Mikko Maliniemi

HS-125 P4-SKY @ EFKU

15 viestiä aiheessa

Tämmöinen HS-125 kävi pyörähtämässä Kuopiossa tuoden jotain köyhiä venäläisiä(?). P4-rekisteri taitaa kuulua Aruballe, mutta muuta tietoa koneesta en ainakaan itse löytänyt. Olisko vaikka Harrilla takataskussa jotain vinkkiä? ;)

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P4-rekisteri taitaa kuulua Aruballe, mutta muuta tietoa koneesta en ainakaan itse löytänyt. Olisko vaikka Harrilla takataskussa jotain vinkkiä? ;)

 

Arubahan tuo P4 on. Vinkkejä on muutama, mutta tällä kertaa ne eivät ainakaan vielä tuottaneet tulosta eli on varmastikin kyse aika tuoreesta rekisteröinnistä:

 

- www.airlinerlist.com :in valmistusnumeroluettelosta tuota rekisteritunnusta ei löytynyt

- LAAS Corporate Jets of the World -sivustolta http://www.laasdata.com/corpjet/index.php ei myöskään löytynyt

- tällainen Aruban epävirallinen ilma-alusrekisterikään http://luchtvaartkennis.net/P4.txt ei sitä vielä tunne.

 

Varmaankin se jossakin vaiheessa ilmestyy noihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joo, komia konehan se. Kyssäri tuosta olisi varmaan ollut liian helppo...?

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[EDIT] Sen verran vielä, että osaisko Harri tai joku muu guru sanoa tarkemmin alatyyppiä tuosta? 800XP? 850?  Niin ja miksikäs tuota on nyt sitten oikeaoppisesti nimitettävä? Airliners.net tuntee Raytheon Hawker 125:n ja British Aerospace HS-125:n... ja vielä jopa Hawker Siddeley HS-125:n...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi että heitän lusikan soppaan, tosiaan kirjallisuuskaan ei tuota tuntenut, mutta nuita P4-Sxx rekkareita näyttää paljon olevan käytössä Ukrainalaisilla omistajilla, Kone taitaa olla Raytheon Hawker 800 XPi...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä, että osaisko Harri tai joku muu guru sanoa tarkemmin alatyyppiä tuosta? 800XP? 850?  Niin ja miksikäs tuota on nyt sitten oikeaoppisesti nimitettävä? Airliners.net tuntee Raytheon Hawker 125:n ja British Aerospace HS-125:n... ja vielä jopa Hawker Siddeley HS-125:n...

 

En minä noita eri Hawkereita osaa tunnistaa. Valmistajan nimi riippuu siitä milloin ko. koneyksilö on valmistettu. Alunperin konetta valmisti Hawker Siddeley Aircraft. Vuonna 1977 siitä muodostettiin yhdessä British Aircraft Corporationin ja Scottish Aviationin kanssa British Aerospace (BAe). BAe puolestaan myi vuonna 1993 liikesuihkukonevalmistuksensa amerikkalaiselle Raytheonille.

 

Olen välikäden kautta lähettänyt kyselyn tuosta rekisteritunnuksesta, eiköhän alatyyppi ja valmistusnumero selviä ennen pitkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen välikäden kautta lähettänyt kyselyn tuosta rekisteritunnuksesta, eiköhän alatyyppi ja valmistusnumero selviä ennen pitkää.

 

Kiitoksia :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokkatelineen luukut ja pystympi tuulilasi ovat hyviä aiempien mallien (HS125) tuntomerkkejä.  Hawkereissä on luukut kiinni maassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustava välikäden kautta saatu tieto kertoo, että koneen versio olisi HS.125-700, koska koneessa on isot moottorit, mutta vielä suorat tuulilasit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alustava välikäden kautta saatu tieto kertoo, että koneen versio olisi HS.125-700, koska koneessa on isot moottorit, mutta vielä suorat tuulilasit.

 

Eli valmistaja silloin Hawker Siddeley? Ainakin tuon Wikipedian artikkelin mukaan vasta 800-sarja alkaa BAe -merkinnällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta menisi vielä monimutkaisemmaksi, niin näyttää siltä, että Raytheon Corp-emoyhtiö on näköjään myymässä Raytheon Aircraft Companyn pois uudelle yhtiölle, jonka nimeksi tulee tutuista nimistä yhdistämällä Hawker Beechcraft Corp.

 

Tämän uuden firman ovat perustaneet Goldman Sachsin hallitsema GS Capital Partners ja Onex Partners. Yhtiön myymisestä Raytheon-emoyhtiö saa kauppahintana 3,3 miljardia dollaria. Kaikki Raytheon Aircraft Companyn 8500 työntekijää sekä Wichitan, Salinan, Little Rockin ja Dallasin toimipisteet siirtyvät suoraan uudelle yhtiölle kesäkuun loppuun mennessä.

 

Tuleeko tästä kaupasta johtuen sitten jotain mahdollisia muutoksia tyyppimerkintöihin, sitä ei kerro uutinen Professional Pilot-lehden tammikuun numerossa.

 

Hawker Beechcraft HB125?  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen välikäden kautta lähettänyt kyselyn tuosta rekisteritunnuksesta, eiköhän alatyyppi ja valmistusnumero selviä ennen pitkää.

 

No niin, nyt nuo tiedot ovat selvinneet. Kone on entinen P4-AOH ja sen c/n on 257013. A.netissä on kuvia koneesta tällä ja parilla jenkkirekisterillä, joista uudemmassa on sama väritys. Koneen versio on HS.125-700B.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuleeko tästä kaupasta johtuen sitten jotain mahdollisia muutoksia tyyppimerkintöihin, sitä ei kerro uutinen Professional Pilot-lehden tammikuun numerossa.

 

Olisiko silloin kuitenkin nimenvaihto-riskiryhmässä ensimmäisenä Raytheon Premier 1 - kone? Muillahan on sentään jokin yhteys uuden yhtiön nimeen.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, komia konehan se.

 

Jep, klassikko, huokuu brittiläistä arvokkuutta, alkuperäisillä moottoreilla vielä tinkimättömämmän eliitti kone, mutta hieno noinkin. Myös uusissa hawkereissa on onnistuttu hyvin säilyttämään alkuperäinen arvokas tyylikkyys. 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla