Markku Kanninen

LENTONÄYTÖS UTTI V.1975 (viimeinen)osa V Wanhat toverit +MG-79

9 viestiä aiheessa

Rissalan pojat huipensi näytöksen (valitettavasti nämä lensi "vähän" kauempana)

Mukelolla ei tämän jälkeen paljon ilmailtu (MU-4:n viimeinen lento 7.2.1977 = melkein päivälleen 30vuotta sitten)

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Ja HöyryMiGki

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Ja suuri SotaSalaisuus viedään piiloon yleisön uteliailta katseilta...

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä on hienoja! Ujoja poikia Rissalasta kun rullivat näytöksen jälkeen verkon alle piiloon, nämä olivatkin suuria sotasalaisuuksia silloin. Muisti palailee pätkittäin, olin luultavasti itsekin paikalla. Fouga soolon lensi Yrjö Mörsky, Mukelon Kari Forsblom ja MG:n Ari Piippo. Pari kuukautta tämän näytöksen jälkeen Mörsky hyppäsi koelennolla MG-79:stä. Mörsky oli pelastunut täpärästi muutama vuosi aiemmin matalalla suoritetun MG-osaston tyynnyrin epäonnistuttua Juvalla, yksi koneista tuhotui lentäjä mukana. Myös Piipolle kävi myöhemmin ulkomailla ikävästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt meni iltapala väärään kurkkuun, lisää mukelo kuvia vaan esille. :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä on hienoja! Ujoja poikia Rissalasta kun rullivat näytöksen jälkeen verkon alle piiloon, nämä olivatkin suuria sotasalaisuuksia silloin. Muisti palailee pätkittäin, olin luultavasti itsekin paikalla. Fouga soolon lensi Yrjö Mörsky, Mukelon Kari Forsblom ja MG:n Ari Piippo. Pari kuukautta tämän näytöksen jälkeen Mörsky hyppäsi koelennolla MG-79:stä. Mörsky oli pelastunut täpärästi muutama vuosi aiemmin matalalla suoritetun MG-osaston tyynnyrin epäonnistuttua Juvalla, yksi koneista tuhotui lentäjä mukana. Myös Piipolle kävi myöhemmin ulkomailla ikävästi.

Korjaus: Onnettomuus tapahtui Joroisissa. Menehtynyt lentäjä oli nimeltään Pentti Luomala. Olivat harjoittelmassa Kuopion lentonäytöstä varten. Itse näytöksessä

osasto lensi muodostelmassa josta puuttui neljäs kone. Olin ko onnettomuuden sattuessa lähistöllä ilmassa ja kuulin osaston radioliikenteen mm "nelonen meni pintaan"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaunis kiitos Maunolle pilottien nimistä!

Markku

P.s. Niitä Mukelon kuvia kun jollakin ois, mulla ei oo enempää..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fouga soolon lensi Yrjö Mörsky.  Pari kuukautta tämän näytöksen jälkeen Mörsky hyppäsi koelennolla MG-79:stä.

Siis tämä: 12000m:ssä korkeapaineturbiinin roottori hajosi ja erärunko katkesi...(Jyrki Laukkanen: MiG-21 in Finnish Air Force) [ attachment removed ]

Kuva via Mikko Jaakkola

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MG-80:n kuski oli Heikki Luomala.

Tulipa tällainen mieleen, kun Luomala mainitaan: Heikki Luomala oli Vaasan poikia ja Vaasan Lentokerhon jäsen. Muistan, kun eräs kerhon veteraaneista, Henry "Nakke" Laaksonen, kertoi olleensa kahvilla Luomalan kanssa noin viikko ennen onnettomuutta Vaasan lentokentän kahvilassa. Luomala oli ollut käymässä kotipuolessa tuolloin. Oli jäänyt sitten tuo tapaaminen viimeiseksi jutteluksi...

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla