseissa on myöskin ainakin paikat noille vermeille, mutta tietääkö kukaan onko niitä yhteenkään vielä asennettu?

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo käytössä (tosin kokeilumielellä?) Atlantilla sekä Tyynellä valtamerellä sekä esim. Australiassa ja jenkkilässä. HF radion korvaaja lähinnä, joten finskille hyöty 32S-laivastossa aika nolla? Hakusanoilla FANS, CPDLC ja ADS voi googlailla lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä tuon systeemin nykytilasta paljoakaan, mutta ainakin joku aika sitten Finnairin 757:t olivat mukana testaamassa tuon systeemin käyttöä Atlantin päällisessä ilmatilassa. Muutoin ATC:n ja koneen välistä datalinkkiä käytetään ilmeisesti ihan säännöllisesti suuremmilla kentillä reittiselvitystän välittämiseen radion sijasta. Suurimmassa osassa koneista tuon datalinkin käyttöpääte on integroitu suoraan FMC:hen, mutta näköjään Airbus on keksinyt iskeä noihin uudempiin koneisiin ihan oman näytön sitä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutoin ATC:n ja koneen välistä datalinkkiä käytetään ilmeisesti ihan säännöllisesti suuremmilla kentillä reittiselvitystän välittämiseen radion sijasta. Suurimmassa osassa koneista tuon datalinkin käyttöpääte on integroitu suoraan FMC:hen

Kyseessä on ACARS.

 

Ensinmainittu järjestelmä lienee satelliittipohjainen?

Kun taas Acars käyttää maalinkkejä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinmainittu järjestelmä lienee satelliittipohjainen?

Kun taas Acars käyttää maalinkkejä?

 

Hmm... Hyvä pointti. ;D 757:ssa tosiaan ainakin datalinkki toimii VHF-radioiden kautta. Bussissa taas on satelliittien kautta toimiva datalinkki. Mutta eikös bussissa tuosta kuitenkin käytetä nimeä ACARS?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bussissa taas on satelliittien kautta toimiva datalinkki. Mutta eikös bussissa tuosta kuitenkin käytetä nimeä ACARS?

 

Ihan VHF:llä se bussikin acarssia puskee..

 

EDIT: Normaalisti siis, mutta vaihtaa SATCOM:lle jos VHF3 sanoo poksis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, eikös tuossa ole juuri ideana se että voidaan käyttää "olemassa olevia" tekniikoita, eli siis VHF-radiota datan siirtämiseen. Vois olla että ei tulisi kovin suosittua järjestelmää tuosta jos käyttäisi defaulttina SATCOMia, sen verran tyyriitä on jo pelkät lisenssit siirtomaksuista nyt puhumattakaan :)

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään