Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Tähtimoottori löytyi täältäkin:

OH-HSA avasi kitansa (16.6.77)

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöstä viime kesältä muistaakseni, olikohan moottorin irroitus vai kiinni laittaminen - muistelisin että tässä otettiin irti..

 

full

 

full

 

Syitä miksi nuorena kannattaa kuulua ilmailukerhoon:

full

"Me otetaan tää.."

 

Eki tsekkaa öljyt

full

 

Vaihteeksi länsirautaa

medium

 

Nukkumaanmenoaika

full

 

Miehet palaamassa Lelystad:ista

medium

 

Vaihteeksi taas Antonov

medium

 

Dakota on monikäyttöinen lentokone..

full

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä Antonovin aamusavut viimekesän Pudasjärven tapahtumassa.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama minultakin.

 

[ attachment removed ]

Brequet C.U1. Flygvapenmuseum

 

[ attachment removed ]

Kuusisylinterinen Anzani. Vigna di Valle

 

[ attachment removed ]

Siemens-Halske Etelä-Suomessa 1

 

[ attachment removed ]

Siemens-Halske Etelä-Suomessa 2

 

[ attachment removed ]

Beaver OH-HBA. EFOU 24.5.1973

 

[ attachment removed ]

Uusiokäyttöä. Technik Museum Berlin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmittelin tuossa kun ei tullut aikoinaan kuvattua esim. Konnan käynnistystä vaikka tuo oli aikanaan jokapäiväistä leipää..

Mutta löytyihän jonkinlainen diasarja NorjalaisKonnan käynnistyksestä:

Ensin oikea..huomaa "pullomies" sammuttimineen vieressä   

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Palomies vie pullonsa vasemman moottorin viereen, portaat sisään...

[ attachment removed ]

 

Ja vasemman käynnistys

 

[ attachment removed ]

Elettiin kesäkuuta 1979

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sitten malttanut olla laittamatta paria vaikka aina vaan kauemmas suomesta mennäänkin.... :-[

 

Pratt & Whitney R-1830-92 kotoisin R4D:n vasemmasta siivestä ( kaikkihan toki tietää mikä on R4D..... ::) ) tai siis oikeammin menossa sinne....

 

[ attachment removed ]

 

Jaa miksikö se vaihtaa piti? No kun.....

 

[ attachment removed ]

 

Näin kuulemma käy kun kone seisoo noin kolmisen kuukautta ja potkurin napa valuttaa öljynsä tyhjäksi. Sitten kun koekäytössä se sinne syntynyt ilmakupla lähtee takaisin moottorin kiertoon niin.... 

 

Näin siis olen antanut itselleni kertoa. Täydestä meni. Jotain selityksessä lienee perääkin kun viime kesänä ei mennyt montaakaan kuukautta kun samainen operaatio piti toistaa toiselle puolen. Ja hää oli siis tämä http://www.dfwwing.com/R4D.html

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama vanhempi tähtimoottori-otos Vaasan kentältä 1950-luvulta, olleet täällä kyllä aiemminkin, mutta uusitaan:

Kuvat O.Vanhala via J.Nisula.

 

 

Lockheed Lodestar, Etelä-Afrikan tunnuksin. Vasemmalla Raimo "Rami" Uusihauta ja oikealla Pentti "Pena" Knuuttila. Pikkupoikaa en tunnista, tod.näk. Junior Uusihauta tai Knuuttila.

[ attachment removed ]

 

Valmet Vihurit rivissä -50-luvun lopulla.

[ attachment removed ]

 

Bristol Blenheim, todennäköisesti BL-173 Lohtajan ampumaleirin aikana 1957 tai -58.

[ attachment removed ]

 

Fokker C.X. Vaasassa 1956-57.

[ attachment removed ]

 

Lentohuolto Oy:n Cessna 185 OH-CSD EFVA:lla  vuonna 1958.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-HBA säväytti kun en sellaista tiennyt olleenkaan, Mäkinen&Ritaranta kirjasta selkis että on vaikuttanut suomessa 1957-1974, Imatran Voiman käytössä ilmeisesti. LN-MAP ansaitsee myös  :thmbup: nää wanhat kuvat on mielenkiintoisia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muutakuin "uutta" kuvaa:

Vihuripulja Rovaniemellä 1957

 

[ attachment removed ]

VI-40 moottorihuollossa Oulunsalossa joskus 50luvulla

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko tunnustaa, että tähtimoottorit ovat kauniita... Suhoi on kuvattu joskus 90-luvulla Malmi Airshow'ssa.

 

PS. Kuvassa niinikään esiintyvä Natalia Sergejeva voitti naisten taitolennon maailmanmestaruuden 90-luvun alkupuolella. Joku tiesi kertoa, että hän olisi  vuosikymmenen lopulla menehtynyt lento-onnettomuudessa.  Pitääkö paikkansa?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku kaipaili Konnan kaynnistyskuvaa. No tasta lahtee Romu Delta 7/4/1980 EFHK:lla. Saman vuoden syksyna "deeku" siirtyi rapakon yli ja lenteli rekistereissa N137CA aina 18/3/1995 crashlandingiin saakka, jaaden harmittavasti vain vajaan vuoden 40-vuoden kunnioitettavasta iasta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku kaipaili Konnan kaynnistyskuvaa. No tasta lahtee Romu Delta 7/4/1980 EFHK:lla. Saman vuoden syksyna "deeku" siirtyi rapakon yli ja lenteli rekistereissa N137CA aina 18/3/1995 crashlandingiin saakka, jaaden harmittavasti vain vajaan vuoden 40-vuoden kunnioitettavasta iasta.

Hieno  :thmbup:

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä vielä parit savuiset käynnistykset. Toi C-97 vetää kyllä hiljaiseksi kun 28 pyttyinen 4-rivinen pata laitetaan käyntiin. Siinä ei savulta konetta huomaa.

 

[ attachment removed ]

 

Ja tässä Karairin vanha DC-6B swingtaili (OH-KDA) joka kohtasi loppunsa syksyllä 2001.

 

[ attachment removed ]

 

Antti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa Antti:thmbup: :thmbup: :thmbup:

Mulla ei oo kuin tämä Italian ilmavoimien kuutonen kesäkuulta 1975 Oulussa: (ilman savuja)

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

laitetaan nyt pari savutuskuvaa kun on valmiiksi koneella jonkinmoiset kopiot dioista...

 

 

Douglas DC-7C(F) Seven Seas HI-599CT Miami -92 tjsp

[ attachment removed ]

 

Douglas C-118A Liftmaster (DC-6A) YV-502C Miami -92 tjsp

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy yksi Convairin käynnistyskuva, OH-LRC: http://www.airliners.net/open.file/1169746/L/.

 

Välillä Convair paukautti kunnolla ja pakoputkesta löi metrin mittaiset lieskat. Valitettavasti sellaista en saanut filmille, mutta kaikista Finnairin Convaireista OH-LRA:sta OH-VKM:ään sain kuvat Tampere-Härmälän ilmailumontussa Yashica D:llä 6x6-filmille. Vähintään yksi kutakin on päätynyt myös A-nettiin. Tässä loput:

OH-LRA: http://www.airliners.net/open.file/1166896/L/

OH-LRB: http://www.airliners.net/open.file/1174310/L/

OH-LRD: http://www.airliners.net/open.file/1172548/L/

OH-LRE: http://www.airliners.net/open.file/1174291/L/

OH-LRF: http://www.airliners.net/open.file/1161157/L/

OH-LRG: http://www.airliners.net/open.file/1174290/L/

OH-LRH: http://www.airliners.net/open.file/1167744/L/

OH-VKM: http://www.airliners.net/open.file/1166127/L/

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No käynnistellään tähtimoottoreita lisää...tässä ystävämme Charlie Hotel savuttaa 10.12.2005 Vaasassa.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on kyllä yksi parhaista ketjuista pitkään aikaan.....

 

Kerta tämä nyt näin hyvin lähti käyntiin ( pun intended ) niin lähetetääs muutama savumerkki lisää....

 

 

[ attachment removed ]

 

...vaikka ei meillä mitään niin hianoo ookkan kuin noi Konnat kun vaan näitä samoja Bojoingeja.... ::)

 

 

[ attachment removed ]

 

... jokka savuaakin vielä......

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Onneks edes yks Kolmonen.... vai mikskä Ceeneljäseiskoiksi ne niitä väittää......muttei nekään kyllä lähde kauheen hyvin käyntiin vaikka kuinka on lämmintä.... :P

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja Savuja :thmbup:

Jatketaan tuota 6X6 linjaa

Suomen ilma-alusrekisterissä on vaikuttanut tällainen jykevä yksimoottorinen: Noorduyn Norseman

Tilauslento oy Oulu

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

A. Tirkkonen

[ attachment removed ]

kuvat via Raimo Sallanko

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeita on savut ja kuvat. Kuka se on tämä herrasmies tuon Norsemannin edessä. Joku Estaman veljeksistä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeita on savut ja kuvat. Kuka se on tämä herrasmies tuon Norsemannin edessä. Joku Estaman veljeksistä ?

Oli tuosta Raimon kans aikanaan puhetta mutta ei ollut kukaan Estama vaan joku muu....pitäis taas kysyä.

Markku

P.s. Tuo OH-NOA oli ainakin Tilauslennolla ollessaan keltainen. Tirkkonen näköjään vähän "parannellut" maalausta mutta säilyikö keltainen väri siitä minulla ei ole tietoa. Nuo kellukkeet on kuullemma peräisin ilmavoimien Do-22:ta (DR-) !

Raimo kertoi hänellä olleen kamerana Rolleiflex, tuohon aikaan laatutuote joka näkyy kuvien laadussa:

http://www.cosmonet.org/camera/rollei_e.htm

Niin ja se "Norsun" tähtimoottori :  Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp, 600 hv.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilma-alusrekisterissä on vaikuttanut tällainen jykevä yksimoottorinen: Noorduyn Norseman

Tilauslento oy Oulu

 

Onko tietoa vuodesta milloin nuo Norseman kuvat on otettu? Yksi tuttu on aikoinaan lentänyt Norsemannilla jossain pohjoisessa. Onko Norsemanneja ollut montakin Suomen rekisterissä? Eli mahtaako olla sama kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla