Guest sikkesakke

Karttojen taittelu?

17 viestiä aiheessa

No, ostin tuollaisen vfr kartan, mutta kuka viitsisi kertoa miten se tulee taitella oikein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä kai mitään "oikeaa" tapaa ole. Sillai että lentoreitti mahtuu mieluusti samalla kertaa näkyviin.

 

Toisaalta mä olen itse taitellut noita samoin kuin jenkkilän sectionalit, eli ensin keskeltä itä-länsi -suunnassa "teltan" muotoon että valkoinen puoli jää "sisään" - sitten "haitarille" siksakkia loput sopivan kokoiseksi. Saat helposti tasan kun taitat ensin keskeltä kahtia, sitten puolikkaat puoliksi ja niin edelleen.

 

Nuo ovat ilmailussa suht kulutustavaraa kun uusiutuvat noin vuoden, parin välein, mutta jos tuon haluaa kestävän pidempään, kannattaa se ennen taittelua päälystää karttamuovilla.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai siinä mitään tiukkaa sääntöä ole. Taita se niin että saat lennon aikana tarvittavat alueet helposti esille. Ohjaamossa on varsin ahdasta jolloin kartta kannattaa taittaa valmiiksi niin että koko reitti saadaan esille mahdollisimman vähällä kääntämisellä.

 

Itse lentelen enimmäkseen länsi-itä-suunnassa jolloin Hki-West kartta on ensin taitettu vaakasuuntaisiin noin 30 cm korkeisiin kaistoihin - taitokset aina niin että valkoinen jää "sisään". Ne taas taitetaan pystytaitoksilla niin että lopputulema on noin 30x30 cm kokoinen alue. Taitokset suunnittelen niin että lähiseudun vakiokentät jäävät kaikki samalle alueelle - Hanko, Malmi, Kiikala, Räyskälä. Taustapuolella on silloin Turku ja Oripää.  Yhdellä aukaisulla saan Maarianhaminan esille. Kannattaa myös katsoa ettei "vakioreitti" jää juuri taitoksen alle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun päällystää niin kannattaa käyttää oikeaa karttakontaktimuovia eikä mitään tiimarin sekundaa. Kestää huomattavasti paremmin taittelua

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ilmailukartan taittelusta ole tietääkseni olemassa mitään yksioikoista ohjetta miten se tulisi taitella.

Itse pyrin taittelemaan kartan jokaisen suunnitellun lentoreitin mukaan siten että kartasta on mahdollisimman helppoa seurata lennon etenemistä.

 

-Kari-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun päällystää niin kannattaa käyttää oikeaa karttakontaktimuovia eikä mitään tiimarin sekundaa.

Ja, mistähän tätä mahtaa saada?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja, mistähän tätä mahtaa saada?

Kirjakaupasta on ainakin joskus saanut. Nykyhetkestä en tiedä kun ei ole tullut hetkeen noita muoviteltua :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus noita visuaalikarttoja sai ostaa valmiiksi päällystettyinäkin, kuinkahan on asian laita nykyään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karttamuovia saa myös SIL-shopista Malmilta. Ja ite kuulun myös kartanpäällystäjien kerhoon, saa reittiviivat kivasti spriiliukosella tussilla vedettyä ja lennon jälkeen isopropanolilla pois jälkiä jättämättä. Taitteluakin kestää paremmin, kuten on jo todettu.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karttamuovia saa myös SIL-shopista Malmilta. Ja ite kuulun myös kartanpäällystäjien kerhoon, saa reittiviivat kivasti spriiliukosella tussilla vedettyä ja lennon jälkeen isopropanolilla pois jälkiä jättämättä. Taitteluakin kestää paremmin, kuten on jo todettu.

 

-m

 

 

Olen kuullut (T)urbaanin legendan että olisi varustettu "ilmailu käyttöön" -hintalapulla. Kenelläkään varmaa tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut (T)urbaanin legendan että olisi varustettu "ilmailu käyttöön" -hintalapulla. Kenelläkään varmaa tietoa?

 

Joo, onhan ne reilusti kalliimpia. Varmaan nämä Karttakeskuksen hinnat antavat suuntaa:

 

http://www.karttakeskus.fi/workspace.client_organization/PublishedService?file=page&action=view&pageID=3&groupID=302&

 

Laminoinnilla tässä tapauksessa käsittääkseni tarkoitetaan juuri päällystettyä. Ei sellaista kovaa laminointia, mitä laminoinnilla yleensä tarkoitetaan...

 

 

EDIT: Täältä Finavian 2007 hinnasto. Ei ihan niin pahat hinnat, kuin edellisessä:

 

http://www.finavia.fi/files/finavia/pdf/2.2.Ulkoinenhinnasto2007.pdf (sivu 2.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan siinä on sekin että Karttakeskus myy sitä huomattavasti enemmän kuin SIL-shop, ja kate on kuitenkin saatava jostain.

 

Eipä se yhden kartan muovituksessa nyt hirveän montaa euroa se ero ole - ja SIL-shop on lähellä kentällä, mikä on hyvä asia. Kyllä siellä tulee käytyä siksi.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin vuosi sitten sain karttojen taitteluohjeen (purjelennon teoriakurssi tai paikkatietomarkkinat ).

Siinä neliön muotoinen kartta jaetaan 16 yhtäsuureen neliön muotoiseen osaan ja keskelle leikataan kahden palan mittainen halkio.  Karttaa taitellaan ehjien viivojen kohtalta molempiin suuntiin. Kartta kannattaa toki päällystää ennen leikkausta ja taittelua, ellei halua uusia karttaa usein. Tämän jälkeen käytössäsi on yhden neliön kokoinen pala, josta on helppo ottaa tarvittava osa esiin.

 

1. Päällystä kartta ja leikkaa halkio palojen 6 ja 10 sekä 7 ja 11 väliltä

[ attachment removed / expired ]

 

2. Taita karttapuoliksi keskeltä vaakasuunnassa.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Tee taitos itseäsi kohti palojen 2 ja 3 sekä 6 ja 7 välistä. Tee samanlainen taitos kääntopuolelle palojen 10 ja 11 sekä 14 ja 15 välille. Tältä pitäisi näyttää kun taitos osoittaa itseesi päin.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Käännä itseäsi kohti olevat palat oikealle, niin saat palat 1, 2, 5 ja 6 näkyville.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Taivuta vaakasuunnassa 1 ja 5 sekä 2 ja 6 välistä.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Taita pystysuunnassa 1 ja 2 välistä.

[ attachment removed / expired ]

 

Taittele avaa, avaa ja taittele. ;)

Näin käytössä on kartta, josta on helppo kääntää tarvittava osa esiin ja ei vie koko näkymää ahtaassa koneessa.

 

PS. Kannattaa harjoitella sopivalla paperilla, ettei tule originaalista makkelia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostan joka kesäksi uuden kartan. Leikkaan pois meret ja naapurimaat. Kisapäivän (purjelento) briefingissä taittelen sen sitten niin että koko reitti näkyy. Ei välttämättä ilmansuuntien mukaan. Siitä voi sitten vähän simuloida lentoa.

 

Kartta kestää muovittamatta kesän, ensi kesänähän se onkin jo vanhentunut.

 

Lennolla kartta on vain varalta mukana. Varsinaisesti katselen kämmykän karttaa ja tehtävälapun karttaa. Tehtävälapun pikkukartta on hyvä: siinä on kaikki suunnat, rajat, D-alueet ja muu todella tärkeä informaatio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, ostin tuollaisen vfr kartan, mutta kuka viitsisi kertoa miten se tulee taitella oikein?

 

Itse olen huomannut, että lentoreiteillä on tapana, mistä tahansa mihin tahansa, mennä aina juuri taitettua saumaa pitkin ja yleensä vielä siksakaten sen molemmin puolin. Eli ehkä "oikea" tapa olisi siis taitella kartta joka lennolle siten, että reitti näkyy siinä parhaiten huomioiden koneessa käytettävissä oleva tila. Ja sitten todeta loppukesästä, että ei nämä kartat mitään kestä. Asiaa tietysti auttaa jo mainittukin muovittaminen.

 

Mutta kun kesällä "ajaa kartan loppuun" niin taas uuden lentokauden alkaessa huomaa, että kartta on kulunut puhki. Ja uuden kauden alkaessa ei olekaan ollenkaan huono asia hankkia taas uusi ajantasalla oleva kartta.

 

- Jukka -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään