Mauno Selin

Ikaros Selänpään taivaalla

15 viestiä aiheessa

Kuvat noin neljännesvuosisadan takaa osoittavat että kehitys kehittyy, en tiedä onko kyseessä Ikaros vai Otto Liljendal, asiantuntijat voivat kommentoida. Paikka EFSE.

 

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen laite on Pitkävuoren Riippuliitäjien tekemä. Malli on mahdollisimman lähellä alkuperäistä Francins M. Rogallon suunnittelemaa liidintä. Muistelen Jämsäläisten tehneen näitä ainakin kaksi kappaletta. Rajalan mainokset olivat molemmissa. Toinen laitteista ostettiin Kuopioon joskus 70-luvun lopulla.

 

Kuopion Riippuliitäjät rakensivat keväällä 78 yhden liitimen samoilla kuvilla. Kangas ei ollut dacronia ja liitoluku oli huono. Pitkävuoren maaliinlaskukisoissa sitä käytettiin salaisena aseena. Sillä pääsi nippa nappa pilkulle, kun lensi suoraan.

 

Tenho Salminen suunnitteli 80-luvun alussa sinisiiveksi kutsutun liitimen. Näillä piirustuksilla minäkin rakentelin yhden. Purjeneulomo Niiniranta väsäsi kankaat. Tekemäni laite lenteli myöhemmin ainakin Oulun seudulla.

 

Itse tehtyjä laitteita oli 70-luvun lopulla paljonkin. Eräs kauneimmista oli Kalevi Kokkolan tekemä (Kaija Koon isä). Kokkola oli tunnettu autogirojen rakentaja. En muista Kokkolan lentäneen laitteellaan itse.

 

70-luvun lopulla sattui hinauksessa kuolemaan johtanut onnettomuus. Kiinnityspiste oli muistaakseni ohjauskolmion yläpäässä. Liitimen nokka pääsi turhan ylös, liidin meni kasaan ja tuli jäähän.

 

Kuvan hinausjärjestelyistä päätellen epäilen kuvan olevan 70-luvun lopulta. 80-luvulla ei Rajaloilla enää juuri lennetty.

 

Pitääpä kaivella ja skannata muutama kuva.

 

Vastaus oli tarkoitettu tänne:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,62497.0.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laitanpa minäkin yhden haltuuni joutuneen kuvan tähän threadiin. kuva on otettu pitkävuoren juurella jämsässä, todennäköisimmin 70-luvulla ja kuva on tenho salmisen kokoelmasta alunperin. lentäjän nimeä en muista, mutta ehkä pitkä letti ja liehulahkeet tuo nimen jollekin mieleen. ei kai tuollaista tyyliä nyt kovin monella silloin ollut?-))

 

 

 

[ attachment removed ]

 

ja 70-luvun tunnelmaan pääsee itsekin katsomalla tämän videon:

 

http://video.google.com/videoplay?docid=4561813089641539479&q=good+old+days

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aarno, arvaa katsooko porukka kieroon täydessä Helsinki-Vantaan terminaalissa kun meikäläinen hekottaa tietokoneen edessä.  ;D

 

Olipahan video, varsinkin loppuhuipentuma ratsastuksineen! Auts!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laitanpa minäkin yhden haltuuni joutuneen kuvan tähän threadiin. kuva on otettu pitkävuoren juurella jämsässä, todennäköisimmin 70-luvulla ja kuva on tenho salmisen kokoelmasta alunperin. lentäjän nimeä en muista, mutta ehkä pitkä letti ja liehulahkeet tuo nimen jollekin mieleen. ei kai tuollaista tyyliä nyt kovin monella silloin ollut?-))

 

Liitimen rakenteesta päätelleen veikkaan kyseessä olleen yhden ensimmäisistä virityksistä. Kuva on 70-luvulta ja varmaan puolivälin paikkeilta. Muoti on kyllä ajalle tyypillistä. Muistelen Tenhollakin olleen melko pitkän tukan.

 

Tässä kuvassa Tenho ja Sinisiipi Tahkovuoren taivaalla. Kevät on 79 tai 80.

[ attachment removed ]

 

 

Vaan kuka arvaa mikä on homman nimi tässä kuvassa?

[ attachment removed ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aarno, arvaa katsooko porukka kieroon täydessä Helsinki-Vantaan terminaalissa kun meikäläinen hekottaa tietokoneen edessä.  ;D

 

Olipahan video, varsinkin loppuhuipentuma ratsastuksineen! Auts!

 

Tohdin jo epäillä, että näinköhän on hauska, mutta oli se!

 

Matkustajan käyttö laskuvälineenä oli tosiaan ällistyttävä! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän "normaalista" poikkeavia kuvia on ihan kiva aina nähdä. Alkaa ilmiselvästi vähän väsymään kun katoin aluksi, että ei hitto, siinä on hevonen kyydissä, mutta sitten tarkemmin katottua tajusi, että mistä oli kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Vaan kuka arvaa mikä on homman nimi tässä kuvassa?

 

 

 

 

eiköhän tuossa koeriiputa, eli katsotaan, onko ripustuslenkki varmuudella kiinni ja tutkitaan painopistettä ennen lennon alkua. jaa tuo kärry? olisiko kyse kitkakelahinauksesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eiköhän tuossa koeriiputa, eli katsotaan, onko ripustuslenkki varmuudella kiinni ja tutkitaan painopistettä ennen lennon alkua. jaa tuo kärry? olisiko kyse kitkakelahinauksesta?

 

Eräänlaisesta hinauksesta on kysymys.

 

Paikka on EFRA ja aika on kesä 79. Liidin on mallia "Sinisiipi".

Tarkkanäköinen voi kuvan huonosta laadusta huolimatta havaita ohjauskolmion yläpäässä moottorin ja siitä lähtevän akselin. Akselin toisessa päässä oli potkuri. Kyseessä oli eräs varhaisia soarmaster-virityksiä.

 

Puuttuvien tehojen kompensoimiseksi liidin lentäjineen nostettiin peräkärryyn. Ajatuksena oli antaa laitteelle riittävä alkuvauhti ja päästää se sitten irti.  Kärryä vedettiin autolla. Yksi kaveri seisoi lavalla ja piti kiinni liitimen keulasta (huomaa turvavyö). Paikalle kerääntyi liikaa uteliaita ja kokeilu siirrettiin.

 

Moottoriksi löytyi myöhemmin kotimainen Valmetin tekele. Sen avulla lähtö onnistui juosten.

 

Ilmaan teki mieli.

 

Riippuliidon pioneeriaikoina näki monenlaisia virityksiä. Paras oli erään porukan kehittämä hinaus- tai oikeastaan hissisysteemi. Warren etupää laitettiin pölkyille, toinen etupyörä otettiin pois ja tilalle laitettiin kela. Narun toinen pää laitettiin liitimeen. Liidintä kantava kaveri joutui kävelemään mäen ylös, mutta Warresta sai vetoapua.

 

Ilmailu oli silloin myös hyvä liikuntamuoto. Parhaat kiipesivät Tahkovuoren laelle neljäkin kertaa päivässä ja liki 30kg kuorma selässä.

 

 

Nuo muutamat videonpätkät tuossa aikaisemmin toivat elävästi mieleen ensimmäiset yritykseni. Ainakin yhden laskettelurinteen olen minäkin juossut alas asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli eräs varhaisia soarmaster-virityksiä.

 

Moottoriksi löytyi myöhemmin kotimainen Valmetin tekele. Sen avulla lähtö onnistui juosten.

 

 

eikös tuo soarmaster saanut jonkinlaisen lisänimen "varvasleikkuri" tjsp? millähän ansioilla liikanimi tuli?

 

outo valinta tuo valmet kaksitahtikone lentolaitteeseen. ainakin samanmerkkiset perämoottorit olivat painavia ja kookkaita tehoihinsa nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laitanpa minäkin yhden haltuuni joutuneen kuvan tähän threadiin. kuva on otettu pitkävuoren juurella jämsässä, todennäköisimmin 70-luvulla ja kuva on tenho salmisen kokoelmasta alunperin. lentäjän nimeä en muista, mutta ehkä pitkä letti ja liehulahkeet tuo nimen jollekin mieleen. ei kai tuollaista tyyliä nyt kovin monella silloin ollut?-))

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä nyt on jotain maalauksellista... :laugh:

Toisinsanoen aika mieletön kuva, Kaikessa yksinkertaisuudessaan!

Melkeen Innasen tyyliä tjsp.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla