Sami Puro

Puolustusministeriön kuljetuskoneselvitys

33 viestiä aiheessa

http://www.defmin.fi/rasku

http://www.defmin.fi/files/865/PLM-Rasku-nettijulkaisu.pdf

 

Raskaan ilmakuljetuskyvyn tarve ja hankintamahdollisuudet Suomessa -otsikoitu raportti ehdottaa, että Finnair hankkisi vähintään kaksi monikäyttöistä konetta, jotka ovat muunnettavissa kuljetuskoneiksi. Toinen ratkaisu olisi liittyä Ruotsin ja Nato-maiden yhteistyöhön konehankinnoissa, koska pv:n omille koneille ei ole riittävästi käyttöä.

 

 

Finnair vastaa seuraavasti lehdistötiedotteessa:

 

FINNAIRIN LÄHTÖKOHTANA ILMAKULJETUSHANKKEELLE ON LIIKETALOUS

 

Puolustusministeriön tänään julkistetussa selvityksessä esitetään, että Finnair

hankkisi Airbus A330MRTT -laajarunkokoneita, joita valtionhallinto voisi vuokrata

joukkojenkuljetuksiin ja mahdollisiin evakuointeihin kriisitilanteissa. Finnair

asettaa liiketaloudelliset lähtökohdat ensisijaisiksi perusteikseen kaikissa

hankkeissa.

 

-Meillä on paraikaa työn alla kaukoliikenteen laivaston uudistaminen ja joudumme

arvioimaan hyvin tarkasti, millä tavoin suoriudumme edessä olevasta mittavasta

investoinnista. Yhtiön omistusrakenteesta riippumatta Finnair toimii jatkossakin

niin suomalaisten kuin muidenkin asiakkaidensa hyväksi kriisitilanteen niin

vaatiessa, kuten olemme toimineet oma-aloitteisesti aiemminkin, Finnairin

toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Finnairin edustajia on kuultu hanketta kartoittaneen työryhmän asiantuntijoina.

 

Finnair Oyj

Viestintä

18.1.2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo...

 

Kyllähän esim.ilmatankkereiden hankinta suomen kokoiseen maahan kuulostaa,ehkä ??? "hiukan" liioittelulta.

 

-Jukka

 

Vaikuttaa aika lailla poliitikoiden löpinöiltä nuo jutut.Ja Finnair nyt kuitenkin on kaupallisessa lentoliikenteessä toimiva yhtiö,niin että se siitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän esim.ilmatankkereiden hankinta suomen kokoiseen maahan kuulostaa,ehkä ??? "hiukan" liioittelulta.

 

Mites sitten vaikkapa Alankomaat, joka on Suomea kahdeksan kertaa pienempi, tekee tankkereillaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No juu...

 

Nehän ovat NATO maa ja myös kaiken maailman operaatioissa mukan,joten käyttöäkin kait löytyy.

 

Mutta eipä taida olla KLM:n väreissä nuo ilmatankkerit sielläkään,vai onko? :thmbup:

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja juurihan sunnuntain kymmenen uutiset uutisoi, että suomi asettaa noihin kriisitehtäviin 6-8 hornettia ja noin 300 henkilöä. Eli käytännössä jotakin tukea tarpeelle on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja juurihan sunnuntain kymmenen uutiset uutisoi, että suomi asettaa noihin kriisitehtäviin 6-8 hornettia ja noin 300 henkilöä. Eli käytännössä jotakin tukea tarpeelle on.

 

Suomen hornetteja on aika paha tankata tuolla ilmassa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa ei ole. Johan ne aikanaan harjoitteli Brittien kanssa lapissa tankkausta horneteilla.

 

Eikös tuossa lapin harjoituksessa ollut Harrier GR7 koneet käytössä?

 

Nyt allekirjoittaneelta loppui tieto eli vinkatkaahan joku onko noissa meidän herhiläisissä tankkausvälineet? Ainakaan missään en ole nähnyt että olis tötterö pystyssä vai liekö joku sisään rakennettu malli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuossa lapin harjoituksessa ollut Harrier GR7 koneet käytössä?

 

Nyt allekirjoittaneelta loppui tieto eli vinkatkaahan joku onko noissa meidän herhiläisissä tankkausvälineet? Ainakaan missään en ole nähnyt että olis tötterö pystyssä vai liekö joku sisään rakennettu malli.

 

Harrierit olivat harjoituksessa mukana ja kyllä, herhiläiset on varustettu ilmatankkausjärjestelmällä, koska sen poisjättäminen olisi nostanut koneiden hintaa.

Tuollaon kuvasarja suomalaishornettien ilmatankkauksesta, otettu ilmeisesti kun ekat koneet lennettiin Suomeen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on ihan hölmöläisten hommaa ostaa uusia tankkausbusseja.

 

Edullisempi vaihtoehto olisi lahjoittaa vanhat MD-11 armeijalle, ihan niin kuin aikoinaan tehtiin DC-3 kanssa. Kyllähän ne "Hallissa" äkkiä värkättäis  tankkereiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi on ihan hölmöläisten hommaa ostaa uusia tankkausbusseja.

 

Edullisempi vaihtoehto olisi lahjoittaa vanhat MD-11 armeijalle, ihan niin kuin aikoinaan tehtiin DC-3 kanssa. Kyllähän ne "Hallissa" äkkiä värkättäis  tankkereiksi.

 

Ja toisi lisää töitä osaajille. Joka olisi noin työllisyyden kannalta hyvä. Eli Finnair lahjoittamaan 2x MD-11 konetta ilmavoimille !!! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa vaan M11 olla rahtimarkkinoilla sen verran kovaa valuuttaa ettei lahjoitus oikein kannata... Fedex ja kumppanit varmasti työntävät taaloja taskut täyteen jos nuo koneet itselleen saisivat.. Yseistähän olisi aikanaan voinut konvertoida kätevät minitankkerit.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edullisempi vaihtoehto olisi lahjoittaa vanhat MD-11 armeijalle, ihan niin kuin aikoinaan tehtiin DC-3 kanssa. Kyllähän ne "Hallissa" äkkiä värkättäis  tankkereiksi.

 

Joissakin maissahan armeija toimii myös businesselämässä (mm. monissa kaakkois-Aasian maissa)

Jos Suomen armeija ostaisi Finnairilta pari ykstoistasta ja perustaisi samalla Finnish Army Travelin

joka myisi koneiden vapaata kapasiteettia ja lomamatkoja Phuketiin ja Kanarialle  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä- ja Väli-Amerikasta näitä löytyy kanssa. Voisivat sitten lentää myös talvella turisteja Lapin hiihtokeskuksiin!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrierit olivat harjoituksessa mukana ja kyllä, herhiläiset on varustettu ilmatankkausjärjestelmällä, koska sen poisjättäminen olisi nostanut koneiden hintaa.

Tuollaon kuvasarja suomalaishornettien ilmatankkauksesta, otettu ilmeisesti kun ekat koneet lennettiin Suomeen

 

Kiitokset tiedosta, nyt on taas vähän viisampi.  :thmbup:

 

Yhdessä kuvassa tosiaan näyttäis olevan sisältä avautuva varsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh...

 

Millähän rahoilla nuo tankkerit pidettäisiin ilmassa,kun tuntuu välillä olevan vääntöä noiden Hornettien lentotuntienkin kanssa.

 

Ennemmin panostetaan nyt vaan kunnolla herhiläisiin,ja pidetään yllä noiden pilottien lentotuntumaa :thmbup:!

 

-Jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta koko idea on ihan älytön. Suomen IV:n tehtävänä on puolustaa SUOMEA johon ei kyllä tankkeria tai isoa rahtaria tarvita.

 

Ei ole rahaa ostaa tuollaista saatika sitten lentää jossain afganistanissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietystikään uudet toiminnot eivät saa olla poissa lentäjien koulutuksesta ja ammattitaidon ylläpidosta.

 

Mutta on se vaan kumma jos jäänmurtajia, autonkatsastusta, postitoimintaa ja muita vastaavia valtion perustoimintoja osataan menestyksekkäästi viedä ulkomaille.

Luulisi pörssiyhtiön ja jäykän valtionhallinnon väliin mahtuvan yhden yhtiön joka hoitaisi ilmavoimien raskaan kuljetuksen ja tekisi siinä sivussa pientä bisnestä. Taitaa uskallus ja luovuus olla vähän hukassa koko Rädyn komitealta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sitten suu pantaisiin,jos ilmavoimat yhtäkkiä tarvitsisikin koneensa omaan käyttöön ja ne sattuisivat olemaan toisella puolella maapalloa. Toinen skenaario : mitähän yhteiskäyttökoneille (sanahirviö  ;D) myydylle kapasiteetille (rahti/pax) tehtäisiin kriisin sattuessa.

 

Tuntuu hieman siltä, kuin puolustusvoimat olisi ajatellut vain itseään selvityksen teossa.....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisi pörssiyhtiön ja jäykän valtionhallinnon väliin mahtuvan yhden yhtiön joka hoitaisi ilmavoimien raskaan kuljetuksen ja tekisi siinä sivussa pientä bisnestä. Taitaa uskallus ja luovuus olla vähän hukassa koko Rädyn komitealta.

 

Se pieni bisnes saattaisi tuollaisessa skenaariossa olla se kompastuskivi. Brysselissä saatettaisiin suhteellisen herkästi tulkita tuollainen järjestely laittomaksi valtion tueksi. Ihan yksinkertaista tuollainen järjestely ei missään tapauksessa olisi kun vapaata kilpailua ei saisi vääristää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu hieman siltä, kuin puolustusvoimat olisi ajatellut vain itseään selvityksen teossa.....

 

Jos puolustusvoimat tekee selvitystä omasta kuljetuskonetarpeestaan niin ketä sen sitten pitäisi ajatella? Jos itselle katsellaan niin itseä ajatellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatukseni tuossa oli, että miksi sotketaan kaupallinen lentoyhtiö puolustusvoimien kuljetuskapasiteettikuvioon. Tulikohan herroille edes mieleen yhteistyö muiden maiden kanssa koneiden hankinnassa. Enkä nyt tarkoita välttämättä Natoa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatukseni tuossa oli, että miksi sotketaan kaupallinen lentoyhtiö puolustusvoimien kuljetuskapasiteettikuvioon. Tulikohan herroille edes mieleen yhteistyö muiden maiden kanssa koneiden hankinnassa. Enkä nyt tarkoita välttämättä Natoa....

 

Luulisin, että muita maitakin on mietitty, mutta ne on havaittu olevan käytännössä mahdottomia. Venäjä lienee automaattisesti pois laskuista, jolloin ensimmäisenä tulisi mieleen Ruotsi. Ruotsi kuitenkin on jo kehittänyt ilmatankkaussysteemit Gripeneihin olemassa olevista Herculeksistaan, joten tarvetta uusien ilmatankkauskoneiden hankintaan ei Pohjanlahden länsirannalla taida olla. Näin ollen jäljelle jää Norja, Tanska yms. maat. Ne kuitenkin kaikki ovat NATO:n jäseniä, eikä niillä siten ole mitään tarvetta kehittää omaa ilmatankkauskykyä. Niinpä ainoa taho jonka kanssa Ilmavoimat voisi tässä asiassa yhteistyötä tehdä on jokin kaupallinen lentoyhtiö. Tai sitten pitää liittyä NATOon mikä olisikin se ainoa järkevä ratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko ajatus yhteistyöstä kaupallisen yhtiön kanssa on IMHO aika absurdi. Hienonen taisi todetakin, että ainoastaan Aeroflot on tehnyt aikoinaan vastaavaa yhteistyötä. Olisikin kiva tietää mitä valtio suurimpana osakkeenomistajana asiasta ajattelee, entä muut osakkeenomistajat kuten islantilaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän Aeroflotin nykyversio suostuisi yhteistoimiin,löytyy varmaan tankkikoneitakin jotka pienellä muutostyöllä vrt.MI kopterit toimisivat tässäkin hommassa,ja tämä oli sitten hiukka Kangaspuukonefriikin mietteitä, ei tarvitse hermostua :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään