Sami Puro

Puolustusministeriön kuljetuskoneselvitys

33 viestiä aiheessa

Koko ajatus yhteistyöstä kaupallisen yhtiön kanssa on IMHO aika absurdi. Hienonen taisi todetakin, että ainoastaan Aeroflot on tehnyt aikoinaan vastaavaa yhteistyötä. Olisikin kiva tietää mitä valtio suurimpana osakkeenomistajana asiasta ajattelee, entä muut osakkeenomistajat kuten islantilaiset.

 

Näin äkkiseltään voisi kuvitella, että kovin suuria riemunkiljahduksia ei tämä tankkerikonehanke Finnairin osakkeenomistajissa aiheuta. Islantilaisillahan on asiassa käytännössä veto-oikeus, sen verran paljon hankaluuksia he pystyvät halutessaan aiheuttamaan. Oikeastaan ainoa keino saada osakkaat hankkeen kannalle lienee se, että valtio tekee niin hyvän tarjouksen että siitä ei kertakaikkiaan kannata kieltäytyä. Sitten vaan ollaan siinä tilanteessa, että homma ei enää olekaan välttämättä juuri sen halvempaa kuin koneiden ostaminen suoraan Ilmavoimille. Ja Brysselin suunnalta saattaa tulla aikamoista nikottelua...

 

Fiksuin keino hankkia ilmatankkauskoneita Ilmavoimille kaupallisten toimijoiden myötävaikutuksella lienee Britannian Royal Fleet Auxiliaryn joidenkin kuljetusalustensa kohdalla käyttämä menettely. Alukset on ostettu RFA:n rahoilla ja ovat RFA:n omistuksessa, mutta silloin kun Britannian sotavoimien operaatiot eivät aluksien kuljetuskapasiteettia tarvitse, alukset on vuokrattu tavallisiksi rahtilaivoiksi kaupallisille varustamoille. Näiden alusten kohdalla RFA siis toimii kuin mikä tahansa laivanvarustaja joka itse ei laivaliikennettä harjoita vaan sen sijaan vuokraa aluksiaan muiden käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se pieni bisnes saattaisi tuollaisessa skenaariossa olla se kompastuskivi. Brysselissä saatettaisiin suhteellisen herkästi tulkita tuollainen järjestely laittomaksi valtion tueksi. Ihan yksinkertaista tuollainen järjestely ei missään tapauksessa olisi kun vapaata kilpailua ei saisi vääristää.

 

Eipä välttämättä lainaahan "Varustamoliikelaitos" valtion monitoimijäänmurtajia keskellä  kiireisintä jäänmurtokautta vaikka Brasiliaan putkia vetämään.

Miten jokin lentokoneisiin liittyvä voisi olla vaikeampaa???

Taitaa se todellinen syy olla että Ilmasotaherrat haluavat kehua että meillä on myös isoja koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä välttämättä lainaahan "Varustamoliikelaitos" valtion monitoimijäänmurtajia keskellä  kiireisintä jäänmurtokautta vaikka Brasiliaan putkia vetämään.

Miten jokin lentokoneisiin liittyvä voisi olla vaikeampaa???

 

Siten, että tässä oltaisiin antamassa koneet suoralta kädeltä Finnairille tai muulle osakeyhtiölle. Finstaship omistaa jäänmurtajat ja tekee niillä bisnestä pyrkien mahdollisimman hyvään tuottoon. Suomen jäänmurto on nykyään kilpailutettu, tähän mennessä kuitenkin Finstaship on aina tehnyt parhaan tarjouksen jäänmurtosopimuksesta. Viime syksynä jäänmurto muistaakseni viimeksi kilpailutettiin. Nyt tässä tankkerikonehankinnassa ollaan antamassa lentokoneita suoraan esim. Finnairin käyttöön ilman mitään tarjouskilpailua. Se jos mikä on tulkittavissa valtion laittomaksi tueksi Finnairille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen löyhästi liittyvä uutinen:

 

Ruotsin siviilipuolen kriisinhallintavirasto KBM on julkaissut väliraportin omasta ambulanssikoneprojektistaan. Tavoitteena on että kahdesta B737-koneesta ensimmäinen on 12 tunnin sisällä muunneltavissa kuljettamaan 8 paaripotilasta ja 22 muuta potilasta. Lisätietoja ruotsiksi: http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/templates/Page____9028.aspx

 

Osittain siis samaa aihepiiriä kuin tuossa Pm:n kuljetuskoneselvityksessä, vaikka tämä on täysin siviilivetoinen eikä liity tankkerikysymykseen mitenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ruotsin siviilipuolen kriisinhallintavirasto KBM on julkaissut väliraportin omasta ambulanssikoneprojektistaan. Tavoitteena on että kahdesta B737-koneesta ensimmäinen on 12 tunnin sisällä muunneltavissa kuljettamaan 8 paaripotilasta ja 22 muuta potilasta.

 

Kauankos kesti Finnairin MD-11 muuntaminen tsunamin jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli B757, joka muunnettiin, ei M11. Käytimme M11:sta kohtuullisen hyväkuntoisten potilaiden siirtoon muiden matkustajien ohella.

 

Arttu

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kauankos kesti Finnairin MD-11 muuntaminen tsunamin jälkeen?

 

EDIT// Äh... TAAS myöhässä :-[

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään