Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Suomen rekisterissä oli vain ja ainoastaan tämä Norseman: n:o 115 OH-NOA  Noorduyn UC-64A Norseman EX 44-70381, HB-UIK 7.5.1951  Vuokralento Oy Kuopio > 19.3.52 Peltonen Helsinki > 29.9.52-26.6.56 Tilauslento Oy > A. Tirkkonen 15.1.58 >Riitaoja jne poistettu 14.10.69 eli noissa aikaväleissä kuvat on otettu. Tätä tuttusi on siis lentänyt.  Koneen raato (runko) pitäis olla tallessa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen rekisterissä oli vain ja ainoastaan tämä Norseman: n:o 115 OH-NOA  Noorduyn UC-64A Norseman EX 44-70381, HB-UIK 7.5.1951  Vuokralento Oy Kuopio > 19.3.52 Pekonen Helsinki > 29.9.52-26.6.56 Tilauslento Oy > A. Tirkkonen 15.1.58 >Riitaoja jne poistettu 14.10.69 eli noissa aikaväleissä kuvat on otettu. Tätä tuttusi on siis lentänyt.  Koneen raato (runko) pitäis olla tallessa.

Markku

Pistetäänpä vähän "Norsu-juttuja" tähän jatkoksi noille mainioille kuville. Kiitos Markku! :)

 

Tilauslennon aikana -52-56 "Norsulle" sattui seuraava tapaus, aika vakavakin.

Jorma Sutela oli viemässä potilasta hoitoon Tukholmaan. Matkalla yllättänyt ukonilma riepotteli Norsemania niin pahasti, että siitä tuli lähes ohjauskelvoton. Kone pääsi laskeutumaan Turun lentokentälle, ja potilas jatkoi matkaa laivalla. Vaurioita tutkaillut Sutela havaitsi, että kangasverhoillun koneen korkeusperäsimen kankaat olivat ukkosmyrskyssä irronneet, mistä johtuen kone ei totellut ohjausta. Sutela ratkaisi ongelman nuoren miehen käytännöllisyydellä:

 

"Minä siinä sitten kans mietiskelin ja hain lakanakangasta kaupungista ja nitojan ja paikkailin sen koneen ja lensin tänne Ouluun. Hugo oli vähän pahana, sano ettei se ole oikein lain mukaista, että tuommosta. Vain hyvin se kävi, siinä sitte korjattiin se oikein kunnolla. Ne oli tosiaan semmosia kangasverhoilukonneita, niin saattoi tuommostakin tapahtua." (lähde: Tilauslennon historiikki)

 

Suomen Siivet-lehdestä 3/1970 löytyy P.Virtasen artikkeli OH-NOA:sta otsikon "Lintumiehiä" alla. Siinä kerrotaan lentäjästä nimeltä Soini W. Särkkä. Särkän veljekset touhusivat koko -50-luvun erilaisilla koneilla, lentäen mm.yleisölennätyksiä ja harrastaen muuta lentotoimintaa. Vuonna 1958 Särkän veljekset hankkivat tämän OH-NOA Norsemanin, jolla ryhdyttiin tiiviisti harrastamaan kaupallista lentotoimintaa. Särkkä kertoo eräästä kiperästä tilanteesta. "Olimme silloin lokakuun 18.päivänä 1961 mainosviirin vetokeikalla Fjalar-veljeni kanssa. Minä ohjasin konetta ja veljeni oli määrä heittää viiri ulos koneesta. Hän heitti, mutta pahaksi onneksi tarttui viirin köysi hänen jalkaansa ja alkoi vetää häntä itseään ulos koneesta ilman varjoa. Kaikeksi onneksi ei itse viiri auennutkaan ja Fjalarin onnistui käsillään tarttua kiinni oviaukon reunoihin. Siinä hän jaksoi roikkua niin kauan, että sain kaivettua puukon esiin ja katkaistua köyden. Sitten jyrkkä kaarto, niin että velipoika paiskautui takaisin sisälle koneeseen. "Norsulla" lennettiin vuoteen 1963 asti, jolloin se poistettiin käytöstä."

 

On se ollut touhua...

 

Koneen omisti tuolloin vuosina 1958-69 P.Riitaoja, Tiituspohja ja operoija oli juuri edellä mainittu Sauli W. Särkkä, Jyväskylä.

 

Jos Suomessa Norseman oli outo lintu ja harvinainen, sitä se ei ollut länsinaapurissamme Ruotsissa, jossa koneita oli kymmeniä käytössä. Kuvan Aros Flygin Norseman-kone on käymässä Vaasassa, ilmeisesti kuvattu meren jäällä, aika on tod.näk. 1950-luvun alkupuoli. Kuva on skannattu 5 x 4 cm pikkukuvasta. (O.Vanhala via J.Nisula)

 

SE-AYF  c/n 810  (44-70545)

 

Rekisteröity Arosflygille Västeråsiin 16.10.1946. Myyty 1953 AB Lapplandsflygille, Porjus. Sieltä edellen Wiggo Norvangille Norjaan, tuunus LN-HAO 31.8.1965. Tietojen mukaan myyty Kanadaan myöhemmin. Ruotsin siviili-Norsemanit löytyy:

http://home.swipnet.se/norseman/ramsida_civilreg.htm

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas vähän jälkijunassa sotkeudun tähänkin juttuun, mutta annettanee anteeksi. Tuolla aikaisemmin joku kyseli, että eikö Sir-Airilla ollut Mitsubishi Mu-kakkonen. Olihan se, Siuomen ensimmäinen laatuaan, ja ensimmäinen japanilainen lentokone Suomen tunnuksilla. Alla pari kuvaa OH-MIS:stä, vaikkei siinä tähtimoottoreita ollutkaan.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Sitten muutama kuva vielä tähtimoottori-sööristä, otettu Malmilla 19.3.80. Kone meni edellisenä iltana laskussa siivelleen. Syynä oli viallinen laskutelineen alalukko, joka petti, kun jäälaikkuisella radalla pyörä välillä lukittui ja sitten taas sulalla tökkäsi. Lasku sinänsä oli hieno, tekijöinä kipparina legendaarinen Lauri "Lörssi" Hirvonen ja perämiehenä lähes yhtä legendaarinen Pekka Lilja. Muita ei koneessa ollut, kyseessä oli siirtolento Hki-Vantaalta Malmille halliin lämmittelemään. Kone korjattiin ja se taisi vielä lentää jonkun kerran Sir-Airin väreissä ennenkuin firma meni konkurssiin.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tekijä itse, eli Lörssi Hirvonen

[ attachment removed ]

 

 

Hiukan hätävarjelun liioittelulta tuntui pääkonttorista tullut käsky peittää yhtiön nimi ja koneen tunnukset...

Itse asiassa muuten tuo kone oli modifioitu melko runsaasti, ja oli tyypiltään L-18 Gulfstar, toinen kahdesta joskus sodan jälkeen Gulf Oilille viritetystä executive-Lodestarista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha, saat anteeksi ;) tuollaisilla kuvilla aiheeseen sotkeutuminen on enemmän kuin toivottavaa...

Hypätäänpä Taas Norsuun:

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Raimo kuvannut Toppilan sataman möljällä.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli tuosta Raimon kans aikanaan puhetta mutta ei ollut kukaan Estama vaan joku muu....pitäis taas kysyä.

Markku

 

 

Olisiko ehkä Jukan jutussa esiin tullut Sutelan Jorma. Oulussa vaikutti aikanaan maarakennusliike Estama & Sutela, Eli Estaman Hugon ja Sutelan Jorman firma. He olivat edesmenneen isäni hyviä "kamuja" ajoilta, jolloin isäni vaikutti Oulussa. Kolmikko kävi mm. joskus -50 luvun alussa Saksassa ostamassa maansiirtokoneita, koska Suomessa ei vielä silloin ollut maahantuojia.

Isäni oli ollut useita kertoja Hugolle "perämiehenä" kyseisen Norsemannin keikoilla. Siitä se tämän suvun ilmailu kiinnostus sai alkunsa.

Jukan jutussa tulee myös esiin Särkän veljekset. Rovaniemen lentoasemanpäällikkö evp Ossi Komppa tiesi kertoa, että Särkän veljekset olivat "siviilissä" veturinkuljettajia. Ossin isä teki elämäntyönsä rautateillä, viimeksi Suolahdessa konduktöörinä. En voi asialle mitään, mutta hänkin oli isäni tuttu -30 luvun rautatieläisajoilta.

 

Varsinaista tähtimoottori tarinaa :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäpä soitin Raimolle ja kysyin: Ei ollut Sutelan Jorma vaan nimeltään Peltonen, siis tuo minunkin rekisteritiedoista kaivama edellinen omistaja ennen Estamaa...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen rekisterissä oli vain ja ainoastaan tämä Norseman: n:o 115 OH-NOA  Noorduyn UC-64A Norseman EX 44-70381, HB-UIK 7 Tätä tuttusi on siis lentänyt.  Koneen raato (runko) pitäis olla tallessa.

Markku

Entä sitten moottori. Onko se vielä olemassa?

Olen kuullut että moottoria olisi käytetty voimanlähteenä  purjekoneiden vintturissa Naarajärvellä vuonna 1967?

Lensin siellä pari lentoa silloin ja muistan että pojat puhui että Norsemanin moottori vetää. En kuitenkaan käynyt kentän toisessa päässä katsomassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä sitten moottori. Onko se vielä olemassa?

Olen kuullut että moottoria olisi käytetty voimanlähteenä  purjekoneiden vintturissa Naarajärvellä vuonna 1967?

Lensin siellä pari lentoa silloin ja muistan että pojat puhui että Norsemanin moottori vetää. En kuitenkaan käynyt kentän toisessa päässä katsomassa.

"Siivet" lehti 4/1987 kertoi -NOAn siirtyneen Keski-Suomen Ilmailumuseon omistukseen, ja Valtonen kyseli yleisöltä osia entisöintiä varten. Siivet olisi kuulemma poltettu Jämillä juhannuskokossa, lehden kuvassa koneesta jäljellä vain repaleinen runko ja laskutelineet , eli mitähän koneelle nykyisin kuuluu? Lehden ilmestymisestähän on pian 20vuotta!

Vielä yks joskus jostakin reproamani kuva Oritkarista:

henkilönnimiä en tiedä

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni olen nähnyt maininnan, että koneen runko on tallessa Suomen Ilmailumuseon (korjattu väärä info) varastossa Vantaalla. Klemettisen Juha voisi varmistaa asian. ;)

 

edit: saatan kyllä muistaa väärinkin...jos se kerran on K-SIM:n omistuksessa.

 

EDIT. Klemettisen Juha varmisti asian, että Norseman on Tikkakoskella varastossa. Kiitos Juhalle.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmönen repro löyty joten pannan tähän väliin

Moottorinvaihto taivasalla Oulussa joskus 1950 luvun loppupuolella:

OH-LRB

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o :o :o Oh-hoh, kyllä sanois nykyajan liitot tuohon että tops-tykkänään!!

 

Tää threadi sisältää niin paljon niin hyvää, että se pitää luokitella UNESCOn maailmanperintökohteeks. Piste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin Norsemanin Tikkakoskella -96 varastohallissa. Riekaleinen runko. Muistaakseni sen potkuri oli kaupan Ilmailu-lehdessä joitakin vuosia sitten. Hintapyynti oli jotain aivan naurettavaa tyyliin 27 000mk...

Löysinpä yhden pienen kuvankin, skannattu joskus aikoja sitten. Alkuperäinen on "jossain".

 

[ attachment removed ]

 

Olis kiva saada näytteille. Ei luulisi puusiipien tekeminen olevan hankalaa kun ei tarvitsisi lentokelpoista tehdä. Kanadasta saisi varmasti museosta piirrustukset.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo kellukkeet on kuullemma peräisin ilmavoimien Do-22:ta (DR-) !

 

Tämä pitää paikkansa. Esko Halme lensi koelennot ja totesi, että kellukkeita täytyy lyhentää takaosastaan, muutoin kone ei nouse portaalle (startin alkuvaiheessa vedettäessä kellukkeiden kannat nappaavat veteen ja jarruttavat voimakkaasti).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kerta

Tässä Norsu on Nuottasaaren tehtaiden laiturissa mutta milloin ja kenen omistuksessa?

Kovasti yksivärinen

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten muutama kuva vielä tähtimoottori-sööristä, otettu Malmilla 19.3.80. Kone meni edellisenä iltana laskussa siivelleen. Syynä oli viallinen laskutelineen alalukko, joka petti, kun jäälaikkuisella radalla pyörä välillä lukittui ja sitten taas sulalla tökkäsi. Lasku sinänsä oli hieno, tekijöinä kipparina legendaarinen Lauri "Lörssi" Hirvonen ja perämiehenä lähes yhtä legendaarinen Pekka Lilja. Muita ei koneessa ollut, kyseessä oli siirtolento Hki-Vantaalta Malmille halliin lämmittelemään. Kone korjattiin ja se taisi vielä lentää jonkun kerran Sir-Airin väreissä ennenkuin firma meni konkurssiin.

 

 

<off topic>

Siisti pikkucorolla kolmannessa ja kuudennessa kuvassa! :D

 

<off topic>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o :o :o Oh-hoh, kyllä sanois nykyajan liitot tuohon että tops-tykkänään!!

 

Niin taitaisi sanoa. Kuitenkin nuita remppoja on maailmansivu joutunut tekemään siellä, missä vika on ilmennyt. Aina ei ole ollut halli mahdollisuuksia, kuten ei ole nykyäänkään.

Nyttemmin jo edesmennyt mekaanikko Paavo Niemi muisteli aikoinaan, että oli Roviksella vaihtanut DC-3:n generaattoria miinus kauhian kylmässä viimassa joskus -50 luvun lopulla. Roviksen hallihan paloi kivijalkaan 1955 ja uutta odotellessa koneet yöpyivät ja kaikki rempat tehtiin "pohjolan liikenteen hallissa".

Generaattorin vaihdon yhteydessä sattui tapaus, kun Paavo oli jäisin sormin kurotellut telineeltä työkalun kanssa jotain pulttia tai mutteria. Joku tyyppi oli tullut kyselemään, että meneekö vielä kauan. Paavolla oli kyselyn johdosta häiriintynyt keskittyminen ja työkalu oli tippunut jäisistä sormista suoraan tämän kyselijän ohtaluuhun. Kyselijä oli hoiperrellut paikalta pois mutisten, ettei täällä näköjään kestä kysellä mitään. Kolmosen kippari oli nähnyt tapauksen ja kysynyt Paavolta, että tunsiko hän tämän kyselijän. Paavo oli vastannut kieltävästi ja kippari oli sanonut, että tyyppi on Turun lentoaseman päällikkö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne kiitotieolosuhteetkaan aina ole olleet viimmesen päälle...

[ attachment removed ]

Fairchild 24W-41A OH-FCO Pöllän "kenttä" (Hailuoto)

Via Raimo Sallanko

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyylikäs leidi oli myös tuo SS Elsa S Toppilassa, olisi edes yksi tuommoinen säilynyt nykyaikaan jossain päin maapalloa...

 

Stten kysymys, joka heräsi tuosta Connan moottorinvaihdosta. Onko noita menneitten aikojen huollossa käytettyjä vehkeitä, kuten tuo kettinkitaljalla toimiva nostosysteemi, vanhoja työkaluja jne olemassa/museoitu?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linköpingin ilmailumuseossa löytyy tämä Flygvapnetin Noorduyn Norseman TP 78 ambulanssikone.

 

Koneen historia:

 

Ruotsalainen firma "Teollisuusdiesel" (Industridiesel) osti koneen USAAF:lta 9.000 dollarilla 14.2.1946. Maaliskuun 3. päivä se lennettiin Saksasta Brommaan USAAF-pilottien toimesta. Kaksi päivää myöhemmin kone lennettiin Bodeniin. Sää oli kehno ja kone meni ympäri laskussa kiitotiellä olleen pehmeän lumen ja auraamattoman kentän takia. Pyrstö ja siivet vaurioituivat ja kone lähetetiin korjattavaksi F21:een Luulajaan. Korjauksen jälkeen kone rekisteröitiin siviiliin tunnuksella SE-ASC Norrlandsflyg AB:lle joka risti sen "Sarek"-nimiseksi. Vuoden päästä se myytiin uudelleen Industridieselille, joka möi sen edelleen ilmavoimille. Se sai rekisterinumeron 78001 (valmistusnumero on 492). Vuosina 1949-59 kone oli Ruotsin ilmavoimien käytössä. Se möi koneen 1960 siviiliin, ja koneen tunnukseksi tuli SE-CLZ, käyttäjä Jämt-lands Aero. Vuonna 1970 kone myytiin Turistflyg AB-firmalle Arjeplogiin, josta se myytiin ilman moottoria ja potkuria vuonna 1980 65.000 kruunulla Ilmailumuseoon Linköpingiin. Museon varastosta löytyi vastaavat osat ennestään, ja ne siirrettiin koneeseen. Koneen entisöinti kesti yhdeksän vuotta, ja 1989 viimeisen päälle entisöity TP 78 siirrettiin museon näyttelyyn. Kuvasin koneen 2003.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-NOA:sta hieman lisätietoa asiasta perillä olevalta lähteeltä: Kone on tosiaan varastoituna Keski-Suomen ilmailumuseon kaarihallissa, tai ainakin oli joitakin vuosia sitten. Viimeinen väritys vaaleansininen hyvin tummansinisellä/mustalla koristeraidalla, kellukekoneen kuvassa on tämä kaavio. Aikaisemmin keltainen mustalla salamaraidalla, tällaisena se tuli Sveitsistä. Värit ovat karisseet rungosta niin, että molemmat väritykset ovat selvästi nähtävissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-NOA:sta hieman lisätietoa asiasta perillä olevalta lähteeltä: Kone on tosiaan varastoituna Keski-Suomen ilmailumuseon kaarihallissa, tai ainakin oli joitakin vuosia sitten. Viimeinen väritys vaaleansininen hyvin tummansinisellä/mustalla koristeraidalla, kellukekoneen kuvassa on tämä kaavio. Aikaisemmin keltainen mustalla salamaraidalla, tällaisena se tuli Sveitsistä. Värit ovat karisseet rungosta niin, että molemmat väritykset ovat selvästi nähtävissä.

 

 

Näin on, saman vahvisti Klemettisen Juha minulle. Eli väärä muistikuvani koneen olinpaikasta Suomen Ilmailumuseon varastossa korjataan tässä samalla. "Vanha rouva Dakota"kirjasta, joka on Keski-Suomen Ilmailumuseon historiikki, löytyy lista Tikkakoskella varastoiduista koneista, ja OH-NOA on listalla. Kirja on painettu 2005.

 

Kiitoksia Juhalle ja Harrille oikaisusta.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla on LCH:n porukoilla (eli siis Airveteran:illa) juurikin tuollainen samanlainen maavirtalaite myös. Samoin Malmin lentoaseman perinteikkäässä hallissa on kettinkitalja katossa mitä käytetään ihan aktiivisesti mottorien vaihdossa jne (olikin vissiin tuossa mun yhdessä antonov-kuvassakin)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla