Lauri Räsänen

Skannerikysymys

37 viestiä aiheessa

Tuota, yritin etsiä vanhoista viesteistä mutta en löytänyt. Mulla ei tuollaista vastaanotinta ole mutta noin teoriamielessä, kuinka pitkä kaapeli on järkeenkäypä vastaanottimen ja antennin välillä? RG58:a kai noissa passaisi käyttää muttaa mites vetojen pituudet.. Entä onko merkitystä kaapelin pituuden suhteen onko kaapeli vaaka- vai pystysuorassa?

--Rami

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RG-58:n vaimennuskerroin on yli 2 kertaa RG-8:n vaimennuskertoimeen verrattuna (online-laskin) .  Aikoinaan, kun tuli touhuttua LA-radioiden kanssa, niin oli yleista, että yli 15 m vedot vedettiin paksulla koaksiaalilla(RG-8). Ilmailutaajuuksilla tuo kerroin on vielä suurempi. Itse laittaisin paksun kaapelin jo 10 m vetoon. Antennikaapelin kulkusuunnalla ei ole merkitystä, koska itse kaapeli ei toimi antennina niin kauan, kun siinä on vaippa päällä. Kaapelin pituutena käytimme mielellämme 1/4- aallonpituuden kerrannaisia parantaaksemme lähetystehoa ja SWR:ää(Standing Wave Ratio). Vastaanoton kannalta tuolla ei ole suurta merkitystä.  Ilmailutaajuudella 123 MHz tuo 1/4- aallonpituus on n. 58 cm. Toimii tuo 58 cm "kuorittua koaksiaalia"  ihan pelkästään skannerin antenniksi.

Edullinen antenniratkaisu on etsiä käsiinsä jostain käyttöä vailla oleva scart-johto ja vaihtaa toisenpään adapteri.

Tv-antenni hoitaa siis virkaa, mutta toimintavarmuutta ei ole, sillä vahvistin saattaa haitata välissä.

Scart-johto ? ??? Siis se, joka on esim. videoiden ja TV:n välillä.  Ei kai ?  :o

Tarkoitat kai TV:n antennikaapelia, johon olet vaihtanut BNC-liittimen ja sen jälkeen latttanut TV-antennijakorasiaan. Talon antennivahvistimen ei pitäisi vahvistaa (ehkä pikkaisen vaimentaa) ilmailutaajuuksia, vaikka ULA- taajuudet ovatkin aika lähellä.

t. Klaus (ent. HELA-134)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota, yritin etsiä vanhoista viesteistä mutta en löytänyt. Mulla ei tuollaista vastaanotinta ole mutta noin teoriamielessä, kuinka pitkä kaapeli on järkeenkäypä vastaanottimen ja antennin välillä? RG58:a kai noissa passaisi käyttää muttaa mites vetojen pituudet.. Entä onko merkitystä kaapelin pituuden suhteen onko kaapeli vaaka- vai pystysuorassa?

--Rami

Ei ole merkitystä sillä, onko veto vaakaan vaiko pystyyn. Kuitenkin jos tarkoituksena on saada antenni ylös, voisi silloin olettaa, että jokainen vaakaveto on desibelien tuhlausta  :o

Vetojen pituuksista: minulla on tällä hetkellä 37 metriä Aircell 7 -koaksiaalia Disconen perässä, ja noin 35 metriä RG-213:sta 156 MHz pystydipolin perässä, jotka ovat molemmat samassa mastossa. Aiheutuvan vaimennuksen esim. VHF-ilmailubandilla voit laskea netistä löytyvillä laskureilla. --> RG-213:lle vajaa 3dB.

Käytännössä molemmilla antenneilla kuuluu kaikki VHF-liikenne erinomaisesti, enkä koskaan ole huomannut vaimennusta ongelmaksi. Jos kuuntelen samoilla radioilla samassa asunnossa parvekeantennillani, ero on kuin yöllä ja päivällä. Katolla olevista signaalia tulee paljon paljon enemmän.

Eli vielä lopuksi tiivistäen: VHF-kuuntelussa se oleellisin asia on saada antenni ylös, rakennusten ja muiden esteiden yläpuolelle. Kaapelivaimennus, joka sinänsä on oleellinen asia sekin, on useimmiten käytännössä toissijainen näissä skannerikuuntelukuvioissa. Sitä signaalia pukkaa niin paljon enemmän siellä ylhäällä kuin asunnossa alhaalla, että sitä on jopa varaa menettääkin sinne kaapeliin, ja silti ollaan voiton puolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat kai TV:n antennikaapelia, johon olet vaihtanut BNC-liittimen ja sen jälkeen latttanut TV-antennijakorasiaan. Talon antennivahvistimen ei pitäisi vahvistaa (ehkä pikkaisen vaimentaa) ilmailutaajuuksia, vaikka ULA- taajuudet ovatkin aika lähellä.

Sitäpä juuri, mutta tuosta vahvistimesta meinasin kyllä sitä, että siitä saattaa olla enemmän haittaa siinä välissä.

Ihan kujalla  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja sit noista linkkien valmiiden antennien asennuskuvista käy ilmi se kaikkein tärkein= antenni mahdollisimman korkealle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ajatellut AR-108n ostoa ja nyt askarruttaa kuuluuko EFTPn/EFESin liikenne. QTH on kuudes kerros tiilitalossa ja EFESiin on lähes näköyhteys, matkaa suoraan on n. 10 kilsaa ja suunnilleen sama on myös EFTPlle.

Entäs acrsd.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tai tommottinen: http://krk.fi/SLIMJIM.pdf, ovat molemmat helppoja itse rakentaa...

Erinomainen rakennusseloste 6NT:ltä. Kun itse tein meri-VHF:lle J-tikun, olisi tuosta ohjeesta ollut hyötyä. Mutta tulipa todistetuksi, että workkii se rumemmankin näköinen kyhäelmä.

RF kun ei kuvia kumarra.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Erinomainen rakennusseloste 6NT:ltä. Kun itse tein meri-VHF:lle J-tikun, olisi tuosta ohjeesta ollut hyötyä. Mutta tulipa todistetuksi, että workkii se rumemmankin näköinen kyhäelmä.

RF kun ei kuvia kumarra.

Nuin on. Tein itse muotopuolen 1/4 -aallon antennin. Muotopuolli sikali, etta roikkuu seinaa vasten ilman yhta maatasoelementtia. Hyvin kuuluu...

(Olisi kiva nahda viritelman sateilykuvio...  ;D )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen ajatellut AR-108n ostoa ja nyt askarruttaa kuuluuko EFTPn/EFESin liikenne. QTH on kuudes kerros tiilitalossa ja EFESiin on lähes näköyhteys, matkaa suoraan on n. 10 kilsaa ja suunnilleen sama on myös EFTPlle.

Entäs acrsd.....

Toimii melko varmasti aivan hyvin varsinkin jos se tiilitalo ei ole missään kuopassa EFTP:hen nähden. Mulla toimii aika hyvin pelkällä perusantennillakin tuplasti kauempana kentästä ylöjärven suuntaan, kenttä ja kuuntelupaikka on molemmat ylempänä kuin väliin jäävä maasto. Tietysti pienellä lisäantennilla kuuluu varmasti ja ACC kuuluu myös hyvin.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään