Jukka Nisula

Kaksilapainen "Brewster"?

8 viestiä aiheessa

Kaksilapainen

 

Uusimmassa Tekniikan Maailmassa 3/2007 on Pekka Hietalan ansiokas kirjoitus sotiemme mekaanikoista. Mukana on valokuva, jossa on "Brewster- hävittäjä" kaksilapaisella potkurilla varustettuna. Vai onko kyseessä sittenkin "puusiipi-Brewster" vaiko peräti Humu? Koneessa on hakaristit. Tuo kuvan käynnistinauto vaikuttaa alkuperältään venäläiseltä sotasaalisautolta. Kuva voisi olla Tampereen Härmälästä (Valtion Lentokonetehdas), koska takana näkyvä talorivi muistuttaa Härmälää. Kuva on sivulla 134 ja se on joko Ilmailumuseon tai Kari Stenmanin kokoelmasta.

 

Erikoinen on tuo kaksilapainen potkuri joka tapauksessa Brewsterissä. Onko kuvan koneen moottori venäläinen M-63? Lensikö kone kaksilapaisella vai onko kyseessä vain koekäyttö? Löytyykö tietoa...

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoinen on tuo kaksilapainen potkuri joka tapauksessa Brewsterissä. Onko kuvan koneen moottori venäläinen M-63? Lensikö kone kaksilapaisella vai onko kyseessä vain koekäyttö? Löytyykö tietoa...

 

Luultavimmin Brewster, jossa venäläisellä AW-1 -potkurilla varustettu M-63. Puusiipisen lisäksi tuota myllyä asennettiin tavallisiinkin Brewstereihin muutamia kappaleita. Joissain M-63:issa oli juuri tuo kaksilapainen huiska.

 

Ks. esim. Jukka Raunio, Lentäjän näkökulma II, s.180

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Humu tuo ei ole koska siinä on siipiaseet,pakoputken paikka sopisi kyllä alkuperäiseen BW systeemiin,toisaalta antenni vaikutta kaposelta ollakseen originaali, no niitähän varmaankin vaihdettiin.

Eikö tuo itämoottori ollut eri pakoaukoilla.

Eli veikkaan joku koekäyttö jollain potkurilla jostain syystä, en tiedä, piti vaan taas arvailla. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottijatuota

 

Eihän tuo vaan mahdollisesti olisi Humun "proto" BW-392 juurikin Härmälästä? Hyllystä kaivamani Aéro Journal #7 tarjoaa tätä samaa kuvaa lentomestari Martti Alhon onnettomuustarinan kuvituksena??

 

Eli M-63 ja vanerinen siipi, potkuri itätuote, kenties I-153 tai I-16 ( päätellen näppärästi käynnistysautosta??? )

 

http://www.tampere.fi/ekstrat/vapriikki/muistomerkit/alho.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brewsterin venäläisistä moottorikokeiluista on seikkaperäinen selostus Suomen Ilmailuhistoriallisen lehden Humu-juttusarjassa.

 

Kiitoksia kaikille vastanneille, tietoa löytyy. Ja löytyy kun itsekin penkoo "arkistoja" ajan kanssa. Piti kaivaa esille tuo Teron mainitsema Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 4/1998.  Siinä on mm. Pentti Mannisen piirros BW-371:stä M-63 moottorilla ja kaksilapaisella AW-1 huiskalla. BW-371 oli kevennetty versio, poiketen siten BW-392:sta.

 

Tuollaisella venäläisellä kaksilapaisella AW-1 potkurilla tehtiin myös lentokokeiluja toukokuussa 1942. Vaurioitunut BW-363 sai uuden takarungon BW-369:stä ja venäläisen M-63 moottorin. Kesällä 1942 tehdyissä koelennoissa Tampereella koneessa käytettiin sekä kaksilapaista AW-1-potkuria, että kolmilapaista Hamilton Standard 3-D-340-potkuria. Vertailussa ei suurta eroa löytynyt.

 

Koelentojen jälkeen kaikki muutetut Brewsterit (M-63 moottorilla) luovutettiin rintamakäyttöön. Vertailun vuoksi osassa koneista oli Hamilton-potkuri ja osassa AW-1 (BW-363, -365 ja -371).

 

M-63 moottorit olivat vaikeita käynnistää, ja laivueessa ei ollut käynnistysautoa. Myös mekaanikot olivat tottumattomia moottoriin.

 

Ensimmäinen "Puusiipi-Brewster "oli BW-392, ja siinä oli koko ajan todennäköisesti kolmilapainen huiska. Myös koneesta otetut valokuvat tukevat tätä olettamusta. (mm. SIHL 1/1999, kone Tampereella keväällä 1943) Myöskään mainintaa kaksilapaisesta ei löydy. Tämä kone tuhoutui (lentomestari Martti Alho kuoli) Härmälässä startissa 5.6.1943.

 

Humusta todetaan SIHL artikkelissa 1/1999, että koneen potkureina kokeiltiin Hamilton Standardia ja kotimaista VLS.8003/W-22 potkuria. Kaksilapainen AW-1 potkuri hylättiin osin saantivaikeuksien ja osin tärinäherkkyyden takia. Parempia kolmilapaisia AW-2-potkureitakaan ei saatu Saksasta. (huom: artikkelista ei ilmene, kokeiltiinko Humussa todella kaksilapaista. Oma arvioni on, että ei.)

 

Yhteenvetona voisi SIHL-artikkeleiden ja täällä esille tulleiden tietojen avulla päätellä, että Tekniikan Maailman kuva esittää "tavallista" Brewsteriä Härmälässä. Kyseessä on hyvin todennäköisesti vv. 1942-43 otettu kuva, ja siinä on joko BW-363, BW-365 tai BW-371.

 

Vielä sen verran valokuvia tutkimalla tuli esille, että ainakin koneista BW-371, josta oli poistettu siipi-kk:t, poistettiin siivistä tuollainen Tekniikan Maailman kuvassa näkyvä "patti" eli muotosuojus kk:n suuaukosta. Myös BW-392 "puusiipi-Brewsteristä" ne "patit" puuttuivat. Eli poistettiinko "patit" vasta myöhemmin esim. BW-371:stä? Jos ei, niin kuvan täytyy esittää sitten joko BW-363:sta tai BW-365:sta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä tuosta kuvasta hieman. Siinä oleva käynnistysauto on venäläistä sotasaalista ja tyyppiä AS-2. Tampereella ollut auto oli No 46. As-2 oli tehty GAZ-AA tai AAA kuorma-auton pohjalta. Voimanlähteenä 42 tai 50 hv:n moottori, kierroksia 1400-1500. Autoja valmistettiin vuodesta 1936 lähtien. (lähde: SIHL 3/1995)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään