Kirjoitettu Helmikuu 23, 2007 Joskus joltakin skannattu kuva PZL 101A Gawron OH-GAB Oulun lentoasemalla [ attachment removed / expired ] Markku Oliskos koneen päällä edesmennyt ystävämme: Paavo Galkin? Olemus ja tukka sopisivat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2007 Oulun lentoaseman pääkiitotiellä sattui n.50vuotta sitten 13.9.1957 BL-173:lle Laskussa näin: Lennonjohtopöytäkirjaan oli merkitty ohjaajaksi Mäkinen Muut ??? [ attachment removed / expired ] Markku Tuossa kuvassa näyttäisi olevan Elonheimo nahkatakissaan, äärimmäisenä oikealla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2007 Tornin päiväkirjasta: 13.09.1957 BL-173 06.08 EFJY --- 07.07. EFOU Ohj. Mäkinen 16.09.1957 BL-173 12.11 EFOU -- 13.21. EFJY Ohj. Kiljunen Ei tuossa ajassa kovin isoa remppaa oo tehty.... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2007 Tähtimoottori, suurenpuoleinen. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 23, 2007 Rautiaisen Tapsa Stigulla Pyhäsalmessa 80-luvun alkupuolella [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] matti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Unohdetaan hetkeksi siviilimyllyt : Oberursel U.I 9-sylinterinen (100hv/75kW/134km/h) ja ilmajäähdytteinen mylly Fokker E.III keulilla 1915. [ attachment removed ] Le Rhone (110hv/82kW/145km/h) & Avro 504K. [ attachment removed ] Sopwith Camel F.1 & Clerget 9B (130/97/185km/h). [ attachment removed ] Fokker Dr.1 & Oberursel U.II (110hv/82kW/185km/h). Ei pyöri kuin potkuri... ???. [ attachment removed ] Tässä pyörii ja tupruttaa jo myllykin . [ attachment removed ] Morane Saulnier A1 & Gnome 160 heppaa ja maksiminopeus 129 km/h. [ attachment removed / expired ] PO-2 & Shvetsov M-11D (115hv/86kW/152km/h). [ attachment removed / expired ] I-15bis & M-25V (570kW/350km/h). [ attachment removed / expired ] PZL-11C & Mercury VI (630hv/470kW/ 375km/h). [ attachment removed / expired ] Gelli & Bristol Mercury VIIIA (850hv/630kW/414km/h). [ attachment removed / expired ] Harward/Texan T-6G & P&W R-1340-AN-1 Wasp (600/450/335km/h). [ attachment removed / expired ] Curtiss Hawk & Pratt & Whitney R-1830-13 Twin Wasp (1050hv/783kW/474km/h). [ attachment removed / expired ] Grumman Wildcat F4F-4 & Pratt & Whitney R-1830-86 (1200/900/515). [ attachment removed / expired ] Hellcat & P&W R-2800-18W Double Wasp (2000hv/1500kW/610km/h). [ attachment removed / expired ] Vought Corsair F4U-4 & P&W R-2800-18W (2100/1565/718km/h). Sama mylly kuin F6F-5 Hellcatissa. [ attachment removed / expired ] Bearcat F8F-1 & P&W R-2800-34W Double Wasp (2100/1600/680km/h). [ attachment removed / expired ] Tigercat & 2 x Pratt&Whitney R-2800-34W (2100/1600/740km/h). [ attachment removed / expired ] T-28D Trojan & Wright R-1820-86 Cyclone (1425hv/1063kW/552km/h). [ attachment removed / expired ] Skyraider A-1H & Wright R-3350-26WA (2700hv/2000kW/520km/h). [ attachment removed / expired ] SeaFury FB 11 & Bristol Centaurus XVIIC (2480/1850/740km/h). [ attachment removed / expired ] B-25J Mitchell & 2 x Wright R-2600 Cyclone (1850/1380/442km/h). [ attachment removed / expired ] B-17G & 4 x Wright R-1820-97 Cyclone (1200/895/462km/h). [ attachment removed / expired ] Ju-52 & Pratt & Whitneyt. Alkuperäiset BMW:t vaihdettu poies. [ attachment removed ] Oikeassa lentokoneessa on neljä moottoria . [ attachment removed ] Jotka tuovat/toivat pojat kotio 8): [ attachment removed ] Voipi olla asiavirheitä, mutta myllyjen tiedot ovat suuntaa antavia . Ja liikenteen kohinaan: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Hienoa! Loistavaa! arvasin, että sulta, Jukka, näitä löytyy Markku p.s. pieni aasinsilta: Harwardissa on samnlainen mylly kuin Norsemanissa.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Jukka laittoi niin hienoja kuvia, että meinasin vetää nämä omani takaisin. Mutta menköön, muutama tähtimoottorinäkymä rapakon takaa, enimmäkseen Renossa otettuja parisenkymmentä vuotta sitten. Grumman Bearcat "Rare Bear" [ attachment removed / expired ] Hawker Sea Fury "Furias" [ attachment removed / expired ] North American T-6 Harvard "Miss Behavin'" [ attachment removed / expired ] Sea Fury-rivistö [ attachment removed / expired ] Sea Fury "Nuthin Special" [ attachment removed / expired ] Super Corsair [ attachment removed / expired ] Lievästi modifioitu ja osuvasti nimetty Jak-11 "Mr Awesome" palaamassa ensilennoltaan modifikaation jälkeen Van Nuysissa Kaliforniassa. [ attachment removed / expired ] T-6 "Warlock" kiertää pylonia Renossa [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Awesome Yak-11 on aika "tuunattu" peli . Hienojahan nämä Juhan kuvat ovat! Loppusodan vauhdikkaat menopelit ovat valjastettu Renon ratsuiksi siviilissä. Hyvä näin. Alkuperäinen Yak-11 on Wikpedian mukaan varustettu Shvetsov ASh-82 moottorilla (570hv/425kW/460km/h). Näistä ranskalaisista Yak-11/Yak-3U koneista en ole varma, jos ovat alkuperäisiä myllyjä vaihdelleet poies.... [ attachment removed / expired ] Yak-18 & Ivchenko AI-14RF (300hv/224kW/300km/h) [ attachment removed / expired ] TS-8 Bies & Narkiewicz WN-3 (283hp/211kW/315km/h). [ attachment removed / expired ] Vihuria vastaava.... [ attachment removed / expired ] Tupolev Tu-2 & 2 x Shvetsov ASh-82 (1850hv/1380kW/521km/h) [ attachment removed / expired ] Ilmeisesti aidot "bemarit"....? [ attachment removed / expired ] Suomi kytkös loppuun . [ attachment removed / expired ] 2 x Alvis Leonides 127 (540hp/300km/h) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Suomi kytkös loppuun . Hunting Percival Pembroke? Olikos näitä IV:lla käytössä aikoinaan?? [offari alk] Muistan pikkupoikana lukeneeni Ilmailusta, että joku suomalainen olis tehny RC -mallin "pemarista" ja käyttänyt siihen "aitoa tavaraa" eli romutetusta koneesta talteenotettua alumiinia.. [offari päät] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Hunting Percival Pembroke? Olikos näitä IV:lla käytössä aikoinaan?? Ei tainnut olla kirjoissaan, mutta eikös ne lentäneet pariakin. Tikkakoskella on yksi esillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Lakkokevät 1986 toi Ouluun mielenkiintoisen kulkijan: Beechcraft C-45G / PAC Tradewind [ attachment removed / expired ] Öljyä suihkutti näköjään vähän joka reiästä.. [ attachment removed / expired ] Sic transit gloria mundi. Tässä samainen Piiska Malmilla joskus 90-luvun puolessa välissä. Kuvat on otettu nykyisen Konekorhosen hallin edustalta, jossa majalisi niohin aikoihin enemmänkin vanhaa kalustoa. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Hunting Percival Pembroke? Olikos näitä IV:lla käytössä aikoinaan?? [offari alk] Muistan pikkupoikana lukeneeni Ilmailusta, että joku suomalainen olis tehny RC -mallin "pemarista" ja käyttänyt siihen "aitoa tavaraa" eli romutetusta koneesta talteenotettua alumiinia.. [offari päät] Maanmittaushallitus tilasi kaksi vuonna 1955. Tulivat Suomeen 1956 (PR-1 & PR-2) ja olivat käytössä vuoteen 1968 (PR-2). PR-1 liukasteli Utissa lumivalliin 1965 ja sitä ei korjattu. Kartoituskamerat asennettiin Suomessa. Maanmittaushallituksen kouluttamat tähtärit ja kameranhoitajat tekivät kuvaukset. Koneet olivat Hämeen Lennoston ja KuljLLv:n käytössä muuten. Lähde: Timo Heinonen - Thulinista Hornettiin [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Pannaan varmemmaksi vakuudeksi kuvat kummastakin [ attachment removed ] [ attachment removed ] (sarjassamme divarilöytöjä..) Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Sarjassamme oikeita lentokoneita, moottoreita kylläkin vain yksi mutta kaksi tasoa ja avo-ohjaamo: Nätti ku mikä... [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Ja tämmöiset tiedot löyty netistä Registration HB-UPZ Manufacturer CLASSIC AIRCRAFT CORPORATION Aircraft model/type WACO YMF(F5C) Year of manufacture 1993 Work number F5C-055 No. of seats 3 Max. take-off mass 1338 Engine JACOBS R-755 B2 Owner and operator Züllig Matthias CH-8426 Lufingen, Buckstrasse 9 huom. valmistusvuosi siis replica ja sama kone kuin Cessna 195:ssa Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Otetaanpas hyppy taaksepäin aikaan jolloin lentokoneet olivat puuta, miehet rautaa ja moottorit pyörivät. [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Kuka tunnistaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Hienoja koneita! 1) Bleriot XI vuodelta 1909, 2) Blackburn monoplane type D vuodelta 1912, 3) Deperdussin vuodelta 1910. Ja kuvattu Shuttleworthissa, eikös vaan? Tuli käytyä itsekin siellä ihailemassa näitä v.2003. http://www.shuttleworth.org/shuttleworth_aircraft.asp Lensivät leffassa ‘Those Magnificent Men and their Flying Machines’. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Jep jep, ei tarvinnut kauan odottaa Mistä muuten saisi hankittua tuon elokuvan, en ole vielä onnistunut löytämään? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Jep jep, ei tarvinnut kauan odottaa Mistä muuten saisi hankittua tuon elokuvan, en ole vielä onnistunut löytämään? Googlella löytyi: http://www.amazon.com/Those-Magnificent-Their-Flying-Machines/dp/B00014NEX0 Mulla on VHS-versio, tullut joskus tv:stä. Jos et saa mistään, niin... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2007 Pari Konna-kuvaa: OH-VKM Vaasan kentällä 1969. [ attachment removed ] Convair CV340/440 Metropolitan. Missä ja milloin? [ attachment removed ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Convair CV340/440 Metropolitan. Missä ja milloin? Noin 74,5 metrin tarkkuudella siellä missä nytkin, joskus -80 luvun puolivälissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Mitäs veljet ja siskot pidätte tästä tähtimoottorisesta ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Mitäs veljet ja siskot pidätte tästä tähtimoottorisesta ? Sieva kuin sika isona.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Mitäs veljet ja siskot pidätte tästä tähtimoottorisesta ? Tuosta pitäisi saada mekaniikan Nobel , tai pari vuotta linnaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Noin 74,5 metrin tarkkuudella siellä missä nytkin, joskus -80 luvun puolivälissä. Jep, syksyllä 1983 Konna oli vielä pihalla. Taisi olla eka kerta tuolloin, kun kävin uudessa Ilmailumuseossa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla