Guest PekkaK

Varmuuskopiointi: Ulkoinen, kirjoittava CD-asema?

7 viestiä aiheessa

Itselläni on ollut käytössä vanhahko pöytämikro, ja alkaa huolettaa se, etten ole sillä vielä saanut tehtyä kunnollisia varmuuskopioita. Olisin menossa lähipäivinä laitekauppaan, mutta mikä kannattaisi hommata? Olen ajatellut polttavaa CD-asemaa, mutta sen täytyisi olla ulkoinen, koska tuohon ahtaaseen koteloon ei taida olla mahdollista asentaa mitään ylimääräistä laitetta.

Onko olemassa ulkoisia kirjoittavia CD-asemia ja ovatko ne käyttökelpoisia? Minkälainen liitäntä niissä yleensä on? Ovatko järkevissä hinnoissa?

Muitakin varmuuskopiointitapoja voisi harkita, esim. olisiko USB-tikku parempi vaihtoehto? Tosin, konkreettiseen materiaan poltettu tavara tuntuisi minusta luotettavammalta, eli kirjoittava CD-ROM on minulla lähinnä se tavoiteltavin. Varmuuskopioitavaa aineistoa on kiintolevyllä kaikkiaan 7-8 GB, mistä ehkä 2-3 gigalla on jotain  merkitystä. Ehdotuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko olemassa ulkoisia kirjoittavia CD-asemia ja ovatko ne käyttökelpoisia? Minkälainen liitäntä niissä yleensä on? Ovatko järkevissä hinnoissa?

Minulla on käytössä LG GSA-5169D [¤ Verkkokauppa.com]. Ihan kelpo peli. Samalla laitteella onnistuu myös vanhojen analogisten kuvatallenteiden siirto levylle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo LG on ihan hyvä valinta, ja sitten pitäisi saada ohjelma joka osaa kirjoittaa tuolle laitteelle backupin ja pakata datan. Näitä on monia erilaisia. Microsoftin oma backup ohjelma ei osaa moista harmiksi ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pekalle sen verran sanon kokemuksesta, että cd:lle ei kannata alkaa varmuuskopioita ottamaan enää nykypäivänä. Menee aikaa, hermot ja kauhea kasa lättyjä - Karin ja Teemun esittämä dvd on paljon pätevämpi ratkaisu.

Itse hankin hiljattain ulkoisen kovalevyn johon mahtuu sekä pöytäkoneen että läppärin varmuuskopiot ja niitä on todella helppo päivittää lähiverkon kautta. Muutossuojaahan siinä ei ole kun tiedoston vanha versio korvautuu aina uudella, mutta kammoksumaani levyrikkoa vastaan tuo toimii hyvin ja on niin helppo käyttää että vaimokin osaa.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liitäntä on USB2. LG:n DVD+/-RW:t minä jätän nykyään ostamatta, kun niistä suurin osa on hajonnut käyttöaikanaan (merkki ilmeisesti tulee sanoista "ElGee ostako"). Liteon on noista halpamerkeistä kestänyt paremmin, mutta ei taida ulkoisia tehdäkään. Samsungia ainakin saa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hm. Täytyypä miettiä vielä. En oikeastaan edes tiedä, mikä USB-versio siinä koneessa on.

Varmuuskopioita ottaisin korkeintaan kerran kuussa, tai oikeastaan vain, jos käyttötiedostoissa tapahtuu jotain olennaisia muutoksia. Mistään kriittisestä datasta ei ole kyse, mutta pelkään eniten tuota kiintolevyn rikkoutumista kuten J-P Palo myös.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta pari tollasta Lacien 0.5 teran ulkosta kovoa ja niihin varmuuskopiot etkä pidä normaalisti kytkettynä koneeseen + toiset varmuuskopiot ulkosella polttavalla DVD levyille niin pitäis olla rauhallisin mielin :) Nimimerkillä. rauhallinen sielu ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään