Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2007 Jaakko ja Mika ! Tota, olikos tuo tällainen vekotin ? http://www.airliners.net/open.file/0517747/M/ Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2007 Jaakko ja Mika ! Tota, olikos tuo tällainen vekotin ? http://www.airliners.net/open.file/0517747/M/ Markku Ulkoisesti näyttää just Tiaralta. Tuollainen se oli, konepellissä tuo pullistuma. Robinin tehtaalta tuli myös toinen kone, jossa oli perinteinen moottori. Täytyy penkoa vanhoja lentopäiväkirjojani, noiden tarkkojen tyyppien vuoksi. Tosi tehokas mylly siinäkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 6, 2007 Vain sitä(kin) olen joskus pohtinut että minkä takia tuossa alennusvaihteessa täytyy olla suorat hampaat? Meinaan pitää melko moista ääntä ja luulisi kestävänkin paremmin jos välykset pienenisi viistotuilla hampailla?? ??? Oheisesta videonpätkästä varsinkin jos jaksaa katsoa loppuun saakka pitäisi kuulua tarkoittamani ääni. Pahoittelemme kuvauksen laatua, hätäistä leikkausta ja lievää törkeämpää oman materiaalin puffausta...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2007 A.netistä poimittu Juhani Sipilän kuva Lodestarista : http://www.airliners.net/open.file/1186412/L/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2007 Tässä yhden mielenkiintoisen tähtimottorisen loppusijoituspaikka: romukasa Helsinki-Vantaan reunamilla. Kyseessä on Fairchild 24W-41A Warner, OH-FCJ; kuvattu 30.4.1976 jossain Finnairin ilmailuopiston läheisyydessä (takana näkyy ainakin palosaseman letkutorni). [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2007 Käsittääkseni Hildenin Reni keräsi nuo talteen. Näin niitä ison kokoelman Inkoossa, ladossa. OH-FCK on tulossa, entisöitynä, taivaalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 11, 2007 Käsittääkseni Hildenin Reni keräsi nuo talteen. Näin niitä ison kokoelman Inkoossa, ladossa. Nyttemmin näyttäisi olevan peräti museossa tallessa? http://forum.keypublishing.com/showthread.php?p=979960 Ja OH-FCK on tosiaan hyvällä mallilla jo. Hienoa :thmbup: http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=topn&cat=-6&pos=10 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2007 Hailuodon kelirikkoliikenteessä Tilauslento käytti useampaakin "Föörsaittia" Tässä OH-FCO [ attachment removed ] Menossa "Luotoon" [ attachment removed ] [ attachment removed ] Vihreäsaaren päällä kohti Oulua [ attachment removed ] Kuvat Raimo Sallanko Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2007 Upeat ja nostalgiset kuvat Raimolta, Markku. Ja kone on tietenkin menossa laskuun Oritkariin, eikö vain. Tuo ylin kuvakin OH-FCO:sta on varmaan Oritkarista. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Kyllä ja kyllä Markku Ja kuvat ajoittuvat vuosien 1953-62 väliin, kun OH-FCO oli tuolloin Tilauslento Oy:n käytössä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Raimon kans keskusteltiin, että vuosi on noin 1957 Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Lisää Föörsaiteja: Raimon kuvaama OH-FCO Oritkarissa, taustalla Föörsaitin runko... [ attachment removed / expired ] Jostakin skannattu OH-FCO kellukkeenvaihdossa jossakin ? Huom. erilainen maalaus [ attachment removed / expired ] Raimon kuvaama OH-FCE Oritkarin "terminaalin" edustalla [ attachment removed / expired ] Jostakin "vaatteisiin tarttunut" kuva OH-FCM:tä Tietääkö tästä kukaan? missä ja milloin? Koneella ollut monta omistajaa v.1952-1962 [ attachment removed / expired ] Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Tuo toinen kuva, OH-FCO kellukkeiden vaihdossa, on selvästi Jämin teknillisen rakennuksen edestä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Tuo toinen kuva, OH-FCO kellukkeiden vaihdossa, on selvästi Jämin teknillisen rakennuksen edestä. Sitä paikkaa minäkin vähän epäilin Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Muistelen, että yksi Fairchild entisöitiin Kuopiossa 80-luvulla. Tähtimoottoria tähän ei enää tullut. Pitää kaivella josko löytäisin kuvia. Jokunen dia pitäisi kätköissä olla. Jossain vaiheessa jäi mietityttämään tähtimoottorin sytytysjärjestys. Tietäisikö joku sitä selittää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Selityksen sytytysjärjestykseen löydät täältä: http://www.radialengines.com/faq_section/index.htm jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Muistelen, että yksi Fairchild entisöitiin Kuopiossa 80-luvulla. Tähtimoottoria tähän ei enää tullut. Pitää kaivella josko löytäisin kuvia. Jokunen dia pitäisi kätköissä olla. Jossain vaiheessa jäi mietityttämään tähtimoottorin sytytysjärjestys. Tietäisikö joku sitä selittää? Faijan tuttu, Jääskeläisen Veijo Lapinlahdelta, kävi kahvilla kotona pari kertaa tällä Karhu-kellukkeisella Fairchildilla. Oli hyvä laituri parkeerata . [ attachment removed / expired ] Veijo kunnosti koneen kotonaan. [ attachment removed / expired ] Koko tarinan voi lukea Mobilisti 6/1991 numerosta: "Veijon verstaassa lentokoneet nuortuvat-Eino Ritaranta". Veijolla oli toinenkin kone ja lentokenttä kotipelloilla . Fairchild F-24R 43-15013 USAF - RAF HB739 - SE-BCH - OH-FCD - SE-EGG - OH-FCT (Wihuri) 175hv Ranger rivimoottori vaihdettiin 235hv Lycoming-boxeriin. Veijon toinen menopeli oli Piper PA-22 Pacer N7426K - OH-CPP - OH-CPR Veijo on Diesel-mies...liekkö enää hengissä...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Veijolla oli toinenkin kone ja lentokenttä kotipelloilla . Koneet lienevät Lapinlahdella ladossa vieläkin. Se toinen on Piper Colt tai vastaava vanha pikku-Piperi. On ollut tässä tarkoitus, että kevään mittaan, jahka lumet sulaa, ottaa yhteyttä ja kysyä, josko koneita olisi mahdollista käydä katsomassa paikan päällä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Koneet lienevät Lapinlahdella ladossa vieläkin. Se toinen on Piper Colt tai vastaava vanha pikku-Piperi. On ollut tässä tarkoitus, että kevään mittaan, jahka lumet sulaa, ottaa yhteyttä ja kysyä, josko koneita olisi mahdollista käydä katsomassa paikan päällä Missäpäin Lapinlahtea nuo koneet majailevat? Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Missäpäin Lapinlahtea nuo koneet majailevat? Enpäs vielä tiedä osoitetta, kun en ole kysynyt Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Enpäs vielä tiedä osoitetta, kun en ole kysynyt Roger Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Siellä ne ovat sitten vielä "mäen päällä", Pajujärvellä, oli kaiketi parin kilsan nousu teitä pitkin....Siilinjärvi-Lapinlahti tieltä. Kerro Veijolle terveisiä! Juutilaisen Kallen/Kapen tunsi hyvin . Pentuna vierailtiin usein kylässä. Veijon vaimo, Anna työskenteli Rissalan kahviossa pitkän työrupeaman. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Koneet lienevät Lapinlahdella ladossa vieläkin. Se toinen on Piper Colt tai vastaava vanha pikku-Piperi. On ollut tässä tarkoitus, että kevään mittaan, jahka lumet sulaa, ottaa yhteyttä ja kysyä, josko koneita olisi mahdollista käydä katsomassa paikan päällä Se Piperi taitaa olla Inksan kerhon entinen Pacer, muistaakseni OH-CPP, kone tuhoutui 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja ilmeisesti muutaman mutkan kautta raato on kulkeutunut kyseiselle rakentajalle. Kaveri laittoi meille valokuvia koneen valmistuttua ja samassa yhteydessä myös kuvan tuosta Fairchildista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Veijon toinen menopeli oli Piper PA-22 Pacer N7426K - OH-CPP - OH-CPR Paroni Wrede teki pakkolaskun veteen Wredebyssä elokuussa 1965, kun moottori sanoi työsopimuksen irti. Mobilistissa paljon kuvia Fairchildista kellukkeilla, suksilla ja pyörillä. Kuva soutajineen OH-CCP:stä pakkolaskun jälkeen venhon kyydissä ja rungosta Veijon pihalla. PS ja Rauha-muorilta Muuruveden Matikkasalmesta terveisiä Veijolle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla