28 viestiä aiheessa

Tänään on ollut prkl liukas keli ja peltiä on vääntynyt taas kunnolla tien päällä. Rupesi tuossa mietityttämään, onko lentoliikenteessä tapahtunut mitään vastaavaa? Kone lähtenyt nousu tai laskukiidossa sivuluisuun ja vetänyt radalta ulos?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on yksi lumisen kiitotien tapaus USA:sta, mutta siinä kyllä luisteltiin pitkäksi eikä sivuun:

 

DC-9 meni laskeutumisessa kiitotien päästä ulos ja lunastuskuntoon, koska pyörät eivät alkaneet pyöriä liukkaalla kiitotiellä, mistä johtuen spoilerit eivät tulleet ulos (auto-spoilerit tulevat ulos vasta, kun/jos pyörät alkavat pyöriä) ja tästä syystä jarrutusteho oli huono. Lisäksi lasku tehtiin muutenkin myötätuuleen, mikä ei helpottanut asiaa ollenkaan.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19860221-0〈=en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Qantasin 744 VH-OJH meni laskussa vuonna 1999 Bangkokin Don Muangilla golfkentälle.

Bangkokissa liukkaan kelin vuoksi kiitotieltä ulos?? Näemmä tuo ilmastonmuutos on jo pidemmällä kuin olen osannut kuvitellakkaan :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bangkokissa liukkaan kelin vuoksi kiitotieltä ulos?? Näemmä tuo ilmastonmuutos on jo pidemmällä kuin olen osannut kuvitellakkaan :o

 

Juuh, kiitotie oli tuona iltana liukas. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkkilaiset kajaanissa

Eikös samalla firmalla mennyt aikanaan jollain muullakin "maakuntakentällä" lasku lumisella kiitotiellä pitkäksi? Vai muistanko aivan pieleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkkilaiset taas oli Joensuussa asialla mutta firma oli Intersun Sunways Havacilik A.S

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/5073.htm

Juu Sunwayshan se olikin! Muistin sentään osittain oikein... Tuota aikaeroa noilla oli kyllä paljon enemmän kuin muistin, jotenkin oli sellainen kuva että tapahtuivat samana talvena tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisivat tosin kyllä olla tunisialaisia.

 

My mistake, mutta tunisia ja turkki on vähän sama kansa?  ;)

 

Ei kylläkään liukkauden takia, ainakaan tuon raportin mukaan. Muuten vaan hurjasteltiin. Meneehän niitä autojakin kuivalla kesäkelillä metsään. Eikä ollut turkkilainen, vaan tunisialainen.

 

Ei niin, mutta sivuluisussa kyllä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuluisuhan on helppo saada aikaan kelillä kuin kelillä. Pedaalia pohjaan ja sauvaa könölleen. Korkeus käy kaupaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa

Kuulin sattumalta tapauksen, jossa eurooppalainen charter lentoyhtiön pilotit valmistelivat konettaan pohjoisella lentokentällä paluumatkaan. Mekaanikko tuli ohjaamoon kertomaan koneen olevan kunnossa, samalla kysyen, aijotteko todella lähteä. Pilotit kysyivät miksi ei. No ko noi vinskin pilotit  juuri kertoi sivutuulen olevan liian kova näillä kiitotien kitkoilla. Turha mainita, että eivät sitten lähteneet  ;).

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kenttää kuunnelleena olen saanut sen kuvan, että EFHK:lla niitä kitkoja mittaillaan suht säännöllisesti liukkailla keleillä. Ja veikkaan että aurausporukoilla on käytössä "liuokset" jäätymisen estämiseen.

Onko tietoa, että kuinka usein EFHK:lla on ongelmia laskeutumisessa liukkaan radan vuoksi ? Siis sellaisia ongelmia, joissa kone laskeutuu liukkaalle kiitoradalle ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kenttää kuunnelleena olen saanut sen kuvan, että EFHK:lla niitä kitkoja mittaillaan suht säännöllisesti liukkailla keleillä. Ja veikkaan että aurausporukoilla on käytössä "liuokset" jäätymisen estämiseen.

Onko tietoa, että kuinka usein EFHK:lla on ongelmia laskeutumisessa liukkaan radan vuoksi ? Siis sellaisia ongelmia, joissa kone laskeutuu liukkaalle kiitoradalle ?

Kuulemma kunnossapito saa korville jos koneesta ilmoitetaan "breiking action bad"  ;D ;D

Nojoo, pääperiaatehan on se, että kiitorata pidetään sulana (kesäkunnossa) kokoajan. Liuoksien käyttö on melko tarkkaa hommaa, pitää varoa ettei liuos (varsinkin syksyllä) jäädy radan pintaan, silloin niitä ongelmia vasta tuleekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n Fokker 28 käväisi ulkona radalta muistaakseni Turussa lähtökiidossa, mutta jatkoi. OTK:sta pitäisi löytyä.

Täh? Tarkoitat kai Air Botniaa?

edit: taino sama firma kuiteski  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivuluisuhan on helppo saada aikaan kelillä kuin kelillä. Pedaalia pohjaan ja sauvaa könölleen. Korkeus käy kaupaksi.

 

Juuri näin, eikä sillä ole mitään tekemistä kiitotiellä liukastelun kanssa >:( Pankaapa modet oikeat termit otsikkoon, luulin että täällä keskustellaan perinteisestä ohjaustekniikasta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma lukunsa ovat ne ohjaajat jotka ovat kärynneet "sivuluisusta" ta paremminkin laitamyötäisestä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulemma kunnossapito saa korville jos koneesta ilmoitetaan "breiking action bad"  ;D ;D

Nojoo, pääperiaatehan on se, että kiitorata pidetään sulana (kesäkunnossa) kokoajan. Liuoksien käyttö on melko tarkkaa hommaa, pitää varoa ettei liuos (varsinkin syksyllä) jäädy radan pintaan, silloin niitä ongelmia vasta tuleekin.

 

...niin, ei kai nyt ihan kesäkunnossa. Liukkailla operointi on ihan arkipäivää talvella, rajat on määritelty kullekin konetyypille kunkin operaattorin OM-A:ssa (="ohjekirja"). Ongelmia tulee aika-ajoin, jos kelit on semmoiset, että kiitotie ei vain "suostu pysymään" kunnossa, eli taivaan täydeltä tulee tavaraa. Finnairin/muut kotimaiset lentäjät vaan joutuvat ottamaan liukkauden huomioon noin puolet vuodesta, ja sen takia ovat meleko harjaantuneita talvella operoijia. Vähän niinkuin suomalaiset autoilijat, ei espanjalaisella ole käryäkään kuinka liukkaalla pitää ajaa.

Sanomista varmasti tulee lentäjiltä enemmänkin siitä, jos annetut kitkatiedot eivät pidä paikkaansa, eli luvataan kesäkeli ja sitten onkin liukasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään