Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Joskus joltakin skannattu kuva

 

PZL 101A Gawron OH-GAB Oulun lentoasemalla

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

 

Oliskos koneen päällä edesmennyt ystävämme: Paavo Galkin? Olemus ja tukka sopisivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun lentoaseman pääkiitotiellä sattui n.50vuotta sitten 13.9.1957 BL-173:lle Laskussa näin:

 

 

 

 

 

 

 

Lennonjohtopöytäkirjaan oli merkitty ohjaajaksi Mäkinen Muut ???

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

 

 

 

 

Tuossa kuvassa näyttäisi olevan Elonheimo nahkatakissaan,  äärimmäisenä oikealla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tornin päiväkirjasta:

13.09.1957    BL-173    06.08 EFJY ---  07.07. EFOU  Ohj. Mäkinen

16.09.1957    BL-173    12.11 EFOU --  13.21. EFJY  Ohj. Kiljunen

Ei tuossa ajassa kovin isoa remppaa oo tehty....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rautiaisen Tapsa Stigulla Pyhäsalmessa 80-luvun alkupuolella

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohdetaan hetkeksi siviilimyllyt  ;):

 

 

Oberursel U.I 9-sylinterinen (100hv/75kW/134km/h) ja ilmajäähdytteinen mylly Fokker E.III keulilla 1915.

[ attachment removed ]

 

Le Rhone (110hv/82kW/145km/h) & Avro 504K.

[ attachment removed ]

 

Sopwith Camel F.1 & Clerget 9B (130/97/185km/h).

[ attachment removed ]

 

Fokker Dr.1 & Oberursel U.II (110hv/82kW/185km/h). Ei pyöri kuin potkuri... ???.

[ attachment removed ]

 

Tässä pyörii ja tupruttaa jo myllykin  ;).

[ attachment removed ]

 

Morane Saulnier A1 & Gnome 160 heppaa ja maksiminopeus 129 km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

PO-2 & Shvetsov M-11D (115hv/86kW/152km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

I-15bis & M-25V (570kW/350km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

PZL-11C & Mercury VI  (630hv/470kW/ 375km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Gelli & Bristol Mercury VIIIA (850hv/630kW/414km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Harward/Texan T-6G & P&W R-1340-AN-1 Wasp (600/450/335km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Curtiss Hawk & Pratt & Whitney R-1830-13 Twin Wasp (1050hv/783kW/474km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Grumman Wildcat F4F-4 & Pratt & Whitney R-1830-86 (1200/900/515).

[ attachment removed / expired ]

 

Hellcat & P&W R-2800-18W Double Wasp (2000hv/1500kW/610km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Vought Corsair F4U-4 & P&W R-2800-18W (2100/1565/718km/h). Sama mylly kuin F6F-5 Hellcatissa.

[ attachment removed / expired ]

 

Bearcat F8F-1 & P&W R-2800-34W Double Wasp (2100/1600/680km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Tigercat & 2 x Pratt&Whitney R-2800-34W (2100/1600/740km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

T-28D Trojan & Wright R-1820-86 Cyclone (1425hv/1063kW/552km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Skyraider A-1H & Wright R-3350-26WA (2700hv/2000kW/520km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

SeaFury FB 11 & Bristol Centaurus XVIIC (2480/1850/740km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

B-25J Mitchell & 2 x Wright R-2600 Cyclone (1850/1380/442km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

B-17G & 4 x Wright R-1820-97 Cyclone (1200/895/462km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Ju-52 & Pratt & Whitneyt. Alkuperäiset BMW:t vaihdettu poies.

[ attachment removed ]

 

Oikeassa lentokoneessa on neljä moottoria   :thmbup:.

[ attachment removed ]

 

Jotka tuovat/toivat pojat kotio  8):

[ attachment removed ]

 

 

Voipi olla asiavirheitä, mutta myllyjen tiedot ovat suuntaa antavia  ;). Ja liikenteen kohinaan:

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa! Loistavaa! arvasin, että sulta, Jukka, näitä löytyy :thmbup:

Markku

p.s. pieni aasinsilta: Harwardissa on samnlainen mylly kuin Norsemanissa..   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka laittoi niin hienoja kuvia, että meinasin vetää nämä omani takaisin. Mutta menköön, muutama tähtimoottorinäkymä rapakon takaa, enimmäkseen Renossa otettuja parisenkymmentä vuotta sitten.

 

Grumman Bearcat "Rare Bear"

[ attachment removed / expired ]

 

Hawker Sea Fury "Furias"

[ attachment removed / expired ]

 

North American T-6 Harvard "Miss Behavin'"

[ attachment removed / expired ]

 

Sea Fury-rivistö

[ attachment removed / expired ]

 

Sea Fury "Nuthin Special"

[ attachment removed / expired ]

 

Super Corsair

[ attachment removed / expired ]

 

Lievästi modifioitu ja osuvasti nimetty Jak-11 "Mr Awesome" palaamassa ensilennoltaan modifikaation jälkeen Van Nuysissa Kaliforniassa.

[ attachment removed / expired ]

 

T-6 "Warlock" kiertää pylonia Renossa

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Awesome Yak-11 on aika "tuunattu" peli  :o. Hienojahan nämä Juhan kuvat ovat! Loppusodan vauhdikkaat menopelit ovat valjastettu Renon ratsuiksi siviilissä. Hyvä näin.

 

Alkuperäinen Yak-11 on Wikpedian mukaan varustettu Shvetsov ASh-82 moottorilla (570hv/425kW/460km/h). Näistä ranskalaisista Yak-11/Yak-3U koneista en ole varma, jos ovat alkuperäisiä myllyjä vaihdelleet poies....

[ attachment removed / expired ]

 

Yak-18 & Ivchenko AI-14RF (300hv/224kW/300km/h)

[ attachment removed / expired ]

 

TS-8 Bies & Narkiewicz WN-3 (283hp/211kW/315km/h).

[ attachment removed / expired ]

 

Vihuria vastaava....

[ attachment removed / expired ]

 

Tupolev Tu-2 & 2 x Shvetsov ASh-82 (1850hv/1380kW/521km/h)

[ attachment removed / expired ]

 

Ilmeisesti aidot "bemarit"....?

[ attachment removed / expired ]

 

Suomi kytkös loppuun  ;).

[ attachment removed / expired ]

2 x Alvis Leonides 127 (540hp/300km/h)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suomi kytkös loppuun  ;).

 

 

Hunting Percival Pembroke? Olikos näitä IV:lla käytössä aikoinaan??

 

[offari alk]

Muistan pikkupoikana lukeneeni Ilmailusta, että joku suomalainen olis tehny RC -mallin "pemarista" ja käyttänyt siihen "aitoa tavaraa" eli romutetusta koneesta talteenotettua alumiinia.. 

[offari päät]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hunting Percival Pembroke? Olikos näitä IV:lla käytössä aikoinaan??

 

Ei tainnut olla kirjoissaan, mutta eikös ne lentäneet pariakin. Tikkakoskella on yksi esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkokevät 1986 toi Ouluun mielenkiintoisen kulkijan:

Beechcraft C-45G / PAC Tradewind

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Öljyä suihkutti näköjään vähän joka reiästä..

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sic transit gloria mundi.

 

Tässä samainen Piiska Malmilla joskus 90-luvun puolessa välissä. Kuvat on otettu nykyisen Konekorhosen hallin edustalta, jossa majalisi niohin aikoihin enemmänkin vanhaa kalustoa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hunting Percival Pembroke? Olikos näitä IV:lla käytössä aikoinaan??

 

[offari alk]

Muistan pikkupoikana lukeneeni Ilmailusta, että joku suomalainen olis tehny RC -mallin "pemarista" ja käyttänyt siihen "aitoa tavaraa" eli romutetusta koneesta talteenotettua alumiinia.. 

[offari päät]

 

 

 

Maanmittaushallitus tilasi kaksi vuonna 1955. Tulivat Suomeen 1956 (PR-1 & PR-2) ja olivat käytössä vuoteen 1968 (PR-2). PR-1 liukasteli Utissa lumivalliin 1965 ja sitä ei korjattu. Kartoituskamerat asennettiin Suomessa. Maanmittaushallituksen kouluttamat tähtärit ja kameranhoitajat tekivät kuvaukset. Koneet olivat Hämeen Lennoston ja KuljLLv:n käytössä muuten.

 

Lähde: Timo Heinonen - Thulinista Hornettiin

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaan varmemmaksi vakuudeksi kuvat  kummastakin

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

(sarjassamme divarilöytöjä..)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarjassamme oikeita lentokoneita, moottoreita kylläkin vain yksi mutta kaksi tasoa ja avo-ohjaamo:

Nätti ku mikä...

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Ja tämmöiset tiedot löyty netistä

 

   

Registration        HB-UPZ    

Manufacturer        CLASSIC AIRCRAFT CORPORATION    

Aircraft model/type        WACO YMF(F5C)    

Year of manufacture        1993    

Work number         F5C-055    

No. of seats         3    

Max. take-off mass         1338    

Engine                         JACOBS R-755 B2    

Owner and operator        Züllig Matthias

                                        CH-8426 Lufingen, Buckstrasse 9

 

huom. valmistusvuosi siis replica ja sama kone kuin Cessna 195:ssa

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaanpas hyppy taaksepäin aikaan jolloin lentokoneet olivat puuta, miehet rautaa ja moottorit pyörivät.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Kuka tunnistaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja koneita!

 

1) Bleriot XI vuodelta 1909, 2) Blackburn monoplane type D vuodelta 1912, 3) Deperdussin vuodelta 1910.

 

Ja kuvattu Shuttleworthissa, eikös vaan? Tuli käytyä itsekin siellä ihailemassa näitä v.2003.

 

http://www.shuttleworth.org/shuttleworth_aircraft.asp

 

Lensivät leffassa ‘Those Magnificent Men and their Flying Machines’. :thmbup:

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep jep, ei tarvinnut kauan odottaa  ;)

 

Mistä muuten saisi hankittua tuon elokuvan, en ole vielä onnistunut löytämään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari Konna-kuvaa:

 

OH-VKM Vaasan kentällä 1969.

[ attachment removed ]

 

Convair CV340/440 Metropolitan. Missä ja milloin?  ;)

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Convair CV340/440 Metropolitan. Missä ja milloin?  ;)

 

 

Noin 74,5 metrin tarkkuudella siellä missä nytkin, joskus -80 luvun puolivälissä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 74,5 metrin tarkkuudella siellä missä nytkin, joskus -80 luvun puolivälissä. ::)

 

Jep, syksyllä 1983 Konna oli vielä pihalla. Taisi olla eka kerta tuolloin, kun kävin uudessa Ilmailumuseossa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla