Markku Kanninen

Tähtimoottori(t) se olla pitää: Norsu+YMS...Fairchild

218 viestiä aiheessa

Kiitokset tähtimoottorilinkistä! Jotain tällaista minä sen sytytysjärjestyksen suhteen arvelinkin ja siitäpä se löytyy selityskin parittomalle sylinterimäärälle. Nerokas värkki on tähtimoottori.

 

Veijon kotikenttä on nimeltään Ryynälänmäki (EFRYY) . 80-luvun alussa siellä oli ajoittain runsastakin lentotoimintaa. Paikallinen ilmailukerho harrasti kovasti ultrien kanssa ja taitaa harrastaa edelleen.

Kenttä vihittiin käyttöön oikein juhlien kanssa ja avauslaskun mopolla teki eräs sittemmin lupakirjansa menettänyt ansiolentäjä.

 

Ryynälänmäelle pääsee, kun ajaa Pajujärveltä 5-tietä pohjoiseen pari kilometriä. Notkon pohjalla on risteys. Vasemmalle on viitta "Karvasalmi". Oikealle lähtee metsäautotie, jota pitkin pääsee perille (n. 2km). Samalla kohtaa menee myös Imatran VOR (400kV-linja) 5-tien yli.

 

Veijon Fairchildia rakennettiin Rissalan hallissa ainakin yksi talvi. Silloinen mekaanikkolegenda Luodon Lassi teki sen kanssa melkoisen työn.

 

Veijosta on monta tarinaa. Joskus poliisit pysäyttivät Veijon ja kertoivat hänen autonsa olevan katsastamattoman. Veijo mietti, että onpas päässyt unohtumaan. Kun poliisit kertoivat edellisestä katsastuksesta olevan peräti neljä vuotta, vastasi Veijo tähän tyynesti: "Hyvänen aika! Kyllä se tuo aika menee!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava yllätys kävi tänää Vaasassa pyörähtämässä, Yakovlev Yak-52 LN-ACT.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Härre gyyd mitkä saundit oli!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veijon toinen menopeli oli Piper PA-22 Pacer N7426K - OH-CPP - OH-CPR

 

Paroni Wrede teki pakkolaskun veteen Wredebyssä elokuussa 1965, kun moottori sanoi työsopimuksen irti.

 

 

Hmm, mulla taitaa olla kerholta lainassa olevissa skannattavissa kuvissa jokunen esimerkki koneesta pakkolaskun jälkeen. Katsotaanpa, kun pääsen joskus niin pitkälle. Onneksi paronin ura jatkui ja hän riemastuttaa meitä kentällään yhä edelleen :)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Yak:issa on todella tyyliä, ja hienot kuvat vielä, kiitos!

 

Ja tähtimoottorihan se on tässäkin?

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseltä meni eilisen piiiiiiiiiiitkän juhlimisen (joskus työkin on rankkaa.. :) ) seurauksena tämä päivä pelastusarmeijalle, ja Jak ohi, mutta onneksi on kavereita. Jarmolle kiitos kuvista ja julkaisuluvasta:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Valitettavasti en keksinyt miten digikam:issa saa pakkaussuhdetta muutettua jne ongelmia, mutta ajatus ainakin oli hyvä... :D

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno Jakki! Varsinkin nuo laskutelineet on tsiljoona kertaa komiammat alkuperäisiin verrattuna :)

Tässä kolme alkuperäistä ja kai siksi (myös) hieman nuhruista Jakkia tankaamassa Oulussa matkalla Kuopiosta Luleåon kesällä 1994   

   

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

ja pienet savut

[ attachment removed / expired ]

Markku

Pannaan vielä yksityiskohta josta selviää että Pietarista kotoisin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten perään kaksi Jak-52:sta länsinaapurista kuvattuna Seinäjoen Rengonharjulla kesällä 2000. Kyseessä oli Pierre Holländerin lentävä sirkus. Koneet Eestin rekkareissa. Jostain syystä koneet eivät lentäneet esityksessä ollenkaan.  :-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta onneksi aurinko paistoi ja muut koneet sentään lensivät! :)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin meikäläisen silmään tuo kannuspyöräversio istuu jotenkin paremmin. Kumpikohan versio tuo Vaasassa vieraillut lienee, -TW vai -TD ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo kannuspyöräversio on myös minun mielestä komeampi ratkaisu. Jotenkin nuo tikkutelineet tekevät siitä lennokin oloisen, toisaalta tietysti persoonallisen. Sen sijaan Jak-52 kannuspyörällä näyttää aivan vanhalta "sotakoneelta." Hieno!

 

Tuolla Rengonharjulla lensi noiden Jakien sijaan tämä keltainen tähtimoottori-ilmestys. Pierre Holländerin Flying Circus on nykyään eri niminen...:

 

http://www.airshow.se/index2.html

 

Kuvat kesältä 2000.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa näyttäs olevan sama 450 hv:n  Pratt & Whitney R-985 Wasp Jr. tähtimoottori kuin DHC-2 Beaverissä mutta vähän paremmin näkösällä.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa näyttäs olevan sama 450 hv:n  Pratt & Whitney R-985 Wasp Jr. tähtimoottori kuin DHC-2 Beaverissä mutta vähän paremmin näkösällä.

Markku

 

Ja konehan on Grumman G-164 Ag-cat (Aircat-nimi esiintyy myös). Konetyypissä on esiintynyt kyllä aikamoinen määrä erilaisia moottorivaihtoehtoja ja -versioita.

 

Vaikkapa täältä voi tutkailla noita moottorivariantteja:

 

http://www.airliners.net/info/stats.main?id=14

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöistä pikku infoa tuon LN-ACT:n pilotilta jos jotain sattuis kiinnostamaan.

 

"LN-ACT was modified to a tail dragger by Termikas in Lithuania this winter and also had bigger tanks installed.

So now we have an endurance of 4,5 hours instead of 1,20 as it used to be. Also the aircaft is a bit faster now."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla