Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Moinen hirvitys  :laugh: kulkee nimellä GAFHawk 125. Koneen kehitti Hawk Industries, öljynporausalan firma omien tuotteidensa kuljettamiseen. Koneessa oli alunperin PT6A-45R turboproppi, joka on jossain vaiheessa vaihdettu PZL-Kalisz ASz-62IR-M18/K9-BB-moottoriin.

 

Vaikka koneelta puuttui täysi sertifiointi, sillä oli 20 varmaa tilausta ja 93 optiota. Sertifiointia ei koskaan tulllut .....

 

Jos kiinnostaa, lisätietoja on tuolla

 

EDIT:vielä uskomattomampi on Minihawk .....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Konnan (OH-LRB) moottori ennen 340:tä 440:ksi modifiointia

 

[ attachment removed ]

 

Ja Sallangon Raimo muisteli että kuva on otettu koekäytöstä juuri tämän moottorivauhdon jälkeen

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sarjassamme oikeita lentokoneita, moottoreita kylläkin vain yksi mutta kaksi tasoa ja avo-ohjaamo:

Nätti ku mikä...

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tämä viesti on omistettu Marko Laukkaselle:

 

"Meitsipä pääsee tommosen kyytiin, tommosen kyytiin, tommosen kyytin

 

Meitsipä pääsee tommosen kyytin, iihan piiakkoin...."

 

;D  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä viesti on omistettu Marko Laukkaselle:

 

"Meitsipä pääsee tommosen kyytiin, tommosen kyytiin, tommosen kyytin

 

Meitsipä pääsee tommosen kyytin, iihan piiakkoin...."

 

;D  ;D

 

Täytyis vaan se Laukkanen saada takaisin linjoille, jotta omistuskirjoitus menis paremmin perille ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

Hienoja kuvia! Mutta onko sulla sekllaista isonometristä  kuvaa

ns. kampiakselin ympäri pyörivästä tähtimoottorista

josta maallikotkin ymmärtävän periaatteen? sen selittäminen

on joskus ottanut aikaa, eikä se silti ole kaikille sevinnyt.

t. ecco

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terolle "alkuverryttelyä" Wacolla:

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tässä tyylinäyte, vaikka nyt ei olekaan tähtimoottori kyydittämässä....

[ attachment removed ]

 

Beech 17

[ attachment removed ]

 

Suomi kytkös jälleen  ;).

[ attachment removed ]

 

Beech tämäkin.

[ attachment removed ]

 

Lockheed 12A Electra.

[ attachment removed ]

 

Jungmeister tähtimoottorilla.

[ attachment removed ]

 

Toinenkin....

[ attachment removed ]

 

Stigua...

[ attachment removed ]

 

Ja lisää....

[ attachment removed ]

 

Tähtimoottori Su-26:n keulilla.

[ attachment removed ]

 

Äkkiseltään tunnistamaton....harhalaukaus...Mulligan?

[ attachment removed ]

 

Itse tykkään näistä; Harward

[ attachment removed ]

 

Caudron G.3 (Suomi kytkös taas kerran).

[ attachment removed ]

 

Bf 109G-6, tosin ilman tähtimoottoria  ;D.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitin vaan, että taisi olla noita Beechcraft 17-koneita myös Ilmavoimien käytössä muutama. Stinson Reliant kuullostaa tutulta nimeltä  :thmbup:.

 

Näköjään kaksi on ollut Ilmavoimilla. B17L BC-1 aka OH-PKA ("Kalle-Kustaa") tuhoutui laskussa Kuorevedelle 3.12.1947. D17S/UC-43 BC-2 ("Piiska") oli käytössä 1951-58. Kone myytiin 25.4.1960...jonnekin?

 

Lähde Timo Heinonen & Thulinista Hornettiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tainnut olla kirjoissaan, mutta eikös ne lentäneet pariakin. Tikkakoskella on yksi esillä.

 

Ei taida olla yleisön nähtävissä vaan varastoituna. Ja siitä on nyysitty moottori Kotlettiin...

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Konnan (OH-LRB) moottori ennen 340:tä 440:ksi modifiointia

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

 

Vertailin tuota 340:n kuvaa 440:n kuvaan. Tuo aukko tuossa kuvassa on suurempi, kuin 440:n kuvissa. Jähtyikö moottori liian hyvin, vai mikä oli modifioinnin pohjimmaisin syy ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailin tuota 340:n kuvaa 440:n kuvaan. Tuo aukko tuossa kuvassa on suurempi, kuin 440:n kuvissa. Jähtyikö moottori liian hyvin, vai mikä oli modifioinnin pohjimmaisin syy ??

Metropolitan oli ainakin nopeampi kuin 340:nen, moottorissa oli 100heppaa enemmän ja lie aerodynamikka parempi ja pakoaukkoja oli myös muuteltu....

Pitäis kai uppoutua lähdemateriaaleihin niin vois selvitä mitä ja miksi on noihin moottorisuojuksiin tehty ja mikä on vaikuttanut mihinkin. Voi olla että jäähdytys parani: Aukko kun pienenee niin virtausnopeus kasvaa... tiedä häntä vai tetääkö joku ?

Markku 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ei jaksa näemmä muuta tehdä (  ;) ) niin haitek-kanneri iskee taas, pyöreiden moottorien tiimoilta noin vuosikymmenen takaa:

 

 

Liettualaisen laskuvarjokerhon hissi

[ attachment removed ]

 

Sisälä lähes saksalainen ärjestys

[ attachment removed ]

 

Pimp my Antonov!

[ attachment removed ]

 

Jos lentokoneessa on tähtimoottori ja kaksi tasoa niin sen on pakko olla taitolentokone!! Taitolentokoneen pilotti jäi tuntemattomaksi mutta vierellä oleva kärpäsen pas*a on Su-26M puikoissa Jurgis Kairys

[ attachment removed ]

 

Ja pieni lipsahdus, on tuossakin edes pyöreä moottori tosin jatkuvalla liekillä.. Etelänaapureissa ei olla niin kovin tarkkoja siitä missä lennetään näytösissä.. V. muistaakseni 1999 Kaunas ja An-2 meeting ja näytös päälle. Noin 30 An-2:sta paikalla, nam  :thmbup:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Metropolitan oli ainakin nopeampi kuin 340:nen, moottorissa oli 100heppaa enemmän ja lie aerodynamikka parempi ja pakoaukkoja oli myös muuteltu....

Pitäis kai uppoutua lähdemateriaaleihin niin vois selvitä mitä ja miksi on noihin moottorisuojuksiin tehty ja mikä on vaikuttanut mihinkin. Voi olla että jäähdytys parani: Aukko kun pienenee niin virtausnopeus kasvaa... tiedä häntä vai tetääkö joku ?

Markku   

 

Kaippa siihen modifikaatioon on hyvinkin perusteltu syy. Kun katselee tätä produktio listaa http://www.xs4all.nl/~rioolpw/cv340.html, niin maailmalla on tehty hyvinkin paljon vastaavia modifikaatioita. Osa 340:siä on modifioitu turbiinivetoisiksi 580 (Allison 501) / 640 (Rolls-Royce Dart) sarjan koneiksi.  Myös CV-240 sarjaa on modifioitu turbiinivetoisiksi, saaden tyyppimerkinnän CV-600 (Rolls-Royce Dart) http://www.xs4all.nl/~rioolpw/cv240.html.

Nämä tubiinivetoiset ovat kaikki modifioinnin tuotteita, ja tulleet alunperin tehtaasta ulos mäntämoottoreilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pistetääs mukaan pari tähtöstä eiliseltä...

 

 

Beech Staggerwing

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Polikarpov I-15bis

 

[ attachment removed ]

 

 

Onko siellä jotain vikaa? (Boeing B-17 Flying Fortress ja Douglas C-47)

 

[ attachment removed ]

 

 

 

Hei, mä oon nähnyt ton pilotin TV:ssä (Museoiduissa Grumman Avengereissa taitaa kaikissa lukea nykyään pilottina: Lt(jg) George Bush) 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskaltaudun laittamaan hienojen kuvien jatkoksi muutaman aiheeseen liittyvän skannauksen vuosien takaa:

 

Confederate Air Forcen Curtiss C-46 "China Doll" Hawthornessa Kaliforniassa vuonna 1986

[ attachment removed ]

 

Boeing B-17 "Sally B" West Mallingissa 1987

[ attachment removed ]

 

Grumman F8F Bearcat, sama paikka ja aika kuin edellä

[ attachment removed ]

 

Hawker Sea Fury N613RD kuvattuna Reykjavikissa kesällä 1985 siirtolennolla uudelle omistajalle jenkkeihin. Kysäisin pilotilta, että kuusitoista sylinteriäkös tuossa on. Vastaus kuului: "Yeah, most of the time..."

[ attachment removed ]

 

Sabena Old Timersien restauroima Westland Lysander rullauskokeissa Brysselissä syksyllä 1987, hiukan ennen ensimmäistä lentoaan museokoneena.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaippa siihen modifikaatioon on hyvinkin perusteltu syy. Kun katselee tätä produktio listaa http://www.xs4all.nl/~rioolpw/cv340.html, niin maailmalla on tehty hyvinkin paljon vastaavia modifikaatioita. Osa 340:siä on modifioitu turbiinivetoisiksi 580 (Allison 501) / 640 (Rolls-Royce Dart) sarjan koneiksi.  Myös CV-240 sarjaa on modifioitu turbiinivetoisiksi, saaden tyyppimerkinnän CV-600 (Rolls-Royce Dart) http://www.xs4all.nl/~rioolpw/cv240.html.

Nämä tubiinivetoiset ovat kaikki modifioinnin tuotteita, ja tulleet alunperin tehtaasta ulos mäntämoottoreilla.

Feeniks 2.1995. K.J. Temmeksen kirjoittama artikkeli Convarhankinnoista kertoo: Tärkein syy 340:ten modifiointiin 440:ksi oli matkustamon melutason alentaminen ! Oli kuulemma kilpailusyistä "pikku pakko" (lähinnä Vickers Vicount oli matkustajille vähemmän meluisa)  Pakoputket muutettiin putkimallisista laatikkomalliin ja lisättiin 180 kg lyijyteippiä runkoon potkurin kohdalle.

Markku

p.s. hienoja kuvia taas :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

30-luvulta julkaistiin kaksiosainen SIP eli Suomen ilmailun pysyväismääräykset

Tähtimoottorit on opuksessa lievästisanottuna pääosassa:

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

150 = pääkiertokanki 152 = sivukiertokanki

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ihan hieman "offia", mutta noista alennusvaihteista tuli mieleen tuon lentämäni esittelykoneen ratkaisu, alennusvaiteen suhteen.

Robin Tiarassa oli potkuri asennettu nokka-akselin päähän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikani tuota tuijotin ja yritin keksiä mikä logiikka tuossa on, kun eihän toi yksi kiertokanki voi olla kiinteä..  ???

 

Mutta sitten tsekkasin Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Radial_engine ja homma selkisi oitis. Loistava havainnollistus tuo animaatio tuolla. Jos niinkuin joku muukin kehtaa myöntää ettei homman idea ole aiemmin auennut :)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutenkin tuo näyttää tiiviiltä vähän tilaa vievältä paketilta: Tuo alennusvaihde pudotti moottirin kierrokset puoleen (t. 1:6) eli mootoori kiersi 2000kier./min ja potkuri 1000. Heti kampikammion takana on keskipakoisahdin, imusarjat yms. tipehöörit pienessä tilassa joten ei ihme että tähtimoottori oli suosittu tuonajan lentolaitteissa ja tehonlisäys kävi kätevästi sylinteririvejä lisäämällä moottorin otsapinnan lisääntymättä.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ihan hieman "offia", mutta noista alennusvaihteista tuli mieleen tuon lentämäni esittelykoneen ratkaisu, alennusvaiteen suhteen.

Robin Tiarassa oli potkuri asennettu nokka-akselin päähän.

 

Terve Jaska!

 

Muistatko mikä malli oli kyseessä? HR 100/4+2, oli 300 hepoa ja 100/285 Tiara 285 pollea @ 4000 rpm?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla