Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Jaakko ja Mika !

Tota, olikos tuo tällainen vekotin ?

http://www.airliners.net/open.file/0517747/M/

Markku

 

Ulkoisesti näyttää just Tiaralta. Tuollainen se oli, konepellissä tuo pullistuma.

 

Robinin tehtaalta tuli myös toinen kone, jossa oli perinteinen moottori.

 

Täytyy penkoa vanhoja lentopäiväkirjojani, noiden tarkkojen tyyppien vuoksi.

Tosi tehokas mylly siinäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain sitä(kin) olen joskus pohtinut että minkä takia tuossa alennusvaihteessa täytyy olla suorat hampaat? Meinaan pitää melko moista ääntä ja luulisi kestävänkin paremmin jos välykset pienenisi viistotuilla hampailla?? ???

 

Oheisesta videonpätkästä varsinkin jos jaksaa katsoa loppuun saakka pitäisi kuulua tarkoittamani ääni.

Pahoittelemme kuvauksen laatua, hätäistä leikkausta ja lievää törkeämpää oman materiaalin puffausta...... :-[

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yhden mielenkiintoisen tähtimottorisen loppusijoituspaikka: romukasa Helsinki-Vantaan reunamilla. Kyseessä on Fairchild 24W-41A Warner, OH-FCJ; kuvattu 30.4.1976 jossain Finnairin ilmailuopiston läheisyydessä (takana näkyy ainakin palosaseman letkutorni).

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Hildenin Reni keräsi nuo talteen. Näin niitä ison kokoelman Inkoossa, ladossa.

 

OH-FCK on tulossa, entisöitynä, taivaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hailuodon kelirikkoliikenteessä Tilauslento käytti useampaakin "Föörsaittia"

Tässä OH-FCO

 

[ attachment removed ]

Menossa "Luotoon"

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Vihreäsaaren päällä kohti Oulua

[ attachment removed ]

Kuvat Raimo Sallanko

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Upeat ja nostalgiset kuvat Raimolta, Markku. Ja kone on tietenkin menossa laskuun Oritkariin, eikö vain. Tuo ylin kuvakin OH-FCO:sta on varmaan Oritkarista.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ja kyllä

Markku

 

 

Ja kuvat ajoittuvat vuosien 1953-62 väliin, kun OH-FCO oli tuolloin Tilauslento Oy:n käytössä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää Föörsaiteja:

Raimon kuvaama OH-FCO Oritkarissa, taustalla Föörsaitin runko...   

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jostakin skannattu OH-FCO kellukkeenvaihdossa jossakin ? Huom. erilainen maalaus

[ attachment removed / expired ]

 

Raimon kuvaama OH-FCE Oritkarin "terminaalin" edustalla

[ attachment removed / expired ]

 

Jostakin "vaatteisiin tarttunut" kuva OH-FCM:tä  Tietääkö tästä kukaan? missä ja milloin? 

Koneella ollut monta omistajaa v.1952-1962

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo toinen kuva, OH-FCO kellukkeiden vaihdossa, on selvästi Jämin teknillisen rakennuksen edestä.

Sitä paikkaa minäkin vähän epäilin

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen, että yksi Fairchild entisöitiin Kuopiossa 80-luvulla. Tähtimoottoria tähän ei enää tullut. Pitää kaivella josko löytäisin kuvia. Jokunen dia pitäisi kätköissä olla.

 

Jossain vaiheessa jäi mietityttämään tähtimoottorin sytytysjärjestys. Tietäisikö joku sitä selittää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen, että yksi Fairchild entisöitiin Kuopiossa 80-luvulla. Tähtimoottoria tähän ei enää tullut. Pitää kaivella josko löytäisin kuvia. Jokunen dia pitäisi kätköissä olla.

 

Jossain vaiheessa jäi mietityttämään tähtimoottorin sytytysjärjestys. Tietäisikö joku sitä selittää?

 

Faijan tuttu, Jääskeläisen Veijo Lapinlahdelta, kävi kahvilla kotona pari kertaa tällä Karhu-kellukkeisella Fairchildilla. Oli hyvä laituri parkeerata  ;).

[ attachment removed / expired ]

 

Veijo kunnosti koneen kotonaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Koko tarinan voi lukea Mobilisti 6/1991 numerosta: "Veijon verstaassa lentokoneet nuortuvat-Eino Ritaranta".

 

Veijolla oli toinenkin kone ja lentokenttä kotipelloilla  :thmbup:.

 

Fairchild F-24R 43-15013 USAF - RAF HB739 - SE-BCH - OH-FCD - SE-EGG - OH-FCT (Wihuri) 175hv Ranger rivimoottori vaihdettiin 235hv Lycoming-boxeriin.

 

Veijon toinen menopeli oli Piper PA-22 Pacer N7426K - OH-CPP - OH-CPR

 

Veijo on Diesel-mies...liekkö enää hengissä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veijolla oli toinenkin kone ja lentokenttä kotipelloilla  :thmbup:.

 

Koneet lienevät Lapinlahdella ladossa vieläkin. Se toinen on Piper Colt tai vastaava vanha pikku-Piperi. On ollut tässä tarkoitus, että kevään mittaan, jahka lumet sulaa, ottaa yhteyttä ja kysyä, josko koneita olisi mahdollista käydä katsomassa paikan päällä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet lienevät Lapinlahdella ladossa vieläkin. Se toinen on Piper Colt tai vastaava vanha pikku-Piperi. On ollut tässä tarkoitus, että kevään mittaan, jahka lumet sulaa, ottaa yhteyttä ja kysyä, josko koneita olisi mahdollista käydä katsomassa paikan päällä :)

Missäpäin Lapinlahtea nuo koneet majailevat?

 

Ville :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä ne ovat sitten vielä "mäen päällä", Pajujärvellä, oli kaiketi parin kilsan nousu teitä pitkin....Siilinjärvi-Lapinlahti tieltä.  Kerro Veijolle terveisiä! Juutilaisen Kallen/Kapen tunsi hyvin  ;). Pentuna vierailtiin usein kylässä. Veijon vaimo, Anna työskenteli Rissalan kahviossa pitkän työrupeaman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneet lienevät Lapinlahdella ladossa vieläkin. Se toinen on Piper Colt tai vastaava vanha pikku-Piperi. On ollut tässä tarkoitus, että kevään mittaan, jahka lumet sulaa, ottaa yhteyttä ja kysyä, josko koneita olisi mahdollista käydä katsomassa paikan päällä :)

Se Piperi taitaa olla Inksan kerhon entinen Pacer, muistaakseni OH-CPP, kone tuhoutui 60-luvun puolenvälin jälkeen, ja ilmeisesti muutaman mutkan kautta raato on kulkeutunut kyseiselle rakentajalle. Kaveri laittoi meille valokuvia koneen valmistuttua ja samassa yhteydessä myös kuvan tuosta Fairchildista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veijon toinen menopeli oli Piper PA-22 Pacer N7426K - OH-CPP - OH-CPR

 

Paroni Wrede teki pakkolaskun veteen Wredebyssä elokuussa 1965, kun moottori sanoi työsopimuksen irti.

 

Mobilistissa paljon kuvia Fairchildista kellukkeilla, suksilla ja pyörillä. Kuva soutajineen OH-CCP:stä pakkolaskun jälkeen venhon kyydissä ja rungosta Veijon pihalla.

 

PS ja Rauha-muorilta Muuruveden Matikkasalmesta terveisiä Veijolle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla