Tero Hannula

Vaikuttaako pakkanen lentoliikenteeseen?

11 viestiä aiheessa

Kertokaapas te asioista tietävät, vaikuttaako kovat pakkaset lentoliikenteen lähtötäsmällisyyteen ja jos vaikuttaa niin miten. Muu joukkoliikenne tuntuu olevan hätää kärsimässä, mutta en muista koskaan lukeneeni uutisista, että lentoliikenteellä olisi kylmyyden vuoksi ongelmia. Onko koneen kääntäminen pakkasessa miten erilaista tekniikan toimimisen kannalta kuin muutoin? Pinnoillahan pakkanen on jotain sellaista mitä maassa ei tarvitse kokea, mutta... niin, onko se sitten niin eri asia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on jäätävää, niin koneet pitää käsitellä jäätymisenestoaineilla ennen lentoonlähtöä. Sopivassa talviruuhkassa hieman heikommassa kelissä tämä aiheuttaa viivettä, kun kenttäaluetta pitää jatkuvasti siivota lumesta, ja aineiden vaikutusajat ehtivät vanhentua. Sitten pitää käsitellä kone uudelleen..

 

Pakkanenhan ei sinänsä oletusarvoisesti tarkoita jäätävää ilmaa, joten sinänsä kylmän ilman ei pitäisi juuri lentoliikenteeseen vaikuttaa. Käytännössä talviaikana kuitenkin tulee edellämainituista syistä enemmän viivettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä varmasti  johtuiko pakkasesta, mutta ainakin oireet olivat samanlaiset kuin maaliikenteellä pakkasaamuna.

 

Nimittäin pari vuotta sitten olin kuuden aikaan aamulla lähdössä Oulunsalon kentältä Blue1:n (SAS:n) siivin kohti Tukholmaa. Oli kova pakkanen ja olin (suunnitellusti) polkenut polkupyörällä kentälle. Koska pakkanen oli sen verran kipakka, pyörä meinasi kangistua kokonaana, ja oli hilkulla etten myöhästynyt koneesta. Kun sitten hikisen pyöräilyn ja pikaisen turvatarkastuksen ynnä platalla suoritetun pikasprintin jälkeen istuin onnellisesti koneessa, alkoi odottelu. Odottelimme tovin ja vielä toisenkin tovin. Palkkioksi odottelusta henkilökunta tarjoili kaikille yhdet Mariannet.  :) Loppujen lopuksi ohjaamosta kuulutettiin, että koneen toinen moottori ei suostu käynnistymään ja meitä pyydettiin siirtymään takaisin terminaaliin. Seuraava kone Tukholmaan lähti joskus puolen päivän jälkeen. Pyöräilin kotiin aamupäiväunille ja palasin kentälle uudemman kerran, mutta tällä kertaa taksilla.

 

Kone, jonka moottori ei suostunut käynnistymään lähti kentältä jo ennen kuin minä itse olin saanut selvitettyä seuraavan yhteyden ajankohdan. ??? Ja oli se juuri sama yksilö, jolla lensin iltapäivällä. Mahtoiko äkillisesti kiristynyt pakkanen yllättää mekaanikot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pakkanen raiskaa lentokoneitakin, riippuu tietysti konetyypistä kuinka pahasti. Lentoliikenteessä korjausporukat on lähes heti saatavilla kun onkelmia syntyy,  vrt. junaan joka puutuu kesken matkan. Tietysti ulkoasemilla tilanne on hieman toinen, hankalinta on siellä yöpyvillä koneilla, käännöillä yleensä ei synny suoranaisesti pakkasesta johtuvia ongelmia.

 

Vaikeinta on noiden talousvesien kanssa, oi jospa voisi sekottaa hieman viinaksia niihin...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kova pakkanen ei sinäänsä ruuhkauta ainakaan jäänpoistajia koska ilma on kuivaa ja mahdollinen lumikin jota sataa on köykäistä pakkaslunta joka lähtee jo rullauksen aikana pois.

 

Kaikista painajaismaisin kelihän talvella on juuri siinä nollan hujakoilla milloin sataa "märkää"  ;D lunta. Kun koko kone on kuorrutettu sellasella 20 cm kerroksella niin   

MD-11:sta pesuun menee neljälläkin autolla helposti 15 min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapas te asioista tietävät, vaikuttaako kovat pakkaset lentoliikenteen lähtötäsmällisyyteen ja jos vaikuttaa niin miten. Muu joukkoliikenne tuntuu olevan hätää kärsimässä, mutta en muista koskaan lukeneeni uutisista, että lentoliikenteellä olisi kylmyyden vuoksi ongelmia. Onko koneen kääntäminen pakkasessa miten erilaista tekniikan toimimisen kannalta kuin muutoin? Pinnoillahan pakkanen on jotain sellaista mitä maassa ei tarvitse kokea, mutta... niin, onko se sitten niin eri asia?

 

Asioista vain vähän perillä olevana väittäisin, että pakkasella on lentoliikenteelle vaikutusta, mutta pääasiassa positiivista. Eli siis miinus olisikin plussaa ja päinvastoin? Noh, epäilyni perustan siihen ajatukseen, että pakkasilla ei käsittääkseni esim. jäänpoisto ennen lentoonlähtöä ole niinkään tarpeellista, koska ilma on kuivaa ja ei takerru koneen pintoihin. Ja vastaavasti suoritusarvot ovat käsittääkseni pakkasella paremmat kuin helteellä. Eli esim. hurjalla helteellä jätetään sitten vähän kuormaa toisillekin ja pakkasella lähtee enemmän kyytiin. Perustuu lähes puhtaaseen arvailuun, mutta asiasta enemmän tietävät varmaan korjaavat käsitykseni...

 

Toinen asia on varmaankn sitten taas se, että herääkö kone aamulla yön ulkona pakkasessa levättyään kantamaan sitä kaikkea kuormaa....  :D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkanen on hyväksi suoritusarvoille. Moottoreiden hyötysuhde kasvaa, kun ulkolämpötila laskee ja tiivis ilma lisää sekä siipien että voimalaitteiden aerodynaamista tehokkuutta.

 

O/T: Lähti muuten Blue1:n MD-90 kuin raketti ilmaan viikko sitten 22L:n ZG-intersectionista!  :) Olipa hauska olla kyydissä, kun on tottunut Avrojen rauhalliseen kiipeämiseen. Aika yllätys oli, kun oli valmistautunut pitkään rullaukseen 22R:lle. Taitaa kesähelteillä olla viisaampaa rullata radan päähän vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee kysymys hieman aika paljon lentosimuosaston puolelle, mutta liittyy niin läheisesti aiheeseen, että laitan tähän. Eli onko vallitsevan ilman lämpötilan vaikutus mallinnettu FS:ssä jotenkin koneiden lentomalleihin ? Ainakin kehittyneemmissä koneissa, kuten LDS:ssä, lämpötila syötetään FMS:aan, mutta onko siitä muuta iloa, kuin näppäimistön naksuttelua ?

 

Arttu

 

Pakkanen on hyväksi suoritusarvoille. Moottoreiden hyötysuhde kasvaa, kun ulkolämpötila laskee ja tiivis ilma lisää sekä siipien että voimalaitteiden aerodynaamista tehokkuutta.

 

O/T: Lähti muuten Blue1:n MD-90 kuin raketti ilmaan viikko sitten 22L:n ZG-intersectionista!  :) Olipa hauska olla kyydissä, kun on tottunut Avrojen rauhalliseen kiipeämiseen. Aika yllätys oli, kun oli valmistautunut pitkään rullaukseen 22R:lle. Taitaa kesähelteillä olla viisaampaa rullata radan päähän vaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se pakkanen maassa kyykistää koneen aika helpostikin. Ruuman luukut jäätyvät, vedet jäätyvät. moottorit alkavat tiputta öljyä/kerosiiniä käynnistyksessä. laitteet antavat mitä ihmeellisempiä vikavalituksia. yms.

 

sinänsä jännää kun kone on kuitenkin suunniteltu lentämään 50 asteen pakkasessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se pakkanen maassa kyykistää koneen aika helpostikin. Ruuman luukut jäätyvät, vedet jäätyvät. moottorit alkavat tiputta öljyä/kerosiiniä käynnistyksessä. laitteet antavat mitä ihmeellisempiä vikavalituksia. yms.

 

sinänsä jännää kun kone on kuitenkin suunniteltu lentämään 50 asteen pakkasessa...

 

Joo, on ne suunniteltu lentämään kaikki systeemit päällä (siis systeemit valmiiksi lämpiminä) siellä kovissa pakkasissa. Mutta onhan se tietysti eri asia alkaa käynnistelemään kylmää moottoria/muuta järjestelmää kovassa pakkasessa.

 

Tuli muuten mieleen kun tuolla toisessa viestiketjussa oli puhetta Herculeksesta, ettei parane sammuttaa moottoreita etelänapamantereella, että onko lentokoneille olemassa mitään vastaavaa systeemiä, kun autoilla lohkolämmittimet. Tietysti näillä pikkukehnoilla/piiputtimilla työnnetään näitä lämpöpuhaltimia moottoritilaan jne, mutta mites suihku/potkuriturbiinit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään