Aarno Isomäki

potkuriremppaa

13 viestiä aiheessa

en nyt osaa sanoa, kuinka usein oikeissa lentokoneissa potkuria itse paikkaillaan, mutta paramoottoreissa se on melko yleistä. puupotkuria olen maa/lumi/heinä/kehikkokosketuksien takia silloin tällöin paikkaileen, mutta hiilikuituista nyt ensi kertaa.

 

"paramoottorilistalta" kopioitua

 

ajattelin laittaa tällaisen kuvakertomuksen hiilikuitupotkurin korjauksesta, kun siitä oli taannoin puhetta. eihän tämä ainakaan mikään virallinen tapa ole, mutta kelpaa mulle.

viimeksi polven pettäminen aiheutti potkurin rikkoontumisen. kiirettä ei vielä ole, mutta tänään fiksailin potkuria lisää. alkutilannehan oli se, että n. 5 senttiä puuttui potkurin toisesta päästä. hartsina käytin araldit kaksikomponenttiliimaa ja kudoksena lasikuitumattoa. ensimmäisen maton tungin potkurin sisään ja laminoin sen muutaman sentin matkalle. samalla liimasin haljenneen takareunan kiinni.

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

seuraavaksi laminoin toisenkin maton potkurin yläpintaan. tässä vaiheessa määriteltiin tukikerroksen pituus, sekä muoto. toisesta lavankärjestä pahvimallilla otin muodon ja mitalla pituuden. muovikalvo pöydän pinnalla valumuottina antoi alapinnalle oikean muodon.

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

 

 

seuraava vaihe on karkea hionta (80 kuivahiomapaperi) tukirakenteille sekä lasikuitupakkelilla muotojen hakeminen.

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

 

kun muoto on löydetty, ruiskutetaan koetusväri pintaan.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

maalin kuivuttua, se hiotaan pois 320 kuivahiomapaperilla ja epäkeskokoneella! jäljelle jäänyt väri paljastaa monttukohdat.

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

 

monttuihin autopakkelia ja uusi hionta. jälki kelpasi minulle yhteen kertaan tehtynä. oikeen tarkat miehet voi jatkaa tätä vaihetta loputtomiin.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

 

lopuksi pintamaalaus. kuin uusi! hullu ei huomaa ja viisas ei puhu mitään...

 

[ attachment removed ]

 

 

 

tietysti se tasapainotus on vielä edessä. korjattu kärki on nyt selvästi (useita grammoja) painavampi, kuin toinen (jo kertaalleen korjattu myös)

 

onnistuisiko tällainen oikeassa lentokoneessa?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Metalli potkureita ei hirveästi korjailla, suoristus onnistuu tiettyyn rajaan asti, kuten myös lyhennys on yksi tapa saada vaurioitunut potkuri kuntoon.  Tämä taitaa onnistua vain kärjen aluella.

 

Noita kompostipotkureita vissiin korjaillaan jonkin verran, menevät kyllä ihan potkuripajalle. Eli hallin nurkassa ei pakkeloida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että onnistuuko hiilikuitukudoksesta tehdyn potkurin korjaaminen lasikuitumatolla lentokoneessa? Enpä suosittele kokeilemaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurjaa hommaa, kun tietää mitkä voimat lavan kärjessä jylläävät. Pitäisi ainakin olla sama kangas ja hartsi, kun muussa potkurissa. Saattaa muuten lentää viattoman sivullisen silmään tuo paikka  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä tällä menetelmällä on menestyksellisesti ennenkin korjailtu hiilikuitupotkureita. paramoottorissa paikan pysyvyys potkurissa on helppo testata maassa ilman sivullisten läsnäoloa. jos potkuri testitilanteessa kestää täydet varvit, tuskin se tyhjäkäynnillä sivullisen silmään kimpoaa ennen starttia. startin aikana sivullisia ei ole ruukattu etusektoriin päästää. lennon aikana rikkoutuva potkuri ei vaaratilannetta aiheuta. (jollei nyt tuo irronnut palanen satu jonkun maassaolijan päähän kopsahtaa). siinä ainoastaan moottoroitu varjoliito muuttuu moottoroimattomaksi varjoliidoksi... pari kertaa mullakin on mennyt romut potkuriin ja kyllä siinä vähän hitaampikin ymmärtää melko äkkiä kaasua hellittää.

 

itse olen paikkaillut paramoottorin potkureita varmaan jo toistakymmentä kertaa. sekä puisia, että hiilikuituisia. koskaan ei ole vielä paikaamani potkuri rikkoontunutitsekseen keskipakovoiman vaikutuksesta. tiedän kyllä yhden tapauksen, jossa liimattu puu oli tarttunut huonosti kiinni ja lähti koekäytössä autotallin seinään.

 

tässä kuvassa näkyvän potkuririkon aiheutti rikkoontunut starttikehä. palaset särkivät myös starttimoottorin ja sinkoilevat osat menivät potkuriin näkyvin seurauksin. aika ropinaa kuului selän takaa hetken aikaa... 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaa,meilläpäin ei edes soutuveneitä korjata noin erimoisin ainein, valmistaja sekä aineiden valmistaja juoksisi pitkin seiniä jos tietäisi, väittävät että tuollainen oliko nyt kudottu matto ja sitten tuo halvin malli eivät saisi toisiaan jatkaa,taisi olla päällekkäisinä hyväksytään mikäli tekijä tietää mitä tekee.

Pääasia että olet tyytyväinen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän myös toisenlaisia näkemyksiä, mutta henkilökohtaisesti tuon kuvasarjan näkeminen aiheutti kyllä elinikäisen tarpeen pysyä vähintään näköetäisyyden ulkopuolella moottoroidusta varjoliitimistä. Henkilökohtaisena mielipiteenä toivon, että ultra-, experimental- ja tyyppihyväksytyillä ilma-aluksilla ilmailevat harrastajat eivät ota mallia...

 

Manu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän myös toisenlaisia näkemyksiä, mutta henkilökohtaisesti tuon kuvasarjan näkeminen aiheutti kyllä elinikäisen tarpeen pysyä vähintään näköetäisyyden ulkopuolella moottoroidusta varjoliitimistä. Henkilökohtaisena mielipiteenä toivon, että ultra-, experimental- ja tyyppihyväksytyillä ilma-aluksilla ilmailevat harrastajat eivät ota mallia...

 

Manu

 

 

Niin no siis. Alas yleensä pääsee varmaan aika helposti jos motti sanoo sopimuksen irti, joten härvelin sammutus lennolla ei liene ongelma. Toisaalta maassa lähdön aikana nyt on joka tapauksessa viisainta pitää sivulliset kaukana takasektorissa oli potkuri mikä tahansa, tuollaisen propellirepun kanssa juostessa, kompastus ym varmaan rikkoo potkurin aika takuulla ja säleitä lentänee. En usko ihan että tuo korjaus nyt on niin iso katastrofi rikkoutuessaan kuin esim. lentokoneen moottorissa vastaava.

 

Aarno on selkeästi miettinyt asian riskin kuitenkin mikä on hyvä.

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se kumma juttu kun aina korostetaan turvallisuutta ja sitä kuinka lentäminen (käsittääkseni paralentäminen ei tarkoita sitä että seuraava etappi on paralympialaiset) on turvallista ja kuinka kaikki ovat sitoutuneita turvallisuuteen.

Sitten korjataan potkuria halvimmilla mahdollisilla värkeillä ja ollaan siitä vielä ylpeitä. En tiedä koskeeko noita potkureita jotkin määräykset mutta itse en kyllä ikinä hiilikuitupotkuria korjaisi lasikuitumatolla epoksiliimalla ja autopakkelilla. Kyllä hiilikuitu korjataan hiilikuidulla ja käytetään ihan oikeeta hartsia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole mikään guru näissä asioissa, mutta lentokoneosia laminoineena ja vauriokorjausten tarkastajana toimineena itseltäin nousi hiukset pystyyn. Ainakin potkurin pintarätti on melko jykevää kangasta, että en sitä lähtisi korjaamaan lasilla, puhumattakaan, että käyttäisin mattoa. Ja käyttäisin hyvin loivia viisteitä.

 

Tuohon turvallisuustarkastelun jatkeeksi pitää esittää kysymys, että oletko käyttänyt potkuria katkenneena matkalentotehoilla tietääksesi mitä voi tapahtua jos potkurin korjattu kärki ykskaks päättääkin lähteä teillensä. Lähteekö irti a) pilotin tekarit b) asusteeet c) moottori. d) pilotti itse ja jos, niin missä järjestyksessä.

 

Toivon kuitenkin, että laminoitisi kestää paikallaan kaikesta huolimatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuohon turvallisuustarkastelun jatkeeksi pitää esittää kysymys, että oletko käyttänyt potkuria katkenneena matkalentotehoilla tietääksesi mitä voi tapahtua jos potkurin korjattu kärki ykskaks päättääkin lähteä teillensä. Lähteekö irti a) pilotin tekarit b) asusteeet c) moottori. d) pilotti itse ja jos, niin missä järjestyksessä.

 

 

erilaisista syistä johtuen potkuri on itselläkin rikkoontunut jo kymmenkunta kertaa. yleensä starttikompuroinnin seurauksena, mutta pari kertaa lennollakin. tärinä on kyllä niin kova, että koneen joutuu sammuttamaan välittömästi. kuten jo aiemmin totesin, ei potkurin rikkoontuminen tai moottorin sammuminenkaan aiheuta vaaratilannetta, vaan matka jatkuu moottoroimattomana varjoliitona ja korkeus alkaa vajoamaan. koko paramoottorilentämisen filosofia lähtee siitä ajatuksesta, että ei näin häiriöalttiisiin moottoreihin voi luottaa lainkaan. sen takia lennot lennellään liitoetäisyyden päässä turvallisesta laskupaikasta. koko lennon ajan on oltava tiedossa, minne tehdään lasku, jos moottori sattuisi juuri nyt sammumaan. hieman maastosta riippuen suomalaisesta maisemasta löytyy aina varjoliitimelle kelvollinen laskupaikka melko lyhyen matkan päästä. neva, hakkuuaukko, jopa järven ranta on kelvollinen varalaskupaikka. tärinä yksisylinterisessä moottorissa aiheuttaa muutenkin runsaasti kaikenlaisia osien murtumia ja irtoamisia. vaikka kuinka huolellisesti tarkastaisit moottorin ennen lentoa, et voi kaikkia vikoja ennakoida.

vaikka potkurista irtoava palanen menisi varjoliitimen kankaan läpi, tai katkoisi mennessään punoksen, ei sekään vaikuttaisi liitimen ominaisuuksiin havaittavasti. ymmärrän täysin, että lentokoneen potkuria ei voisi tällä tavoin korjata. en minä sitä ihan vakavalla naamalla kysynytkään...

mitä tulee paramoottorin omatoimisen suutaroinnin laillisuuspuoleen, niin jokainen voi korjata omaa moottoriaan vapaasti, valmistajan ohjeita noudattaen.

 

tää ei ole sitten minun särkemä...

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määräysten kertomaa:

 

Voimassa oleva ilmailumääräys OPS M2-9 Lentotoiminta liitimillä:

 

2.5 Huolto- ja muutostyöt

 

2.5.1 Liitimien huolto-, korjaus- ja muutostyöt saa tehdä valmistajan antamien työ- tai huolto-ohjeiden mukaisesti liitimen omistaja tai käyttäjä tai hänen valtuuttamansa henkilö sekä lisäksi varjoliitimien kyseessä ollen laskuvarjotarkastaja tai -kalusto mestari. jos liitimeen halutaan tehdä muutostyö, joka muuttaa liidintä siten, että sille myönnetty tyyppitodistus tai muu hyväksyntä ei ole enää voimassa, muutostyölle on haettava lupa Ilmailulaitokselta.

 

2.5.2 Omistajan tai käyttäjän on tehtävä tai teetettävä ne huollot, tarkastukset ja muutos työt, jotka ovat välttämättömiä kaluston jatkuvalle lentokelpoisuudelle ja jotka valmistaja tai Ilmailulaitos määrää tehtäväksi.

 

2.5.3 Mikäli liitimessä havaitaan rakenteellinen tai tyyppivika, jolla saattaa olla merkitystä liitimen lentokelpoisuudelle, on asiasta tehtävä ilmoitus Ilmailulaitokselle.

 

2.3.4 Kaikki muutos- ja huoltotyöt sekä vikahavainnot ja -korjaukset on merkittävä työn suorittajan kuittauksin liidinkirjaan.

 

 

Määräyksen muutosluonnos sanoo:

 

2.3 Liitimien huolto, korjaus ja muutostyöt

 

2.3.1 Liitimen huolto-, korjaus- ja muutostyöt saa tehdä valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti liitimen omistaja.

 

2.3.2 Omistajan on tehtävä tai teetettävä ne huollot, tarkastukset ja muutostyöt, jotka ovat välttämättömiä kaluston jatkuvalle lentokelpoisuudelle ja jotka valmistaja tai harrasteilmailujärjestö määrää tehtäväksi.

 

2.3.3 Jos liitimeen tehdään muutostyö, joka muuttaa liidintä siten, ettei se vastaa tyyppitodistusta tai muuta hyväksyntää, on liitimen omistajan varmistauduttava siitä, että liidin täyttää muutettunakin asianomaiset rakennevaatimukset.

 

En usko valmistajan hyväksyneen potkurin korjaukseen lasimattoa ja araldiittia, joten korjaus on valmistajan ohjeiden ja ilmailumääräyksen vastainen, näin ollen potkuri/liidin eivät ole lentokelpoisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurjan näköistä puuhaa....  :oEi tuo hiilikuitumatto paljoa maksaisi (vaikka kallista onkin 25 - 50 euroa/m2) eikä tuo epoksihartisi mikropalloista pujumattakaan maksaisi paljoa..... Itse (jos nyt edes rupeaisin korjaamaan) tekesin ensin muotin..... jos on laiska, niin tässä menisi varmaan mallikin.....eipä tarvisi paklailla ollenkaan, jonka jälkeen hiilikuitumatosta ja epoksihartsista tekisin tuon ropellaattorin pään tyhjiöpakkaamalla..... a) todennäköisesti olisi kestävämpi b) painaisi paljon vähemmän c) sitä uskaltaisi käyttää.....

 

itse tein hiilikuitumatosta spinnerin.... aikaa meni 4 päivää, mutta nyt on muotti.... noita tekee 1 /päivä

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla