Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Nostalgiaa jälleen, muistan tuonkin junnuspotterina EFHK:lta..., laita lisää tästä kuvia jos vain sinulla on kiitos... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivanhan tässä hävettää tunnustaa, että en ole koskaan kuullutkaan saati sitten nähnyt Sir-Air:n väreissä tuollaista.

Aikanaan oli Suomen rekkarissa Lodestar tunnuksella OH-MAP. Taisi liittyä jotenkin ilmakuvauksiin ja piti joskus "tukikohtaa" EFRO:llakin. Silloin ei minulla ollut kameraa, joten ikuistamatta jäi. Onko joku muu ikuistanut ?

 

.....jaa, että lisääkin on tähtimoottoria tulossa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuon Sir-Airin tarina oikein oli ?

 

Paljoa en yksityiskohdista muista/tiedä. Lensivät ainakin Navajolla reittiä Helsinki - Kauhava. Taisi hyytyä matkustaja pulaan. Jossakin aikansa Ilmailulehdessä yhtiön toimitusjohtaja sanoi, että kun markkinaselvitystä tehtiin, niin reitillä olisi pitänyt olla vähintään DC-8 luokan kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sir-Airissa lennettiin Aztecilla / Navajolla reittiä Helsinki - Kauhava ja Mikkelin kautta Varkauteen sekä businessta kotimaassa ja pohjoismaissa. Välillä saatiin vaihteluksi käydä kaukana Euroopassa. Parhaimmillaan kolmella koneella mannekiinejä ympäri Eurooppaa.

 

Kaikkiaan konetyyppejä oli ainakin edellämainittujen lisäksi Cessna-337 ( pushpull ), Beech Baron , Britten Norman Islander , Piper Cheyenne ja Piper Chieftain. Tietenkin niikuin kuvassa näkyy Lodestar

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivanhan tässä hävettää tunnustaa, että en ole koskaan kuullutkaan saati sitten nähnyt Sir-Air:n väreissä tuollaista.

Aikanaan oli Suomen rekkarissa Lodestar tunnuksella OH-MAP. Taisi liittyä jotenkin ilmakuvauksiin ja piti joskus "tukikohtaa" EFRO:llakin.

 

Kyseessähän on sama koneyksilö,rekkari oli 21.05.1979 asti tuo MAP, ilmeisesti omistajan, Finnmap Oy:n mukaan. Tuona päivänä operaattoriksi tuli Sir-Air ja tunnus vaihtui "sööriksi". Maaliskuussa 1985 siirtyi yksityisomistukseen ja syyskuussa 85 myytiin englantiin..

 

//Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloin ihmetteleen, että kyllä minä yleensä kuvasin koneen molemmin puolin... ;)

eli nyt oikea kylki

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän asian ohi, mutta mahtaako tässä olla ko. yhtiön Islander? Tunnuksesta ei ole varmuutta, ehkä OH-BNA:

 

 

http://[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän asian ohi, mutta mahtaako tässä olla ko. yhtiön Islander? Tunnuksesta ei ole varmuutta, ehkä OH-BNA:

Onko tuo päivämäärä varmasti oikein? -BNA ei tuolloin enään ollut suomen rekisterissä.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Että koneessa voi olla tyyliä,moottoreista puhumattakaan!Hyviä otoksia

Harri

Terve vaan

Kyllä nämä vehkeet on mustakin niitä "Ainoita Oikeita Lentokoneitä" Voi vain kuvitella minkälaisen vaikutuksen 30-luvulla silloisten kangaspuiden ja aaltopeltikoneiden jälkeen tällaiset Boengit, Douglasit Lockheetit ihmisiin tekivät!

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo päivämäärä varmasti oikein? -BNA ei tuolloin enään ollut suomen rekisterissä.

Markku

 

Ei mitään tietoa, ei myöskään varmuutta koneen tunnuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään tietoa, ei myöskään varmuutta koneen tunnuksesta.

-BNA oli Suomen rekisterissä 5.8.1970-22.1.1971 josta SIR-AIRrilla 20.10.1970-- kunnes myytiin Englantiin.

-BNB 21.1.1971-23.6.1987 ja -BNC 4.10.1971-20.4.1976

??????

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä BNA , BNB , BNC olivat kaikki Sir-Air:n käytössä.

Jäi mainitsematta että söörin koneilla lennettiin kartoituskuvauksia. Ainakin OH-PNB:lla ( Navajo ) ja OH-PNT:lla ( Cheyenne )

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä BNA , BNB , BNC olivat kaikki Sir-Air:n käytössä.

Heikki

Kyllä rekisteritiedot (Ritarannan kirjat) väittää toista.. ;) siis vain -BNA ?

Markku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkokevät 1986 toi Ouluun mielenkiintoisen kulkijan:

Beechcraft C-45G / PAC Tradewind

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Öljyä suihkutti näköjään vähän joka reiästä..

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuolla kyseisellä Sir-airilla ollu jossain vaihessa Mitsu Mu-2:nen?

T:Utelias Jukkis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa minäkin korteni kekoon, tässä pari kuvaa aiheeseen liittyen:

Sir-Air OH-PNG Helsinki Airshow

[ attachment removed ]

 

Tähtimoottorien jytinää, Neukkujakit ja LIAS (se parempi päivä)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla