Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Oho! Käsittämätöntä, mutta tämä ketju oli mennä minulta kokonaan ohi. Kiitos vinkistä  ;)

Hienoa materiaalia  :thmbup: Pitänee kantaa omakin korsi kekoon...

 

1. Näin se toimii

[ attachment removed ]

 

2. Sääsken nokalla

[ attachment removed ]

 

3. Tähtimoottorista pitää pitää hyvää huolta

[ attachment removed ]

 

4. Stigu pintaa syvemmältä

[ attachment removed ]

 

5. Suomi Filmin tuulikone

[ attachment removed ]

 

6. Tässä pitäisi olla tähtimoottori  :-

[ attachment removed ]

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoja kuvia tässä katselin ja tuli tämä vastaan. Kuvattu Tikkakoskella -04, eikös ole juurikin Norsemanin moottori. Ainakin kuvatekstissä näkyy -NOA:n kuva.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Stten kysymys, joka heräsi tuosta Connan moottorinvaihdosta. Onko noita menneitten aikojen huollossa käytettyjä vehkeitä, kuten tuo kettinkitaljalla toimiva nostosysteemi, vanhoja työkaluja jne olemassa/museoitu?

 

 

 

Ihan soivia pelejähän ne vielä on. Oheisessa kuvassa suoritetaan ajanmukaisin menetelmin moottorinvaihtoa kotimaiseen Piper Cheyenneen Tbilisin lentopaikalla Georgiassa (suomeksi kai Yrjölä?). Aikaa kuvan ottamisesta melko tarkkaan 10 vuotta. Kettinkitalja saatiin lainattua paikallisen lentoyhtiön huoltokorjaamolta vaivaista 100 dollarin korvausta vastaan. Se maksettiin suoraan käteen jollekin päällikölle. Värkin siirtelyä olisi helpottanut, jos sen yhdessä kumipyörässä olisi ollut ilmaa myös alapuolella. Vaan tulipahan motti vaihdettua.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoja kuvia tässä katselin ja tuli tämä vastaan. Kuvattu Tikkakoskella -04, eikös ole juurikin Norsemanin moottori. Ainakin kuvatekstissä näkyy -NOA:n kuva.

Antti

Kävin eilen Tikkakosken museossa ja siellähän se tosiaan seisoi peränurkassa:

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tällaisin tekstein ja kuvin:

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Ja henkilökunta kertoili rungonraadon olevan tallessa jossakin peltihallissa....

Ja vahvistivat sen tiedon, että siivet paloivat aikanaan Jämin juhannuskokossa. :thmbdn:

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli tämä myös  sama tapaus,  tosin tässä "vain" 550 hv:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sallinette mukaan myös hiukan pienempiä moottoreita, Hfl Stratoksen König Sc 430, 3 sylinteriä, 17kg ja 24hv  ;D

Joku kertoili että moottori on alunperin kehitetty kilpavenekäyttöön :o

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loovan pohjalta löyty postimerkinkokoinen otos. Laatu koosta kärsii mutta mielenkiintoinen varsinkin Oululaiselle :thmbup:

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku, onko Gladiator kuvattu talvisodan loputtua kun ruotsalainen lento-osasto lähti lapista takaisin kotiin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on divarilöytö ilman mitään merkintöjä, mutta muissa lähteissä (Keskinen ja kumppanit 12: "Englantilaiset hävittäjät") on tämän RuåttalaisGellin ( H )  kuva joka on otettu Kauhavalla. Tämä ei ole sama kuva mutta varmaan kuvattu samalla paikalla noin samaan aikaan...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkokevät 1986 toi Ouluun mielenkiintoisen kulkijan:

Beechcraft C-45G / PAC Tradewind

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

 

Ompa harvinaisen ruma mutta jumalattoman karismaattisen näköinen lentokone. :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on tainnut olla täällä jo aiemmin, mutta laitan silti esille - tuo 195:n on niin komia peli!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mika

 

 

Jep, armottoman komea, ei voi mitään. :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sitä Piiveriä pyörinyt Suomenkin taivaalla:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ohvi] Vieläkö lienee hengissä se Majava, joka myytiin Suomesta rapakon taakse joskus 70-luvulla? Matkakertomus kellukkeilla Islannin kautta oli Tekniikan Maailmassa joskus 70-luvun puolivälin paikkeilla.[/ohvi]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ohvi] Vieläkö lienee hengissä se Majava, joka myytiin Suomesta rapakon taakse joskus 70-luvulla? Matkakertomus kellukkeilla Islannin kautta oli Tekniikan Maailmassa joskus 70-luvun puolivälin paikkeilla.[/ohvi]

 

Mitenkäs ohvi tuo nyt oli, täyttä asiaa. OH-MVK on edelleen aktiivikäytössä Prince George-nimisessä paikassa British Columbiassa Kanadassa rekisteritunnuksella C-GIFH. Beaver-sivustolla www.dhc-2.com löytyy kuviakin koneesta, kuten vissiin melkein kaikista muistakin maailman peltimajavista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä hirmu löytyi kovalevyltä.  Cmelak . Onkohan kirjoitettu oikein? Suomessakin pari kukistettu.

[ attachment removed / expired ]

Kuvattu Dessaussa Hugo Junkers museossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun lentoaseman pääkiitotiellä sattui n.50vuotta sitten 13.9.1957 BL-173:lle Laskussa näin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lennonjohtopöytäkirjaan oli merkitty ohjaajaksi Mäkinen Muut ???

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla